بازدید 3705

توافق ایران و کوبا برای ساخت یک واکسن تازه و مشترک

در زمان شیوع ویروس کرونا، کوبا اولین کشوری بود که تکنولوژی ساخت واکسن را با ما اشتراک گذاشت و این اقدام برای ما مهم و ارزشمند است، زیرا این کار زمانی انجام شد که هر کشوری سعی داشت فقط منافع خود را ببیند، ولی کوبا در این زمینه با ما همکاری کرد و سرمایه خود را با ما اشتراک گذاشت.
کد خبر: ۱۲۰۹۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۴ 11 December 2023

توافق ایران و کوبا برای ساخت یک واکسن تازه و مشترکتجربه درخشان همکاری با کوبایی‌ها در تولید واکسن قرار است تکرار شود؛ این بار با واکسنی تازه و البته مشترک.

به گزارش «تابناک»؛ از جمله فراز‌های شیرین در دوران پر التهاب و البته تلخ کرونا برای کشورمان، تولید واکسن بیماری ناشی از آن، کووید ۱۹ در ایران بود؛ اتفاقی که در ابعاد قابل توجهی رقم خورد و به تولید طیف قابل توجهی از واکسن‌ها منجر شد که یکی از آن‌ها به جهاتی متفاوت از دیگر واکسن‌های تولیدی بود؛ بازتولید نخستین واکسن کوبایی برای این بیماری در ایران با نام «پاستوکووک.»

توافق ایران و کوبا برای ساخت یک واکسن تازه و مشترک

واکسنی دوگانه که یکی از نوابغ جهان در عرصه تولید واکسن، مدیر موسسه فینلای کوبا آن را بر پایه واکسن کزاز ساخت و در نتیجه آن‌هایی که برای مقابله با کووید19، این واکسن را تزریق کرده‌اند، هم در مقابل این بیماری همه گیر شده در جهان مصونیت نسبی یافته اند و هم در بازه‌ای حدود ده سال در مقابل کزاز مصون هستند.

«سوبرانا-۰۲» یا آنچه بعد از انتقال دانش فنی و برخی ملزومات جانبی تولیدش از کوبا به ایران، در زیرمجموعه انستیتو پاستور ایران ساخته شد و به این دلیل پاستوکووک (مخفف Pasteor Institute Covid۱۹ vaccine) نام گرفت، واکسن کونژوگه است که در ساختش از توکسوئید کزاز بهره گرفته شده تا تحریک پذیری بالاتر سیستم ایمنی را به دنبال داشته باشد و آنقدر پلتفرم تولید انعطاف پذیری دارد که به سرعت موفق به تولید نسخه تازه آن برای مقابله با نسخه جهش یافته ویروس کرونا، اومیکرون شدند.

واکسنی که «پاستوکووک پلاس» نام گرفت و البته در نتیجه تغییرات صورت گرفته، دیگر قدرت ایمنی زایی برای کزاز را ندارد. تجربه گران‌سنگی که در نتیجه همکاری مثال زدنی کوبایی‌ها با کشورمان به دست آمد و البته تنها یکی از تجارب درخشان همکاری دو کشور در حوزه درمان است. دو کشوری که از دیرباز آنقدر با یکدیگر در این عرصه همکاری داشته اند که بر اساس توافقی کلی، مجوز‌های صادرشده توسط وزارت بهداشت یکدیگر در عرصه مصرف دارو و واکسن را ملاک استفاده قرار می‌دهند.

توافق ایران و کوبا برای ساخت یک واکسن تازه و مشترک

اتفاقی که حالا قرار است فصل تازه‌ای از آن رقم بخورد؛ تولید واکسنی تازه به صورت مشترک میان دو کشور که با سفر «میگل دیاز کانل»، رئیس جمهور کوبا به ایران و در پی امضای تفاهم نامه‌ای میان مقامات دو کشور در این حوزه کلید خورده و هدفش، تولید «واکسن مننژیت» است؛ خبری که با گذشت چند روز از پایان سفر دیاز کانل اعلام شد.

تفاهمی ارزشمند میان دو کشور که عیسی کاملی، دستیار وزیر امور خارجه کشورمان از آن خبر داده و تاکید کرد: در زمان شیوع ویروس کرونا، کوبا اولین کشوری بود که تکنولوژی ساخت واکسن را با ما اشتراک گذاشت و این اقدام برای ما مهم و ارزشمند است، زیرا این کار زمانی انجام شد که هر کشوری سعی داشت فقط منافع خود را ببیند، ولی کوبا در این زمینه با ما همکاری کرد و سرمایه خود را با ما اشتراک گذاشت.

مننژیت (نام علمی: Meningitis) یا سرسام (نام فارسی به معنی آماس سر)، بیماری التهاب پرده‌های محافظی می‌باشد که مغز و نخاع را پوشانده‌اند و به‌طور مشترک مننژ یا شامگان نامیده می‌شوند. این التهاب ممکن است عامل ویروسی، باکتریایی، یا سایر ریزاندامگان داشته باشد و اشاره به تنوع عوامل بیماری‌زا کافی است تا بدانیم فرایند تولید واکسن موثر برای پیشگیری از ابتلا به مننژیت چه فرایند دشوار و پیچیده‌ای دارد.

وی در ادامه افزود: ما نیز تلاش کرده‌ایم که نیاز‌های آن‌ها را برآورده کنیم و زمانی که آن‌ها تحت فشار و تحریم حداکثری بودند، ما تلاش کردیم، از کوبا حمایت کنیم و در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ محموله انرژی ایران برای استفاده در کوبا در اختیار این کشور قرار گرفت. روابط ایران با هاوانا در پی سفر روسای جمهور دو کشور [ابراهیم رئیسی سال گذشته به هاوانا سفر کرد و سفر رئیس جمهور کوبا بعد از ۲۲ سال از حضور فیدل کاسترو در تهران، در پاسخ به آن صورت گرفته است] و توافقات صورت گرفته رو به رشد است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
۷ تا واکسن ساختیم...به درد هیچی نخوردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
دوباره قراره اختلاس بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
این وسط فقط یه عده میخورن و میبرن وگرنه این پروژه ها هرگز نتیجه نداشته...پروژه واکسن هپاتیت مال ۳۰ سال پیش نمونه اشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
واکسن ضد دبش خدمتتون هست
ده هزار واحد برای شروع و پنجاه هزار واحد برای
یادآوری لطفا
نیست
پس همون مرگ موش رو بدید که ارزونتر هم هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
مرکز پژوهشهای مجلس گزارش کرده بود که چهل درصد
پایاننامه های دوره ارش و دکترا کپی هستند
این دانشمندا نون واکسن رو بخورن چی می مونه
کاملا درسته
می تونن واکس بسازن
اون موقع که هر کی یه میز آزمایشگاه داشت واکسن ساز شده بود . کوبا رو می خواستیم چه کنیم؟
هزینه پشت هزینه برای مردم بدبخت از حیب ملت هزینه های که برای واکسن کرونا کردید یادتان رفته چی شد اخرش احتمالا ی اختلاس دیگه تو راه هست
الان باز یه عده بی سواد میان میگن آخه کوبا خودش هزار تا مشکل داره مردمش فقیرن و ....
قابل توجه شما کوبا هم پیشرفت های قابل توجهی در بخش های مختلف داشته و هم یکی از بالاترین سیستم های بهداشت و درمان جهانو داره به طوری که توریست درمان از خود آمریکا هم داره
مشتركاً دستگاه كروناياب بسازند بهتره!
سلام تابی جون
واکسن درست کردن شده یه نون دونی برای این دولتها .
کوبا یه کشور بدبخت و فلک زده و بدتر از ما .
کدوم واکسن کرونا؟ خودتون هم این دروغا رو باور کردین؟ همش بخاطر رانت و گرفتن بودجه هنگفت بی حساب از بیت المال و مالیات کارمند و کارگر بدبخته وگرنه ما هنوز دوران کرونا و افتضاحی که به بار آوردین رو یادمون هست
...یکی از نوابغ جهان در عرصه تولید واکسن، مدیر موسسه فینلای کوبا...

داداش، بی زحمت یه خورده ملایم تر از کوبا تعریف و تمجید کن. نترس، اخراجت نمیکنن.
کوبا بدبخترین کشور.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی