بازدید 2955

چرا آذرماه پربارش نشد؟

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با تاکید بر احتمالی بودن پیش‌بینی‌ها اظهار کرد: عوامل بسیار زیادی بر شرایط جوی تاثیرگذار است. ال‌نینو تنها یکی از مولفه‌ها بود که فعالیت دو جریان دورپیوند دیگر بر آن غلبه کرد و موجب کم‌بارشی در آذرماه شد.
کد خبر: ۱۲۰۸۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹ 08 December 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، سه سال پیاپی است که کشور ما درگیر خشکسالی و کم بارشی است، به گونه‌ای که حیات برخی تالاب‌ها، رودخانه‌ها، دریاها و گونه‌های جانوری و گیاهی به خطر افتاده است. طی شش ماه گذشته پیش‌بینی‌های هواشناسی حامل اخبار خوشی از بارش‌های نرمال و بیش از نرمال در پاییز و زمستان بود این در حالیست که در روزهای پاییزی به‌ویژه آذرماه بارش چندانی رخ نداده است و همین مسئله واکنش‌هایی را به همراه داشت. به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا پیش‌بینی‌ها در حد احتمالات هستند و با قاطعیت نمی‌توان بر آن‌ها استناد کرد اما عامل اصلی تاثیرگذار بر کم بارشی این روزها غلبه فعالیت دو جریان «MJO» و استقرار مداوم پر ارتفاع جنب حاره‌ای بر جریان ال‌نینو است.

صادق ضیاییان در گفت و گو با ایسنا درباره فعالیت جریان دور پیوند ال‌نینو و ارتباط آن با میزان بارندگی‌های کشور اظهار کرد : ال‌نینو تنها یکی از مؤلفه‌های تاثیرگذار بر میزان بارندگی‌ها است. ده‌ها عامل دیگر وجود دارد که می‌تواند بر میزان بارش‌ها تاثیر بگذارد.

وی افزود: در پیش‌بینی‌های گذشته نیز تاکید شد که در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن ۶۰ درصد بارش‌های پاییز و زمستان نرمال و بیش از نرمال خواهد بود. پیش‌بینی علم احتمالات است و نمی‌توان قاطعانه به آن استناد کرد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با تاکید بر اینکه در گزارش‌های ارائه شده گذشته نیز تاکید بر این بود که تمام اطلاعات در حد پیش‌بینی است و قاطعانه نمی‌توان بر آن‌ها تاکید کرد گفت: «ال‌نینو» تنها یکی از عواملی است که بر بارندگی تاثیر می‌گذارد و تاکنون با در جریان بودن آن میزان بارندگی‌ها افزایش یافته بود اما جریان‌های دور پیوند دیگری نیز وجود دارند که با فعالیت آن‌ها می‌تواند نتیجه پیش‌بینی‌ها تغییر کند.

وی تصریح کرد: اتفاق رخ داده و جریان‌ساز این روزها مربوط به فعالیت جریان‌های دور پیوند دیگری است که بر ال‌نینو غلبه کرده است و اجازه فعالیت به آن نمی‌دهند. در مهر ماه بارش‌های کشور بالاتر از نرمال و در آبان به اندازه نرمال رخ داد، به‌گونه‌ای که در پایان آبان ماه بارش ما معادل میانگین بلندمدت بود اما در آذر ماه شاخص دورپیوند «MJO » در حالت نامناسبی قرار گرفت که رطوبت مناسب وارد ایران نشد و یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در عدم بارش کافی، فعالیت نامناسب این جریان دورپیوند است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: از طرفی نیز استقرار مداوم پر ارتفاع جنب حاره‌ای در منطقه ما موجب شد تا نفوذ سامانه‌های بارشی بر ایران رخ ندهد و تمام این موارد دست به دست هم داد تا شرایط کم‌بارشی در آذر ماه اتفاق افتد.

ضیاییان در پایان یادآور شد: موارد دیگری نیز بر بارندگی‌ها تاثیرگذار است که می‌توان از جهات گوناگون آنها را بررسی کرد اما مهمترین عوامل عدم تزریق رطوبت به جو ناشی از استقرار شاخص دورپیوند «MJO »در فاز نامناسب برای کشور ما و استقرار مداوم پر ارتفاع جنب حاره‌ای بود که بر فعالیت ال‌نینو غلبه کرد و موجب کم‌بارشی در آذرماه نسبت به پیش‌بینی‌های گذشته شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی