بازدید 4247

تور مالیاتی دولت برای حقوق بگیران در بودجه ۱۴۰۳

در اقتصاد کشور اخذ مالیات از «حقوق بگیران» یا «شرکت‌های خصوصی شفاف» به سرعت انجام می‌شود؛ درحالی‌که مالیات‌ستانی از بخش‌های دیگر با چانه‌زنی و تاخیر زمانی همراه است.
کد خبر: ۱۲۰۶۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸ 26 November 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از دنیای اقتصاد، نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که مالیات بر حقوق که در بودجه معافیت و سقف آن مشخص می‌شود تفاوت معناداری با مالیات بر مجموع درآمد دارد. فشار اخذ این نوع مالیات بر افراد حقوق‌بگیر است که درآمد آن‌ها به‌طور شفاف در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد.

درحالی‌که مالیات بر مجموع درآمد، تمامی افراد جامعه را شامل می‌شود و اتفاقا فشار مالیاتی را از حقوق‌بگیران برمی‌دارد؛ زیرا بسیاری از افراد در سایر مشاغل وجود دارند که حتی ممکن است رسته فعالیتی آن‌ها از پرداخت مالیات معاف باشد؛ اما در عین حال درآمد‌های بالایی دارند که مالیاتی برای آن پرداخت نمی‌کنند.
 
بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ نیز نشان می‌دهد با وجود افزایش درآمد‌های حقوق‌بگیران، سقف معافیت مالیاتی آن‌ها افزایش نیافته که به معنی اخذ مالیات بیشتر از حقوق‌بگیران است.
 
از سوی دیگر ازآنجاکه افراد با سطوح درآمدی بالاتر، رشد درآمدی بیشتری را تجربه خواهند کرد، عدم تغییر تعرفه‌های مالیاتی به معنای رفاه بالاتر برای این گروه درآمدی است.
 
به بیان دیگر، در شرایط تورمی این انتظار وجود دارد که متوسط دستمزد به میزان ۲۰ درصد رشد کند و در نتیجه بسیاری از حقوق‌بگیران از نظر درآمد اسمی در سطح بالایی قرار می‌گیرند و باید نسبت بیشتری از منابع خود را در قالب مالیات پرداخت کنند؛ درحالی‌که درآمد‌های واقعی آن‌ها (درآمد اسمی منهای تورم) افزایش پیدا نکرده است.

مصارف مالیاتی مشخص نیست!

در همه کشور‌های توسعه‌یافته، درآمد‌های مالیاتی یکی از منابع دولت‌ها در تامین مالی محسوب می‌شود و این موضوع بر کسی پوشیده نیست. اما نکته مهم نوع درآمد‌های مالیاتی برای شهروندان مشخص است.
 
افزایش درآمد‌های مالیاتی در سال‌های اخیر که رشد قابل توجهی داشته، چه رفاهی را برای شهروندان ایجاد کرده است؟
 
اگر نوع مصارف مالیاتی برای شهروندان مشخص شود و در این خصوص شفاف‌سازی شود که این افزایش صرف چه هزینه‌هایی می‌شود، در نتیجه همکاری فعالان اقتصادی با دولت افزایش خواهد یافت. بسیاری از مردم در کشور‌های توسعه با علم به اینکه این درآمد‌های مالیاتی صرف بهبود رفاه می‌شود، حاضر به همکاری با دولت هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۱
دولت به اصطلاح محرومان؟؟؟ کاملا و صد در صد کمر به نابودی قشر کارمند و کارگر و بازنشسته بسته است. خدایا خودت به فریاد این اقشار برس.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
محرومان که از رای دادن دفعه پیش دفاع کردید! بیاین تحویل بگیرین!! خخخخخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
اینجوری که همه حقوقمون دودستی تقدیم دولت میشه. سقف که میزارن مالیات نجومی میگیرند و بعدش هم 9 درصد دیگه باید مالیات بدیم به دولت یعنی جمعا شما 40 درصد مالیات دادی به دولت . این چه مملکت اسلامیه که پایه گزاری کرده اند؟ کجای اسلام گفته اینجوری مملکت داری کنید؟ این عین ظلم است و ظالم پایدار نمی ماند.
پرداخت حقوق زیر 50میلیون مالیات نباید داشته باشد چون زیر خط فقر هستن این چه کاریه 2میلیون اضافه میکنه 1میلیون مالیات میگیره
واقعا درآمدها با خرج ها دیگه نمیخونه. حتی کسی که 50 حقوق بگیره. آخه کو گوش شنوا؟
نتنها درآمدهای مالیاتی که حتی مبالغ درآمدی دولت از منابع ملی هم مشخص نیست کجا هزینه می شود و این مهمترین عامل عدم اعتماد به حاکمان و افزایش فاصله مردم جامعه از دولتمردان و از دست دادن سرمایه های اجتماعی می شود.
تنها تدبیرشون برای کارمندانی است که هر طور بخوان بهشون میدن و ازشون پس میگیرن
مالیات در همه دنیا وجود دارد.این مورد تایید همه است ولی در قبال مالیات یکسری وظایف هم برای دولت تعیین شده مثل توسعه آموزش و پرورش، توسعه بهداشت ، توسعه حمل و نقل توسعه حقوق اجتماعی افراد ، دولت ما فقط مالیات را می گیرد و بقیه اش بعهده مردم است . حرف هم بزنیم می گویند ناراحتی برو
پاسخ ها
هژبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
همه جای دنیا خیلی شفاف به مردمش اعلام می کنه مالیاتشون کجا داره خرج میشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
البته کشوری با این همه نفت وگازومنابع خدادادی حالانگیم نبایدمالیات بگیره ولی کمتربگیره نه چندبرابرکشورهایی که نه.نفت وگازی دارن ونه منابع خدادادی
تورم بالا، رکود، بالا بردن مالیات، سه عامل نابودی وبه فقر وفلاکت کشاندن یک ملت هست، هیچ جای دنیا کشوری که به تورم بالای ۵۰ درصد مبتلاست مالیات رو افزایش نمیدن در علم اقتصاد این یعنی یک ظلم آشکار به ملت مردم یک کشور هست، این و علم میگه آقایان چیز دیگه ای میگن!
انکس که نداند و نداند که نداند در ابدالجهر بماند....... کسی که این قوانین را نوشته ندانسته و یا دانسته و نوشته ........
متاسفانه حق تحصیل و بهداشت رایگان که در قانون اساسی آمده هیچ پیگیری نمیشه فقط مالیات مالیات مالیات.....می‌خواهند کسری بودجه از مردم وصول کنند. کمی از بذل و بخشش خودتان بکاهید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
جالب اینجاست خودشون باعث و بانی تحریم های کشور هستند من و شما باید خسارت این تحریم ها را پرداخت کنیم
خب این چه افزایش حقوقی است که قرار است بدهند !!!!!!!!!!!!!!
عجب طنز تلخی است. فقط حقوق بگیران در معرض مالیات ستانی هستند.
مالیات وحشتناک - سن بازنشستگی وحشتناک -پس دلمون به چی خوش باشه؟
انصافا تا 30 میلیون درامد مالیات باید معاف باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
سی میلیون درآمد تازه با محاسبات امروز میشه پونصد دلار !!!!!!!!!! خجالت آوره
نوش جونمون. خلایق هر چه لایق.
تورم50درصد افزایش حقوق18درصد مالیات....!!!!
این چند بیت شعر از شیخ‌العجل سعدی شیرازی وصف حالی است:
...
بَد انجام رفت و بَد اندیشه کرد
که با زیردستان جفا، پِیشه کرد
بِسُستی و سختی بَر این بُگذرد
بِماند بر او سال‌ها نام بَد ....
حق ما مردم مجیزگو و ترسو همین است
خدایا فقط خودت به دادمون برس
علم بهتر است یا اختلاس.......
پارسال بانک مرکزی 23 ملیون را خط فقر اعلام کرده بود.

واقعاً خجالت آوره که از فقرا هم مالیات بگیرند !!!!!!!!!!
امام علی علیه السلام فرمودند: حکومت با کفر باقی می ماند اما با ظلم نه. ده درصد از مردم هم راضی از این اوضاع فجیع نیستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
البته 10 درصد سر سفره با خودشون دارن میخورن و راضین. به ما هم میگن ناراضی بزارید برید
با این وضعیت میشه گفت کشور در حال ورشکستگی است واقعا کشور ایران را با این همه منابع نابود کردن کار هر کسی نبود
تور مالیاتی دولت که چه عرض کنم . زور مالیاتی دولت است.
سالهاست که دولت در دریافت مالیات فقط زورش به حقوق بگیر می رسد.
برای یک کارشناسی که بیش از 25سال در سازمان خود مسئولیت فنی و تخصصی داشته و هر سال هم افزایش حقوش قانونی و طبق درصد تورم اعلامی از طرف دولت بوده و در حال حاضر دریافتی اش بیش از 34 میلیون شده چرا باید 3.5 میلیون +30% اضافه مالیات گرفته شود ؟ این فعل ظلم به آن کارمند و خانواده اش نیست؟
اگر مبالغ دریافتی کارکنان طی سنوات با اعمال تورم بالا رفته که کارمند مقصر نیست و ناتوانی دولتها باعث و بانی این امر شده چرا کارمند باید تاوانش را بده؟
یک مالیات روی حقوق میدیم. با تورم مالیات پنهان میدیم. خرید میکنیم 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده میدیم. نهایتا هر خدمات دولتی هم که میگیریم پولش یا عوارضش را همانجا باید پرداخت کنیم. کجا میره این پولها. فقط بیگاری برای مردمهb
چنین گفت رستم به اسفندیار. که من گشنه ام نان سنگک بیار
حج ابرام جون بابات نکن اینجوری. همه را به کرده خود به شکر خوری وادار کردی. ای سید آل اولیا جون بابات نکن اینجوری. پس این همه صادرات کجا میره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی