بازدید 4085

شناسایی افراد در معرض خطر فشارخون بالا و دیابت

رئیس اداره پیشگیری و کنترل بیمای های قلبی و عروقی، به تشریح اهداف اجرای پویش ملی سلامت در کشور پرداخت.
کد خبر: ۱۲۰۴۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹ 13 November 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، فرزانه فربخش، با اشاره به سهم ۸۳ درصدی بیماری‌های غیر واگیر در مرگ و میرها، تاکید کرد: با پویش ملی سلامت به دنبال این هستیم تا با غربالگری گسترده در جمعیت بالای ۱۸ سال سطح پوشش بیماریابی را بالا ببریم.

وی اظهار داشت: درصد قابل توجهی از مرگ و میرها در کشور مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی است به همین دلیل دو بیماری فشارخون بالا و دیابت که عامل خطر هم محسوب می‌شوند در اولویت دفتر غیر واگیر و وزارت بهداشت قرار گرفته است.

فربخش گفت: درصدد هستیم در قالب پویش ملی سلامت، با یک غربالگری گسترده در جمعیت بالای ۱۸ سال سطح پوشش بیماری یابی را بالا ببریم و افراد را از طریق این پویش ملی از بیماری و خطراتی که در معرض آن قرار دارند، مطلع کنیم.

به اعتقاد فربخش، بیماری‌های غیر واگیر از جمله (دیابت و پرفشاری خون) در مراحل ابتدایی حتی به صورت غیر دارویی نیز قابل کنترل هستند و هدف این پویش نیز تشخیص بیماری‌ها در مراحل ابتدایی است تا بتوان از این مسیر مراقبت موثرتری از هموطنان صورت دهیم.

رئیس اداره پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان ماه آغاز شده است، گفت: مقرر شده با کمک دانشگاه‌های علوم پزشکی جمعیت هدف ما که شامل جمعیت بالای ۱۸ سال و مادران باردار در همه گروه‌های سنی است، به روش‌های مختلفی که توسط خود دانشگاه‌ها تصمیم سازی می‌شود، برای آگاهی از عوامل خطر سلامت مانند دیابت و فشارخون بالا اقدام کنند.

وی در ادامه بر فراخوان فعال در جمعیت روستایی و ۹۳ شهری که برنامه سلامت خانواده در آنجا اجرایی می‌شود، تاکید و تصریح کرد: با فراخوان فعال مثل رسانه‌های اطلاع رسانی همچون صدا و سیما یا استفاده از بیلبوردها، پلاکاردها و پوسترها به دنبال پوشش بهتر پویش ملی سلامت هستیم.

فربخش با بیان اینکه در پویش ملی سلامت قرار است میزهای خدمت فعال داشته باشیم، گفت: هدف از برپایی میزهای خدمت فعال، ایجاد هماهنگی با سازمان‌ها و ادارات دولتی و بخش خصوصی است تا همکاران ما با حضور در بخش‌های کارگری، کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی غربالگری را صورت دهند.

رئیس اداره پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت اظهار امیدواری کرد با اطلاع رسانی گسترده و با محتواهای آموزشی که در اختیار گروه‌های هدف قرار خواهد گرفت، تعداد بیمارانی که از بیماری خود آگاهی ندارند را شناسایی و بتوان با آگاهی رسانی درست، تغییراتی در سبک زندگی افراد ایجاد کرد.

وی افزود: افراد شناسایی شده در غربالگری پس از پایان پویش ملی سلامت رها نخواهند شد و مراقبت‌های لازم را در ادامه خواهند گرفت و در صورت نیاز تحت کنترل و مراقبت‌های دوره‌ای قرار می‌گیرند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست