بازدید 2257
قطع ارتباط با رژیم صهیونیستی در توقف جنایات موثر است

گزارش رئیسی از سفر دو روزه به تاجیکستان و ازبکستان

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه قطع تمامی ارتباطات سیاسی، اقتصادی و معادلات با رژیم صهیونیستی می‌تواند بازدارندگی خوبی داشته باشد، گفت: امیدوارم این اقدام بازدارندگی فوری در منطقه داشته باشد و شرایط در قبال جنایات صهیونیستها در فلسطین تغییر کند.
کد خبر: ۱۲۰۳۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸ 10 November 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، سید ابراهیم رئیسی شامگاه پنجشنبه پس از بازگشت از سفر به دو کشور منطقه آسیای میانه در سخنانی درباره نتایج و دستاوردهای سفرش به تاجیکستان و ازبکستان تصریح کرد: سفر ما به ازبکستان برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی «اکو» بود که سازمان و بستر مهمی برای ارتباط اعضا است.

رئیس جمهور افزود: مهمترین موضوعات مطرح در این اجلاس مسئله ترانزیت، تسهیل تجارت و به‌ویژه تجارت درون‌منطقه‌ای، تسهیل امور گمرکی، مسئله قابل توجه محیط زیست، توجه به علم و فناوری‌های نوین و گردشگری بود. اعضا درباره این مسائل نظرات متفاوتی داشتند، اما تقریبا همه اعضا درباره مزیت‌های مسیر ترانزیتی ایران در اتصال شرق و غرب و شمال و جنوب و محوریت و اهمیت نقش تنظیم‌گری ایران در این زمینه اتفاق‌نظر داشتند.

رئیسی در ادامه با بیان اینکه موضوع مهم دیگر مطرح در این اجلاس مسئله فلسطین بود، اظهار داشت: اگر چه قرار نبود بیانیه‌ای در این اجلاس صادر شود، اما با تاکید جمهوری اسلامی ایران و حمایت اعضا مقرر شد بیانیه‌ای در پایان اجلاس صادر شود که در آن بر حمایت از حقوق فلسطینیان و ضرورت قطع بمباران‌ها و توقف جنایات صهیونیست‌ها، رفع محاصره و آغاز امدادرسانی به ساکنان غزه تاکید شد.

رئیس جمهور همچنین به دیدارهای خود با سران کشورهای ازبکستان، آذربایجان و ترکیه در حاشیه این اجلاس اشاره کرد و گفت: در نشست کاری که با آقای اردوغان داشتیم اگر چه موضوع روابط دوجانبه مورد بحث بود، اما موضوع مهم فلسطین بر مباحث ما سایه انداخت و تبدیل به مسئله مهم مذاکرات شد که البته انتظار هم همین بود.

رئیسی اضافه کرد: مواضع ایشان در جلسه اکو، مواضع خوبی بود، اما در این دیدار تأکید کردم که این مواضع کفایت نمی‌کند و این مواضع باید تبدیل به عمل و اجرا شود. انتظار ملت‌ها امروز از مسئولین این است که اقداماتشان بازدارندگی داشته باشد و یکی از راه‌های بازدارندگی اقدامات آنها در برابر رژیم صهیونیستی همان راهکاری است که اخیرا رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مطرح کردند، یعنی قطع روابط با رژیم صهیونیستی.رئیس جمهور با تاکید بر اینکه قطع تمامی ارتباطات سیاسی، اقتصادی و معادلات با رژیم صهیونیستی بسیار می‌تواند بازدارندگی داشته باشد، خاطرنشان کرد: به ایشان تأکید کردم که این نکته‌ای است که باور داریم در بازدارندگی موثر است و حتماً در این مورد اقدام سریع کشورهایی که با این رژیم ارتباط دارند، می‌تواند نقش موثری داشته باشد.

رئیس جمهور ادامه داد : امیدوارم توجهات به موضوع فلسطین تبدیل به اقدام و عملی شود که حتماً بتواند بازدارندگی سریع در منطقه داشته باشد و شرایط در قبال این جنایاتی که هر ساعت از آن می‌گذرد و بیشتر مردم جهان را نگران می‌کند، تغییر کند.

رئیسی همچنین محور دیگر دیدارهای خود را مربوط به روابط دوجانبه، ترانزیت، مسائل اقتصادی و تجاری فیمابین عنوان کرد.

او با اشاره به بخش اول سفر خود به تاجیکستان گفت: در نتیجه سفر اول بنده به تاجیکستان فعالیت‌های تجاری و اقتصادی ما بسیار متفاوت شده بود. در این سفر مروری نسبت به آنچه انجام شده بود داشتیم و تصمیماتی هم درباره آینده روابط اتخاذ شد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به امضای یک سند راهبردی و ۱۸ سند همکاری مشترک میان ایران و تاجیکستان، افزود: ایران و تاجیکستان به عنوان دو کشور دوست و هم‌زبان در عرصه های سیاسی،‌ اقتصادی و فرهنگی ظرفیت‌های خوبی برای گسترش همکاری‌ها دارند. مردم تاجیکستان مثل بسیاری دیگر از کشورهای آسیای میانه از ارتباط با ایران استقبال می‌کنند و اشتراکات فرهنگی زمینه تقویت همکاری‌ها را فراهم کرده است.

رئیسی با بیان اینکه زمینه‌های خوبی برای ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور وجود دارد و در عرصه‌هایی که خوب کار شده نیز نتایج مطلوبی حاصل شده است، گفت: امیدواریم این سفرها و نشست‌ها بتواند به توسعه روابط ما در منطقه بیانجامد و سیاست تقویت روابط همسایگی که برای دولت مردمی اصل و اساس است تحقق عینی و عملی پیدا کند، به‌خصوص آنکه ریاست اکو سال آینده به ایران خواهد رسید.رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد که در دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران بر اکو، با برنامه‌ریزی‌هایی که شده، اکو به عنوان یک سازمان فعال اقتصادی در منطقه نقش بهتری را ایفا کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی