بازدید 2796

۲ مصوبه جدید مجلس نمایندگان آمریکا علیه ایران

مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب یک مصوبه غیرالزام‌آور، در مصوبه جداگانه‌ای خواستار جلوگیری از حمایت مالی بین‌المللی از جنبش مقاومت فلسطین شد.
کد خبر: ۱۲۰۲۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵ 03 November 2023

به گزارش تابناک، مقامات ایران تاکید کرده‌اند تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد؛ و برنامه هسته‌ای ایران ماهیتی، صرفا، صلح‌‎آمیز دارد، اما مجلس نمایندگان آمریکا با تکرار ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران، قطعنامه غیرالزام‌آوری را با معرفی و حمایت «مایکل مک‌کال» نماینده جمهوری‌خواه و رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رساند که در آن گفته شده سیاست آمریکا این است که «ایران هسته‌ای» قابل قبول نیست و در صورتی که ایران یک سلاح هسته‌ای داشته باشد، «تهدیدی غیرقابل قبول برای امنیت منطقه و جهان خواهد بود.»

در این قطعنامه که در وبگاه مجلس نمایندگان آمریکا منتشر شده، ادعا شده است که ایران همچنان به غنی‌سازی و انباشت اورانیوم در سطحی فراتر از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل ادامه می‌دهد که سند قانونی توافق هسته‌ای است. ایران در سال ۲۰۱۵، طی توافقی با قدرت‌های جهانی، از جمله آمریکا در ازای لغو تمامی تحریم‌های اعمال‌شده بر آن، برنامه هسته‌ای خود را محدود کرد. آمریکا در سال ۲۰۱۸ و در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ با تشویق رژیم صهیونیستی و سیاست‌مداران تندرو داخلی، با ادعای ناقص بودن این توافق و وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران از آن خارج شد.

در ادامه این قطعنامه با اشاره به سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران و ادعای نزدیک بودن آن به «سطح تسلیحاتی»، مطرح شد: «ایران دانش هسته‌ای بازگشت‌ناپذیر و خطرناکی دارد.»

در این قطعنامه آمده است: «گسترش برنامه هسته‌ای ایران تهدیدی جدی علیه آمریکا و شرکا و متحدان آن، از جمله اسراییل ایجاد می‌کند و بی‌توجهی بین‌المللی به برنامه هسته‌ای غیرمجاز ایران مقررات جهانی منع اشاعه تسلیحات اتمی را تهدید می‌کند.»

در این قطعنامه با اشاره به این که «ایران هیچ گاه نباید تحت هیچ شرایطی به یک سلاح اتمی دست پیدا کند»، آمده است: «سیاست آمریکا این است که از تمامی طرق لازم برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به یکی سلاح جلگیری شود و آزادی عمل شرکا و متحدان آمریکا، از جمله اسراییل برای جلوگیری از دست‌یابی به یک سلاح اتمی به رسمیت شناخته شده و از آن حمایت شود.»

مجلس نمایندگان آمریکا در حالی ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران را تکرار و از «آزادی عمل» شرکا و متحدان این کشور برای جلوگیری از «دستیابی ایران به یک سلاح اتمی» حمایت می‌کند که رژیم صهیونیستی، از متحدان نام‌برده این کشور در این قطعنامه با در اختیار داشتن بزرگ‌ترین زرادخانه اتمی در خاورمیانه بدون عضویت در معاهده بین‌المللی ان‌پی‌‎تی (معاهده منع اشاعه تسلیحات اتمی) امنیت و ثبات آن را تهدید می‌کند.

مجلس نمایندگان آمریکا همچنین در ادامه حمایت‌های این کشور از جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، در مصوبه دیگری موسوم به «جلوگیری از تامین مالی بین‌المللی حماس» اعلام کرد که تحریم‌هایی را علیه حماس، جهاد اسلامی فلسطین و دیگر گروه‌های وابسته به آن‌ها اعمال می‌کند.

این مصوبه با معرفی و حمایت «ماست برایان» نماینده جمهوری‌خواه به تصویب رسید.

با تصویب این طرح، رییس جمهور آمریکا موظف است به طور دوره‌ای، فهرست افراد یا نهاد‌هایی را که عامدانه به این گروه‌های اعلام شده خدماتی ارائه می‌کند یا از آن‌ها حمایت می‌کند یا داد و ستدی با اعضای این گروه‌ها دارد را به کنگره گزارش کند.

طبق این مصوبه، رییس جمهور آمریکا باید دو یا تعداد بیشتری تحریم علیه افراد نام‌برده اعمال کند. این تحریم‌ها محدودیت‌های مالی گسترده‌ای را علیه افرادی که مشمول می‌شوند، ایجاد خواهد کرد.

رییس جمهور آمریکا همچنین به موجب این مصوبه موظف خواهد بود که به طور دوره‌ای فهرستی از دولت‌های خارجی را به کنگره ارائه کند که بار‌ها از گروه‌های نام برده با ارائه کالا و خدمات حمایت کرده‌اند. این دولت‌ها به مدت یک سال از دریافت کمک‌های آمریکا و صادرات مهمات منع خواهند شد.

اگرچه این مصوبه شامل معافیت‌ها و استثناهایی، به طور مثال در زمینه دادوستد‌هایی می‌شود که در راستای منافع ملی آمریکا است

منبع: ایسنا
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی