بازدید 2356

ادعای وزیر خارجه تل‌آویو درباره آینده روابط با ریاض

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی مدعی شد ریاض و تل‌آویو تا ابتدای سال آتی میلادی روابط خود را عادی‌سازی خواهند کرد.
کد خبر: ۱۱۹۴۴۳۵
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰ 22 September 2023


به گزارش تابناک به نقل از فارس، «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم اشغالگر قدس امروز (جمعه) در یک مصاحبه مدعی عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی تا ابتدای سال آتی میلادی (۲۰۲۴) شد.

به نوشته وبگاه خبری «روسیا الیوم»، او به رادیو ارتش اسرائیل گفت: «اینکه هنوز اختلافاتی میان ما و سعودی‌ها وجود دارد، انکارناپذیر است، اما می‌توانیم با غلبه بر آن‌ها به تدریج به سمت جلو حرکت کنیم؛ بنابراین اطمینان وجود دارد که پس از حل این اختلافات تا ابتدای سال ۲۰۲۴ به توافق برسیم».

الی کوهن عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی را رویدادی بزرگ‌تر از توافقات موسوم به «ابراهیم» که در سال ۲۰۲۰ میان رژیم صهیونیستی با بحرین و امارات متحده عربی امضا شد، دانست و از آن با عنوان «گامی بزرگ و تاریخی» یاد کرد.

وی با اشاره به نگرانی محافل امنیتی صهیونیستی از پیش‌شرط عربستان برای غنی‌سازی اورانیوم در خاک خود، گفت: «نباید در این مورد عجولانه قضاوت کرد، این توافق شامل جزئیاتی است که هرگز امنیت اسرائیل را در خطر نخواهد انداخت، صلح در کنار امنیت، اولویت کار ما خواهد بود».

در همین ارتباط، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» روز گذشته به نقل از مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی ادعا کرد که مقام‌های صهیونیست بی‌سروصدا با دولت بایدن بر روی پیشنهاد راه‌اندازی عملیات غنی‌سازی اورانیوم با مدیریت آمریکا در عربستان سعودی به عنوان بخشی از توافق پیچیده سه‌جانبه برای ایجاد روابط دیپلماتیک رسمی بین ریاض و تل‌آویو کار می‌کنند.

به ادعای این گزارش، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به نهادهای مرتبط دستور داده جوانب برخورداری عربستان از برنامه مسالمت‌آمیز هسته‌ای و تاثیر آن بر امنیت این رژیم را مورد بررسی قرار دهند. 

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی پیش‌تر گزارش داده بود محافل امنیتی این رژیم در خصوص رایزنی‌های بنیامین نتانیاهو با «جو بایدن» در نیویورک در خصوص عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی نگران هستند، چرا که هیچ اطلاعی از جزئیات توافق احتمالی ندارند.

آمریکا توقف گفت‌و‌گوها با عربستان سعودی در خصوص عادی‌سازی را تکذیب کرده است. منابع اسرائیلی می‌گویند جو بایدن طی هفته‌های اخیر چندین بار به اسرائیل گفته برای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی باید امتیازات قابل توجهی به خصوص در موضوع فلسطینی‌ها بدهد.

مقام‌های رژیم صهیونیستی در خصوص پذیرش برنامه هسته‌ای عربستان سعودی با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند. به روایت روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز»، رژیم صهیونیستی در حال فشار برای توافق دیپلماتیک با عربستان سعودی است و در عین حال مراقب برنامه هسته‌ای آن است. مقام‌های امنیتی رژیم صهیونیستی و سران اپوزیسیون به طور جدی با این موضوع مخالفت‌ و استدلال می‌کنند که انتقال فناوری غنی‌سازی اورانیوم می‌تواند به گسترش بیشتر تسلیحات اتمی در منطقه منجر شود.

«محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی در مصاحبه اخیر با «فاکس نیوز» در پاسخ به این سوال که عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو تا چه حد نزدیک است، گفت: «هر روز به آن نزدیک‌تر می‌شویم». با این حال او تأکید کرد که مسأله فلسطین برای عادی سازی روابط با اسرائیل مهم است. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست