بازدید 8675
مرور روزنامه‌های چهارشنبه ۲۹ شهریور

آسفالت رونالدو! /واردات خودروی خارجی و بومی‌سازی مرغداری / سهامداران در انتظار رشد دوباره بورس

اعتماد از دست رفته به بورس بازمی‌گردد؟ مجلس پای کار کنکوری عادلانه، بارقه‌های امید در صنعا، پاسخ به توپخانه خودتحقیری، پایان رشد منفی ارزش افزوده معادن، پاسخ ایران به بیانیه ضد برجامی اتحادیه اروپا، آتش باکو برای امتیازگیری، پنج سوال رئیسی از رسانه‌های آمریکایی و رکود تسهیلاتی مسکن، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۹۳۹۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۸ 20 September 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۲۹ شهریورماه در حالی چاپ و منتشر شد که پنج دیدار و سه نشست در روز اول سفر رییسی به نیویورک، چشم‌انداز بورس در نیمه دوم سال و جنگ اوکراین چقدر دیگر می‌تواند ادامه پیدا کند؟ در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 

 

آسفالت رونالدو!

حسن فرامرزی طی یادداشتی در شماره امروز جوان با تیتر آسفالت رونالدو! نوشت: تصور کنید اعضای خانواده‌ای فقط وقتی قانع می‌شوند که ریخت‌وپاش‌های خانه را جمع‌وجور کنند ـ آن هم نه جمع‌وجور کردن به مفهوم واقعی آن، بلکه بیشتر از جنس پنهان کردن آشفتگی‌ها، آبروداری ظاهری و در نهایت نوعی جارو کردن آشغال‌ها زیر فرش ـ که خبر برسد مهمانی مهم در راه خانه است.


ما چه چیزی را مهم می‌دانیم؟ این به نظرم گره داستان ماست.‌ای کاش ما خودمان را مهم و عزیز می‌دانستیم. آیا وقتی من فقط در یک شرایط خاص و زیر فشار بیرونی حاضر می‌شوم تکانی به خودم بدهم ـ آن هم یک تکان نادرست و شتابزده ـ می‌توانم منشأ تحول فردی، خانوادگی و اجتماعی باشم؟
وقتی با خبر آمدن مهمان، آشغال‌ها را زیر فرش جارو می‌کنم، این نوع منش بیشتر از آنکه نشانه مهمان‌نوازی باشد نوعی توهین به خود و بی‌ارزش و کم‌ارزش قلمداد کردن اعضای خانه است. من آنقدر برای خود و اعضای خانواده ارزش قائل نیستم که آشفتگی‌ها و نقصان‌های خانه را جمع کنم، بنابراین منتظر رویدادی در بیرون می‌مانم که آن رویداد مرا مجاب به جمع کردن آشفتگی کند.


اگر ضرورت آسفالت خیابانی احساس می‌شود و بودجه و اعتبار آن هم در سازمان مربوطه وجود دارد، آیا آن سازمان باید به این نگاه کند که قرار است کدام شخصیت از روی آن خیابان رد شود تا قانع شود آن طرح یا پروژه را به سرانجام برساند یا نه؟
وقتی آن مهمان یا شخصیت رفت دوباره ما خواهیم ماند و آن حس بدی که به خودمان داریم. از این زاویه، نشانه بلوغ فکری آنجاست که محرک من در رفتارهایم، درونی باشد نه آمد و شد آدم‌ها و موقعیت‌ها. به عبارت دیگر مرا با تبلیغات، تطمیع و تحریک به سمت کاری هل ندهند، در غیر این صورت مثل پر کاهی در دست باد خواهم بود.


امروز بسیار در رسانه‌ها می‌شنویم که پول‌های زیادی در ورزش کشور رد و بدل می‌شود، اما این پول‌ها به خاطر فساد و رانت حاکم در ورزش کشور بیشتر از آنکه به توسعه زیرساخت‌ها منجر شود ـ دست‌کم در این حد که نگران کیفیت چمن ورزشگاه آزادی نباشیم ـ به فربه شدن حاشیه‌ها و هیاهو‌ها و ناکارآمدی‌ها کمک کرده‌است.


به نظرم این اتفاق از یک منظر طبیعی است. شما به عنوان یک سرمایه‌گذار روی چه چیزی سرمایه‌گذاری می‌کنید؟ طبیعی است که روی اسب بازنده سرمایه‌گذاری نمی‌کنید، بلکه روی کالا، جنس، فرصت و سهمی دست می‌گذارید که واجد ارزش باشد و علت اینکه امروز ما در تأمین زیرساخت‌هایمان به چنین فقر گسترده‌ای رسیده‌ایم، این است که حس خوبی نسبت به خود در سطوح فردی و ملی نداریم و خود فردی و ملی را واجد ارزش نمی‌دانیم.
اگر نظام آموزشی، خانواده، مدیریت جامعه و رسانه، طعم عزیز، گرامی و مهم بودن ـ و نه خودشیفته، متکبر و از خودراضی بودن ـ را به ما می‌چشاند، ما امروز در نقطه دیگری ایستاده‌بودیم و فوران عقده‌های خودکم‌بینی را به این شکل وسیع در رفتار‌های فردی و سازمانی خود شاهد نبودیم.


انتظار زیادی نیست که سازمان شهرداری یا وزارتخانه ورزش به چنان بلوغ مدیریتی رسیده‌باشد که مصالح و برنامه‌های خود را به ورود یک ستاره ورزشی گره نزند، اما وقتی تصاویر رسانه‌ها نشان می‌دهد که این اتفاق افتاده و خیابان‌های اطراف ورزشگاه آزادی آسفالت‌شده، آن هم آنقدر عجله‌ای و دیرهنگام که حرکت خودرو‌های سرمربی و کادر تیم النصر که برای نشست خبری به ورزشگاه رفتند، آسفالت را خراب کرده‌است، بیانگر نوعی روزمرگی، هیجان‌زدگی و بی‌برنامگی در اداره سازمان‌های ماست.

واردات خودروی خارجی و بومی‌سازی مرغداری


«جهان‌صنعت» طی یادداشتی در شماره امروز خود با تیتر واردات خودروی خارجی و بومی‌سازی مرغداری نوشت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی صنعت مرغداری ایران روندی را درپیش گرفته بود که با استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی و نیز تکنولوژی روز دنیا بتواند بازار گوشت مرغ و تخم‌مرغ منطقه را پوشش دهد. این صنعت، اما همانند بیشتر صنایع در سال‌های پس از پیروزی انقلاب به دلیل شرایط آن زمان و نیز نگاه‌های چپگرایانه در وضعیت نا‌متعادلی قرار گرفته و در نتیجه تولید از مصرف فاصله گرفت. با این همه و به دلیل آزادسازی صنعت مرغداری در دهه ۱۳۷۰، سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در صنعت مرغداری ایران انجام و ظرفیت بالایی برای تولید فراهم شده است. این صنعت در حال حاضر با سه دشواری بزرگ روبه‌رو است؛ مشکل نخست قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت و تولیدات آن است که از جوجه‌ریزی شروع و به عرضه محصول نهایی منجر می‌شود. مشکل دوم تحولات در سیاست ارزی برای خوراک مرغ‌هاست. ایران سالانه میلیارد‌ها دلار برای واردات خوراک مرغ، ارز لازم دارد. سیاست‌های ارزی پر‌نوسان و بی‌ثبات، بازار این صنعت را از تعادل خارج می‌کند. مشکل سوم که این روز‌ها خود را در عمل بیشتر نشان داده است، بومی کردن مرغ اجداد است که باید از آن‌ها مرغ و تخم‌مرغ نهایی به دست آید. پیش از انقلاب، ایران در دشت قزوین و در کردان- میان قزوین و کرج- مزرعه مرغ اجداد داشت که البته از سوی کشوری به ایران آورده شده بود که حالا ایران هرگز نمی‌تواند با آن ارتباط داشته باشد.


مزرعه‌هایی به اسم دهخدا که از سوی اسرائیل در ایران تاسیس شده بود به سرعت از کشور برده شد و تنها مزرعه باقیمانده نیز به دلیل انتقال نادرست از کردان به بابل در بدترین وضعیت قرار گرفت.
سیاست بومی‌سازی صنعت مرغداری با هدف کنار گذاشتن مرغ‌های وارداتی و به روی صحنه آوردن مرغی به نام آرین که در سال‌های تازه‌سپری‌شده در دستور کار نهاد‌های مسوول قرار گرفته، تا امروز نتایج بدی به همراه داشته است و به گفته فعالان صنعت مرغداری مقرون به صرفه نبوده و زیان دو میلیارد دلار به بار آورده است. فعالان صنعت مرغداری باور دارند این برنامه اگر هم قرار باشد اجرا شود نیاز به زمان طولانی دارد و باید برای جلوگیری از خسارت، بومی‌سازی را در کنار واردات انجام داد تا صنعت با سقوط روبه‌رو نشود. کارشناسان باور دارند در دنیایی که هر روز به یک واحد کل و تفکیک‌ناپذیر تبدیل می‌شود ایستادگی روی برخی مسائل شاید تنها راه نباشد. چطور می‌شود اتومبیل دست‌دوم خارجی وارد کرد، اما باید صنعت مرغداری بومی‌سازی شود.


سهامداران در انتظار رشد دوباره بورس


فردین آقابزرگی طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد نوشت: فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه:در شرایط فعلی اقتصاد کشور پیش‌بینی شاخص‌ها برای نیمه دوم سال ممکن است با انحرافات زیادی همراه باشد و دلیل آن‌هم این است که دولت در شرایطی قرار گرفته که ابهامات زیادی به لحاظ تامین کسری بودجه و میزان نقدینگی و ارتباطات در سطح بین‌المللی و تامین منابع ارزی وجود دارد، لذا متغیر‌های کلان اقتصادی به گونه‌ای است که حتی نمی‌توان پیش‌بینی درستی از میزان تورم پیش رو داشت، اما براساس مقایسه سطح ارزندگی همه بازار‌ها و نه صرفا بازار سرمایه، ضرورت دارد تا آن بازار را براساس تطابق ارزش ذاتی و ارزش معاملاتی آن بسنجیم، به عنوان نمونه در صنعت خودرو باید محصولات خودروسازان را نسبت به قیمت‌های جهانی و کیفیت جهانی آن مقایسه کنیم و آن را مورد سنجش قرار دهیم که در چه حدی قرار گرفته است البته در مورد این صنعت متاسفانه می‌بینیم که خودرو‌های ساخت داخل بیش از ارزش ذاتی‌شان معامله می‌شوند که البته در بازار مسکن نیز به همین ترتیب قیمت ملک در پایتخت ایران از بهترین شهر‌ها در دنیا از بورلی هیلز در کالیفرنیا تا ریچموند هیل در تورنتو کانادا که جزو گران‌ترین مناطق مسکونی دنیا به شمار می‌روند باز هم گران‌تر شده است بنابراین چرایی اینکه ارزش بازار سرمایه از ۳۲۰ میلیارد دلار به ۱۶۰ میلیارد دلار رسیده و ارزشش نصف شده است را باید دقیق‌تر مورد بررسی قرار داد این درحالی است که سود شرکت‌ها از سال ۱۳۹۸ که ۴۵۰ همت بوده، اما امروز که به ۱۰۰۰ همت رسیده است و درآمد حاصل از فروش شرکت‌ها هم متاثر از نوسانات و تلاطم‌های اقتصادی و تورم به‌شدت رشد کرده و علی‌رغم کنترل‌ها، نظارت‌ها و بازرسی‌هایی که به دلیل قیمت‌گذاری دستوری صورت گرفته باز هم درآمد‌ها کماکان رو به افزایش است، اما حاشیه سود عملیاتی شرکت‌ها افت کرده است.

همچنین آنچه در بازار دلار قابل مشاهده است این است که با ۳ نرخ در این بازار روبه‌رو هستیم نرخ دلار رسمی یا دولتی که اخیرا هم نرخ تسعیر ارز به ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است، نرخ ارز آزاد که عمدتا با نرخ «تتر در بازار کریپتو» مطابقت دارد که در محدوده ۵۰ هزار تومان است و نرخ سومی که بر سطح عمومی قیمت‌ها و نرخ تورم و افزایش شاخص بورس اثرگذار است و با آن کالا وارد کشور می‌شود مانند کالا‌های الکترونیک و لوازم خانگی و خودرو که اغلب کالا‌های وارداتی امروز با دلار ۶۵ هزار تومان وارد کشور می‌شوند و کسی هم با نرخ ارز ۵۰ هزار تومان دیگر هیچ محصولی وارد کشور نمی‌کند و این نرخ افزایش هم داشته است لذا این فاصله نرخ ارز با نرخ دولتی حدود ۸۰ درصد انحراف پیدا کرده که حدود دو برابر می‌شود و این پتانسیلی است مبنی بر جهش درآمد حاصل از فروش اغلب شرکت‌ها و صنایع کشور به خصوص شرکت‌های کامودیتی محور و صادرات‌محور. درخصوص رشد شاخص‌ها نیز به نظر می‌رسد سطح ارزندگی و رشد بورس در نیمه دوم یا تا پایان سال به گونه‌ای باشد که شاخص‌ها به آستانه ۳ تا ۳.۵ میلیون واحدی نزدیک شوند و به اعتقاد بنده این جای رشد برای بورس وجود دارد و در صورتی که دولت با تصمیمات خلق‌الساعه و ذی‌نفعانه بازار سرمایه را وارد تنش نکند سطح ارزندگی تا همین میزان و با یک شیب ملایم رشد خواهد کرد که البته رشد شاخص‌ها به صورت شارپی و جهشی نخواهد بود، اما کماکان به صورت آهسته و پیوسته و با یک سینوس نوسان مثبت و منفی به سمت بالا در حرکت است، هر چند در شش ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ با یک تلاطم و نوسان غیرمعمولی روبه‌رو شدیم، اما شاهد آن بودیم که تا اردیبهشت ماه امسال شاخص بورس تا ۳۰ درصد هم رشد کرد و به ۲.۵ میلیون واحد رسید و پس از آن شاخص‌ها به دلیل تصمیمات ذی‌نفعانه و سخنرانی‌هایی که از سوی دولتی‌ها انجام گرفت یک‌باره سرکوب شد، اما هم‌اکنون شاخص‌های بورس در سطح ارزندگی قرار گرفته است و پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال شاخص‌ها با رشد بیشتری همراه شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۳۴
وقتی در دولت آقای رئیسی کسی مثل نیکبخت که وام دار اقای خاوازی وزیر دولت روحانی که بلافاصله بعد از انتصابش برای گران کردن مرغ دستور داد 12 میلیون جوجه را نابود کنند و البته سرتیم خانه کشاورز دوباره به عنوان معاون و قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی منصوب می شه پس بدانید این مملکت هیچ وقت درست شدندی نیست و حتی به خودیها هم نمیشه اعتماد کرد چراکه با حضور ایشون عملا مدیران انقلابی حذف و کارشکنی علیه خود دولت رئیسی در این وزات شروع خواهد شد
پاسخ ها
عاشق ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
تیتر کیهان رفیق شریعتمداری واقعا خنده دار است !؟

رییسی به جای پاسخ به خبرنگاران رسانه های جهانی ، از

آنها سوال کرده است !!!!!؟؟؟؟؟

رئیسی دلبندم ، شما در آنجا باید پاسخگوی سوالات رسانه ها می بودید ؟؟

نه اینکه از انها درباره عملکرد دولتها و حکومتهای مثلا دشمنان خارجی!!!!؟؟؟؟ شما پاسخگو باشند !!؟

حالا اگر رئیسی این را نمیدانسته زیاد تعجبی ندارد!؟

ولی چرا رفیق شریعتمداری کیهان که مثلا خودش مدیر

مسول قدیمی ترین رسانه ایرانی و منطقه است هنوز

این را نفهمیده ؟ و نمیخواهد بفهمد ؟؟؟؟
سلام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
بیماری انتظار تورمی در حال بهبود است.
بازارها تدریجا در حال ترک اعتیاد به (گران کردن همه چیز) هستند
این یعنی ثبات ارزی در حال اثر گذاری تاخیری و نتیجتا ثبات سایر کالاها است.
به مدد خدا
شکست مفتضحانه جنبش مستهجن ... رو به همه ایران دوستان تبریک و شاد باش عرض میکنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
باش تا صبح دولتش ! بدمد:
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
تیتر روزنامه جوان رو بخون
زاکانی تون رو میگه
خدا جای حق نشسته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
خوشم میاد با وجود سانسور آلبانی نشین ها فهمیدن جنبش فواحشیون رو میگه
هروقت بورس رشد میکنه ، خریداران پولشونو از دست میدن ، مافیای حاکم سود می بره
واقعاً خجالت داره که دولتمردان ایران از خرابی های جاده های ایران اطلاع دارند ولی هیچگونه خدمتی به مردم نمی کنند ولی برای حفظ ظاهر خودشان برای یک خارجی از جیب مردم خرج می کنند ، این کارها نشان از ریا کاری، نفاق، عدم استفاده صحیح از مالیات و بیت المال ، و غیر مردمی بودن وووو.... می باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
امسال بودجه راه و شهرسازی تقریبا صفر بود به همین دلیل کاری از دستشون بر نمیاد مگر اینکه عوارض آبدار تری بگیرن که 100 برابر باشه
اون آسفات رو هم از پول جیب خودشون گذاشتن
خدا را شکر رونالدو از ایران راضی رفت و قطعاً مبلغ خوبی برای ایران و فرهنگ ایرانی خواهد بود.
چیزی که عربستان با چند صد میلیون دلار به دست نیاورد ایران با چند ماشین آسفالت، یک تکه فرش، چند تکه پارچه که خرابی های آزادی را پوشاند و ثبت چند تصویر ساده از رونالدو، به دست آورد.

چرا حسن فرامرزی (نویسنده روزنامه جوان) این موفقیت بزرگ را با بزرگ کردن برخی اشکالات کوچک، اینگونه تخریب می کند؟
باید اینگونه تیتر میزد: ایران ِ پسا حضور رونالدو در عرصه جهانی شناخته شده تر است. و نگاه مثبت اندیشانه به این حضورِ سراسر خیر و برکت میداشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
خخخخخخخخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
یعنی رونالدو چمن آزادی رو ندید؟
ن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
?خوبه تو تحلیلگر نشدی
آسفالت رونالدو یعنی مسولین هیچ ارزشی برای مردم قائل نیستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
دقیقا. منش زاکانی یعنی همین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
هشتک آسفالت گیت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
آسفالت و اینترنت بدون فیلتر یعنی کاپیتولاسیون ورزشی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
چون خودشون بی ارزش هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
آسفالت و اینترنت بدون فیلتر یعنی مردم پشمک
چه مسئله اسفالت باشد و چه صنعت مرغداری، مشکل اصلی از یک طرف این است که بیش از ۴۰ سال است روی نابودی اسراییل و شکست امریکا تمرکز کردیم و از طرف دیگر خواستیم تمام دوستان امریکا را هم‌ادب کنیم. طبیعی است تمرکز بیش از حد روی یک موضوع باعث غفلت در سایر حوزه ها می شود و ناچار باید در مواقع اضطراری دست پاچه شویم و اشغال ها را برنیم ‌زیر فرش
کیهان!شریعتمداری!چندین دهه توهم به نام تحلیل!
اگربرای بورس وسهامدارهیچکارنکنیدوبه سان گاوشیرده عمل نکنیدبورس خودش به جاده اصلی که همون سودسهامداروبالابردن توان تولیدداخلی است برمیگردد
از آقای رونالدو که مسبب کار خیر شدند تا آسفالت اطراف آزادی به سرعت انجام بشه ممنونیم... کریس دوستت داریم. بازم بیا ایران برای اصلاح سیستم حمل و نقل عمومی، برق کشی به مناطق محروم، رفع آلودگی هوا و ...
ضمن شکست جلو عربستان کل این بازی به ضرر ایران بود آن از استقبال رونالدو آن از خرابی سکوها و پوشش پارچه ای آن هم وضع افتضاح چمن حد اقل این آخری را درست می کردید . این همه فرصت داشتید پول آسفالت را خرج چمن می کردید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
یک کم صبر کن دلبندم دارن اسراییل رو‌ نایود می کنن
ولی با تمام این حرفها رونالدو خوشحال آمد و خوشحال هم رفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
بله. این مردم ایرانند که ناراحت بودند و ناراحت ماندند : از چمن تا گرگان تا گرانی تا صف مرغ یخی ...
خوبه که اسم اون خیابون رو هم رونالدو بذارن در راستای این حرکت ماندگار!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
یک دروازه هم به احترام رونادو در ورودی گذرگاه رونالدو بسازند
فقط فرار.جانم آزاد اعصابم راحت
عزیزم براینه که شرکتهای بورسی سودهارابالا میکشند وبه سهامدار خرد نمیدهند .بین بالا بالایی ها تقسیم میشه .
تفاوت کهکشانی نظم و انضباط و ثروت و افتخارات و حتی لباس و ظاهر و بازی

تیم النصر عربستان در مقابل تیم پرسپولیس و وضع استادیوم مخروبه و سکو و

چمن استادیوم و نحوه استقبال و دادن کادوی ۳ میلیارد تومانی مدیر عامل به

رونالدو یکروز قبل از بازی و هجوم مردم به هتل وووو

را میتوان به تفاوت نجومی و کهکشانی بین عربستان و ایران را مشاهده کرد و دید
مسئولین خجالت بکشید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست