بازدید 2055
۱

افزایش ۴۰ برابری گیت‌ها در مرز مهران

سیدمجید میراحمدی گفت: امسال تعداد گیت‌های عراق در مرز مهران از ۳۰ گیت به ۱۲۰ گیت افزایش یافت، این موضوع شدت سرعت عبور زوار را افزایش داد.
کد خبر: ۱۱۹۱۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱ 08 September 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، رئیس ستاد مرکزی اربعین با حضور در برنامه صف اول، توضیحات مفصلی درباره اقدامات این ستاد بیان کرد.

سوال: آنچه در اربعین گذشته چه آمار‌ها و اطلاعاتی وجود دارد و برای احتمالاً سال آینده چه برنامه ریزی‌هایی بنا است که اتفاق بیفتد؟

میراحمدی: عرض سلام و ادب و همچنین همه بینندگان عزیز و عرض تسلیت دارم ایام اربعین حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، اصحاب و یاران باوفای ایشان را و یاد کنیم و گرامی بداریم خاطره شهدا را بالاخص شهدای امنیت را که امسال زائران عزیز ما به نیت و نیابت از این شهدا در این حماسه عظیم حضور پیدا کردند.

سوال: تا الان چطور گذشته عملیات اربعین؟

میراحمدی: به فضل الهی آن چیزی که می‌شود گفت رضایتمندی بسیار بالای شرکت کنندگان در اربعین است. ما به کرات در این مدت در میان زائرانی که چه در مسیر رفت بودند و چه در مسیر برگشت حضور پیدا می‌کردیم، در همه مرز‌ها و حقیقتاً ما شرمنده اظهار محبت این عزیزان بودیم که دائماً اظهار لطف می‌کردند، اظهار رضایت کامل می‌کردند و اربعین امسال را اربعین کاملاً متفاوتی با سال‌های گذشته می‌دانستند.

سوال: تفاوتش بیشتر در چه حوزه‌هایی بوده است؟

میراحمدی: ما در سال‌های گذشته چند چالش مهم را برای زائران عزیزمان مواجه بودیم و بعضی از این چالش‌ها کهنه شده بود و مکرر و طی سالیان مختلف این چالش‌ها تکرار می‌شد، البته امسال یک مسئله بسیار مهم دیگری و آن گرمای هوا هم به این موضوع اضافه شده بود که بایستی برای این موضوع حتماً برنامه ریزی همه جانبه‌ای می‌شد. یکی از این چالش‌ها مسئله ماندگاری عزیزان زائر و سختی عبور از مرز‌ها بود، بعضی مواقع بود که این سیل جمعیتی که می‌آمد به سمت مرز تبدیل به یک گردابی می‌شد که اضطراب و نگرانی و سختی برای هم زائر و هم برای اداره کنندگان ایجاد می‌کرد و هر لحظه انسان احساس می‌کرد که ممکن است مواجه با یک خطر بزرگی بشود و حقیقتاً زائران خیلی در سختی و فشار بودند و ما ماندگاری شان به همین دلیل پشت مرز‌ها بعضاً ساعت‌ها به طول می‌کشید.

باید این مسئله کهنه شده حل می‌شد، برای این موضوع ما یک برنامه ریزی مفصلی را انجام دادیم، من حالا به طور مشخص مرز به مرز خدمت شما توضیح می‌دهم. مرز خسروی دو درب خروجی داشت که این جمعیتی که میلیونی بود عبور از این دو درب خروجی بسیار سخت بود، حالا وقتی که از این دو درب خارج می‌شد وارد گیت‌های عراقی می‌شد، تعداد گیت‌های عراقی بسیار محدود بود، سرعتش هم بسیار کند بود، بیش از ۳۰ گیت وجود نداشت و مشکلات زیادی داشت، ما چه کردیم؟ با عزیزان عراق وارد بحث‌های مختلفی شدیم و حقیقتاً دولتمردان عراق و شخص وزیر کشور عراق آقای عبدالامیر الشمری جداً و جهادی آمد پای این مسئله‌ای که این مسائل را حل کند. ما دو درب خروجی در مهران را تبدیل به پنج درب کردیم، در مرز مهران را، ۳۰ گیت عراق به بیش از ۱۲۰ گیت افزایش پیدا کرد، در عین حال یک توافقی صورت گرفت که اگر این ۳۰ گیت هم افزایش پیدا نمی‌کرد ما تا دو برابر این ظرفیتی که عبور کردند به راحتی می‌توانست عبور کند و آن هم این بود که توافق کردیم که پلیس گذرنامه ما وقتی که زائر ما کنترل می‌شود اطلاعاتش وارد رایانه می‌شود به لحظه وارد رایانه پلیس گذرنامه عراق شود و آن‌ها دیگر کنترلی انجام ندهند، صرفاً یک مهری بزنند این به شدت سرعت عبور زائر ما را افزایش داد. اسم این طرح، طرح سجاد بود، فراجای ما این کار را زحمتش را تقبل کرد، ما در نتیجه این کار این شد که جناب آقای خسروی که در مرز مهران چندین ساعت ماندگاری ما با آن شرایط نگران کننده و اضطراب و فشار و تراکم به چند دقیقه کاهش پیدا کرد و این رودخانه‌ای که وقتی به پشت مرز‌های ما می‌رسید تبدیل به یک گردابی می‌شد و آن نگرانی ها، یک رودخانه آرامی که با سهولت و راحتی عبور می‌کردند.

مرز خسروی را ما ۲۴ ساعته کردیم، چون محدودیت زمانی داشت تشکر می‌کنیم از حشدالشعبی که مسئولیت امنیت را پذیرفتند و امنیت خوبی را برقرار کردند، آنجا هم درب خروجی اش را افزایش دادیم، گیت هایش هم از ۵۰ گیت به ۹۲ گیت افزایش پیدا کرد.
مرز شلمچه باز همین طرح امام سجاد (ع) که عرض کردم انتقال همزمان اطلاعات در آن صورت گرفت و مرز تمرچین باز از ۲۰ گیت به ۲۸ گیت افزایش پیدا کرد، عبور از مرز ۲۴ ساعته شد، مرز چذابه اختصاص پیدا کرد به اتباع خارجی افغانستانی و پاکستانی و ۲۴ گیتش به ۳۶ گیت تبدیل شد.
مرز باشماق هم از ۲ گیت به ۱۲ گیت در نتیجه یک آرامش بسیار خوب و یک راحتی و سهولتی برای زائران ما ایجاد شد. همین باعث شده بود که ما برنامه ریزی خودمان را برای عبور تا شش میلیون زائر در نظر گرفته بودیم که با این برنامه ریزی به راحتی می‌توانند زائران بدون مشکل عبور کنند. البته بحث حمل و نقل در جای خودش قابل بحث است و این اتفاق بسیار خوب صورت گرفت.

سوال: به لحاظ تفکیک مرزی آمار تعداد نفراتی که عبور کردند را هم دارید اکنون همراهتان؟

میراحمدی: آمارشان را اگر اجازه بفرمایید من درصدی بگویم. من یک نکته را عرض کنم در آن برنامه ریزی برای حل مسئله عبور از مرز‌ها ما یک اقدامی را با همکاری خود زائران که جای تشکر دارد از این عزیزان انجام دادیم و آن این که طول سفر را از دهم صفر تا بیستم صفر آوردیم از اول صفر و امسال بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار زائر ما اول صفر تا دهم صفر از مرز‌ها عبور کردند، در حالی که در گذشته عمده این جمعیت زوار از دهم می‌رفت. البته موکب‌های عراقی عموماً از دهم صفر به بعد فعال می‌شوند، ما برای این که زائران خودمان که تشریف می‌برند و مشرف می‌شوند چه در مرز‌های خودمان، چه در شهر‌های عراق، نجف، کربلا، کاظمین، سامرا دچار مشکل نشوند بایستی برنامه ریزی خاصی می‌کردیم، موکب‌های خودمان را اذعان می‌کردیم و یک تغییرات جدی و همه جانبه‌ای از این جهت صورت می‌دادیم، بنابر این، این که ما اربعین را از دهم صفر از یکم آوردیم این موجب راحتی هر چه بیشتر زائران در همه ابعاد شد، بحث حمل و نقل، سهولت عبور و راحتی برای یافتن مکان برای استراحت و مسائل مختلف دیگر.
درصد‌ها را خدمت جنابعالی و بینندگان عزیز عرض کنم، خروج از مرز مهران ۴۷ و یک دهم درصد بوده، شلمچه ۲۵ و ۳ دهم، چذابه ۹ و نیم درصد، خسروی ۱۵ و ۳ دهم درصد، تمرچین یک و نیم درصد و باشماق یک و ۳ دهم درصد. البته در برگشت یک مختصری جابجایی در این درصد‌ها صورت می‌گیرد به طور مثال مهران در برگشت ۴۷ درصدش تاکنون نزدیک به ۴۹ درصد شده، چون یک عادتی زائران دارند که معمولاً در برگشت یک بخشی مهران را غیر از مرز خروجی خودشان انتخاب می‌کنند و این نسبت هم در خروج تقریباً در ورود به کشور...

سوال: این تقریباً با آن چیزی که قرار بود در سامانه سماح که از کدام مرز می‌روند از کدام برمی گردند مطابقت دارد یا نه؟

میراحمدی: ما این را بررسی کردیم مستحضرید که در اواسط ثبت نام در سامانه سماح یک مشکلاتی در سامانه سماح پیش آمد و زائران عزیز ما یک بخشی شان لاجرم، چون برنامه شان را تنظیم کرده بودند که در آن روز مشخصی که سامانه دچار مشکلاتی شده بود عبور کنند، بخشی در سامانه ثبت نام نکردند و از مرز عبور کردند ما هم به دلیل همین مشکلاتی که در سامانه ایجاد شده بود نمی‌خواستیم مانعی برای عزیزان ایجاد شود، ولی تقریباً با حدود ۱۰ - ۱۵ درصد تفاوت همان چیزی است که در سامانه اعلام کردند.

سوال: اگر توضیحی راجع به سامانه سماح است بفرمایید؟

میراحمدی: همان سامانه سماح و مشکلاتی که پیش آمد رئیس محترم سازمان حج و زیارت، رئیس کمیته ثبت نام ما هستند و به هر جهت خوب است که توضیحات خودشان را بیایند ارائه کنند برای بینندگان عزیز که علت بروز این مشکل چه بوده است، بخشی از برنامه ریزی‌های ما هم به دلیل همین مشکلاتی که برای سامانه سماح پیش آمد دچار مشکلاتی شد، ولی به فضل الهی در مدیریت کلان موضوع ما دچار مشکل نشدیم. البته این را عرض کنم ما از ابتدایی که این طرح جدید را مطرح کردیم که با کمک زائران عزیز از طریق سامانه سماح کمک کنند به ما برای این که بتوانیم برنامه ریزی و مدیریت کنیم ما از همان ابتدا براین اساس تنظیم کرده بودیم که اگر ۶۰ درصد از زائران متناسب با آن چیزی که ما می‌گوییم امسال عمل کنند، باز ما موفقیم، به نظر من این موفقیت‌ها حاصل شد و ما مبتنی بر این اقدام تا ۶۰ درصد توانستیم که متوجه رفتار زائران مان بشویم که از کدام مرز می‌خواهند عبور کنند، چه زمانی می‌خواهند عبور کنند، البته الزامات آن موضوع که تهیه بلیت، مسئله بیمه، پرداخت ارز مسافرتی و آن مسائلی که الزام آور می‌کرد عزیزان را برای ثبت نام در سامانه سماح به خاطر آن مشکلی که در نسخه اول ثبت نام پیش آمد این دچار اختلال شد، ولی به هر جهت به نظر من در مجموع باز امسال سال موفقیت آمیزی بود و یک گام را به جلو برد. ان شاءالله برای سال آینده حتماً این کامل می‌شود.

سوال: این نمی‌تواند یکپارچه باشد یعنی همه نیازمندی‌های یک زائر تهیه ارز، تردد، محل مرزی که خارج می‌شود، وارد می‌شود همه روی یک سامانه یکپارچه یعنی یک مراجعه بیشتر نداشته باشد؟

میراحمدی: قرار ما هم همین بود، قرار بود طراحی این سامانه به همین شکل باشد، دوستان فنی هم همین طور طراحی کردند، ولی ظاهراً از نظر فنی و نوع برنامه نویسی دچار مشکل شدند و ان شاءالله برای سال آینده حتماً این متحول می‌شود.

سوال: حتی می‌گفتند امکان ویرایش اطلاعاتی حتی لغو سفر روی آن فراهم نیست، نمی‌شود این کار را کرد؟

میراحمدی: لغو سفر مشکل خاصی نداشت، ولی به طور مثال ارز مسافرتی مبتنی بر این نبود و لذا ما تشکر می‌کنیم از بانک مرکزی که طی توافقی که با بانک مرکزی داشتیم این بود که هر زائری که مراجعه می‌کند منهای بحث سامانه سماح بتواند ارز خودش را دریافت کند.

سوال: خیلی‌ها راضی بودند از لحاظ تأمین ارز خیلی رضایت بخش بود و چالشی نداشتیم، درست است؟

میراحمدی: الحمدلله اتفاقات خیلی مثبتی صورت گرفت و بانک مرکزی اقدام بسیار شایسته‌ای کرد و هر میزان ارز مورد نیاز زائر بود متناسب با همان مبلغی که تعیین کرده بودند تأمین کردند و مشکلی نبود.

سوال: اکنون که داریم با هم گفت و گو می کنیم در زمان پخش زنده این برنامه صحبت از این است که مرز مهران به لحاظ انجام عملیات حمل و نقل دچار چالش و مشکل است، شما هم برای همچنین وضعیتی چه تدبیری دارید؟

میراحمدی: اگر جنابعالی اخبار مربوط به اربعین و اطلاع رسانی های ستاد مرکزی را دنبال می کردید ما دائماً راجع به این روزها هشدار می دادیم، همیشه می گفتیم که عزیزان زائر برگشت خودشان را به اربعین و روز بعد از اربعین موکول نکنند، ما در روزهای قبل اربعین که در مرزهای شش گانه حضور پیدا می کردیم و آقای دکتر وحیدی همین چند روز قبل از اربعین یکی دو روز قبل از اربعین رفتیم و سر زدیم رانندگان به ما اعتراض می کردند می گفتند ما دو روز است در مرز هستیم و زائران نیستند که منتقل کنیم، این توجه بفرمایید که به دلیل جغرافیا عرض و طول جغرافیایی ما بعضی مواقع یک اتوبوس وقتی که می رود دو روز، سه روز طول می کشد تا برگردد و ناوگان حمل و نقل عمومی ما هم دچار یک عقب ماندگی و فرسودگی است که دولت محترم دارد در این موضوع چاره اندیشی می کند، جناب آقای دکتر رئیسی دستوراتی را دادند، بالاخره این عقب ماندگی ها مربوط به گذشته است و بایستی حل شود. ما پیش بینی می کردیم و دائماً به زائران عزیزمان می گفتیم که آمدنتان را موکول به این ایام نکنید با این حال اکنون دارد مدیریت می شود و جناب آقای دکتر مخبر، جناب آقای دکتر وحیدی اکنون دارند به جد دنبال می کنند، ما از دستگاه های مختلف، استان های مختلف داریم امکانات را گسیل می کنیم به سمت مرز مهران، نگرانی عمده ای نداریم، بلکه یک مقدار ماندگاری شان بیشتر می شود یعنی آن ماندگاری که ما که حداکثر نیم ساعت یک زائر ما ماندگاری داشت اکنون که برای تهران که مشکل است بایستی یک دو ساعت یا یک ساعت و نیم معطل می شود تا ان شاءالله مشکل شان برطرف شود بنابر این نگرانی عمده ای از این جهت که زائر ما روی زمین بماند، چندین ساعت امکان انتقالش نباشد، در همین مرز مهران مدت ماندگاری بعضی مواقع تا 36 ساعت بوده اکنون مدت ماندگاری تا قبل از امروز کمتر از این ساعت بود الی یک مسیرهای خاصی که راننده چون ما میدانی رفتیم یک جا دیدیم راننده می گفت من باید مسافرم کامل شود که حرکت کنم ولی کمتر از نیم ساعت بود که ان شاءالله این هم دارد مدیریت می شود و حل می شود و جای نگرانی ندارد.

سوال: امسال ترددمان بیشتر بود به نسبت به آمار و درصد؟

میراحمدی: 18 و 3 دهم درصد بیشتر.

سوال: یعنی تقریباً چه تعداد تاکنون بودند؟

میراحمدی: اکنون آخرین آماری که گرفتم 4 میلیون و 21 هزار و 196 نفر تا ساعت شش بعدازظهر از مرزهای ما عبور کردند.

سوال: شما پیش بینی تان برای شش میلیون نفر بود؟ درست است؟ تدارک و زیرساخت هایی که فراهم کردید؟

میراحمدی: اعلام کرده بودیم که امسال 4 میلیون پیش بینی و برآورد ما است ما این را گفته بودیم 4 میلیون ولی برنامه ریزی هایمان برای تقریباً 6 میلیون زائر بود که اگر بیش از این آمد زائر ما دچار مشکل خاصی نشود.

سوال: یک بحث دیگری که به نظر می رسد رضایت حاصل شده، جدا از بحث ارز که قبلاً چالش داشتیم و در تأمین آن امسال مدیریت شد یکی هم بحث تأمین آب بود که گفته می شود با توجه به گرمای هوا ولی چالشی در حوزه تأمین آب هم نداشتیم، درست است؟

میراحمدی: حالا خوب شد این سوال جنابعالی داشتید، ببینید ما در مورد آب می توانستیم این سناریو را دنبال کنیم که موکب های مردمی می آیند در جدار مرزی ما قابل تقدیر هم هستند، بیش از هزار و تقریباً 200 موکب در شش مرز ما اینها فعالیت واقعاً شبانه روزی داشتند، تقدیر می کنیم از آنها، می توانستیم بگوییم که آب را این عزیزان تأمین می کنند ولی مسئله آب و یخ یک مسئله استراتژیک برای ما بود و نمی توانستیم این را رویش ریسک کنیم، لذا وارد این موضوع شدیم، بیش از 140 میلیون بطری آب را تهیه کردیم، 310 هزار قالب یخ 20 کیلویی را تولید کردیم، کارخانه های تولید یخ را در مرزهای خودمان ایجاد کردیم، مستقر کردیم، سردخانه هایی را ایجاد کردیم، اصلاً یک عظمتی بود این مسئله، خود تأمین آب، نگه داشتن اینها در سرما، تولید یخ یک پروژه بسیار سنگین و بزرگی بود که این به فضل الهی انجام شد، مسئله مهمتر این که این آب را چگونه به دست زائر بتوانیم با درجه حرارت مناسب و خنک برسانیم، خود همین یک برنامه ریزی عملیاتی مثل تدارکات زمان دفاع مقدس را می خواست و واقعاً این کار به خوبی انجام شد، یعنی شما با هیچ زائری مواجه نبودید که در مرز حتی برای یک لحظه مشکل آب خنک داشته باشد نه حتی غیر خنک، آب خنک و به فضل الهی این کار به خوبی انجام شد.

سوال: این زیرساخت ها دائمی است برای سال های آینده هم قابل استفاده است؟

میراحمدی: این زیرساخت ها هست، البته بخشی از این کارخانه های تولید یخ سیارند که جمع آوری می شوند مجدداً می آید شرکت های دانش بنیان کمک های بسیار خوبی در این زمینه کردند و ما از ظرفیت علمی کشور برای این موضوع استفاده کردیم، علاوه بر این به هر جهت در جدار مرز عراق هم ما زائران عزیزمان که می آمدند اگر چنانچه کمبودهایی بود باز آن طرف مرز هم نگذاشتیم زائران ما اذیت باشند و کمبودی احساس کنند، مطلقاً به فضل الهی مهمترین مسئله ای که می توانست چالش بزرگی را ایجاد کند کوچکترین مسئله ای به فضل الهی نبود و بحمدالله این هم به خوبی مدیریت شد.

میراحمدی: یک اتفاق دیگری هم افتاد ما حدود ۱۰۰ هزار زائر پاکستانی وارد کشور ما شدند شرط ما با عزیزان دولت پاکستان این بود که زائران پاکستانی با اتوبوس‌های خودشان وارد شوند ولیکن این شرط محقق نشد و تنها ۴۷۰ تا اتوبوس پاکستانی وارد کشور ما شدند و ۹۵ درصد زائران آمدند پشت مرز‌های ما و وضعیت بسیار من در مرز ریندان رفتم خودم واقعاً اگر این‌ها را ما پذیرش نمی‌کردیم و وارد مرز‌های ما نمی‌شدند وضعیت بسیار دلخراش و بدی برای این‌ها بود در آن گرمای هوا و لذا ما این‌ها را پذیرش کردیم این‌ها را منتقل کردیم با اتوبوس‌های خودمان در حالی که در برآورد‌های ما قرار نبود که ۱۰۰ هزار زائر پاکستانی را آن هم بیش از ۲ هزار کیلومتر جابجا کنیم، الان این زائران عزیز هم برگشت شان به این‌ها اضافه شده بنابر این یک قدری آن برنامه ریزی‌های ما به خاطر این عزیزان زائر پاکستانی دچار مشکلات شد، حالا به هر حال عرض کردم ما نگرانی خاصی ندارم الحمدلله الان هوا هم خنک‌تر شده به شب خوردیم ما، چون نگرانی گرمای هوا در مهران را برای زائران داشتیم این ماندگاری شان این‌ها را اذیت نمی‌کند و ان شاءالله این کار دارد مدیریت می‌شود، اکنون از استان‌های مختلف اتوبوس‌هایی را داریم اعزام می‌کنیم و ان شاءالله ۷۰۰ دستگاه اتوبوس در داخل عراق داشتیم آن‌ها را، چون عملیات برگشت رو به اتمام است آن‌ها را هم دستور دادیم سریع برگردند و بیایند زائران را منتقل کنند به داخل شهرها، نگرانی خاصی نداریم جز همان که شما به درستی فرمودید یک مقدار مدت ماندگاری شان بیشتر می‌شود.

سوال: راجع به گذرنامه‌ها موافق هستید صحبت کنیم، امسال راجع به گذرنامه‌ها اتفاقات خوبی افتاد، تسهیلات خوبی در نظر گرفته شد؟

میراحمدی: سال قبل تعدادی از زائران ما مدت زیادی معطل شدند حتی در مراجعات به دفاتر و تهیه گذرنامه با تراکم جمعیت و مشکلات مختلفی مواجه بودند، ما امسال با عزیزان عراقی وارد یک مذاکره‌ای شدیم و چند نوع سندی را برای ورود از مرزهایشان مطرح کردیم، یک سند سند گذرنامه ویژه اربعین بود گفتیم که ما زائران اربعین مان نیازی نیست که گذرنامه بین المللی با آن مشخصات و ویژگی‌ها داشته باشند، چون تهیه و چاپ آن زمانبر است، لذا آن‌ها پذیرفتند که گذرنامه ویژه اربعین با مختصاتی که آن‌ها قبول دارند تهیه شود که این یک موفقیت بزرگی بود و کار ما را خیلی سرعت داد، توافق دوم این بود که گذرنامه‌هایی که مدت اعتبارشان زیر شش ماه است و حتی دو سال از اعتبارشان گذشته ما این را یک برچسب تمدید شد و یک امضایی، آن را هم عزیزان عراقی پذیرفتند، بنابر این براساس این دو توافق که زحمت اصلی آن بر عهده عزیزان فراجا بود از نظر اجرا و ما تشکر می‌کنیم از زحمات طاقت فرسای این عزیزان که شبانه روزی کار کردند، ۵۰ درصد از کسانی یعنی بیش از یک میلیون از کسانی که متقاضی گذرنامه بودند از این طریق به راحتی مشکل شان حل شد، آن‌هایی که تمدید می‌خواستند در واقع در کسری از دقیقه تمدید می‌گرفتند، می‌رفتند مگر این که یک صفی باشد و حالا آن صف هم معمولاً خیلی طولانی نبود، آن‌هایی هم که گذرنامه اربعین می‌خواستند معمولاً بین یک هفته، ۵ روز گذرنامه ویژه اربعین شان را گرفتند بنابر این ۵۰ درصد از زائران ما مشکل شان حل شد و به لطف خدا با جزئی یک درصد خیلی کمی که، چون تعجیل داشتند یک قدری دیر اقدام شد و بیش از ۵ روز طول کشید آن گذرنامه ویژه اربعین عموماً اظهار رضایتمندی داشتند و مشکل خاصی هم بحمدلله امسال ر این موضوع نداشتیم و این چالش بزرگ را هم امسال عزیزان فراجا بر آن غلبه کردند و براساس این توافقات انجام شد.

سوال: آمار‌ها می‌گوید تقریباً ۴ درصد زوار اربعین هوایی رفتند با پرواز و سازمان هواپیمایی به ۱۶ شرکت و چند پایگاه اینترنتی برای فروش بلیت با نرخ مصوب مجوز داد که البته مشکلاتی را ایجاد کرد یعنی شما بلیتی که می‌خواستید بخرید باید چند پایگاه اینترنتی را جستجو می‌کردید که بتوانید بلیت تهیه کنید که این مشکل زا شده بود، سوال این است که این چرا متمرکز نمی‌شود در یک سامانه واحدی مثلاً فروش بلیت از یک سایت مشخص در پرواز‌ها اتفاق بیافتد، امکانش هست مثل مثلاً سماح بیاید؟

میراحمدی: امسال وضعیت فروش بلیت و نظارت بر آن بهتر از سال‌های قبل بود، هم از نظر تعداد پروازها، ما مجوز و هماهنگی با طرف عراقی برای هزار پرواز را از طرف عراقی گرفتیم که این کار بسیار مهمی بود و افزایش جمعیت مسافر هوایی ما را امسال شاهد بودیم، بلیت‌ها هم عموماً و بخش قالبش بیش از آن نرخ مصوب ۴ میلیون تومان برای ۸ میلیون رفت و برگشت نبود مواردی بود که توسط همین اشکالی که شما فرمودید یک قدری افزایش داشت، البته افزایشش هم بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان بود خیلی افزایش‌های قابل توجهی نبود، البته این را هم اشاره کنم که پرواز‌های خارجی مثل العراقیه یا پرواز‌های مربوط به قطر این‌ها قیمت‌های خودشان را داشتند، این پرواز‌ها حالا مختص ایلان‌های جمهوری اسلامی است، ولی دوستان هم به دنبال این هستند که برای سال آینده بهبود ببخشند و این درصد مشکلات موجود را هم سال آینده با آن مواجه نباشند.

سوال: گفتند ۱۰ - ۱۲ هزار نفر اکنون در مرز هستند که منتظرند تا ۶۰۰ دستگاه اتوبوس بیاید؟

میراحمدی: برنامه‌ای که پیش بینی شده تا چند ساعت دیگر نزدیک به ۲ هزار دستگاه اتوبوس در مرز مهران آماده می‌شود، چون ما یک موج دیگری هم از ۱۲ شب به بعد داریم که آن هم موج اصلی برگشت زائران است فکر می‌کنم ان شاءالله با تمهیداتی که دیدیم با آن ۷۰۰ دستگاهی که از داخل خاک عراق دارد برمی گردد، سازمان شهرداری‌ها امکاناتی را دارد از سطح کشور بسیج می‌کند بکارگیری می‌کند، نیرو‌های مسلح دارند کمک می‌کنند ما جا دارد همین جا از کمک‌های نیرو‌های مسلح در همه زمینه‌ها تقدیر و تشکر کنیم، تاکسی‌های اینترنتی را دنبال کردیم که آن‌ها بتوانند کمک بیشتری کنند که این مسئله هم همان طور که عرض کردم مدیریت می‌شود. نگرانی ما در این موضوع نداریم فقط مدت ماندگاری را بیشتر می‌کند.

سوال: یکی از بحث‌هایی که کمک می‌کند به این ماجرایی که اشاره کردید سفر با قطار است که یکی از روش‌های خیلی مناسبی که می‌تواند استفاده شود، که حالا گفتیم اگر خط آهن شلمچه - بصره که وعده داده شده تا یکی دو سال آینده و یا قطار کرمانشاه - مرز خسروی که ۱۶۸ کیلومتر است زائران می‌توانند با قطار بروند آیا این موضوعات با طرفین عراقی در میان گذاشته شده آن‌ها استقبال می‌کنند، امکان دارد برای سال‌های آینده استفاده شود؟

میراحمدی: مهمترین پروژه‌ای که با طرف عراقی توافق با آن‌ها یک قدری طولانی مدت شد و بسیار مهم است همین راه آهن شلمچه به بصره است که آقای مخبر چند روز قبل آمدند کار شروع شده و افتتاح شد البته مدت آن را پیمانکار محترم می‌گفت بیش از دو سال که آقای مخبر گفتند هر چه می‌شود مدت را کوتاهتر کنند، آن اگر انجام شود کمک قابل توجهی می‌شود، اساساً در مورد سرمایه گذاری روی ریلی و این مسئله راه آهن در کشور ما یک قدری از آن غفلت شده و این کمک بزرگی می‌کند به حمل و نقل‌های سنگینی مثل اربعین و باید حتماً روی این موضوع سرمایه گذاری اساسی شود و این موضوع متحول شود، دولت محترم و شخص آقای دکتر رئیسی این مسئله را بهش اهتمام جدی دارند ان شاءالله بشود با سرمایه گذاری اساسی و کمک مجلس محترم این کار انجام شود البته زمانبر است و می‌تواند مشکلات حمل و نقل کشور را به طور اساسی حل کند.

سوال: اگر نکته‌ای درباره بهداشت باقی مانده تکمیل بفرمایید؟

میراحمدی: براساس آماری که ما داریم کمیته بهداشت و درمان و کمیته امداد و نجات، کمیته امداد نجات مسئولیتش با رئیس محترم هلال احمر است که از مرز به داخل عراق است و کمیته بهداشت که وزارت بهداشت که از مرز به داخل کشور است، بیش از سه میلیون نفر را خدمات درمانی ارائه کردند از خدمات سرپایی گرفته تا کسانی که نیاز به عمل‌های سنگین جراحی داشتند و نکته مهم این است که بخشی از زائران غیر ایرانی در اربعین منتظر اربعین هستند که به مراکز درمانی جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنند، چون سطح رضایتمندی، دانش و علم و آگاهی پزشکان ما و کادر درمانی ما فوق العاده است و این یک مسئله مهمی است که باید همیشه در برنامه ریزی‌ها به آن توجه می‌شود:. تعداد فوتی‌ها ما تاکنون ۹۹ نفر است که متأسفانه ۲۲ نفر از این فوتی‌ها ما خودشان را بیمه نکردند در حالی که با یک رقم اندکی می‌توانستند خانواده‌های این‌ها از خدمات قابل توجهی برخوردار باشند یا از حدود ۴ هزار نفری که مصدوم شدند باز حدود ۷۴۰- ۷۵۰ نفر نفر خودشان را بیمه نکردند و سخت هم پشیمانند در حالی که این عدد عدد بسیار ناچیزی است.

سوال: وضعیت موکب‌های مردمی به چه شکلی بود؟

میراحمدی: سال قبل یکی از مشکلاتی که بود عبور موکب‌های ما از مرز بود بخشی از نذورات مردم به دلیل مشکلات و ناهماهنگی‌هایی که بود دچار مشکل شد، امسال در اثر همین هماهنگی‌هایی که با دولت محترم عراق داشتیم که باز باید تقدیر کنیم از سطح هماهنگی هایشان که در سطح عالی بود، موکب‌های ما به راحتی عبور کردند سختی‌های گذشته را مطلقاً نداشتند، ما ۳ هزار و ۲۴۷ موکب مردمی را فعال داشتیم امسال و هنوز هم بخشی فعالند، هزار و ۲۹۲ موکب در جدار مرز به داخل خدمات می‌دادند و هزار و ۹۵۵ تا هم در داخل عراق، بیش از ۲۰ میلیون نفر شب خواب را این‌ها آماده کردند برای اسکان، جای خنک و مناسب یعنی متوسط در ۲۰ روز شما تقسیم کنید یک میلیون اسکان هر شب می‌توانست افراد از شرایطی که موکب‌های مردمی فراهم کردند، استفاده کنند و نزدیک به ۱۰۶ میلیون پرس غذا، صبحانه، نهار، شام موکب‌های مردمی در این مدت خدمات دادند هم به زائران ایرانی و هم غیر ایرانی، واقعاً اربعین یک اربعین مردمی است، متکی به مردم است، دولت مردمی هم در کنار مردم است و این دو یکی هستند و دولت هم در خدمت زائران است بحمدلله هیچ مشکلی موکب‌های ما نداشتند و سطح رضایتمندی موکب‌های مردمی هم به خاطر تسهیل امورشان سطح بالایی بود.

سوال: مهمترین چالشی که امسال با آن مواجه بودید چه بود که سال آینده روی آن متمرکز خواهید شد و سال آینده بدون چالش انجام شود؟

میراحمدی: سال آینده قطعاً گرمای هوا بیشتر است، چون از نظر انتقال زمانی، زمان گرمتری است حتماً بایستی ما همچنان برنامه‌های خودمان فرصت نشد راجع به اقداماتی که برای مدیریت گرمای هوا که ما چه میزان سایبان‌ها ایجاد کردیم، مه پاش ها، جت فن‌ها که یک محیط کاملاً خنکی را ایجاد کنیم، آن مسافت‌های طولانی که زائران ما باید از محل پارکینگ‌ها تا پایانه‌های مرزی می‌آمدند همه حذف شد و به خاطر این که خروج زائر راحت شده بود دیگر این‌ها مسافت‌ها را زیر گرما طی نمی‌کردند وقتی پیاده می‌شدند عمدتاً می‌آمدند زیر سایبان‌ها و مه پاش‌ها حالا یک فضای قابل تحمیلی بود ما باید این‌ها را به یک فضای پایدار ثابتی تبدیل کنیم، برنامه‌هایی داریم برای بحث گرما.

موضوع حمل و نقل من بار‌ها در مصاحبه هایم عرض می‌کردم که مهمترین چالش حمل و نقل است که امسال به خوبی این مسئله حل شد امسال تنها سالی بود که زائر ما هر زمان به پایانه مرزی می‌کرد امکان تهیه بلیت برایش فراهم بود و این مسئله‌ای که الان در اوج برگشت زائر است یک امر طبیعی است که با همکاری خود زائران حل می‌شود، ولی ما همچنان بحث حمل و نقل مسئله مهم مان است که باید برای سال آینده چاره اندیشی کنیم، البته دولت محترم مجوز واردات دو هزار دستگاه را صادر کرده بودند که اتوبوس‌های به روز دنیا باشد و شرایط مناسب را داشته باشد، چون خیلی دیروقت شد دیگر به اربعین نرسید، ولی قاعدتاً شرکت‌های خصوصی این‌ها را وارد می‌کنند و در اختیار مردم قرار می‌گیرد و در اربعین هم به کمک ما می‌آیند اگر بشود به تعداد این‌ها اضافه شود مشکل حمل و نقل کشور به برکت زائران امام حسین (ع) و اربعین حسینی هم حل شود، چون این مشکل دائمی مردم ما هست و مختص اربعین نیست. ان شاءالله به برکت اربعین مشکل اربعین برای آحاد مردم ما حل شود.

سوال: یک دقیقه به پایان برنامه مانده نکته‌ای است که من نپرسیدم؟

میراحمدی: نکته قابل توجه این است که زائران عزیز ما که اکنون در عراق هستند هر چه زودتر برگردند، چون موکب‌های ما در جدار‌های مرز هم هستند تعدادی را گفتیم بمانند جناب آقای وحیدی و مخبر هم تاکید کردند، ولی موکب‌های مردمی تا بیش از فردا قادر به ادامه فعالیت نیستند، در عراق هم که از ظهر موکب‌ها جمع آوری شده، خدمات درجدار مرز و داخل عراق هم دیگر از فردا به بعد مشکل‌تر می‌شود لذا توصیه ام این است که حتماً زائران عزیز از فرصتی که می‌توانند استفاده کنند جمعه است و از شنبه دیگر وضعیت به شرایط عادی برمی گردد اگر زائران با تأخیر بیایند ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
متاسفانه علیرغم تجربه سالهای قبل باز با بی برنامگی و بی توجهی به امکانات مناسب ، حمل و نقل داخلی بشدت مختل شده و تاکنون مشخص نیست کی به جالت عادی برمیگردد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی