بازدید 2247

محدوده گناوه در حال پاکسازی از لکه‌های نفتی است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه لوله انتقال نفتی که آسیب دیده بود، کاملا بسته شده است، گفت: هیچ میعاناتی با این لوله منتقل نمی‌شود و لکه‌ها در حال پاکسازی است.
کد خبر: ۱۱۹۰۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۸ 29 August 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، آلودگی نفتی یکی از عواملی است که از دیرباز زیستگاه‌های دریایی را تهدید می‌کند و آسیب‌ها و تخریب‌های بسیار زیادی را به همراه دارد. استخراج نفت در پهنه آبی خلیج فارس، حمل و نقل آن، شکستن لوله‌های مسیر انتقال نفت و... آلودگی‌هایی را به خلیج فارس منتقل می‌کند و در نهایت اکوسیستم دریایی و ساحلی را درمعرض خطر قرار می‌دهد.۵۰ درصد آلودگی خلیج  فارس از این طریق تولید می‌شود. آلودگی نفتی در خلیج فارس یکی از عواملی است که باعث شده تمام پنج گونه لاک‌پشت دریایی موجود در کشور در معرض انقراض قرار گیرند. 

آلاینده‌هایی که باعث تهدید حیات پستانداران دریایی می‌شوند می‌توانند ناشی از مواد نفتی یا مواد شیمیایی باشد که از طریق پساب کارخانه‌ها و پساب فاضلاب‌ها وارد دریا می‌شوند علاوه‌بر این لاستیک، پلاستیک و سایر زباله‌هایی که در دریا رها می‌شوند باعث خفگی موجودات دریایی می‌شوند و به‌مرور زمان با خرد شدن به قطعات کوچک، مواد سمی و نفتی از خود برجای می‌گذارند و باعث آلودگی منابع غذایی پستانداران دریایی می‌شوند.

دو روز پیش (۵ شهریور) بود که اخباری مبنی بر مشاهده لکه‌های نفتی به فاصله ۲ مایلی تا ساحل گناوه منتشر شد. پس از بازدید میدانی، مشخص شد که علت آن، نشت نفت از خط انتقال بندر گناوه-جزیره خارک است. شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر با ۱۱۰ کیلومتر نوار ساحلی در کنار تاسیسات مهم نفتی و در مسیر خطوط اصلی لوله انتقال نفت به جزیره خارگ واقع است. طبق تایید رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه، سطح آلودگی بسیار زیاد بود و به مردم نیز هشدار داده بودند که تا اتمام عملیات جمع‌آوری مواد نفتی از ورود به  دریا  اجتناب کنند. 

حالا پس از گذشت دو روز علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت محدوده گناوه اظهار کرد: لوله‌ای که نشتی داشت، کاملا بسته شده است و دیگر انتقال هیچگونه فرآورده و میعاناتی از طریق آن صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: بر اساس آخرین اطلاعات، نشتی بسیار جزئی است که اقدامات مورد نیاز برای رفع آن در حال انجام است.

سلاجقه در پایان تصریح کرد: بر اثر این نشتی دو لکه بزرگ روی آب دریا وجود دارد که در حال پاکسازی هستند و ان شاءالله به زودی جمع می‌شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست