بازدید 1775

در سفر رئیس جمهور به عسلویه چه گذشت؟

«در حوزه نفت، جایی برای مستشاران خارجی نمی‌بینیم»، این بخشی از کلام قاطعانه رئیس جمهور در آیین افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی بود؛ طرحی که از سال ۱۳۷۹ معطل شرکت‌های خارجی مانده بود و سرانجام پس از ۲۳ سال طلسم آن به دست متخصصان داخلی شکسته شد تا امروز به گفته رئیسی، کشور متصل به اخم و لبخند دیگران نباشد.
کد خبر: ۱۱۹۰۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵ 28 August 2023

تابناک _ سیدابراهیم رئیسی روز دوشنبه و در پنجمین روز از هفته دولت به منظور افتتاح عملیات تولید گاز از فاز ۱۱ میدان گازی عظیم پارس جنوبی، به شهرستان عسلویه در استان بوشهر سفر کرد. طرحی عظیم که از زمان حفر نخستین حلقه چاه در میدان مشترک پارس جنوبی در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی آغاز شد و امروز پس از ۲۷ سال در دولت سیزدهم با بهره برداری از آخرین فاز آن تکمیل شد.

فاز ۱۱، جنوبی‌ترین و مرزی‌ترین فاز میدان گازی پارس جنوبی به شمار می‌رود و از این لحاظ مهمترین فاز این میدان است چرا که در صورت عدم برداشت از آن، گاز به بخش‌های جنوبی مهاجرت خواهد کرد.

تکمیل این فاز بیش از دو دهه گرفتار بدعهدی سرمایه گذاران و متخصصان خارجی شرکت‌های بزرگی چون شل و توتال بود به طوری که حتی بیژن زنگنه وزیر نفت وقت دولت روحانی آن زمان به صراحت اعلام کرد که فاز ۱۱ فعلا در اولویت کاری وزارت نفت نیست و تصمیم درباره آن سر فرصت گرفته خواهد شد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و پیگیری شعار پیشبرد طرح ها با تکیه بر توان داخل و اینکه هیچ طرحی نباید معطل تحقق برجام باشد، توسعه فاز ۱۱ با جدیت بیشتری دنبال شد و به عنوان یکی از طرح های نیمه‌تمام اولویت‌دار، در صدر توجهات دولت و وزارت نفت قرار گرفت و با تکیه بر توان داخلی، پس از ۲ سال تلاش و مجاهدت، اکنون شاهد برداشت از چهار حلقه چاه فاز ۱۱ پارس جنوبی هستیم.

رئیس جمهور هم در آیین افتتاح فاز ۱۱ گازی میدان مشترک پارس جنوبی در عسلویه راه‌اندازی این فاز را اقدامی بزرگ و ماندگار در حوزه صنایع نفت و گاز کشور دانست و اظهار کرد: اجرای این طرح از سوی متخصصان توانمند داخلی در حالی صورت گرفت که شرکت‌های خارجی طرف قرارداد برای اجرای آن به بهانه تحریم تعهدات خود را رها کرده بودند و کشور تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشت.

رئیسی انتقال سکوی گازی از فاز ۱۲ میدان عظیم پارس جنوبی به این میدان و راه‌اندازی این طرح سه سال زودتر از زمان لازم برای اجرای چنین طرحی را از دیگر ویژگی‌های خاص این پروژه عنوان کرد و افزود: در اجرای این طرح همچنین صرفه‌جویی‌های مالی قابل توجهی هم حاصل شده است. همچنین اجرای این طرح را یک عملیات فنی پیچیده و به نوعی منحصر به فرد و درآمدزا برای کشور است و با راه‌اندازی این فاز بخش قابل توجهی از حق کشورمان از میادین مشترک احصا خواهد شد.

او سپس از بزرگترین میدان گازی مشترک جهان، از سکو و تاسیسات تولید گاز جنوبی‌ترین و یکی از مهم‌ترین فازهای بخش ایرانی این میدان عظیم بازدید کرد.

افتتاح طرح ها با رمز باورِ ما می توانیم

وزیر نفت هم در این سفر نکاتی را بیان کرد از جمله اینکه اجرای فاز ۱۱ پارس جنوبی به دست متخصصان داخلی ۸۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه داشته و از طرفی که پارسال وقتی ترکمنستان گاز را قطع کرد برای روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب گاز در آن منطقه دچار چالش شدیم و حال با تکمیل چاه‌های فاز ۱۱ پارس جنوبی روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب از این میدان مشترک برداشت خواهد شد.

«جواد اوجی» این را هم گفت که دولت سیزدهم در حوزه پارس جنوبی ۱۰ اقدام مهم انجام داده که فاز ۱۱ پارس جنوبی از جمله آنهاست

مطالبه استاندار از رئیس جمهور

در خلال سفر رئیس جمهور به این استان، «احمد محمدی‌ زاده» استاندار بوشهر از آیت الله رئیسی درخواست کرد با صدور دستوری زمینه تسریع در انجام سفر لنج های استان به حوزه خلیج فارس را به منظور بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی مردم این دیار را فراهم کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی