بازدید 20508

مروری بر دستاوردها و کارنامه دو ساله دولت سیزدهم

مشی دولت و شخص رئیس جمهور از ابتدای آغاز به کار دولت مردمی، پرهیز از حاشیه‌ها و تمرکز بر کار و تلاش برای حل مشکلات بوده است؛ اما با توجه به گذشت نزدیک به دو سال از فعالیت دولت و به منظور ارزیابی دقیق عملکرد و اقدامات صورت گرفته، تشریح به شرایط کشور در زمان آغاز به کار دولت ضرورت دارد.
کد خبر: ۱۱۹۰۳۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷ 30 August 2023

دولت سیزدهم نیمی از عمر چهار ساله خود را پشت سر نهاده و از همین روی، می‌توان عملکرد آن را بررسی و قضاوت کرد؛ البته این ارزیابی عملکرد و بررسی میزان موفقیت دولت در عمل به وعده‌ها، مستلزم شناخت نسبت به وضعیت و شرایط شروع به فعالیت آن است.

مشی دولت و شخص رئیس جمهور از ابتدای آغاز به کار دولت مردمی، پرهیز از حاشیه‌ها و تمرکز بر کار و تلاش برای حل مشکلات بوده است؛ اما با توجه به گذشت نزدیک به دو سال از فعالیت دولت و به منظور ارزیابی دقیق عملکرد و اقدامات صورت گرفته، تشریح به شرایط کشور در زمان آغاز به کار دولت ضرورت دارد.

بیماری کرونا و ممانعت دولت‌های غربی از ورود واکسن به کشور، یکی از چالش‌های مهم دولت مردمی در شروع فعالیت بود. کاهش شدید درآمد‌های دولت به دلیل وضعیت فروش نفت (بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز) و عدم دسترسی به درآمد حاصل از آن به دلیل تحریم‌های ظالمانه، کسری شدید بودجه و به تبع آن افزایش سرسام آور تورم را اجتناب ناپذیر کرده بود.

دولت مردمی در دو سال فعالیت خود با چالش‌هایی جدی روبه رو بوده؛ اما با این حال، از تمرکز دولت بر حل مسائل و مشکلات مردم فرو کاسته نشد و مسیر تحول و پیشرفت ادامه پیدا کرد. اکنون با گذشت حدود دو سال از فعالیت دولت و به بهانه هفته دولت، فرصتی مناسب برای بررسی و ارزیابی دستاورد‌های حاصله و مسیر طی شده در راستای تحول و پیشرفت، فراهم آمده است.

دولت مردمی در آغاز به کار خود و با توجه به سیاست‌های کلی نظام و اسناد بالادستی و همچنین ارزیابی‌های کارشناسی، ضمن توجه به همه ابعاد تحول و پیشرفت کشور، تمرکز ویژه‌ای بر حوزه‌های اقتصادی، علمی، تولید و اشتغال، زیرساخت‌ها و امور زیربنایی کشور، صنعت و دیپلماسی داشته است. بررسی و ارزیابی عملکرد دو سالانه دولت و مجموعه دستگاه‌های اجرایی، حاکی از تحقق دستاورد‌های ویژه‌ای در حوزه‌های مذکور است.

تحول و پیشرفت اقتصادی

برآیند عملکرد دولت در حوزه تحول و پیشرفت اقتصادی بر پیشبرد موضوعاتی از قبیل اصلاح و کارآمدسازی نظام مالیاتی، تأمین مالی تولید، کنترل و کاهش تورم، خودکفایی در تأمین کالا‌های اساسی، توسعه سرمایه‌گذاری در طرح‌های کلان و ملی، مدیریت بازار ارز و مردمی‌سازی یارانه‌ها و حذف رانت بوده‌ است. دولت مبتنی بر سه رویکرد جلوگیری از فرار مالیات، وصول مطالبات دولت و شناسایی مؤدیان جدید مالیاتی، اقدام به اصلاح و کارآمدسازی نظام مالیاتی نموده و اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان را به عنوان یک تکلیف در دو سال اخیر دنبال کرده است. در موضوع خودکفایی در تأمین کالا‌هایی اساسی در نتیجه اقدامات صورت گرفته، تولید غلات در کشور ۲۲ درصد، خرید تضمینی گندم ۶۰ درصد و مساحت اراضی کشت دیم ۱۶۰ درصد افزایش داشته است.

دولت مردمی در دو سال اخیر به منظور مدیریت و کاهش نرخ تورم، مدیریت نقدینگی و ساماندهی خلق پول توسط بانک‌ها را به عنوان یک راهبرد دنبال کرده است. در همین راستا، اقداماتی از قبیل کاهش رشد ترازنامه بانک‌ها، استقراض دولت از بانک مرکزی و... را انجام داده است.

تولید و اشتغال

دولت به منظور افزایش تولید و اشتغال در کشور، موضوعات تأمین مالی تولید، توسعه صادرات، رفع موانع تولید و تولید دانش بنیان را دنبال کرده است.

مجموعه دولت با هدف توسعه صادرات و افزایش ظرفیت دیپلماسی اقتصادی، تمامی ظرفیت‌های دیپلماسی کشور را در موضوعات اقتصادی فعال کرده است که فعالسازی کمیسیون‌های مشترک اقتصادی با کشورها، انعقاد تفاهم‌نامه‌های متعدد در موضوعات مختلف اقتصادی و کسب تراز تجاری مثبت در تعامل اقتصادی با ۸۴ کشور از جمله دستاورد‌های آن محسوب می‌شود.

دیپلماسی فعال و نافع

دولت مردمی یکی از اولویت‌های راهبردی خود را فعالسازی ظرفیت‌های دیپلماسی و نقش آفرینی در تحولات منطقه‌ای و جهانی تعیین کرده و در این راستا، با گفتمان «انقلابی گری و عقلانیت» برگرفته از گام دوم انقلاب اسلامی و با لحاظ دکترین «همسایگی و همگرایی» با هدف بازگرداندن «تعادل» به سیاست خارجی کشور، یعنی تعامل با جهان بر اساس عدالت و منافع ملی، اقدامات خود را بر سه محور اولویت دار اصلی یعنی «سیاست همسایه محور»، «سیاست خارجی متعادل» و «دیپلماسی فعال اقتصادی» متمرکز کرده است.

بهره‌برداری از ۱۰۱ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در هفته دولت

دولت سیزدهم با وجود همه مشکلات و دست‌اندازی‌ها در حوزه مسکن، برنامه اصلی خود را برای تولید به پیش برد؛ هرچند در این مسیر با انبوهی از مشکلات مواجه شد؛ از کم‌کاری بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات گرفته تا همکاری نکردن برخی دستگاه‌ها برای واگذاری زمین؛ اما آنچنان در این راه جدی عمل کرد که توانست بخش زیادی از این سنگریزه‌ها را از سر راه خود بردارد.

بنابراین، در کنار طرح‌هایی که در طول سال در حوزه نهضت ملی مسکن در شهر‌هایی از جمله پرند، یزد و سایر شهر‌های کشور شاهد افتتاح آن بودیم، دولت ساخت ۱۰۱ هزار واحد مسکونی دیگر را در هفته دولت وعده داد که در روز‌هایی که گذشت به این وعده خود رنگ و بوی واقعیت داد و کسانی که تا دیروز خانه‌دار شدن را رویا می‌دانستند، کلید واحد‌های خود را به همت دولت سیزدهم تحویل گرفتند.

در هفته دولت ۱۰۱ هزار و ۲۷۸ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در آیینی با حضور رییس جمهور به متقاضیان تحویل داده شد و بیشترین تعداد واحد‌هایی که با حضور برخط آیت الله رییسی در استان‌های مختلف افتتاح و به متقاضیان تحویل داده شد، متعلق به استان خراسان رضوی با ۹ هزار و ۴۷۷ واحد مسکونی بود و پس از آن به استان‌های تهران با هشت‌هزار و ۷۲۸ واحد، همدان هفت‌هزار و ۲۵۸ واحد مسکونی، کرمان ۶ هزار و ۶۱۳ واحد مسکونی و هرمزگان پنج هزار و ۲۲۴ واحد مسکونی اختصاص داشت.

همچنین در استان‌های آذربایجان شرقی ۲ هزار و ۴۳۹ واحد مسکونی، آذربایجان غربی ۲ هزار و ۹۳۹ واحد مسکونی، اردبیل یک‌هزار و ۸۰۶ واحد مسکونی، اصفهان ۲ هزار و ۷۴۰ واحد مسکونی، البرز یک‌هزار و ۲۱۰ واحد مسکونی، ایرانشهر ۸۷ واحد مسکونی، ایلام ۴۱۵ واحد مسکونی، بوشهر یک‌هزار و ۶۸ واحد مسکونی، چهارمحال و بختیاری ۸۹۲ واحد مسکونی، خراسان جنوبی یک‌هزار و ۷۲۸ واحد مسکونی، خراسان شمالی ۲ هزار و ۵۴۳ واحد مسکونی، خوزستان چهار هزار و ۷۳۰ واحد مسکونی، زنجان سه‌هزار و ۷۳۸ واحد مسکونی، سمنان ۵۳۳ واحد مسکونی، شاهرود (شرق سمنان) ۶۲۸ واحد مسکونی، سیستان و بلوچستان چهار هزار و ۴۷۱ واحد مسکونی، فارس ۲ هزار و ۹۷۳ واحد مسکونی، قزوین یک‌هزار و ۹۴۳ واحد مسکونی، قم ۲ هزار و ۳۸۹ واحد مسکونی، کردستان یک‌هزار و ۴۰۶ واحد مسکونی، جنوب کرمان ۲۵۰ واحد مسکونی، کرمانشاه سه‌هزار و ۶۴۸ واحد مسکونی، کهگیلویه و بویراحمد ۲ هزار و ۵۴۳ واحد مسکونی، گلستان ۲ هزار و ۸۵۴ واحد مسکونی، گیلان ۲ هزار و ۶۴ واحد مسکونی، لرستان ۲ هزار و ۲۷۷ واحد مسکونی، مازندران چهار هزار و ۲۹۰ واحد مسکونی، مرکزی یک‌هزار و ۶۷۰ واحد مسکونی و یزد سه‌هزار و ۷۰۴ واحد مسکونی به متقاضیان تحویل داده شد.

تامین امنیت در مرز‌ها و مبارزه با قاچاق؛ دو اقدام امنیتی دولت سیزدهم


جمهوری اسلامی ایران با داشتن ۸۵۷۴ کیلومتر مرز (رودخانه‌ای، خشکی و دریائی) با پانزده کشور همسایه، پس از چین و روسیه دارای رتبه سوم مرز مشترک در دنیا را دارد و از جانبی دیگر با تهدیدات متنوع از آن سوی مرز‌ها مواجه است.

ورود غیرمجاز روزانه اتباع افغانی و پاکستانی از مرز‌های مشترک، قاچاق کالا به داخل کشور و خسارات ده‌ها میلیارد دلاری بر اقتصاد کشور، ورود گسترده موادمخدر به کشور با منشاء بسیاری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی، فعالیت گروهک‌های تروریستی، معاند و تکفیری در جداره مرز‌ها از جمله موضوعاتی که مقابله با آن نیازمند برنامه ریزی کوتاه مدت و بلندمدت است.

با وجود چنین تهدیدات مهمی، همواره مسائل و موضوعات امنیت و عمران مرز‌های کشور و سایر مولفه‌های تاثیرگذار در آن، به عنوان یک راهبرد اساسی در صدر برنامه‌های کاری وزارت کشور قرار گرفته که می‌توان به اهم محور‌های مورد نظر طی روند دو سال گذشته اشاره کرد.

انسداد و عمران مرز‌ها در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱

اختصاص بیش از ۳۲۰ میلیارد تومان در راستای ساخت پاسگاه‌های مرزی، راه‌های مرزی، برجک‌ها و انسداد و سیم خاردار و همچنین در بخش عمران (آبرسانی و برق رسانی به پاسگاه‌ها و برجک‌های مرزی) که جمعاً برای انسداد مرز به طول ۱۲ کیلومتر، ساخت ۳ پاسگاه مرزی، ساخت ۷ برجک مرزی، آبرسانی و برق‌رسانی به بیش از ۴۷ پاسگاه‌ها و برجک‌های مرزی و ساخت ۱۹ کیلومتر راه مرزی مهمترین اقدام در این زمینه بوده است.

بررسی و بازنگری در طرح ارتقای امنیت و کنترل موثر مرز‌ها با رویکرد افزایش ضریب امنیتی در جداره مرز‌ها و هوشمند سازی و به کارگیری امکانات و تجهیزات نوین، بازنگری در حریم امنیتی مرز‌های زمینی با در نظر گرفتن شرایط و مقتضیات جدید و با رویکرد حفظ جمعیت ساکن در مناطق مرزی و تخلیه حداقلی روستا‌های مرزی امنیتی از جمعیت مرزنشین، پیشنهاد و تصویب اعتبارات مورد نیاز جهت انسداد هوشمندسازی مرز‌ها تحت عنوان طرح جامع مدیریت، ساماندهی کنترل و انسداد مرز‌های کشور با اولویت مرز‌های شرق و جنوب شرق کشور نیز در دولت سیزدم دنبال شد.

بررسی و انعقاد یادداشت تفاهم همکاری‌های مشترک مرزی دو و چند جانبه با کشور‌های همسایه (ازجمله عراق، ترکیه، افغانستان، پاکستان، ارمنستان و ...) در چارچوب اسناد و برگزاری نشست‌های مشترک، پیگیری و تخصیص مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال از مجموعه ۱۲۰۰ میلیارد ریال برای موضوع انتقال پساپ نیشکر خوزستان، بررسی و تصمیم گیری برای انسداد فوری معابر غیرمجاز برای کاهش تردد اتباع غیر مجاز افغانی و پاکستانی و بررسی و تحلیل مهم‌ترین مسائل رودخانه‌های مرزی (ارس، اروند، زنگلانلو، هامون و.) و تلاش در پیگیری حق آبه کشورمان از رودخانه‌های مرزی و هم چنین رفع اختلافات مورد نظر با کشور‌های همسایه نیز از دیگر اقدامات وزارت کشور دولت سیزدهم در حوزه مرزی به شمار می‌رود.

ارتقا و تقویت بنیه اقتصادی مرزنشینان و تثبیت در جداره مرز‌ها

در یک سال گذشته، ۸ هزار میلیارد ریال به عنوان عواید فروش سوخت مرزی به حساب سرپرستان خانوار‌های ساکن در روستا‌های ساکن در ۲۰ کیلومتری در استان‌های مرزی (آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان) واریز شد که شامل ۳۶۰ هزار سرپرست خانوار بوده است، به طوری که متوسط دریافتی هر خانوار حدود ۲۵ میلیون ریال طی دو نوبت برآورد می‌شود.

همچنین منابع حاصل از طرح فروش سوخت مرزی در روستا‌های مرزی واقع در شعاع ۲۰ کیلومتری مرزی در استان‌های هشت گانه (آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان) در راستای ایجاد و توسعه حداقل تعداد ۱۵۰ پروژه‌های زیرساختی و اشتغال زایی به میزان ۲ هزار میلیارد ریال اختصاص یافت.

تهیه و تدوین لایحه دو فوریتی طرح ساماندهی کولبران و کالا‌های همراه ملوانی به مجلس شورای اسلامی در راستای افزایش تخفیفات به‌منظور بهبود وضعیت معیشتی مرزنشینان مشمول طرح، بررسی مسائل و مشکلات ناشی از ممنوعیت صید ترال و ابلاغ فعالیت مجدد صید ترال در راستای کمک و بهبود به معیشت مرزنشینان استان‌های ساحلی جنوبی کشور و ایجاد ۶ بازارچه خرده فروشی مرزنشینان با معافیت ۱۶۰۰ دلار ورود کالا‌های مجاز در استان سیستان و بلوچستان از دیگر اقدامات در این بخش به شمار می‌رود.

پیگیری و تبیین محاسن بازارچه‌های مرزی در ارتقای معیشت و امنیت مرز‌ها به کشور‌های همسایه به منظور فعالسازی بازارچه‌های مشترک مرزی غیرفعال نیز در این دولت در دستور کار قرار گرفت.

کارگروه مرز‌های مجاز کشور و ستاد امور گذرنامه و کمیته فنی حقوقی

در دولت سیزدهم پیشنهاد افزایش مدت اعتبار اسناد گذرنامه از پنج سال به ده سال ارایه شده و پیگیری در نحوه و تعیین تکلیف ضوابط اجرای مدیریت واحد مرزی در مرز‌های رسمی زمینی کشور نیز در دست پیگیری است.

اصلاح آیین نامه اجرایی کمیسیون بند ۲ ماده ۱۶ قانون امور گذرنامه برای تسهیل سازی فرایند‌ها برای اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور، تصمیم سازی برای نحوه و نوع صدور گذرنامه زیارتی برای زائرین اربعین حسینی برای نحوه سفر به عتبات عالیات اتباع بیگانه (پاکستانی و افغانی)، برنامه ریزی برای تامین اعتبارات لازم برای تولید و تامین گذرنامه خام در سطح کشور در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، بررسی مسائل و مشکلات پایانه‌ها و مرز‌های رسمی کشور و انجام بازدید‌های مستمر میدانی (بیش از ۳۰ ماموریت) و پیگیری در تامین اعتبارات لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور برای تامین و تجهیز پایانه‌های مرزی به دستگاه‌های ایکس‌ری از مهمترین اقدامات صورت گرفته در این بخش است.

بخش مبازره با قاچاق انسان و مهاجرین

مبارزه با قاچاق انسان و مهاجرین از دیگر محور‌هایی بوده که در دو سال گذشته در معاونت امنیتی وزارت کشور دنبال شده است؛ تهیه و تدوین لایحه جامع مبارزه با قاچاق انسان و اعضای بدن و تقدیم آن به مجلس شورای اسلامی برای سیر مراحل تصویب، رایزنی با هدف جذب منابع و اعتبارات به ویژه در جذب تجهیزات و دستگاه‌های تکنیکال و نوین مدیریت مرز از سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی، تشریح اقدامات متعدد کشور در امر مبارزه با قاچاق انسان در مجامع و سازمان‌های بین‌المللی، تشدید اقدامات کنترلی و مراقبتی برای افزایش برخورد با مترددین غیرمجاز و شناسایی شبکه‌های قاچاق انسان و فعال‌سازی کمیسیون‌های مبارزه با قاچاق انسان در سطح استان‌ها و شهرستان‌های کل کشور، حضور فعال در مجامع و اجلاس‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای تشریح اقدامات کشورمان در امر مبارزه با قاچاق انسان و مواد مخدر از اهم اقدامات این بخش است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۱
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۷۹
کارنامه ها رفته رفته سیاه تر می شوند تورم کشنده و اقتصاد بیمار و رانت خواری بیداد می کند. باید افراد متخصص کار را بدست بگیرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
انسان مومن و پرهیزکار هیچگاه مسئولیتهای بزرگ که در توانش نیست را نمی پذیرد.
خصوصاًَ اگر پای حق الناس در میان باشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
راننده اسنپ به خودش اجازه داده زن مردم و کتک بزنه اگر کشور سیستم امنیت داخلی داشت اون راننده الان باید تو زندان میبود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
دستآورد؟؟؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
چقدر سخته که وقتی همه چیز ریخته به هم،بخوان بهت به زور بگن همه چی آرومه ما چقدر خوشبختیم!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
مشک آنست که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
ریسی به حتا یکی از وعدهایش عمل نکرد دوسال است فقط باند خودش را پست می دهد ودیگر هیچ تورم هم دارد مردم را خفه می کند ما هم لحظه به لحظه دعا گو هستیم
کارنامه چهار ساله مجلس:
شعار اصلی: شفافیت آرا
نتیجه چهارساله: شاسی بلند، سیسمونی از ترکیه، سیلی در صورت سرباز راهنمایی رانندگی و موجودی حساب 3 تومن و فرزند منافقین

کارنامه دوساله دولت سیزدهم:
شعار اصلی: قیمت مرغ و تخم مرغ ربطی به تحریم نداره، اینستاگرام محل نان خوردن 1 میلیون نفره فیلتر نمیشه فلان و... خوبه ما نشدیم دلار بشه 5 هزار تومن، تورم یک رقمی و... .

نتیجه دو ساله: قیمت دلار 500000 ریال، تورم 40-50 درصدی، ایجاد شغل با یک میلیون تومان، فیلتر اینستاگرام و...، قیمت مرغ 1،000،000 ریال، تخم مرغ شانه ای 1،200،000 گوشت کیلویی 4،000،000 همه چیز خوبه من چقدر خوشحالم، ( همه نامزد ها هم داخل دولت پست رده بالا گرفتن) تانک انقلاب هم که بعد از اینکه تخریب غیر اصولیش پنج نفر مامور بی گناه رو به کشتن داد از شهردار اون منطقه تجلیل کرد.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
باشه اقای ریسی خیلی خوبه به به به اینهمه دستاورد و تمجید و افرین و صد افزین
مشکل اینه که مردم‌کوچه خبابون چشم بینا‌وبصیرت ندارند وگرنه ریس جمهور به این بزرگی
پاسخ ها
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
اینکه نوشته دولت مردمی خیلی خوب بود!
مگر دولت های پیش از دولت رئیسی انتصابی و غیر مردمی بوده اند که این همه هی میگویند دولت مردمی رئیسی!. تا جایی که من میدونم دولت رئیسی پایین ترین رای مردمی را داشت .
کاش عکس جراحی اقتصادی و نتیجه بعد از جراحی رو هم بین این همه تعریف میزاشتین یکم طنز مطلب بیشتر میشد
" خون باید گریست "
پاسخ ها
بابک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
خلاصه و مفید
دستاورد باید خودش را در سفره های مردم نشان دهد . خیلی از چیزها از سفره ما رخت بر بسته . بعضی از میوه ها و مایحتاج خانه در حد آروزست
منو اینهمه خوشبختی محاله
از حق آبه هیرمند چه خبر ؟
ارتقا و تقویت بنیه اقتصادی مرزنشینان و تثبیت در جداره مرز‌ها

برخی مردم مرزنشین بلوچستان و خوزستان در فقر مطلق بسر می برند و دولت ادعای بنیه اقتصادی آنها را می زند .
در ساخت حصار مرزی با افغانستان چه مساحتی از ایران پشت دیوار مرزی قرار گرفته است ؟؟؟؟؟
دیپلماسی فعال و نافع

تایید روسیه و چین از مالکیت جزایر سه گانه
قرار گرفتن روابط با غرب
تبدیل شدن برجام به پوسته ای توخالی
قادر نبودن به گرفتن حقابه هیرمند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
این همه خدمت تعریف نداره ؟؟؟؟؟
کامنت ها را باز کنید تا مشخص شود چقد مردم به فعالیت های دولت اعتقاد و اعتماد دارند
آقای رئیس جمهور ، کارنامه دو ساله شما ،
سفره مردم کوچکتر شده
آزادی های اجتماعی به موضوعی امنیتی تبدیل شده است .
توسفه فیلترینگ
کاهش ارزش پول ملی
عدم تحقق برخی اصول قانون اساسی مورد درخواست مردم
آقای رئیسی،
لطفا با استعفا ، مردم ایران را خوشحال کنید و کشور را نجات دهید .
هیچ ماست فروشی نمی گوید ماست من ترش است .

رفراندوم بگذارید تا نظر مردم را هم متوجه شوید .
کارنامه دولت رئیسی آن قدر درخشان و روشن است که مانند خورشید تابستان در سیاهی شب یلدا می درخشد.

از طرف یک نابینا!
خود گویی و خود خندی
عجب مرد هنرمندی!
دولت وعده و وعید و شعار و حیف و میل منابع!
از 60 تا وعده انتخاباتی رئیسی، حتی یکی از آنها هم عملیاتی نشده است.
مردم در حسرت زندگی دو سال قبل هستند کدام دستاورد!!!!! دستاورد برای خودشان یا برای مردم؟؟؟؟دولتی که از هفت دولت آزاد است تا هر بلایی سر مردم بیاورد بعد با انواع آمارها و ارقام غیر واقعی دستاورد محاسبه شوند
لکوموتیر پیشرفت این دولت دنده جلو ندارد. ترمزش هم مانند دولت احمدی نژاد از جا کنده شده است.
2 سال اتلاف وقت و منابع کشور، برگشت به 20 سال پیش حاصل اقدامات دولت رییسی است.
آمارسازی هنر این دولت است.
تورم بالای 100% را آنچنان درست می کنند که 47% به نظر می رسد.
نرخ بیکاری 30% را به 9% نمایش می دهند.
از بی سوادی مطلق 9 میلیون ایرانی صحبتی نمی کند.
از اختصاص 60% رشته های تخصصی به افراد سهمیه ای هم مطلبی بیان نمی کند.
از زیر خط فقر رفتن دهها میلیون ایرانی هم لام از کام نمی گشاید.
از چند برابر شدن نرخ مسکن هم صحبتی ندارد که بکند.
مرکز آمار مکلف شده که در بسیاری از حوزه ها از دادن آمار خودداری کند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
کجاست گوش شنوا و چشم بینا
گفتن که بایدازاین دولت تقدیرشود عجب با این همه گرانی که به بار آورد...
بدترین دولت از اول انقلاب متاسفانه
کاهش چشمگیر تورم، رفع وابستگی به ارزهای خارجی، ساخت مسکن مناسب، کاهش بیکاری، کاهش طبقه اجتماعی با هم، بیرون راندن آمریکا از افغانستان، بیرون راندن دشمن از منطقه، مبارزه با تروریست جهانی، دیپلوماسی موفق جهت افول امریکا، دور کردن کشورهای منطقه از آمریکا و رژیم اشغالگر، تزریق امید به جامعه، مبارزه با اغتشاشگران آموزش دیده داخلی، نشان دادن چهره قدرتمند و غیر قابل نفوز به دشمن در اوکراین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
عباس آقا. نچایی یک وقت. . هوابیرون خیلی سرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
پارسال منزل رو ششصد ملیون رهن کردیم الان نزدیک دوماه دیگه موعد تمام میشه و مالک چهارصد ملیون درخواست اضافه رهن کرده این کاهش تورم هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
اوکراین چیکاره بود این وسط
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
بزرگوار همه اینهایی که گفتی یک مشت شعاره که تقریبا همه شون برعکس رخ داده، خروج آمریکا از افغانستان هم الان مشخص شده که برای ایجاد دردسر برای کشورهای همسایه و به .
، خصوص ایران بوده، ضمنا دیپلماسی نه دیپلوماسی، نفوذ نه نفوز ، آدم یاد رییس جمهور محبوبت میافته! ه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
خدا شفات بده به حق همه ی کودکان کار و زباله گردها
ناشناس
| United Arab Emirates |
۰۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
شما اول املا نویس رو تمرین کن بعد نظر کارشناسی بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
در هنگام نوشیدن ساندیس به تاریخ انقضا مندرج در بسته بندی آن توجه کن
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
حرف .........
خود رئیسی و هیات دولت از تعریف و تمجیدها،،شگفت زده شده اند...
هر آمار غلطی دلتون بخواد میدین کسی هم که نمیتونه ازتون انتقاد کنه دلتون خوش هست ولی واقعیت زندگی مردم چیز دیگه ایه
متاسفانه یا حالتون خوب نیست، یا از سر سیری تحلیل میکنید یا اینکه از جامعه و مردم فاصله نجومی گرفته اید. دولتی ضعیف تر، نا کارامد تر از این دولت وجود ندارد. هیچ جای مملکت رو سالم نذاشتن . امار های مهندسی شده و غلط میدن
اولا کمترین رای از ابتدای انقلاب تا به الان متعلق به اقای رییسی بوده پس نا مردمی ترین دولت از اول انقلاب دولت اقای رییسی هست

دوما ضعیف ترین آدم ها رو بر سرکار گذاشته اند که با اون دو سه وزیری که کنار رفتند ضعف کابینه دولت هم کامل مشخص تر وشفاف تر شد ما از امیر المومنین علیه السلام یاد گرفتیم مسوولی که ضعیفان را بر سر کار میاورد خودش از آنها ضعیف تر هست

ولنگاری فرهنگی و اجتماعی ای که نتیجه برخورد ناصحیح و امر به معروف ها و نهی از منکرهای غیر اسلامی در این دولت بود چنا وضعی رو به وجود آورده که آدم خجالت میکشه در خیابان سرش رو بالا بیاره (اگر نگید نتیجه این هم مربوط به دولت قبل هست )

از نظر معیشت و اقتصاد و نابرابری اقتصادی و وضع مسکن و فاجعه بورس که بگذریم از همه بدتر سرگردان بودن دولت است که نشان از این میدهد در وضع معیشت هم هیچ کار خاصی نمیتواند بکند همینطور که در این دوسال جز بدتر شدن وضع معیشت مردم کاری نکردند

تنها چیزی که ما فهمیدیم این بود که دولت توی این دوسال کارهایی کرده که هیچ کس نمیدونه اون کارها چی بوده و اون کارها هیچ اثری هم نداشته که مردم بفهمن دولت کاری کرده العجب ؟!!!!!
معدل ۵ از بیست
انجام سیاست نفت در برابر غذا با اجازه آمریکا
سفر به اوگاندا و زیمباوه و رابطه سیاسی و اقتصادی با این دو کشور ابرقدرت
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
انتظار داشتی سفر به آلمان و یا سوییس
عملکرد دولت نیاز به گفتن نداره، کاملا ملموسه !
شرایط طوری شده دولتی که نه در دیپلماسی دستاوردی داشت و نه در اقتصاد قابل تمجید شد .عجب ....
پاسخ ها
ناشناس
| United Arab Emirates |
۰۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
مسئله مطیع بودن است نه عملکرد اقتصادی وسیاسی.احمدی نژادرو هم در دور اول تعریف وتمجید میکردن
این حرفها نمک پاشیدن روی زخم مردم است. اگر استعفا نمی دهید، کاشک حداقل شهامت عذرخواهی از مردم به خاطر فجایع مدیریتی این دولت را داشتید
دستاوردهای مهم دولت رییسی بعدا مشخص میشود !
گزارشی به شدت یک سویه و جانبدارانه.
یه سر به سایتای فروش خودرو بزنید، آخرین دستاوردشو توی قیمت پراید ۷۶ ببینید
۴۰۰ تومن ناقابل
خجالتم نمیکشن
منفعت طلبان تا دور راست و چپ بود میگفتن ما راستیم. بعد شد اصولگرا و اصلاح طلب شدن اصولگرا. حالا که گفتن نه چپ و راست و نه اصولگرا و نه اصلاحطلب هر کسی قانون اساسی رو قبول داره انقلابی هست میگن نه متظور فقط ماییم و اگر فردا پس فردا بگن انقلابی هم مثلا رونالدو جماعت میگن منظورشون فقط ماییم.
کشور برا خودتون بخورید و بیاشامید.
دوره روحانی کسی میخواست مثلا فرماندار شهرستان کوچکی بشه آزمون میگرفتن از طریق وزارت کشور و هفت خان رستم. الان طرف هنوز استخدام نشده و شده رییس سازمان استخدامی کشور
خداییش خیلی بد هم نبودند و حد اقل یک ماه است که دلار ثابته،۷
پاسخ ها
ناشناس
| United Arab Emirates |
۰۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
فعلا با فروش نفت با30 درصد زیرقیمت با چرلغ سبزدولت بایدن دارن نفت میفروشن وبه بازار تزریق میکنن .کافیه این فنری که به زور فشرده شده رها بشه بعد مشاهده میکنید که دلار وتورم تا کجا خواهد رفت
وقت کردید کمی به گندهایی هم که به مملکت زد بپردازید.
قدر این سید دکتر آیت آلله را بدانید که اگر روزی نباشد نان میشود دانه ای دو هزار تومان
سلام،
مساحت اراضی کشت دیم ۱۶۰ درصد افزایش داشته است
، از این خیانتی بلاتر نیست که با وجود شرایط خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی مراتع را تبدیل به کشت دیم کنند و روی تپه و شیب کوهها را تخریب کنند و به کشت دیم اختصاص دهند به جای اینکه اصلاح سیستم آبیاری کشاورزی انجام دهند و میزان برداشت در زمینهای کشاورزی آبی را افزایش دهند دست به چنین کارهایی می زنند و این نهایت بی تخصصی مسئولین این دولت است
فعلا بر اساس آمارخودشات تراز تجاری 5ماهه امسال 5میلیارد دلار منفی است.یعنی واردات 5میلیارد دلار بیشتر ازصادرات در5 ماهه امثال بوده .تورم وافزایش قیمت هم خود نیاز به توضیح ندارد .محیط زیست وآلودگی هوا هم که روز به روز دتر میشود.هرسال میگیم دریغ ازپارسال
چطور دولتی که با حداقل رای روی کار آمده مردمی است .
چرا بمیان مردم نمی روید .
باتشکرازرییس جمهورمحترم مردمی ودولت تلاشگروتوانمندایشان وآرزوی سلامتی برای این عزیزان .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
خدا بی‌نوبت شفات بده
این ناکامی های متعدد رییسی هیچی از ارزش های اون کم نمیکنه
رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله در مذمت فردی که مسئولیتی را بدون داشتن شایستگی لازم می‌پذیرد، فرمود «مَنْ تَوَلّی عَمَلا وَ هُوَ یعْلَمُ أنَّهُ لَیسَ لَهُ بِأهْلٍ، فَلْیتُبَّوَءُ مَقْعَدُهُ مِنَ النّارِ» یعنی هر که ریاست و مسئولیتی را بپذیرد و بداند که اهلیت آن را ندارد، در قبر و قیامت جایگاه او پر از آتش خواهد شد. (تاریخ إلاسلام، ج 101ـ120، ص 285) این از آن جهت است به طور طبیعی فردی که بدون داشتن شایستگی لازم مسئولیتی را بر عهده می‌گیرد، آن محدوده از دایرۀ مدیریتی وی با چالش‌های اساسی مواجه می‌شود و به مرور زمان چرخ پیشرفت جامعه را با اختلال مواجه می‌کند و این خود، بزرگ‌ترین خیانت به یک ملت است و جبران این خیانت چون در دایرۀ تضییع حق‌الناس قرار می‌گیرد، تقریباً محال است و فرد دچار عقوبت اخروی و چه بسا عقوبت دنیوی شود
ساخت مسکن را در دو سال گذشته حدوداً گفته اید ۱۰۱ هزار واحد!
اشتباه ننوشتید، یا آمار را کمتر داده باشید!
احتمالاً ۲ میلیون واحد مسکونی ساخته شده. دوباره آمار را کنترل کنید.
این دولت اکر برای ما مردم نان نداشته ولی برای آقا مرتضی و پدر بزرگوار ایشان نان و آب فراوان‌داشته ،
خداییش اون نویسنده ای که اینو مینویسه واقعا چی با خودش فکر میکنه ؟ نکنه افتخار هم میکنه من خبرنگارم و شغلم شفاف سازی و از این حرفاس
دولت ناکارآمد و ضعیفی داریم متاسفانه
دستاورد دولت رئیسی، کمرشکنی کامل قشر کارمند، بازنشسته و کارگر و اقشار ضعیف جامعه.
شما ده تا از دستاوردهای این دولت و... را نام ببرید که در بهبود اوضاع کشور و سفره و زندگی مردم موثر بود و باعث رفاه و آرامش و آسایش و رضایت مردم و رونق زندگی اونها شده ؟؟؟؟؟
به جای این امار سازی ها یاد گرفتیم با توجه به فاصله رسانه ها از واقعیت به زندگی خودمون نگاه کنیم نه افاضات اقایان
به عنوان مثال در مورد مسکن ملی در خود شهر یزد قریب به ۴ ساله در فاز ۱ و ۲ بلوار مدرس و اراضی دانه سا که ثبت نام کردیم هنوز هیچ تحویلی نبوده و فقط ۲۰۰ واحد فاطمیه بعد از گذشت ۳ سال تحویل دادن و تین امار قطعا دروغ رسانه است
در مورد کنترل تورم فقط رکود تورمی در جامعه حاکم شده و دولت ناتوان از افزایش ارزش پول به قطع وام های خرد بانک ها پرداخته به شکلی که برای ۲۵ میلیون وام الان ۴۳ ماهه علی رغم انجام کارها و تایید پروند پرداخت نشده و بانک این ماه و ماه بعد میکنه
در مورد کنترل قیمتها گوشت ۴۰۰ تومنی و قیمت مرغ و برنج و ....خود گویاست و پیرزن ها هم خبر دارند دولت چقدر موفق است
در بحث داخلی هم صرفا یک قهر و لجبازی ملی است بعد از سرکوب مردم به جای حل مشکل خواست اجتماعی بخش وسیعی از جامعه در رسانه ترک کار بسیاری از نخبگان در ورزش و.....این دولت صرفا داره تحولات رو به تاخیر میندازه و کمکی به حل مشکل نمیکنه فقط مردم این وسط زیر فشار شدید اقتصادی خرد میشن و خشم فرو خورده شده
واقعیت با انحصار رسانه داخلی و تخطئه فرق داره
نزدیک قله هستیم هرچند بدخواهان و لیبرالها را خوش نیاید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی