بازدید 2507

در دمای بالای هوا چه نکاتی را رعایت کنیم؟

مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با توجه به پیش بینی های گرمی هوا، نکات تغذیه ای را برای پیشگیری از گرمازدگی مطرح و بیان کرد: توصیه می شود در طی روزهای گرم سال، به نکات مهم پزشکی و تغذیه ای برای پیشگیری از ابتلا به گرمازدگی توجه شود تا بدن قادر به خنک کردن مناسب خود باشد.
کد خبر: ۱۱۸۵۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ 02 August 2023

به گزارش «تابناک»، نسرین علیزاده در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: بدن به طور معمول خود را با تعریق خنک می کند که در هنگام گرمای شدید، ممکن است این کافی نباشد. در این موارد، دمای بدن فرد سریعتر از آن چیزی که بتواند خود را خنک کند افزایش می‌یابد. این می تواند باعث آسیب به اندام های حیاتی بدن شود.

وی اضافه کرد: در این روزهای گرم، صرف نظر از اینکه چقدر فعال هستید، مایعات بیشتری بنوشید. برای نوشیدن صبر نکنید تا تشنه شوید، همچنین از نوشیدنی های بسیار شیرین دوری کنید؛ زیرا  این نوشیدنی ها در واقع باعث از دست دادن مایعات بدن شما می شود، نوشیدنی های بسیار سرد نیز می تواند باعث مشکلات گوارشی در فرد شود.

وی با بیان اینکه نمک و مواد معدنی را جایگزین کنید، خاطرنشان کرد: تعریق شدید، نمک و مواد معدنی را از بدن خارج می کند که باید جایگزین شوند. یک نوشیدنی حاوی مقدار اندکی نمک با کمی لیمو ترش همراه خاکشیر یا تخم شربتی می تواند جایگزین نمک و مواد معدنی باشد که با تعریق از دست می دهید.

مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: اگر دیابت، فشار خون بالا یا سایر بیماری های مزمن را دارید، بهتر است از نمک استفاده نکنید و کمی آبلیمو و خاکشیر یا تخم شربتی در داخل آب ریخته و میل کنید.

وی افزود: از نوشیدن غذاها و مایعات حاوی کافئین از قبیل قهوه، شکلات های کاکائویی، نوشابه و چای پررنگ خودداری کنید. چرا که این عوامل باعث دهیدراته و کم آب شدن بدن می‌شود.

علیزاده با بیان اینکه مصرف میوه ها و به ویژه سبزی ها می تواند به تامین آب بدن کمک شایانی کند، اضافه کرد: بنابراین در روزهای گرم سال از این اقلام غذایی در برنامه خود بیشتر استفاده کنید.

وی خاطرنشان کرد: توجه کنید که مصرف بیش از اندازه پروتئین های حیوانی باعث کم آبی در بدن می شود. بنابراین بهتر است مصرف پروتئین های حیوانی را در این ایام محدود کنید، همچنین دقت داشته باشید که وزن بالا می تواند بر تنظیم دمای بدن اثر بگذارد و باعث حفظ گرمای بیشتر شود. لذا نه فقط در ایام گرم سال، بلکه همیشه به دنبال کنترل وزن خود باشید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی