بازدید 6351
با تحولات منطقه و جهان

رزمایش آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در واکنش به پرتاب موشکی کره شمالی / دعوت روسیه از طالبان برای حضور در نشست مسکو / انتقاد شدید باکو از بیانیه روسیه درباره قره باغ / رزمایش نظامی چین و روسیه در دریای ژاپن

رزمایش آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در واکنش به پرتاب موشکی کره شمالی، دعوت روسیه از طالبان برای حضور در نشست مسکو، انتقاد شدید باکو از بیانیه روسیه درباره قره باغ، رزمایش نظامی چین و روسیه در دریای ژاپن و گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه آمریکا و سعودی درباره منطقه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۸۳۴۲۲
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴ 16 July 2023

رزمایش آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در واکنش به پرتاب موشکی کره شمالی/ دعوت روسیه از طالبان برای حضور در نشست مسکو/ انتقاد شدید باکو از بیانیه روسیه درباره قره باغ/ رزمایش نظامی چین و روسیه در دریای ژاپن

بین الملل تابناک: رزمایش آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در واکنش به پرتاب موشکی کره شمالی، دعوت روسیه از طالبان برای حضور در نشست مسکو، انتقاد شدید باکو از بیانیه روسیه درباره قره باغ، رزمایش نظامی چین و روسیه در دریای ژاپن و گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه آمریکا و سعودی درباره منطقه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

رزمایش آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در واکنش به پرتاب موشکی کره شمالی

آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در واکنش به شلیک موشک بالستیک قاره‌پیمای کره شمالی رزمایش مشترک دفاع موشکی در دریا برگزار کردند.

نیروی دریایی کره جنوبی اعلام کرد، این رزمایش یکشنبه در آب های بین‌المللی میان کره جنوبی و ژاپن برگزار شد و ناوشکن‌های مجهز به سیستم‌های راداری «ایجیس» از سه کشور در آن حضور داشتند.

به گزارش رویترز، آمریکا و متحدانش در آسیا در حال بهبود سامانه اشتراک اطلاعات درباره موشک‌های کره شمالی هستند. کره جنوبی و ژاپن مستقل به سامانه های راداری آمریکا متصل هستند، ولی به سامانه‌های یکدیگر متصل نیستند.

هدف از رزمایش روز یکشنبه بهبود پاسخ دادن به پرتاب موشک بالستیک کره شمالی بود.

یک افسر نیروی دریایی کره جنوبی گفت: ما با سامانه قوی و همکاری سه جانبه خود به تهدیدهای موشکی و هسته‌ای کره شمالی پاسخ موثری خواهیم داد.

کره شمالی هفته گذشته موشک بالستیک قاره‌پیمای هواسونگ-۱۸ شلیک کرد که در سواحل شرقی این کشور فرود آمد.

پیونگ یانگ گفت که این شلیک یک «هشدار عملی قوی» به دشمنان بود.

آمریکا، کره جنوبی و ژاپن پرتاب این موشک را محکوم کردند اما کره شمالی با رد این محکومیت گفت که این اقدام در راستای دفاع از خود انجام شد.

شلیک این موشک پس از آن صورت گرفت که کره شمالی، هوایپماهای جاسوسی آمریکا را به نقض حریم هوایی خود در آبهای منطقه اختصاصی اقتصادی متهم کرد.

کره شمالی همچنین ورود زیردریایی هسته‌ای مجهز به موشک کروز آمریکا به کره جنوبی را محکوم کرد و گفت که به آن واکنش نشان خواهد داد.

دعوت روسیه از طالبان برای حضور در نشست مسکو

دمیتری ژیرنوف، سفیر روسیه در کابل، شنبه در دیدار با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، افغانستان را به نشست «چارچوب مسکو» دعوت کرد.

متقی در این دیدار گفت که نشست موسوم به چارچوب مسکو نقشی حیاتی در تقویت هماهنگی‌های منطقه‌ای خواهد داشت. وی  از ژیرنوف خواست تا صدور ویزای روسیه برای افغان‌ها تسهیل شود.

سفیر روسیه در کابل در ماه‌های اخیر دیدارهای دیگری با مقام‌های طالبان از جمله امیرخان متقی داشت. وی اواسط فروردین نیز با سرپرست وزارت خارجه طالبان، دیدار و بر افزایش همکاری‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی میان دو کشور تاکید کرد.

قرار است چارچوب مسکو ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر ماه) برگزار شود و طالبان و نمایندگان کشورهای همسایه درباره اوضاع افغانستان رایزنی خواهند کرد.

کشورهایی مانند روسیه، طالبان را به رسمیت نشناخته‌اند و خواستار تشکیل دولت فراگیر با شرکت همه گروه‌های سیاسی و قومی به منظور برقراری صلح و ثبات در افغانستان شده‌اند.

به گزارش رسانه‌ها، چهارچوب مسکو از آن جهت اهمیت دارد که طالبان در عرصه بین المللی حضور پیدا می‌کند. این نشست همچنین میزان نفوذ روسیه در مساله افغانستان را نیز نشان می‌دهد.

انتقاد شدید باکو از بیانیه روسیه درباره قره باغ

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان به بیانیه وزارت خارجه روسیه در مورد وضعیت قره باغ کوهستانی انتقاد کرده و گفته است که این بیانیه با اعلامیه اتحاد بین دو کشور مطابقت ندارد.

جمهوری آذربایجان در این ارتباط اعلام کرد، بیانیه وزارت خارجه روسیه در ۱۵ ژوئن ۲۰۲۳ با اظهار نظر در مورد بیانیه سه جانبه (۹/۱۰ نوامبر ۲۰۲۰) و روند صلح (بین آذربایجان و ارمنستان - تاس) همخوانی ندارد و این موضع گیری مسکو ناامید کننده است.

باکو تفسیر وزارت خارجه روسیه از تمامیت ارضی و حاکمیت جمهوری آذربایجان در زمینه به رسمیت شناختن قره باغ به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از جمهوری آذربایجان را غیرقابل قبول خوانده است. در این بیانیه آمده که جمهوری آذربایجان در حال حاضر گام‌های عملی با هدف دستیابی به معاهده صلح بین باکو و ایروان برمی دارد و همواره پایبندی خود را به بیانیه‌های سه جانبه امضا شده بین با ارمنستان و روسیه نشان داده است.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان همچنین تلاش برای سیاسی کردن ایجاد گذرگاه مرزی لاچین و ادعای متشنج شدن اوضاع انسانی در منطقه را بی‌اساس دانست.

در این بیانیه آمده است: «آذربایجان علاقه مند به تامین صلح و آرامش در منطقه است و به تلاش‌های خود در این راستا ادامه خواهد داد.»

پیش از این، وزارت خارجه روسیه نسبت به وضعیت اطراف قره باغ کوهستانی ابراز نگرانی کرده و گفته بود که این وضعیت در حال بدتر شدن است. این وزارتخانه گفته بود که بحران انسانی در این منطقه در حال تشدید است، مردم محلی با کمبود شدید مواد غذایی، دارو و مایحتاج اولیه مواجه هستند و تقریباً هیچ منبع برق و گازی ندارند.

وزارت خارجه روسیه همچنین گفته بود که این وضعیت می‌تواند شدیدترین عواقب را برای ارامنه ساکن قره باغ کوهستانی به دنبال داشته باشد. در این بیانیه از مقامات جمهوری آذربایجان خواسته شده بود تا اقدامات فوری برای رفع انسداد سریع کریدور لاچین، ازسرگیری حرکت بدون مانع مردم، وسایل نقلیه و محموله‌ها در هر دو جهت از طریق جاده و همچنین تامین انرژی منطقه انجام دهند.

روسیه همچنین اعلام کرده بود که آماده است در آینده نزدیک، نشست سه جانبه وزرای خارجه روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان را در مسکو ترتیب دهد تا در مورد پیمان صلح بین باکو و ایروان گفت‌وگو و در مورد نشست سه جانبه آینده توافق کنند.

از سوی دیگر، روز گذشته دولت ارمنستان اعلام کرد که «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر این کشور به همراه «چارلز میشل»، رئیس اتحادیه اروپا و «الهام علی اف»، رئیس جمهور آذربایجان در نشستی در بروکسل بر افزایش تلاش‌ها برای حل و فصل مسائل مورد بحث توافق کردند.

نشست سه جانبه نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، چارلز میشل، رئیس شورای اروپا و الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان در بروکسل برگزار شد که در این نشست بر مساله بحران انسانی در قره باغ کوهستانی که ناشی از مسدود کردن غیرقانونی کریدور لاچین توسط جمهوری آذربایجان است، تمرکز شد.

در این دیدار درباره روند مرزبندی و امنیت در مرزهای دو کشور، رفع انسداد زیرساخت‌های حمل و نقل و اقتصادی منطقه، توافق بر سر حل و فصل روابط دو کشور بحث و تبادل نظر و بر افزایش تلاش‌ها برای حل و فصل مسائل مورد بحث تاکید شد.

سرویس مطبوعاتی دولت ارمنستان خاطرنشان کرد که رهبران سه کشور در مورد روند امضای معاهده صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، مسائل حقوقی و امنیتی برای مردم قره باغ کوهستانی در رابطه با زندانیان، مفقودین و سایر مسائل بشردوستانه گفت‌وگو کردند.

رزمایش نظامی چین و روسیه در دریای ژاپن

در حالی که تنش‌ها میان آمریکا و متحدانش با چین و روسیه بر سر اوکراین و تایوان همچنان خبرساز است، پکن و مسکو در تدارک برای رزمایش در دریای ژاپن هستند.

منابع رسانه‌ای از پکن خبر دادند، وزارت دفاع چین با انتشارز یک بیانیه اعلام کرد که این کشور و روسیه به زودی در دریای ژاپن رزمایش مشترک برگزار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، قرار است نیروهای مسلح روسیه در رزمایش نظامی «شمال. تعامل ۲۰۲۳» مشارکت کند.
 در بیانیه وزارت دفاع چین آمده که طبق برنامه سالانه همکاری بین نیروهای مسلح روسیه و چین، روسیه به زودی نیروی دریایی و هوایی خود را برای شرکت در رزمایش در دریای ژاپن اعزام خواهد کرد؛ رزمایشی که سازماندهی آن بر عهده ارتش چین است.

به گفته وزارت دفاع چین، این رزمایش به موضوع حفظ امنیت خطوط دریایی راهبردی اختصاص دارد و با هدف بهبود «تعامل راهبردی بین نیروهای چین و روسیه، تقویت توانایی مشترک حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای و پاسخگویی به چالش‌های مختلف در زمینه امنیت انجام می‌شود.»

تدارک چین و روسیه برای برگزاری رزمایش در دریای ژاپن در شرایطی انجام می‌شود که تنش‌ها میان واشنگتن و متحدانش با پکن و مسکو بر سر موضوعاتی از قبیل جنگ اوکراین و تایوان همچنان ادامه دارد.

آمریکا و متحدانش مدعی هستند که چین کار چندانی برای اعمال فشار بر روسیه در زمینه توقف جنگ اوکراین انجام نمی‌دهد و پکن همچنان در حال توسعه روابط دوجانبه با مسکو است.

چین در حالی به توسعه روابط خود با روسیه ادامه داده که با آمریکا و متحدانش درباره تایوان به شدت دچار تنش است. چین، جزیره تایوان را بخشی از چین می‌داند و درباره پیامدهای تحرکات مداخله جویانه آمریکایی‌ها و متحدانش در زمینه تایوان به شدت هشدار داده است.

مقام‌های روسیه از قبیل سخنگوی کاخ کرملین ضمن حمایت از مواضع چین در قبال تایوان و تنش‌های پکن با غربی‌ها، مواضع غرب را تحریک آمیز خوانده و بر حق پاسخگویی چین به این تحرکات با انجام رزمایش‌های نظامی تاکید کرده است.

گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه آمریکا و سعودی درباره منطقه

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود تلفنی گفت‌وگو کرد.

تماس تلفنی دو طرف در حالی است که تصمیم اوپک پلاس به رهبری عربستان در خصوص کاهش تولیدات نفت به میزان دو میلیون بشکه در روز که در تاریخ ۵ اکتبر ۲۰۲۲ اتخاذ شد، خشم واشنگتن را برانگیخت و روابط ریاض و واشنگتن را دچار تنش کرد.

بنا بر گزارش وبگاه «الخلیج اونلاین»، دو طرف در این تماس تلفنی، تحکیم روابط دوجانبه و تقویت این روابط در زمینه‌های مختلف و نیز تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه را بررسی کردند.

پیشتر «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در ژانویه گذشته گفت که عربستان شریک راهبردی آمریکاست.

وی بر تمایل کشورش برای تداوم روابط دو کشور تأکید کرد و آن را به نفع منافع ملت آمریکا و امنیت ملی آن دانست.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۳
قرار بود در اردیبهشت سوخو ۳۵ به ایران بده روسیه.ما هنوز چیزی ندیدیم.
فقط دیدیم خدمات ایران در جنگ اوکراین رو چطور با جعل نام خلیج فارس و زیر سوال بردن تمامیت ارضی ایران جواب داد این روسیه.
اینقدر در سیاست خارجی اشتباهات زیاد شده که دیگه حتی زحمت ماستمالی هم به خود داده نمی شود...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
ما همه حوزه حاضریم به روسیه ووجین برج بدهیم ولی آمریکا شکست بخوره اینها همش هماهنگ شده است آقای روس آقای چین بیا از جیب ما هزینه کن کشورهای عربی را از آمریکا جدا کن.درست ما می سوزیم ولی خوب بزار اونم بسوزانیم.قراداد ۲۵ ساله مثل قرارداد ۱۹۱۹ وثوق می مونه
روسیه با موضعگیری خطای بزرگ خود در قضیه جزایر سه گانه ایرانی که باعث عصبانیت مردم و دولت
و فرا خواندن سفیرش در تهران شد
را حالا در مورد گذرگاه لاچین و مواضع بین آذربایجان و ارمنستان مثلا خواسته از ایران دلجویی کند

که اصلا نه ارتباطی دارد و نه کافیست و تنها عذر خواهی رسمی روسیه و تایید بر حقانیت ایران بر سه جزیره کاملا ایرانی است که شاید بتواند تا حدودی این سیاست دو گانه و خطای دولت روسیه را جبران کند و لا غیر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
در دنیا کشورها بر اساس وزن اون یکی کشور موضع گیری میکنن
در خصوص دعوت طالبان توسط مسکو،منتظر سورپرایز سوم کشور دوست وبرادر،روسیه باشید،اینبار، بعد از ،ترغیبب امارات به بردن شکایت به دیوان بین اللمللی لاهه و تحریف نام خلیج همیشه فارس، نداشتن ضمنی هر گونه حق آبه ایران از هیرمند ......
بیخود نیست طالبان حقابه ما را نمیدن!!همچون جزایر سه گانه که روسیه ما را به اعراب فروخت ایندفعه ما را به طالبان فروخت!!!
پاسخ ها
ممد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
اینقدر جزایر سه گانه سه گانه نکنید توضیح دادن مسولان کشورمان که امارت یواشکی بدون اینکه روسیه ببینه اون زیر بیانیه جزایرو اضافه کرد بعدش روسیه تند تند امضا کرد بدون اینکه بخونه امارات سر روسیه گول زد
این داستان بود و الا روسیه که قصدی نداشت
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
بعد از 45 سال هنوز نفهمیدید که ما فروختنی و یا خریدنی نیستیم ؟؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
جدا از رفتارهای مرتجعین طالبان ،روابط دیپلماتیک با ایشان میتواند از خطرات ایشان که آمریکا مد نظرش است جلوگیری کند
هیچ خبری از حضور ایران و تاثیرگذاری ایران در سیاست جهانی و حتی منطقه ای نیست ، مثالش هم اینکه مقام های آمریکایی مثل وزیر خارجه با عربستان درباره منطقه صحبت می‌کند و تصمیم گیری میکند و این وسط ایران کجای معادله است؟!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
بالاخره ما در امور سایر کشورها از جمله همسایه ها دخالت بکنیم یا نه ؟؟ تکلیف رو مشخص کنید
باکو از مسکو و آذربایجان از روسیه کمتر خودتونو رو مسخره خاص و عام کنین
اعتماد به روسیه اعتماد به گرگ است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی