بازدید 34922

اصفهان در آستانه سقوط جمعیتی

براساس گزارش ثبت احوال کشور، پارسال تعداد موالید اُستان اصفهان ۴۸ هزار و ۴۰۷ مورد بود که در مقایسه با ۵۲ هزار ۶۹۷ رویداد تولد سال پیش از آن کاهش هشت درصدی نشان می‌دهد، کارشناسان براین باورند اگر جلوی این روند کاهشی گرفته نشود، این استان در آستانه سقوط جمعیتی قرار خواهد گرفت.
کد خبر: ۱۱۸۰۱۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰ 22 June 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، براساس گزارش سازمان ثبت احوال کشور،پارسال تعداد موالید کل کشور به یک میلیون و ۷۵۲ هزار و ۲۹۰ مورد رسید که ۴۰ هزار و ۹۱۴ ولادت کمتر از سال ۱۴۰۰ است، بیشترین کاهش تولدها نیز مربوط به اُستان‌های اصفهان،تهران و خراسان رضوی است که اگر جلوی این روند کاهشی گرفته نشود،اصفهان در آستانه سقوط جمعیتی قرار خواهد گرفت.

هر روز که سپری می‌شود جنبه‌های مختلفی از بحران جمعیت بیش از پیش آشکار می‌شود، تک فرزندی، بی‌فرزندی و افزایش جمعیت سالمندان از چالش‌های مهم جمعیتی است که کشور و اُستان اُصفهان را تهدید می‌کند.

ترکیب جمعیتی و فاصله کم شاخص‌های جمعیتی کشور، زمینه‌های لازم برای ورود ایران به سیاه‌چاله جمعیتی را مهیا کرده است و تنها ۵ سال فرصت هست تا با افزایش نرخ رُشد جمعیت،جلوی سقوط کشور در سیاه‌چاله جمعیتی گرفته شود.

باوجود ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت در اردیبهشت سال ۱۳۹۳ و تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در آبان سال ۱۴۰۰، هنوز شاخص‌های جمعیتی کشور نگران کننده است و این معیارها در اُستان اصفهان نگران کننده‌تر هستند.

بر اساس گزارش سازمان ملل در منطقه غرب آسیا تنها کشور ارمنستان، دارای نرخ رشد جمعیتی کمتر از ایران است و سایر کشورهای منطقه دارای رُشد جمعیتی بیشتر از کشور هستند.

کارشناسان بر این باورند با توجه به پایین بودن شاخصه‌های جمعیتی، مانند نرخ رُشد جمعیت و نرخ سطح جانشینی در کشور و به‌ویژه در سطح استان که موجب کاهش فرزندآوری شده است،نیاز است برنامه‌های عملیاتی مبتنی بر ویژگی‌های بومی شهرستان‌های اُستان، تدوین تا به واسطه آن، موجب کاهش پیامدهای بحران جمعیت در اُستان اصفهان شود.

شرایط سختی در صورت از دست رفتن پنجره جمعیتی در انتظار استان اصفهان است

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: تعداد ازدواج ها در ۱۲سال گذشته حدود چهل درصد کاهش داشته است و اگر بحران جمعیتی حل نشود،استان و کشور در شرایط سختی قرار می‌گیرند.

امیرحسین بانکی‌پور ادامه داد: علاوه بر کاهش چهل درصدی ازدواج‌ها،شاهد کاهش ۳۴ درصدی تولدهای سالانه نسبت به هفت سال پیش از آن هستیم و این موضوع، خیلی خطرناک است و نشان می‌دهد، هشدارها درباره بحران جمعیتی کشور،بسیار جدی است و وَهم و خیال نیست.

وی یادآور شد: تعداد موالید سالانه در کشورمان هفت سال پیش، یک میلیون ۵۸۰ هزار نفر در سال بود که این رقم سال گذشته به یک میلیون و ۸۰ هزار نفر رسید که کاهشی در حدود ۳۴ درصد را نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد: شرایط کشور در صورتی که پنجره جمعیتی را از دست بدهیم، سخت خواهد شد و در دهه آینده در گُماشتن افراد برای جایگاه‌های کلیدی کشور مانند اساتید دانشگاهی و معلمان، دچار مشکل تامین نیروی انسانی ایرانی خواهیم شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در صورتی که کشور در سیاه‌چاله جمعیتی بیفتد حدود ۱۵۰ سال طول می‌کشد تا از آن خارج شود و بحران جمعیت مانند بحران کرونا نیست که حین درگیری بتوانیم با آن نیز مقابله کنیم و شرایط سختی در صورت از دست رفتن پنجره جمعیتی در انتظار استان و کشور خواهد بود.

بانکی‌پور تصریح کرد: سالمندی کشور از پیامدهای کاهش نرخ رشد جمعیت است و این مشکل،چالشی است که باید آن را جدی گرفت و هزینه یک فرد سالمند چهار تا پنج برابر یک فرد جوان و میانسال است و بیشترین زیان از کم بودن نرخ رشد جمعیت را، افرادی می‌برند که همکنون در میانسالی قرار دارند.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: اگر روند فعلی شاخص‌های جمعیتی ادامه یابد، دهه آینده به ازای هر فرد سالمند تنها ۲ فرد زیر ۶۰ سال وجود خواهد داشت که مراقبت از سالمندان را سخت و حتی غیرممکن می‌سازد.

وی اظهار داشت: اگر نرخ رشد جمعیت افزایش نیاید و نرخ فعلی ثابت بماند، هفت سال آینده تنها یک میلیون دانش‌آموز کلاس اولی خواهیم داشت و این در حالیست که اکنون یک میلیون و ششصد هزار دانش آموز کلاس اول ابتدایی در کشور وجود دارد و این به معنی آن است که به میزان ۶۰۰ هزار نفر امکانات آموزش و پرورش بی استفاده می‌شود.

کاهش ولادت‌ها در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰

رییس مرکز بهداشت اُستان اصفهان در این پیوند گفت: براساس گزارش سازمان ثبت احوال کشور، سال ۱۴۰۱ در کشور یک میلیون و ۷۵۲ هزار و ۲۹۰ رویداد، ولادت ثبت شده است، که ۴۰ هزار و ۹۱۴ ولادت کمتر از کل ولادت‌های ثبت شده در سال ۱۴۰۰ است.

حمید گله‌داری افزود: در سال ۱۴۰۱ تنها سیستان و بلوچستان و کرمان در میان ۳۱ استان کشور دارای افزایش ولادت‌ها نسبت به سال پیش از آن بودند و بر اساس گزارش سازمان ثبت احوال کشور؛ بیشترین کاهش تعداد ولادت‌ها در سال ۱۴۰۱ مربوط به سه استان اصفهان،تهران و خراسان رضوی است.

گله داری اظهارداشت: کاهش ۴۰ هزار و ۹۱۴ ولادت در سال ۱۴۰۱، کاهش ۳.۷ درصدی را نشان می‌دهد که بیشترین کاهش به ترتیب مربوط به استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان است.

کاهش هشت درصدی موالید در اصفهان

دبیر قرارگاه جوانی جمعیت اُستان اصفهان در این پیوند گفت:یکی از شاخصه‌های مهم جمعیتی، نرخ باروری کلی موسوم به (TFR) است که میانگین تعداد فرزندانی است که به ازای هر زن ۱۵ تا ۴۹ سال متولد شده است.

حمید گله‌داری ادامه داد: نرخ باروری کلی (TFR) برای اُستان اصفهان درسال ۱۴۰۰ برابر با ۱.۴۱ بود که این شاخص در سال ۱۴۰۱ به ۱.۳ کاهش پیدا کرده است.

وی اظهار داشت: میانگین کشوری نرخ باروری کلی (TFR) حدود ۱.۶۵ است که نرخ باروری ۱.۳ اُستان اصفهان، ۰.۳۵ صدم واحد، کمتر از میانگین کشوری و نگران کننده است.

وی یادآور شد: تعداد موالید ایرانی ثبت شده سال ۱۴۰۰ در کُل استان اصفهان بنا به گزارش سازمان ثبت احوال کشور ۵۲ هزار ۶۹۷ رویداد تولد بود که این شاخص جمعیتی در سال ۱۴۰۱ به ۴۸ هزار و ۴۰۷ مورد کاهش پیدا کرده است که کاهش هشت درصدی را نشان می‌دهد.

گله‌داری خاطرنشان کرد: باوجود کاهش موالید ایرانی در اُستان اصفهان در طول سال گذشته، شاهد افزایش تعداد موالید غیرایرانی در اُستان بودیم به نحوی که سال ۱۴۰۰، هفت هزار و ۵۳۲ تولد غیر ایرانی در استان ثبت شد اما این شاخص در سال ۱۴۰۱ به هشت هزار و ۳۵۲ مورد رسید.

وی تصریح کرد: اطلاعات تعداد موالید غیر ایرانی در اُستان اصفهان برای ۲ سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بر اساس گزارشات "سامانه ایمان" تهیه شده است.

دبیر قرارگاه جوانی جمعیت اُستان اصفهان تاکید کرد: رُشد جمعیت ایرانی استان در سال ۱۴۰۰ برابر ۰.۴۹ درصد بود و سال ۱۴۰۱ این میزان کم نیز کاهش پیدا کرد و هم اکنون رُشد جمعیت در شهرستان‌ گلپایگان صفر و در شهرستان های اردستان، بویین و میاندشت و خوانسار منفی است.

وی با اشاره به کاهش تعداد ازدواج های سال ۱۴۰۱ در اُستان اصفهان گفت: تعداد مشاوره های ازدواج از ۲۵ هزار و ۹۳۲ مورد درسال ۱۴۰۰ به ۲۳ هزار و ۶۸۶ مورد در سال ۱۴۰۱ رسید، که نشانه ای از کاهش تعداد ازدواج ها در استان است.

نرخ باروری پایین اصفهان

برای جایگزینی طبیعی جمعیت، لازم است هر زن در بازه سنی باروری، ۲.۱ تا ۲.۲ فرزند به دنیا بیاورد؛ که به این موضوع سطح جانشینی گفته می‌شود و بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، این رقم در دهه ۶۰ و در ایران ۶.۸ درصد بود ولی در سال‌های اخیر این شاخص به زیر ۲ رسیده است که زنگ خطری برای بحران جمعیتی کشور است.

رییس مرکز بهداشت اُستان اصفهان در این پیوند گفت: استان‌های کشور به‌لحاظ شاخص باروری کلی که متوسط تعداد فرزندانی است که یک زن در سن باروری باید داشته باشد تا نسل وی منقرض نشود به پنج دسته تقسیم شده‌اند.

گله‌داری ادامه داد: این پنج دسته شامل باروری بسیار پایین که ۱.۲ و کمتر از آن است، باروری پایین که ۱.۲ تا ۱.۵ است، باروری کمتر از سطح جانشینی بین ۱.۵ تا ۲.۱ می باشد و باروری درسطح جانشینی که ۲.۱ و بیشتر از آن است.

وی یادآور شد: شاخص باروری کلی با نرخ رشد جمعیت نسبت مستقیم دارد و نرخ رشد جمعیت کشور در سال ۱۳۴۵ حدود هفت درصد بود و این شاخص پس از گذشته ۵۵ سال به ۱.۶۵ درصد رسیده که نشان از کاهش شدید، این شاخص جمعیتی در کشور دارد.

رییس مرکز بهداشت اُستان اصفهان یادآور شد: کاهش نرخ، رُشد جمعیت در اصفهان شدیدتر از بسیاری از استان‌های کشور بوده و بر اساس طبقه‌بندی اُستان‌ها برحسب میزان باروری کُل، که در سال ۱۳۹۹ برای نخستین بار صورت گرفت، اصفهان به همراه اُستان‌های مرکزی،قزوین و ایلام چهار اُستانی هستند که دارای نرخ باروری پایین و بین ۱.۳۱ تا ۱.۵ هستند.

وی خاطرنشان کرد: پنج اُستان تهران،گیلان،البرز،مازندران و سمنان دارای نرخ باروری بسیار پایین در حدود ۱.۳ درصد و پایین تر از آن هستند.

وی با تاکید بر این نکته که سطح جانشینی جمعیت برابر با ۲.۱ است، اظهار داشت: تنها چهار اُستان سیستان و بلوچستان،یزد،خوزستان و خراسان جنوبی دارای نرخ رُشد جمعیتی بالاتر از ۲.۱ هستند.

دبیر قرارگاه جوانی جمعیت اصفهان گفت: ۱۸ اُستان دیگر کشور که شامل اُستان‌های کرمانشاه،کُردستان،آذربایجان شرقی، فارس، همدان، بوشهر، اردبیل، زنجان، کهگیلویه و بویراحمد، قم، کرمان، لرستان، آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، گلستان،خراسان رضوی و خراسان شمالی هستند، دارای نرخ رشد جمعیتی کمتر از سطح جانشینی و بین ۱.۵۱ تا ۲.۰۹ هستند.

تغییر الگوی فرزندآوری در ایران

دبیر قرارگاه جوانی جمعیت و رییس مرکز بهداشت اُستان اصفهان گفت: شاهد تغییر الگوی فرزندآوری در ایران هستیم و جوانی جمعیت و حمایت از خانواده رنگ و بویی جدید گرفته است.

گله‌داری ادامه داد: کاهش ۴۰ هزار و ۹۱۴ رویداد ولادت در سال ۱۴۰۱ در اُستان اصفهان نسبت به سال پیش از آن، موجب کاهش تعداد فرزاندان تازه متولد مرتبه اول و دوم و افزایش تعداد فرزندان سوم به بعد نسبت به سال ۱۴۰۰ شده است که نشانه هایی از تغییر الگوی فرزندآوری در کشور و استان است.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ شاهد کاهش ۸.۷ درصدی فرزند اول، کاهش ۵.۹ درصدی فرزند دوم و افزایش ۲.۵ درصدی فرزند سوم و افزایش ۱۵ درصدی فرزندان چهارم و بعد از آن بودیم.

میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری

رییس مرکز بهداشت اُستان اصفهان دگفت: میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری در سال ۱۴۰۱ برای مادران به ۲۷.۳ سال و برای پدران به ۳۲ سال رسیده است.

حمید گله‌داری ادامه داد: بیشترین میانگین سنی مادران در اولین فرزندآوری مربوط به استان تهران است که به ۳۰/۲ و کمترین مربوط به استان سیستان و بلوچستان می باشد و برابر ۲۲.۷ سال است.

وی تصریح کرد: بیشترین میانگین سنی پدران در اولین فرزندآوری نیز مربوط به اُستان تهران با ۳۴.۴ سال و کمترین مربوط به اُستان سیستان و بلوچستان با ۲۷.۱ سال است و اصفهان نیز از نظر این شاخصه وضعیت مطلوبی ندارد و شاخص های آن در این زمینه کمی بهتر از تهران است.

گله‌داری تصریح کرد: افزایش سن زوجین در اولین فرزندآوری در سال‌های گذشته افزایش داشته و همکنون اصفهان در نرخ موالید رتبه ۲۵، در ازدواج رتبه ۳۰ و در طلاق رتبه ۲۲ کشور را دارد و اگر تا دو سال پیش بحث کویید یک بحران برای استان بود همکنون کاهش موالید و بیماری های غیر واگیر مشکل اصلی جمعیت استان هستند.

به گزارش ایرنا، براساس گزارش ثبت احوال کشور،سال گذشته اصفهان به همراه تهران و خراسان رضوی بیشترین کاهش موالید در سال ۱۴۰۱ را داشتند و نرخ کاهش موالید در اصفهان به هست درصد رسید.

استان اصفهان با بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت از لحاظ شاخص‌های جمعیتی وضعیت خوبی ندارد و همکنون حدود ۱۲ درصد از جمعیت استان سالمند و بالای ۶۰ سال هستند و شیب سالمندی در این خطه تُندتر از میانگین کشور است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۵
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۰۸
ما که از هر نظر تو سیاهچاله هستیم. اینم روش.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
سیاهچاله های فضایی! در این سیاهچاله ها نه گذشته معنی دارد نه حال و نه آینده. زندگی ما حاصل تلاش گذشته مان بود اما در این پنج سال نکبت بار اخیر تمام حاصل مان از دست رفت و حالا نه میتوانیم مثل انسان آزاد زندگی کنیم و نه آینده ای داریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
اصلا نگران نباشید افغانستان با بالاترین رشد جمعیت در همسایگی ایران جبران می کند همین حالا بیش از 30 درصد جمعیت اصفهان اتباع افغانی هستند و همه خانه های خالی را اجاره کرده اند و هر صف نانوایی که می روید فقط افغانی می بیند مطمئن باشید تا 4 تا 5 سال آیند حدود 50 درصد جمعیت اصفهان افغانی خواهد شد چونانها بطور متوسط 5 تا 6 بچه دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
هیچ جای نگرانی نیست افغانها به طور سرسام آور درحال مهاجرت به ایران وتولید مثل باسرعت نور هستن همین برادران افغانی مشکل سیاهچاله جمعیتی رو براتون حل میکنن گور بابای نژاد همین که جمعیت زیاد بشه کافیه مهم نیست ازچه نژادی
آخه با چه رویی مشکلات جمعیتی رو مطرح می کنید ؟ همه به خوبی این مشکل رو می دونن و درک می کنن ، اما رفتار و کردار دولتمردان و مسئولان در نظام اسلامی به نحوی است که حتی روی کمتر شدن اعتقاد مردم تاثیر بسیار گذاشته ، در حالی که باید در نظام اسلامی به نحوی عمل شود که در راستای اعتقاد بیشتر به روزی دهندگی خدا گام برداشته شود ، اما افسوس و صد افسوس.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
بعدامید روزی که جمعیت به صفر برسد هیچ ازدواجی هم نباشد وبه امید آگاهی روز افزون مردم پدر مادران جنایت کارند اگر فرزند بدنیا بیاورند بخاطر هوس لحظه
اگر برای مسئولان فرزند آوری مردم واقعا مهم بود وضعیت معیشت و زندگی مردم این نبود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
به بیان دیگر....



اول خود مسئولین دست به کار شوند و در حد خود بار مسئولیت فرزند آوری و افزایش جمعیت را به دوش بکشند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سلام
تهیه کننده گزارش فکر کنم از مریخ آمده .گناهی نداره بنده خدا
آخه استخدام دولت که میگید نداریم بیمه و امنیت شغلی هم کسی گوشش بده کار نیست بانک وام نمیده هزینه منزل و احاره نجومی وضعیت مریضی و درمانم اصلا بی توجه بهش فقط امیر حسین بانکی پور خودش نفسش از جای گرم بلند میشه فتوا میده آقای بانکی پور چطور خودت شغل دولتی دائم و اینا داری و چند دانشگاه پول میگیری اما نوبت بچا مردم که‌شد ت‌وکل به خدا کنید و پنج تا بچه درست کنید خب یه شغل دائم دولتی به من بده تا رن بگیرم مرد ناحسابی ۴۰سالم رد شد نمیتونم زن بگیرم بانکی پور چی میگی تو برجی دو میلیون دارم حق بیمه تامین اجتماعی میدم بدون هیچ پوششی اگ‌رنده دمونم فقط یه حقوق بخور نمیر جنابعالی و امثال خودتون‌چسبیدید به میزای دولت آخه چرا شما اربابی و ملت رعیت
یه ذره اشغال که بطورطبیعی توبدن هست باید بیادبیون.حالا دلیل نمیشه حتما باید بچه درست بشه.بچه ایمان میخاد زندگی میخاد.هدف میخاد.به خداقسم یکبارببچه هام گرسنه بود مجبورشدم دزدی کنم.به الله قسم هنوز که هنوزه دارم استغفارمیکنم.خجالت میکشم بچه بدنیا اوردم.
با این وضعیت تورمی ،گرانی های سرسام آور و سیاست شعار بی عمل دولت سید محرومان !!!اگه بتوانیم فقط شکم خودمان را سیر کنیم شاهکار کرده ایم.پس چرا موجود بی گناهی را به دنیا بیاریم و مثل خودمان با بی پولی و بیچارگی دست و پنجه نرم کند!
من تو ایران استاد دانشگاه ملی بودم و واقعا توان مالی اداره ی تنها فرزندم رو هم نداشتم. مجبور به مهاجرت شدم. وای بر شما که همه ی مردم رو بدبخت کردید. با چه آینده ای...
فعلا همین جمعیت امروز به علت سوءتغذیه ، پیری تاسف باری خواهد داشت بماند فرزندانشان .
همه میدونن مشکل از کجاست،درآمد کم،استخدام با پارتی بازی، فاصله طبقاتی زیاد،،خرج به دلار درآمد به ریال، عدالت اقتصادی،آپارتمان متری ۳۰ میلیون تا ....،پراید ۳۰۰ میلیون،گوشت کیلویی ....
من مستاجرم....یه فرزند دارم...خدا وکیلی با این همه تورم همین که میتونیم اجاره و قسط هامون رو بدیم خدا رو شکر.تفریح و پوشاک و غیره تقریبا صفره.دیگه حق ندارید بگید جمعیت کمه.
طرف نون خوردن نداشت پیاز میخورد اشتهاش باز بشه ، شما آب خوردن تنها این مردم رو جور کنید ، خونه و خورد و خوراک و شغل و پوشاک و تحصیلات و پیش کش ، بعد آورد ناشتا بدید ، بچه ، این ه میخواد ، امکانات و شغل میخواد با ماشاالله و ایشالله کار درست نمیشه ،
اصفهان باهوشترین دراستانهاست که کمترین نرخ تولید جمعیت رادارد چشم انداز اقتصادی قوی میخواهد تا آینده چندفرزندی راببیند
همه کمر همت به نابودی ایرانی بسته اند. توی این وضعیت جهنمی، اون تعداد موالید هم که اتفاق میافتد واقعا پدر و مادرا پوست شیر دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
نابود باد دشمنان ایران وایرانی .....خدانسل دشمنانمون را از روی زمین بردارد
آوردن بچه در این شرایط بد جنایت است مگه مغز // خوردیم والا
فقط و فقط نداشتن امید به آینده بهتر ، وضع روحی مردم رو به اینجا رسونده . هر روز یه سنگی جلوی پای ملت میندازن . هیچ دلخوشی برای مردم نمونده . صحبت از ازدواج میشه ، هزینه های سرسام آورش تن آدمو میلرزونه . صحبت از بچه دار شدن میشه همینطور . یه جا شادی میشه همه رو دستگیر میکنند . میشه این وضعی که میبینیم .
به جهنم گور سیا و به درک که داره اینطور میشه با این مسایل و مشکلات که عمدا سر راه مردم قرار دادند می‌خوایند چه اتفاقی بیفته منم اشتباه کردم بچه پس انداختم دارم عاقبت پس میدم
برای جوان ها شغل خونه امکانات برای ازدواج فراهم کنید اگر بچه دار نشدند در باره فرزند آوری نظر بدید
سلام من خودم سه تا بچه دارم موندم چطور سر و سامونشون بدم بعد آقای بانکیپور میگه نگران جمعیت آقا بچه خرج داره تفریح میخواد تحصیلات میخواد شغل میخواد حالا گیریم ملت بچه بیارند کدوم امکاناتی براشون هست رفتم. والا نفست از جا گرم بلند میشه
متاسفانه عدم توجه به ریشه های اصلی کاهش نرخ رشد جمعیت که یکی از مهمترین آنها اقتصادی است و برنامه ها و طرح های آبگوشتی که توسط امثال اقای بانکی پور ارائه شده منتظر هیچ اتفاق خاصی نباید بود . آخه خانواده ای که در هزینه روزمره زندگیش مانده ثبت نام خودرو به چه کارش میاد و آیا دادن وامهای جند ده میلیونی با سود بالا چه مشکلی ازش حل میکنه . متاسفانه امثال اقای بانکی پور در مجلس و دولت فقط ژست کارشناسی میگیرند ولی هیچ طرح عملی وبه درد بخور ی نمی توانند ارایه کنند
بهتر میخواین جمعیت این کشورو بکنید ۳۰۰ میلیون تا بشیم مثه پاکستان و هند؟
همین الانم ۴۰ میلیون اضافه ایم
امکانات و ظرفیت لازم وجود نداره
با شرایط کنونی جمعیت ایران باید به ۵۰ میلیون برسه تا منابع به همه مردم برسه واقعا شرم نمی کنند آنهایی که عرضه ندارند آب آشامیدنی و هوا برای مردم تامین کنند دم از افزایش جمعیت می زنند؟
سلام آقای فلانی که میای می گی جمعيت کمه شغل و مسکن و درمان کو اینا رو نشون بده بعد بیا صحبت کن من‌ موندم با چه رویی اين مصاحبه رو کردید شما
خداراشکر مردم کمی عاقل شده اند
تاثیر هدفمند کردن یارانه ها و کلاه گشادی که صندوق بین المللی پول بر سر جمهوری اسلامی گذاشت امری که رفسنجانی تصویب کرد خاتمی با درایت و هوشیاری تمام از انجام آن سر باز زد و احمدی نژاد با شجاعت تمام آن را انجام داد او با ۴۵ تومان ناقابل سر خود و ملت ایران گذاشت کلاهی گشاد و سیاست آزاد سازی قیمت‌ها را کلید زد که نتیجه آن گرانی لجام گسیخته امروز است که نقش عمده‌ای در کنترل جمعیت ایران دارد سیاستی که صندوق بین‌المللی پول برای مان پیچید و اکنون حضرات تازه از خواب غفلت پریدن
حداقل به مردم مسکن و شغل امن بدید.نصف مشکلات مردم حل میشه.میدونید نصف مردم پول ندارند تغذیه ی درست درمون داشته باشند.بقیه پیش کش.یه کارگر هشت تومان میگیره،حداقل چهار تومان اجاره میده.بقیه پولش رو چی کار میتونن بکنه؟قضاوت با شما
مرگ بر امریکا
واقعا خجالت بکشید شکم خودمان را نمیتونیم سیر کنیم آقا بانکی چند جا حقوق می گیری چند جا برای استخدام رفتم میگند استخدام نداریم خجالت؟
نگران نباشید افاغنه جایگزین شدن
سلام
نویسنده این گزارش فقط تعدادی از کامنتهای مردم رو بخونه متوجه اوضاع جامعه می‌شود
اتفاقا نرخ فرزند آوری ایران نزدیک امارات هست واقعیت این است که هرکجا سطح رفاه و تحصیل بالاتر رود فرزند آوری کمتر میشود انتظار دارید نرخ فرزند آوری ایران مانند افغانستان باشد؟ اگر فقط مساایل اقتصادی است چرا کشورهای اروپایی اینقدر نرخ فرزند آوری کمی دارند؟ چرا کشورهای عربی ثروتمند هم همین مشکل را دارند؟کشورهای اروپایی هم همینطور مانند آلمان و ایتالیا؟؟ ایرانی ها سریعترین کشور خاورمیانه هستند که به سمت زندگی مدرن امروزی می روند و از زندگی سنتی به سرعت فاصله میگرند منظورم خوب و بد نیست منظورم این تحلیلی اشتباهی است که عامل فرزند آوری را فقط به اقتصاد ارتباط بدهیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
آقای پرفسور ایران قابل مقایسه با اروپا و کشورهای ثروتمند نیست...اونا از خوشی بچه زیاد نمیارن اینجا نه تنها کسی بچه نمیاره بلکه اونایی هم که آوردن خیلی پشیمون هستن..کامنتهای بالارو بخون
ali
| Netherlands |
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
این چه تحلیلیه... برای اروپا بعله فرهنگیه ولی برای ایران اقتصادی.
ایران به سمت مدرنیته میره؟؟؟؟
در و دروازه مملکت که برای ورود غیرقانونی افغان بازه .ظاهراً نوع حکمرانی شما رو هم می‌پسندند .شما رو بخیر مردم هم به سلامت
بچه ای که با هزار بدبختی هزینه آزمایشگاه و سونو زایمان میدید و بعد پوشک و شیرخشک گروون تا چشم باز کنی مهدکودک و خوراک پوشاک بااین تورم ۱۲۰ درصدی، پیش دبستانی سالی دست کم بیست میلیون ،بعد مدرسه دانشگاه،آخرم آینده باید پول بدی یا جهاز می خاد یا خونه و ماشین که بره برا ازدواج...مگه من به عنوان یک مادر چقدر باید بدبختی بکشم من خودم آدم نیستم؟؟؟تازه غم و غصه بچه ام هم باید بخورم.تو یک بچه هم موندیم!!!
با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمی شن بهتر دولت هم یک حرکتی انجام بده برای مثال بیاد وبگه هر کسی بچه دار بشه دولت از زمان حاملگی مادر تا زمانی که اون بچه دنیا میاد و تا زمان ۱۵ سالگی تمام هزینه های اون از قبیل آزمایشات وتحصیل ..... را برای ایرانیان رایگان کنه وعمل کنه ولی افسوس که مسولیت ما بیگانه پرست شده اند
با سلام و احترام، نه فقط این مشکل بلکه تمامی مشکلات مملکت و مردم قابل حل شدن در زمان کوتاهی است و آن هم این است که بیش از ۹۰٪ از قوانین و لوایح مصوب در دوران آقای احمدی‌نژاد و همفکران ایشان مجددا بازنگری و تلطیف شوند، یا به عبارت دیگر در قوانین و لوایح مالیاتی، بیمه ، کار و ... که مصوب شده و تا به امروز هم بدون در نظر گرفتن شرایط کشور وضع و با جدیت و بدون ملاحظه در حال اجرا می باشند و قوانین و لوایح جدید دیگری هم به آنها در حال اضافه شدن است و باعث این مشکلات عدیده اقتصادی برای همه ما شده را بازنگری واقعی نمایند وگرنه وضع خرابتر و خرابتر خواهد شد.
میبینید ملت ایران باحضور اتباع در ایران ناراضیند با این اخبار ها میخواهید مردم را قانع کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
اتباع دیگه چیه؟ اتباع خارجی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
ایران در آینده متعلق به افغانیها و پاکستانیهاست مردمانی با فکر و فرهنگ صد سال پیش فعلا جمعیت افغانیها بالای ۲۰ میلیون نفره و با زاد و ولدی که دارند بزودی در اکثریت قرار میگیرند
سلام اگه جمعیت به صفر هم برسد اینا نمیتوند بازم شکم مردم را با این همه خرج ومخارج سیر کند چه برسد جمعیت زیاد بشد من که کم اوردم.امنیت شعلی هم نداریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
تا وقتی که بیت المال برای خودی ها باشه اوضاع همینه
همین الانم مدارس شهری اصفهان انقدر پرجمعیته که جایی برای ثبت نام دانش آموز جدید نداه. من خودم معلمم همکارم هفته پیش رفته بود بهارستان بچه اش را ثبت نام کنه ۴ تا مدرسه عوض کرده بود حتی غ. انتفاعی ها هم ثبت نامش نکرده بود. دست اخر با گریه و اصرار یکی از غیر انتفاعی ها نصفه نیمه قبول کرده بود. یه مدرسه اخر خیابون ماهست ۴ تا کلاس دوم داره یکی ازین کلاسا فقط ۵۳ نفر دانش آموز داره. به عنوان یه معلم با قاطعیت میگم کلاسی که بالای ۲۰ نفر باشه بازدهیش به شدت پایین میاد چه برسه به ۵۰ نفر. این افزایش جمعیت نیاز به زیر سازی خصوصا در اموزش داره. پس باید دید همه جانبه داشته باشیم‌
اشکال نداره جاش افغانی وارد کردیم یک میلیون جمعیت استان رفته بالا،تابستون اب واس خوردن نداریم از تشنگی و گرما هلاک میشیم کلی حال میده
در مورد مسکن یک فکری بکنید همه چیز درست میشود.
باهمین دست فرمان بریم جلو .چند ساله دیگه افغانی‌ها ایران را بدون جنگ تسخیر میکنند
همه ی اینا حله ... در عوض امنیت و موشک سوپرسونیک و کلی چیزای دیگه داریم... اینقدر نق نزنید...
اصفهان رو به افول و نابودی پیش می رود
مجردم ولی به فهمیده بودن مردم شهرم افتخار میکنم
افغنی زیادداریدتاچندسال دیگرفلسطین دیگری اینباردرایرام
پدربزرگ و مادربزرگ های ما در زمان حکومت پهلوی یازده فرزند داشتند. پدر و مادر ما دهه شصت، شش فرزند و ما بعد از چهل سال از گذشت انقلاب با صرف تمام توان خود و دو شیفت کار فقط دو فرزند داریم و البته فرزندان ما شاید ازدواج هم نکنند.
20 سال پیش جوان ترین کشور دنیا بودیم ، چه گلی به سرمون زدیم؟
بهبود وضعیت اقتصادی مردم و ازادی های فردی از جمله نوع پوشش بانوان سبب می شود تمایل به فرزند اوری افزایش پیدا کند.
چرا کسی به دلایل این عدم استقبال نمی پردازد ؟ چه اینده ای برای جوانان ما متصور است؟ شغل و درامد خوب ؟
منزل مسکونی خوب؟
زندگی بی دغدعه .......

اصلا یکی از این اقای بانکی بپرسد خودش چند تا بچه داره ؟
نه تنها اصفهان بله تمام ملت ایران باواکسنهای تقلبی روحانی وتزریریق به ملت ایران متاسفانه ناباروی ونتوانی در ملت بوجود اورده ومشکلت زندگی را که دولت رئیسی برای ملت بوجود اورده واینکه اجازه بیش ازحد مهاجران عراقی.درجنوب کشور دو افغانستان درکل کشوربوجود اواورده ومتاسفانه زندگی را ازجوانان ماگرفته.
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
واکسن های روحانی ؟؟؟؟!!!!!!!!!
چرا از کسی که خودش فایزر زد و فایزر و ممنوع کرد ایراد نمی گیری؟
توغلط‌کردین‌که‌مردم‌رافریب‌میدی‌ومیگی‌جمعیت‌کم‌است‌این‌امکانات‌‌برای‌۲۰‌میلیون‌‌نفره‌همین‌حالاهم‌۶۰‌میلیون‌جمعیت‌زیاده‌‌شما‌جمعیت‌کانادا‌را‌زیاد‌کنید‌اونجا‌‌کم‌است‌‌وپول‌هم‌ندارند‌نیاز‌به‌کمک‌دارند‌خاوری‌که‌پول‌یی‌را‌که‌برد‌توراه‌تمام‌شد‌ولی‌شما‌پشت‌این‌کار‌را‌نگرفتید‌وپشتکار‌به‌خرج‌ندادید
فقط این جمله که میگه معلم واستاد دانشگاه درآینده کم داریم خیلی مسخره ست الان ما فرهنگی بازنشسته بامدرک فوق لیسانس داریم باحقوق ۱۱تومان و استاد دانشگاه آزاد داریم باحقوق ۳ تومان خوبه یکذره عقل ومنطق داشته باشید وبعد حرف بزنید البته که بانکی پور وامثالهم باسهمیه هوش وسواد کافی نداره ولی تا بخواین شغل وپول فراوان ماشین لوکس وخانه لاکچری وجای بچه های نابغه خلاق باهوش به دردخور مملکت راگرفتن وبرای مردم هزارمعضل درست کردن حالا کمبود مملکت را ازباهوش ها میخواند اینها راخودتون انجام بدین تا جبران بشه
چرامطلب ونظر من را هیچوقت پخش نمی کنید میشه علتش رابیان کنید ممنون
اتفاقا در استان های اصفهان و یزد وکرمان وسمنان که در بخش بی آب کشور هستن جمعیت باید کم بشه تا آب کمتری مصرف بشه....این خودش مزیت است
نظردادگاه خانواده وسوندزدن وترس ولرز دولت ومردم از محکومه تادرمان
همین الان هم این اتفاق افتاده ،چون در بیمارستان امتم‌خمینی فلاورجان که از شهرستانهای اصفهان هست، ۷۰ درصد تولدها افغانی هستند. یعنی اون ۴۸۰۰۰ به لطف این تولدهاست اگر نه که ایرانیها خیلی وقته بچه نمیارند. قبلا شبهای جمعه و اعیاد که بود صدای بوق ماشین عروس بود که میومدو همه معذب بودند.الان حسرت شنیدن بوق ماشین عروس دارند. تو اطرافیان خودم چندین جوان بالای ۳۰ سال می شناسم که به خاطر شرایط اقتصادی نتونستند ازدواج کنند حالا هی مسوواین بگن که مشکل فرهنگی علتشه
امار غلط سال١٤٠١مواليد١٧٥٢٠٠٠سال١٤٠٠مواليد١٠٤٠٠٠٠يعني سال گذشته٧٠٠٠٠٠تولد بيشتر از سال قبل از ان كمي دقت كنيد
یه پورس غذا در رستوران ۹ درصد دولت به تازگي مالیات روش گذاشته پول زور دیگه بچه هم بیاید قوز بالای قوز به هر طریقی جیب ملت خالی وخالی تر داره میشه توسط خدمتگذار به ملت افزایش قیمت‌ها ثانیه ای شده افزایش حقوقها سال به سال، وحشتناک شده تورم در بازارکسی هم جلوی افزایش ها را نمی گیرد خدا به فریاد این مردم برسد
سلام چرانظرهمه راپخش نمیکنید دل بخوای پخش میکنید یاگزینشی
سلام..متاسفانه دولت ومسئولین هیچگونه اقدام مفیدی در این زمینه نداشته اند.بجای تشویق وسیاستهای تشویقی فقط از سیاست‌های تنبیهی استفاده می کنند.کاش قدری دلشان می سوخت وفکری به حال اقتصاد افسار گسیخته کشور می کردند وضعیت مسکن را سر وسامان می دادند تا جوانان ازدواج کنند واشتغال ایجاد کنند تا جوانان بدون ترس ونگرانی ازدواج کنند وفرزند داشته باشند وکشور را نجات بدهند.ولی متاسفانه همه چیز در حد شعار وتهدید است وعملا اقدام مثبتی در اضمینه ه انجام نشده است .ترس از مخارج زندگی مانع ازدواج وفرزند آوری شده است.البته امنیت روانی نیز لازم است.
خودتون رو زدید به کوچه علی چپ
موندم اینا با چه رویی دم از افزایش جمعیت میزنن
بابا شما توی تامین آب و خوراک و مسکن همین جمعیت فعلی هم موندین اونوقت حرف از افزایش زاد و ولد میزنین
با اقتصاد ورشکسته وتورم بالا ونا امیدی جوانان به اینده چه انتطاری میتوان داشت داشتن شغل روی داشتن خانه رویا داشتن اتومبیل رویا داشتن پول برای ازدواج رویا اخه عزیزمن با حقوق هفت الی دهمیلیون تومن یک جوان خرج شخصی خودش را زورکی تامین میکند چه انتظاری دارید که جمعیت رشد کند بدرک اسفل اسافلین که رشد جمعیت کم شده
نظری ندارم فقط سکوووووت
ضرب المثل خود ما ایرانی ها میگه : این رو که زاییدی بزرگش کن تا نوبت بعدیش بشه ، حالا آقایون همین جمعیتی که فعلا ایران داره را اداره کنند نمی خواهند از افزایش جمعیت حرف بزنند
تابستون میشه عرضه تامین آب و برق ندارین زمستون میشه کمبود گاز دارین یه روز نون نداریم یه روز روغن یه روز مرغ ..به زیر بارهمین جمعیت موندین بعد باچه رویی میخاین مردم برای شما جمعیت زیاد کنن
درود به مردم فهیم اصفهان و درود به مردم ایران که زیر بار فرزند آوری که هیچ آینده ای براشون نیست نمیرند
نه شغل و درآمد،نه آب و نه مسکن و نه امیدی به آینده
برای چی باید یک عده را درگیر آینده ای تاریک کرد؟
فعلا که افغانها بچه میارند دیگه چتونه کارگر براتون هست فردا مهندس میشن افغانها بیدار ایرانی جماعت خواب توی کوچه ما هر افغانی ده تا بچه داره ایرانی یا ندارن یا یکی دارن روی مسولین سفید این افغانها را بیرون کنید
دارین افغانی را جایگزین ایرانی میکنید بیرونشون کنید شرایط آسون کنید ایرانی خودش جمعیتا بالا میبره
اگر می‌خواهید بدانید چرا مردم فرزند نمی آورند، ببینید چه کار کردید. دختر مردم با تحصیلات بالا به سن ۳۰ یا ۳۵ برسد و بیکار و بی پول و بی شوهر، عروس شما صدها هکتار زمین را به ماهی یک میلیون اجاره کند. خوش انصافها به همان عروسهایتان بگویید صد برابر مردم بچه بیاورند ببینیم جمعیت زیاد میشود؟
وقتی یک سلبریتی از هزینه ازدواج ۴۰ میلیاردی صحبت میکنه، جوان مردم تن به ازدواج ساده و فرزندآوری نمیده. دست و پای این سلبریتی ها را جمع کنید تا فرهنگ اصیل مردم دوباره برگرده
وقتی مسئولین شعارمیدهند ایران ابرقدرت شده وکشور را بخاطر دشمنی با کشورهای دیگر دیوار آهنین اطراف کشور کشیدهاند وبه مردم توجه نمی کنند جوانان از کشور مهاجرت می کنند نتیجه همین است
هی پیله می کنن یه مادر شاغل خسته و عصبی از فشار کار ۳ تا و ۴ تا و ......بچه به دنیا بیاره
بازنشسته اس کنین یه پسر زن بگیره
اون زن جوون بچه بیاره
مشکلات کشور،الحمدالله یکی دوت نیست،وقتی برنامه ای برای کشورنباشد،وقتی والدین باهزاران بدبختی فقط هزینه های اساسی راهم نمیتوانندتامین کنند،وقتی کوچکترین روزنه ی امیدی برای آینده وجودندارد،وقتی پدران ومادران بخاطرداشتن۳فرزندموردتوبیخ فرزندان میشوند،وقتی جاجای کشورجوانان بیکارراباتحصیلات عالیه میبینیم باچه جرات وخودخواهی میخواهیم فرزندآوری راتبلیغ کنیم؟؟؟؟؟
به درک آقازاده ها بمونند و ادامه بدند دنیا برا مردم عادی تلخ شده با این وضع
بااین اوضاع اقتصادی؟
من الان 7ساله ازدواج کردم راننده اسنپم با فوق لیسانس مدیریت ،افغانی هم سراغ دارم تو شرکت خصوصی سرکاره و جالب اینجاست بیمه هم هست با بی سوادی.
حقوقش 10میلیون.
بدون خدمت سربازی و مدرک دانشگاهی و..........
این اوضاع مملکت ماست.
منم بخاطر مشکل مالی هرروز صاحب خونم حکم تخلیه میگیره.بچه میخوام چیکار؟
آزمایش وهزینه های درمانی که قضاییه.....متخصص زنان زایمان نجومی پول میگیره.
صف نون و مرغ وروغن همش افغان جماعت هستند.
5سال آینده ایران میشه افغانستان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
مشخصه افغانیها هم دارند دیسلایک میدهند
قدیم در هر خانه ای در شهر اصفهان یا نجف آباد زرین شهر مبارکه شهرضا فلاورجان و....حدود پنج شش یا بیشتر فرزند بود که بیشتر شهدای کشور در جنگ ایران و عراق از همین استان اصفهان است شما یه سری به گلزار شهدای نجف آباد یا فلاورجان و... بزنید تا متوجه شوید چه جوانهای رشیدی برای دفاع از این آب وخاک وناموس ایرانی کشته شدند اما اکنون استان اصفهان تبدیل شده محلی امن برای اتباع بیگانه که به جرات نیمی از جمعیت اصفهان هستند اما دولت بجای تشویق خانواده های ایرانی به فرزند آوری با دادن وام های کم بهره واگذاری زمین و ... و جلوگیری از زاد و ولد اتباع بیگانه و بازگردان آنها به کشورشان عملا کشور را تا چند سال آینده با چالشی خطرناک روبه رو خواهد کرد واین شامل دیگر استانها نیز میشود .
چه بهتررررررررررر
درود. اون وقتا که سرمونا به چیزای الکی و دولکی گرم میکردند،هرچی بود ونبودا بردند و خوردند و یه ماالشعیر (بدون الکل) روش.دنبال کم و زیادمون نباشید. ولی دمشون گرم یه آپشن برامون باقی گذاشتند؛با اختیار کامل میتونیم هرجا که دلمون خاست و با هر روشی که حال میکنیم بمیریم. ایرانی هستیم،ایرانی باشیم،ایرانی هم بمونیم.
با این وضع معیشت و تورم و از همه مهمتر مهریه و قیمت سکه فقط باید تولید رو ب برادران افغانی سپرد ...ایرانی توان پرداخت یک سکه در سال هم ندارد پس فعلا تولید مثل واحب نیست
سلام چقدر دل مردم پره،، تعداد نظرات را ببین!!! اون عده ای که بچه زیاد نمی خواهند برای کارشون هزار و یک دلیل دارند که البته درسته چرا طرح های تشویقی فرزند آوری هر کدام هزار ویک تبصره داره؟!(مثلاً تاریخ تولد ۲۴ابان ) چرا خبر رو منتشر می کنید ولی بعد می گویید بودجه تامین نشد( وعده سهام برای متولدین ۱۴۰۰) چرا خبر رو منتشر می کنید ولی بخشنامه را ابلاغ نمی کنید (زمین برای خانواده های چهار فرزند زیر بیست سال) چرا دروغ میگوید چرا وعده میدهد ولی عمل نمی کنید ؟!
در امار مذکور باید امار زاد ولدهای استان های لرستان،چهارمحال وبختیاری و کهگیلویه و بویر احمد را که به دلیل امکانات بالای اصفهان به این استان مراجعه می کنند نیز لحاظ و کسر نمود.
شکافف طبقاتی ناعادلانه و وحشتناک باعث شده عده ای ناامید شوند وهرچه میدوند به جایی نرسند و کمتر به سمت ازدواج و فرزند بروند وعده ای دیگر باپول باداورده خودخواه وراحت طلب وبی انگیزه شوند،وکمتر به سمت ازدواج وفرزند بروند،البته جمعیت ایران طی صد سال حدود ده برابر شده وخوب است کم شود،وفرزند اوری زیاد نوعی ضایع کردن حق دیگران است وباید دارای محدودیت باشد.
بخش نظرات را فاصله گذاری کنید تا مشخص شود کدام نظر متعلق به کیست،بالا یا پایین.
با تصویب قوانین حمایت از فرزند آوری که مشکل حل نمیشه این قوانین باید اجرا بشه نه فقط در حد حرف باشه
افغانیها دارن جمعیتو براتون زیاد میکنن دیگه برای چی نگران هستید مردم خوده ایران هم که دیگه هیچ امیدی به آینده ندارن از زنده بودن خودشونم ناراحتن ومنتظره مرگ!!!! خوده من ۳۵سالمه بامدرک لیسانس بیکار هستم ومجرد دیگه هیچ انگیزه ای برای ادامه زندگی ندارم چه برسه به ازدواج وبچه دارشدن خدا لعنتتون کنه که فقط بفکرخودتون بودید ومردم رو به حال خودشون رها کردید بخصوص نسل ما دهه شصتیها که نابودشدیم وبالای ۵۰درصد ما مجرد موندیم خدا لعنت کنه اونایی که باعث وبانی این وضعیت شدن
این‌جهنم‌که‌میگند‌اینجاس‌.بهشت‌‌همون‌بعدمرگس.دادا
دوستان چقدر نظرات شما منفی هست .. من افغانیم و تک فرزند و مثل خیلی ایرانی های دیگه بیکار و مستاجر و دربه در .. این چیز هایی که میگد افغان ها دارند و شما ندارید یه چیز هایی که اون هاهم ندارن! اما چون سطح فکرشون پایینه بی حساب و کتاب فرزند دار میشوند و که اخرش جیز خوبی نیست.. انقدر هم از مشکلات ننالید تشکر.
مهم نیست از چین،سوریه،فلسطین،لبنان جممعیت وارد کنید باب میلتون باشع
افغانی ها چطور این همه بچه می یارند چرا ایرانی ها نمی توانند .مشکل از کجاست؟اونهایی که فکر می کنند از ایران بروند یک کشور دیگه اگه یه روز یک آدمی مثل صدام پیدا شد و آنها را از کشورشان بیرون کرد آخرش باید بر گردند ایران .پس برای خودتان هم شده به فکر کشورتان و مردم تان باشید یک کمی .
کارشناسان باید بدونند دلیلش مشکلات اقتصادیه ه
مشکل اصلی این معضل مسایل اقتصادی هست والسلام در ضمن روحیه مهمان پروری ایجاب میکند که به عزیزان نکشور افغانستان که هم زبان وهم دین ماهستند توهین نشده واحترام بگذاریم
فک کردن تا بگن جمعیت کمه همه از ترس دوتا بچه جور میکنن مردم به تنها چیزی که فکر نمیکنن بچه است
یه جور جلوی زاد و ولد افغان های بی فرهنگ و وحشی رو در اصفهان و تهران و شیراز بگیرید نمیخاد جمعیت مارو زیاد کنید جلوی اینا رو هم نگیرید فاجعه های بدتری در انتطار این ملت مظلوم و بدبخت هست ........هر کوچه ای یه خانواده ی افغانی هست که حداقل ۶ تا بچه داره تو صف نانوایی جا نمیشه بری از بس افغانی هست خونه نمیشه اجاره کرد از بس افغانی هست خدا میدونه چقدر آب رو هدر میدن شلنگ های آب تو خونه هاشون بیست و چهار ساعتی بازه .......
بزودی افغانستان غربی اعلام وجود خواهد کرد به یمن حکومت عدل علی
بنظرم حالا که نصف جهان نه زاینده رود داره نه جمعیت جوان وفرونشست هم داشته بدینش به چین اونا بلد هستند ازش یک شهر فوق العاده برای خودشون بسازند که تبدیل بشه به بزرگترین شهر توریستی و زیبا ترین وقتی کشوری دولتش بی عرضه بود باید داد به دیگری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی