بازدید 5397

توصیه‌های مدرس دانشگاه به دانشجویان و کنکوری‌ها

یک مدرس دانشگاه گفت: برای موفقیت باید بتوانید بذر اهدافتان را در وقت و جای مناسب بکارید!
کد خبر: ۱۱۷۷۸۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ 04 June 2023

به گزارش «تابناک،» مریم سلیمی  بر این باور است چنانچه یک کشاورز بذرهای خود را از نوع نادرست و نامرغوب انتخاب کرده و یا آنها را در زمان، مکان و خاکی نامناسب بکارد، هرگز آن بذرها جوانه نکرده و به ثمر نخواهند رسید، این مسأله در خصوص اهداف و اقدامات از جمله تحصیلی نیز صادق است.

  • توصیه هایی برای قبل از کنکور و انتخاب رشته

او اضافه می کند: شما اگر از ابتدا بذر نامرغوب را انتخاب کنید، آن را در زمان و مکانی نامناسب بکارید، سالها هم تلاش کرده و زمان صرف کنید، شما را به هدف مورد نظر نمی رساند. همین دید را در خصوص انتخاب رشته، مکان، زمان و... تحصیلی داشته باشید. یعنی بذر اهدافتان را در وقت و جای مناسب بکارید.

سلیمی می گوید: تصور کنید در انتخاب بذر اشتباه کنید، گیاهی هرز را مدتها رشد دهید، بعد متوجه شوید که انتخاب درستی نکرده اید، آنهمه وقت، آب، کود و... که پای آن صرف کردید چه می شود؟ در آن زمان چه حسی دارید؟ چه می کنید؟ سراغ بذری دیگر می روید و از ابتدا شروع به تلاش می کنید؟

  • انطباق بین رشته تحصیلی و شغل آتی فراموش نشود!

وی تأکید دارد که از همان ابتدا باید مسیر درستی برای تحصیل و شغل فعلی یا آتی انتخاب کرد و به انطباق بین آنها به خوبی توجه داشت. در زمان کنکور و انتخاب رشته، باید گزینشهای درستی همراه با مطالعه و مشاوره صورت گیرد تا بتوان بذر درستی کاشت و به مرحله نگهداشت و برداشت رسید.

  • به هر قیمتی به انتخاب هر رشته ای تن ندهید!

سلیمی تصریح می کند: در مسیر انتخاب رشته و کنکور نباید به هر قیمتی به انتخاب هر رشته ای تن داد. اینکه فقط قبول شویم و پشت درهای کنکور نمانیم یا چون باید به خدمت سربازی برویم، هرچه بادا باد، انتخابهای درستی برای مسیر تحصیلی و شغلی نیستند. تحصیل در رشته هایی که بی هدف انتخاب شده اند و در نهایت ما را به شغل و بازار کار نمی رسانند، به نوعی صرف هزینه بی ثمر است.

وی معتقد است: گرچه در مقطع انتخاب رشته و تعیین مسیر تحصیلی مناسب سن و تجربه ما کم است و عوامل موثر و مداخله کننده بسیارند ولی با تحقیق و مطالعه و توجه به علایق و خواسته ها و استعدادها باید مسیر درستی را انتخاب کرد. اینکه دیگران چه می گویند، اینکه در رقابت با فلان فرد در فامیل یا به دلیل دلخوشی فلان کس در خانواده و.... انتخابی داشته باشیم ما را به هدف موردنظر نمی رساند. این عوامل، پایدار نیستند؛ در نهایت این شما و مسیری که انتخاب کردید خواهید بود.

  • بهترینها را از آن خود کنید

او می گوید: با کمی تلاش بهترینها را از آن خود کنید، چندان به دانشگاههای بدون کنکور دل خوش نکنید. از ابتدا به این دانشگاهها فکر کردن شما را در مسیر سست و بی انگیزه می کند، اینگونه دانشگاهها انتخاب آخر و ناگزیر شما باشد.

  • خود را مهیای نتایج انتخابهایتان کنید

سلیمی می گوید: هر انتخابی کردید، آن را هوشمندانه و آگاهانه صورت دهید و پای آن بمانید تا سپس مجبور به فرافکنی نشوید و دیگران را مقصر ندانید. هر انتخابی داشتید خود را مهیای نتایج آن کنید.

این مدرس دانشگاه می گوید: اگر به هر دلیل در همان سال های اول تحصیل متوجه شدید، رشته ای نامتناسب با خود را انتخاب کرده اید، این روند را ادامه ندهید، جلوی ضرر را هرجا بگیرید منفعت است. راههای تغییر رشته و... را بررسی کنید. هرچند بهتر است از ابتدا نگذاریم کار به اینجا بکشد.

وی می افزاید: اگر می دانید شرایط و امکان شهرستان رفتن ندارید و خانواده با چنین کاری هرگز موافقت نمی کند، انتخابهایی داشته باشید که با شرایط فعلی شما سازگار است. چنانچه شرایط شهرستان رفتن مهیاست و نمره و شرایط شما آن را ایجاب می کند، خود را آماده سختی های احتمالی این مسیر کنید؛ از سختی راه، شرایط زندگی، تجربه زندگی دانشجویی و... . هرچند این دوره نیز قطعاً زیبایی های خود را خواهد داشت.

این مدرس دانشگاه یادآور می شود: اگر بناست تجربه زندگی در خوابگاه را داشته باشید سعی کنید، آماده یک زندگی جمعی و گروهی و قانونمدار شوید. منعطف تر عمل کنید و خود را با شرایط سازگار کنید.

  • اولویتها را درست انتخاب کنید

سلیمی می گوید: در زمان انتخاب رشته، اولویتها را درست انتخاب کنید، عدم دقت در ترتیب انتخابها، شما را با مخاطرات بعدی روبرو می کند، با توجه به اینکه انتقال های بین دانشگاهی نیز بسیار با محدودیتهایی روبروست.

  • توصیه هایی برای دوران دانشجویی
  • به دنبال قهرمانی باشید نه آب بازی!

سلیمی می گوید: از ابتدا اهداف بزرگی انتخاب کرده و برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنید. همواره بکوشید عظمت در نگاهتان باشد نه آنچه به آن می نگرید. این کار می خواهد یک ارائه ساده کلاسی باشد یا هر کار و اقدام تحصیلی دیگر.

وی با تأکید بر اینکه به دانشگاه به عنوان یک بستر و فرصت مناسب نگاه کنید می گوید: احتمالاً استخر رفته اید. افرادی با اهداف و نگاه های مختلف به استخر می آیند. برخی به استخر می آیند تا در قسمت کم عمق، بازی کرده یا با اهداف درمانی و... راه بروند. بعضی با هدف صرفاً یادگیری شنا به استخر می روند. برخی با نگاه تفریحی در استخر حضور می یابند. عده ای می آیند تا تمرین کرده و به سطح غریق نجات شدن برسند. و اما، عده ای می آیند تا قهرمان المپیک شوند.

این مدرس دانشگاه ادامه می دهد: شما دوست دارید کدام یک از این گروه ها باشید، به دانشگاه بروید، گذران و آب بازی کرده، یا صرفاً مدرک بگیرید یا آمده اید به بالاترین سطح علمی خود را رسانده و به نوعی قهرمان المپیک شوید؟ انتخاب با خود شماست. با همین نگاه فرصت حضور در دانشگاه را قدر بدانید و از هزینه هایی که برای آن صرف می کنید اعم از زمانی و مالی، به سادگی عبور نکنید. در ازای این هزینه ها، تلاش کنید آورده بیشتری به لحاظ علمی برای خود کسب کنید و در این مسیر اهداف و گام هایی که در این مسیر برمی دارید، از یاد نبرید.

  • در سالهای اولیه تحصیل لذت کامل دانشجو بودن را درک کنید

این دکترای علوم ارتباطات تأکید دارد: سالهای اولیه تحصیل دانشگاهی را باید دریابیم چراکه بعدها درگیر کار و زندگی مشترک و... می شویم و نمی توانیم لذت کامل دانشجو بودن و در مسیر درست و مناسب تحصیل کردن را درک کنیم.

وی می افزاید: با انتخاب فیلد و رشته مناسب آنهم در مسیر شغلی مورد علاقه می توان جریان هدفمندتری را طی کرد و بعد از چند سال به این نتیجه نخواهیم رسید که این رشته مناسب من نیست و آن را رها کرده و سراغ رشته ای دیگر برویم یا آن را واگذاشته و به سراغ شغلی نامتناسب با تحصیلمان برویم . اگر چنین کردیم یعنی زمان با ارزش و پولمان را بی ثمر صرف کرده ایم.

  • از همان ابتدا، رزومه علمی قوی برای خود ایجاد کنید

سلیمی می گوید: اگر رشته ای درست را انتخاب کردیم، در همان مسیر باید همه تلاشمان را برای موفقیت کنیم. از همان سالهای اولیه خوب درس بخوانیم و به مطالعه و تحقیق اقدام کرده و در مسیر تولیدات علمی همچون نوشتن مقاله و انتشار آن اقدام کنیم. از اساتید در این مسیر کمک خواسته و رزومه علمی قوی برای خود ایجاد کنیم. نوشتن مقاله، شرکت در کنفرانسها، همایشها، جشنواره ها و....، شما را غنی و قوی می کند.

وی می افزاید: با نحوه رزومه نوشتن ، نگارش مقاله علمی، اصول حضور در کنفرانسهای علمی و... آشنا شوید. همین تلاشها شما را به سمت حرفه ای و علمی تر شدن هدایت می کند.

این مدرس دانشگاه اضافه می کند: مقالات علمی دیگران را در حوزه تحصیلی خود بخوانید و اطلاعات خود را در حوزه تحصیلی تان به روز نگه دارید. از آخرین تحولات و تکنولوژیها در این حوزه غافل نمانید.

  • سنگهایی که در بستر رود رسوب می کنند ماندنی هستند نه کفهای روی آب !

وی اضافه می کند: دوران دانشجویی دوران جذاب، خاطره انگیز و زود گذری است. شاید برخی دوستان باشند که بیش از متن ما را به حاشیه دعوت کنند، به یادمان باشد که آنچه در بستر رود تلاشهایمان رسوب خواهند کرد برایمان خواهد ماند نه کفهای روی آب.

او ادامه می دهد: ما به دانشگاه می رویم که درس و مطالعه و پژوهش کنیم و در مسیر تحصیلی دانش اندوزی کنیم، هرکاری جز این حاشیه است. گرچه تا حدی حاشیه برای جذاب شدن این دوران نیاز است ولی افراط در آن ما را از مسیر دور می کند.

  • با عقابها همنشینی کنید!

وی می افزاید: داستان غازها و عقابها را بخوانید، عقابها یکدیگر را به تلاش بیشتر و پرواز در ارتفاعات و سوپر عقاب شدن دعوت می کنند و غازها یکدیگر را به حاشیه ها و عدم پرواز فرامی خوانند. با عقابها همنشینی کنید و از توجه به حرفها، تمسخرها، کنایه ها و... خودداری کنید. همیشه و در همه حال، هدفتان اولویتتان باشد.

  • با اساتید ارتباط علمی قوی ایجاد کنید

سلیمی می گوید: با خوب درس خواندن و شاخص شدن، در کنار ارتباط علمی موثر و قوی با اساتید، خود را قوی تر و غنی تر کنید. فرصت ارتباط با اساتید مطرح همیشه فراهم نیست. دائم از آنها بیاموزید. دستیار علمی شان شوید و این لحظات را دریابید.

وی می افزاید: وقتی خود را به عنوان یک فرد علمی و توانمند به آنها معرفی کرده و این ارتباط را حفظ کردید، این ارتباط ها در آینده تحصیلی و شغلی شما بسیار اثرگذار خواهد بود. این ارتباط ها را همچنان حفظ کنید.

  • اولین‌ها و آخرین‌ها به یاد می مانند

این دکترای علوم ارتباطات که خود حدود 12 سال سابقه تدریس آکادمیک و آزاد را دارد می گوید: در کنفرانسها و ارائه ها پیش قدم شوید، به خاطرتان باشد که اولینها و آخرینها همواره به یاد می مانند.

  • خلاقیت وجه تمایز شما باشد

وی افزود: هرکاری که انجام می دهید از یک ارائه ساده کلاسی تا هر اقدام تحصیلی دیگر، همه اینها از نظر اساتید رصد می شوند، با خلاقیت و ایجاد تمایز، خود را در کلاسها خاص تر کنید. اساتید به دنبال شناسایی افراد توانمند و مستعد هستند تا یاری شان کنند، شما چرا آن فرد خاص نباشید؟

  • ظاهر و لباس ما، کارت ویزیت ماست

سلیمی می گوید: لباس و ظاهر ما کارت ویزیت ماست. با ظاهری مناسب و در شأن خود و شخصیتمان در کلاسهای درس حاضر شویم. مهم نیست دیگران چه می پوشند و چه می کنند، ما باید با توجه به شأن و جایگاه خود در حال و آینده، انتخابهای درستی داشته باشیم. اگر بنا دارید در محافل علمی و یا دولتی مشغول به کار شوید، انتخابهایتان با دقت بیشتری صورت گیرد.

  • علمی ترین روش را برای هر کار انتخاب کنید

این مدرس دانشگاه می گوید: هر کاری که بناست سر کلاس انجام شود در خصوص علمی ترین روش ممکن برای آن بررسی کنید. حال این کار ارائه یک پاورپوینت، تهیه یک مقاله یا هر کار دیگری باشد، خوب تحقیق و بررسی کرده و سپس اقدام کنید.

  • کنجکاو، جستجوگر، پرسش گر و دانشجو به معنای واقعی باشید

سلیمی می افزاید: بکوشید کاری کنید که اساتیدتان ترغیب شوند تا در کنار مباحث مرتبط با سرفصلهای درسی، نکات جذاب و تکمیلی به شما ارائه کنند. به خاطرتان باشد مستمع صاحب سخن را به سر ذوق می آورد. کلاسی که دانشجویان علاقمندی دارد، استاد نیز تلاش بیشتری برای انتقال آموزه های جدید و جذاب خواهد داشت. در کلاسی که انگیزه های دانشجویان پایین است و تلاشی برای یادگیری بیشتر نمی کنند، تلاش برای انتقال بیشتر نیز عملاً اتفاق نمی افتد.

وی اضافه می کند: بکوشید تا در طول دوره تحصیلی، کنجکاو، جستجوگر، پرسش گر و دانشجو به معنای واقعی کلمه باشید.

  • لحظاتتان را شاد و طعم دار کنید

سلیمی می افزاید: در کنار تحصیل، به طور هوشمندانه و هوشیارانه، اقداماتی برای شادی لحظاتتان در دوران دانشجویی انجام دهید که سختی های تحصیل را زیباتر کند. همانطور که یک سالاد اولویه با سس خوشمزه تر خواهد شد، شما نیز گاه لحظاتتان را طعم دار کنید و از لحظات دانشجو بودن خود لذت ببرید و آن را دریابید. این روزها ممکن است هرگز با این کیفیت تکرار نشوند. به خصوص با این اساتید و با این دوستان فعلی.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل