بازدید 5263

طالبان: نمی‌خواهیم رابطه‌مان با ایران خراب شود

در پی درگیری‌های اخیر میان نیروهای مرزبانی ایران و نیروهای طالبان، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه دولت طالبان گفت که دولتش نمی‌خواهد روابطش با کشورهای همسایه، از جمله ایران خراب شود و خواستار حل‌وفصل دیپلماتیک مناقشات موجود شد.
کد خبر: ۱۱۷۷۲۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰ 30 May 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا و به نقل از روزنامه عرب نیوز، حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه دولت طالبان در پی درگیری‌های اخیر میان نیروهای مرزبانی ایران و نیروهای طالبان گفت: ما نمی‌خواهیم روابطمان با کشورهای همسایه‌مان خراب شود. درخواست ما از تمامی کشورهای همسایه، از جمله ایران این است که این مسائل را از طریق کانال‌های دیپلماتیک حل کنند.

این مقام دولت طالبان ادامه داد: وضعیت موجود عادی است. امارت اسلامی افغانستان هیچ گاه با گسترش تنش‌ها موافق نبوده است.

به گزارش ایسنا، اظهارات ضیا احمد در پی این مطرح می‌شود که از حدود ساعت ۱۱ صبح روز شنبه بین نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران با نیروهای طالبان در محل پاسگاه ساسولی شهرستان هیرمند درگیری رخ داد.

در پی این درگیری از  ساعت ۱۲:۲۰ دقیقه پل ابریشم توسط نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران با توقف یک دستگاه کامیون بر روی این پل مسدودشد.

پل ابریشم تنها راه ارتباطی شهر زرنج افغانستان با مرز میلک ایران است. نیمی از این پل قلمرو ایران و نیمی از آن قلمرو افغانستان به‌شمار می‌آید. پل بزرگ ابریشم بر روی رودخانه هیرمند در مجاورت روستای میلک قرار دارد و این پل از گذرگاه‌های مهم مرزی ایران و افغانستان است.

همچنین مرکز اطلاع رسانی مرزبانی سیستان و بلوچستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیش از ظهر شنبه مرزبانان جان برکف هنگ مرزی زابل با افراد مسلح ناشناس که قصد ورود به خاک جمهوری اسلامی ایران را داشتند، در نقطه صفر مرزی درگیر شدند که منجر به تبادل آتش و درگیری مسلحانه گردید.

در این درگیری، مرزبانان با برتری آتش سنگین و تحمیل تلفات، خسارات جدی را به آنان وارد کردند.

مرزداران غیور مرزبانی استان سیستان و بلوچستان با اقدامات عملیاتی و تشدید پوشش منطقه به حراست از مرزها پرداختند.

سردار قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل انتظامی کشور نیز درباره اقدام نسنجیده نیروهای طالبان در مرز ایران گفت:‌ حدود ساعت ۱۰ روز شنبه، ششم خرداد ماه نیروهای طالبان از سمت کشور افغانستان بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین‌المللی و حسن همجواری با انواع سلاح مبادرت به تیراندازی به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل کردند که با واکنش قاطعانه مرزبانان مواجه شدند.

بر اساس اعلام پایگاه خبری پلیس، وی ادامه داد که بعد از تیراندازی‌های طرف طالبان، براساس پروتکل‌های مرزی از سوی مرزبان درجه۱ تذکرات لازم به نیروهای مهاجم داده شده است. اما متاسفانه مجددا تیراندازی شروع و درگیری‌ها ادامه یافت.

جانشین فرمانده کل انتظامی کشور افزود: درپی شروع درگیری‌های مرزی از سوی طالبان، سردار احمدرضا رادان،  فرمانده کل انتظامی کشور، دستورات قاطعانه لازم، به مرزبانان را ابلاغ و تأکید کرد که شجاعانه و قاطعانه از مرزها دفاع کنند و به هیچ احدی اجازه تعدی و نزدیک شدن به مرزها را ندهند. در این دستور تاکید شده است که  نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران به هر گونه تعدی و تعرض مرزی قاطعانه پاسخ خواهند داد و حاکمان فعلی افغانستان باید در قبال عمل نسنجیده و مغایر با اصول بین المللی خود پاسخگو باشند.

با توجه به این درگیری‌ها که با وجود پابرجا بودن مسئله حقآبه ایران از رود هیرمند انجام شده است، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران چند روز پیش در سخنانی با انتقاد از لفاظی‌های برخی مقامات طالبان علیه ایران گفت: ما در ارتباط با موضوع  حقابه ایران از هیرمند، گفت وگوهایی با مقامات افغانستان داشته ایم و معتقدیم که بر اساس قرارداد ۱۳۵۱ باید در این ارتباط مسیر حقوقی مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان این که به مقامات افغانستان گفته‌ایم که مشکل حقآبه از طریق بیانیه سیاسی حل نمی شود و باید در چارچوب اقدامات حقوقی این موضوع پی گیری شود، افزود: درگیری‌های مرزی پراکنده‌ای که در ماه‌های گذشته بعضا در مرز ایران و افغانستان رخ داده است، باعث نگرانی است.
وزیر امور خارجه با اشاره به همسایگی ایران و افغانستان و وجود مرزهای طولانی بین دو کشور در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در این ارتباط گفت: راهی جز تعامل بین دو کشور وجود ندارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۳۰
جون اون افرادی که کشته شدند مگه ارزش نداره؟ تنها را انتقام و موشک باران پایتخت افغانستان است.یک سیلی محکم باید بخورن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
کلی هم از اونا کشته شد به کجا میخای موشک بزنی مگه زیر ساخت دارن میخاهوید نسل کشی کنید یا چی؟؟؟
پیلا پیلا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
گزینه نظامی همیشه بدترین گزینه است. دلیلی ندارد که کشور را درگیر جنگی که احساسی است بکنیم. موشک هم بزنیم در قدم اول کودکان و زنان بی گناه کشته میشوند. همینطور از سمت ما. ممکن است تلفات ما کم باشد ولی یک نفر هم زیاد است. بهتر است احساسی جلو نرویم. این جنگ هیچ منفعتی ندارد. وقتی یک خرگوش برای شیر زبان درازی میکند شیر اصلا اهمیتی نمیدهد. خرگوش خوراک روباه است!
واقعا فکر میکنید که نیروهای به دور از تمدن و وحشی طالبان مذاکره و دوستی را میشناسند؟ اصلا این گروه آیا به هیچ تعهدشان تا حالا پایبند بوده اند؟ فکر نمیکنم هیچ کسی در ایران به این گروه و حاکمان دیکتاتورش اعتماد داشته باشد. امیدوارم دولت مردان ایرانی هم همینطور باشند.
چی بهتر از این می خواهید . 10 میلیون افغانی رو ریختید تو ایران . تو تهران هم که مقر دارید . جوانان ما رو هم شهید می کنید . و .... باید حفظ رابطه کنید
پاسخ ها
سیاوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
حالا انقدر رگ نژادپرستیت نزنه بالا شهروند درجه ۵.مگر جای تو رو تنگ کردن؟
عبدالله
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
آمار رو از کجا درآوردی ؟اول یکم فکر کن بعد حرف بزن
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
چهار میلیون نه ۱۰ میلیون
انفعال وزارت خارجه ایران و عدم برخورد قاطعانه دیگر مسولان نظام با این گروه تروریستی، آخرش نتیجه خوبی برای ایران نخواهد داشت.
خیلی جالب است ، در مدارس روستای محمدآباد عربها، روستای خاوه و دیگر روستاهای ورامین همه امکانات رفاهی از زمین چمن تا نوسازی مدارس و ... انجام شده اما دریغ از یک دانش اموز ایرانی
همه این امکانات برای برادران افاغنه بوده در حالی که اکثر روستاهای استانها حتی یک حیاط درست حسابی ندارند
پاسخ ها
عبدالله
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
دوست عزیز من برداشت بدی نکردم از حرفتون ولی لطفاً از کلمه افاغنه استفاده نکنید و به فرهنگ هر کشور احترام بگذارید
چرا 5 نفر تو مرز پاکستان شهید شدن اصلا پوشش نمیدید چون دوست ندارید یا مسئله دیگری است
تنبیه طالبان لازم است ولی نه با نیروی نظامی با اهرم های اقتصادی وسیاسی اگر اقایون بفهمند
ایران هیچ رابطه ای با شما ندارد.
حساب طالبان وحشی با مردم مظلومش جداست.من ایرانی دوست ندارم جنگ بشه فقط بخاطر مردم مظلوم افغانستان.
فریب حرفها مسکنانه این قوم بی مسئولیت را نخورید. زدن کشتن حالا میگن نمیخوان روابط خراب بشه
حکایت اینها و ما اینه که بادست خویش آتش زدم بر ریش خویش
بی سیاستی مسئولینی که اینهارا با هزار شعبده پاک و مطهر میکردن از رفتار گذشته اشون نه تنها در بحث افغانستنان هویداست بلکه در بحث قره باغ و و عدم حمایت ارمنستان در جنگ با آذربایجان هم پیداست.
خیلی دیر نیست این تغییر تاکتیک و پیامد های آن دست و پا گیر ایران خواهد شد.
امیدوارم روزی نرسد که از اینکه مهاجرین افغان را از کشور اخراج نکردید پشیمان نشوید . نرود میخ آهنین در سنگ افکار طالبانی با ملایمت و خویشتن داری میانه ای ندارد از ۸ میلیون مهاجر افغانی اگر فقط ۱٪ دارای افکار طالبانی باشند آنها بمب های متحرکی هستند که حان ومال مردم در خطر است . خصوصا اکنون که برخورد هایی ببن ایران و طالبان اتفاق افتاده است احتمال اینکه جاسوسان آنها تحت عنوان کارگر به کشور بیایند .
برا یک بار هم شده به تروریست ها و جهانیان ثابت کنیم که با دشمنان ایران و ایرانی اغماض نداریم ، اگر امروز جواب این تروریست ها رو لب مرز ندیم ، فردا باید تو تهران و مشهد و بقیه شهرها باهاشون بجنگیم
احساس حقارت بیش از 40 سال وجودم را گرفت
طالبان یک گروه تروریستی است قانون نمی شناسد به خودشون رحم نمیکنن فقط باید جوابشان داد واگر ن بدتر از این میشه
این معضل دنیاست که یه تعداد کشور به تعهدات و عهدنامه های خود پایبند نیستند و مانند یک همسایه زبون نفهم باعث سلب صلح و آرامش در دنیا میشوند.
طالبان ارزش حمله نظامی نداره و فقط این وسط زن و بچه ها و بی گناهان از بین میرن
ولی برخوردهای سختتر دیگری باید شود برای نمونه اون پاسگاهی که تو مرز به بچه های ما تیراندازی کردن رو با دو تا موشک کلا نابودش کنید بعد با طالبان وارد مزاکره شید که اگر یک بار دیگر به بچه های ما بی دلیل شلیک کنید و کسی را خدای نکرده شهید کنید کل پاسگاه های مرزی تون رو نابود میکنیم
افاغنه و طالبان به ایران با لشگر مردمی چند میلیونی سالها حمله کرده است و منابع و مشاغل و آسایش و اموال ایرانیان را اشغال کرده و به جای آن مواد مخدر و جرم و جنایت و تهدیدات امنیتی - نظامی و بی آبی و آواره را به مردم ما داده اند، آنوقت ما می گوییم که این یک دعوای خانوادگی بوده؟؟ آیا آنهایی که در مقابل خون پاک مدافعان وطن مسامحه می کنند و ماله شان بر روی این عوارض همچنان کشیده می شود، عاقبت کوتاهی خود را می دانند؟ آیا می ترسید دو تا موشک وسط کاخ این نابخردان بزنید؟ شما که پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق را با 15 موشک کوبیدید از چه حراس دارید؟ آیا از یک مشت چاقوکش و آدمکش و دزد که در کشور ما جا خشک کرده اند می ترسید؟ پس این همه تشکیلات نظامی و انتظامی و امنیتی را برای چه راه انداخته اید؟
عجب چرت و پرتی
تنها راه کشیدن حائل سرتاسر مرزهای شرقی کشور است.
ایران همیشه آرامش و نیاز همسایه هایش را تامین کرده است. ایران کشور بزرگی است با دشمنان زیاد متعدد و ریز و درشت زیاد. روابط با طالبان باید مدیریت شود تا جلوی مهاجراتهای بی رویه به کشور گرفته شود. مردم افغانستان نزدیک ترین مردم دنیا به ایرانیان هستند
خدایا خیلی اوضاعمون خوب بود این وحشی ها هم شدن همسایه مون
لطفاکل افاغنه رو بیرون کنید
به نظر شما کیا از جنگ ودرگیری بین مسلمون ها و همسایه‌ها خوشحال میشن؟؟؟!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل