بازدید 3249
۱

جزئیات جدید از فساد میلیون دلاری خانواده بایدن

گروهی از قانونگذاران حزب‌ جمهوری‌خواه در آمریکا جزئیات جدیدی از فساد چند میلیون دلاری خانواده رئیس‌جمهور آمریکا را افشا کرده‌‌اند.
کد خبر: ۱۱۷۴۹۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲ 12 May 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، «جیمز کومر»، رئیس کمیته نظارتی مجلس نمایندگان آمریکا با ارائه جزئیاتی جدید مدعی شده اعضای خانواده «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا از جمله پسر او «هانتر» میلیون‌ها دلار از شرکت‌های مستقر در چین و رومانی دریافت کرده‌اند. 

وبگاه شبکه خبری سی‌.ان.ان این خبر را بر اساس یادداشتی که می‌گوید به دست این رسانه رسیده منتشر کرده است. 

اسناد جدید بانکی که در این یادداشت به آنها استناد شده از طریق احضاریه در اختیار اعضای کمیته نظارتی مجلس نمایندگان قرار گرفته‌اند. این اسناد حاوی جزئیاتی درباره پرداخت‌های انجام‌شده به شرکت‌های مرتبط با هانتر بایدن هستند. 

جمهوری‌خواهان علاوه بر این ادعا کرده‌اند هانتر بایدن از ارتباطات خانوادگی خود برای تسهیل دیداری در سال ۲۰۱۶ میان یک سیاستمدار صرب‌تبار که در تلاش برای رسیدن به سمت دبیر کلی سازمان ملل بوده و «کالین کال»، مشاور وقت «جو بایدن» استفاده کرده است. 

جمهوری‌خواهان می‌گویند این سیاستمدار صرب‌تبار به نام «ووک جرمیک» تلاش کرده از شراکت تجاری‌اش با هانتر بایدن برای برگزاری دیداری با کالین کال استفاده کند. ایمیل‌های رد و بدل شده نشان می‌دهد جرمیک این دیدار را به عنوان بخشی از تلاش‌هایش برای رسیدن به سمت دبیر کلی سازمان ملل می‌خواسته.

کالین کال به درخواست سی‌ان‌ان برای اظهارنظر درباره این موضوع پاسخ نداده است. 

این مراودات مالی با شرکت‌های خارجی سوالاتی را درباره فعالیت‌های تجاری هانتر بایدن در زمانی که پدرش معاون رئیس‌جمهور آمریکا بوده را پیش می‌کشد. 

«کومر» در این یادداشت گفته که خانواده بایدن از نفوذ این مقام سیاسی برای استحصال دارایی و ثروتمند کردن خودشان استفاده کرده‌اند. او علاوه بر این می‌گوید این معاملات مالی ممکن است اثرات نامناسبی بر تصمیم‌گیری‌های سیاسی بایدن بر جای گذاشته باشد. 

کومر و سایر جمهوری‌خواهانی که در حال تحقیق بر روی این پرونده هستند روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری خلاصه‌ای از یافته‌هایشان را به مخاطبان ارائه دادند. 

«نانسی میس»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی گفت: «این آدم‌ها بابت اینکه هانتر بایدن از دنیای سیاست سر درمی‌آورد یا اینکه تجربه‌ای در آن داشت و یا اینکه فهمی از تجارت در چین داشت به سمت او نیامدند. آنها او را به خاطر دسترسی‌هایی که او بابت نام خانوادگی‌اش داشت می‌خواستند.»

با آنکه در اسناد ۳۶ صفحه‌ای هنوز مستقیماً نشانه‌ای از فساد مستقیم بایدن یافت نشده جمهوری‌خواهان گفته‌اند که این اسناد نشان‌دهنده الگویی مشکوک هستند که ممکن است از فعالیت‌های غیرقانونی رئیس‌جمهور کنونی آمریکا پرده بردارد. 

اعضای این کمیته گفته‌اند بررسی این اسناد بانکی را ادامه می‌دهند ضمن آنکه تحقیقات از سایر شهود و همچنین تلاش برای کسب اسناد دیگر را ادامه می‌دهند. 

حدود سه هفته پیش اعضای همین کمیته فاش کردند احتمالاً ۶ نفر دیگر از اعضای خانواده «جو بایدن» نیز از قردادهای تجاری‌ مفسدانه‌ای که با سوءاستفاده از مقام سیاسی بایدن بسته شده‌اند منفعت برده‌اند. 

«کمیته نظارتی» گفته هدفش از این تحقیقات مشخص کردن رفتارهای نادرست احتمالی در معاملات تجاری خانواده بایدن در داخل و خارج از ایالات متحده آمریکا است. 

در وب‌سایت کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا توضیحات دقیق‌تری درباره اینکه جمهوری‌خواهان به دنبال مشخص کردن چه مواردی در این تحقیقات هستند ارائه شده است. 

در این وب‌سایت آمده است: «اعضای این کمیته در حال تحقیق درباره معاملات تجاری و بین‌المللی اعضای خانواده بایدن هستند تا مشخص کنند که آیا این فعالیت‌ها مغایرتی با امنیت ملی آمریکا داشته‌اند یا خیر و اینکه آیا این معاملات خدشه‌ای به توانایی رئیس‌جمهور برای رهبری منصفانه کشور وارد می‌کنند یا خیر.»

«نانسی مایس» در مصاحبه‌ سه هفته قبل خود با روزنامه دیلی‌میل مدعی شده بود گزارش‌ها از میزان پولی که در فعالیت‌های مشکوک اعضای خانواده بایدن رد و بدل شده «نجومی» است. 

او همچنین شمار خویشاوندان دخیل در این قراردادها را «باورنکردنی» توصیف کرده است. 

«جیمز کومر» هم در آن زمان درباره تعداد اعضای خانواده بایدن که پایشان در این معاملات مالی گیر است گفت: «تا اینجا ۶ نفر دیگر از اعضای خانواده بایدن که ممکن است از این قراردادهای مشکوک منفعت به دست آورده باشند را شناسایی کرده‌ایم.»

روزنامه دیلی‌میل نوشته بود با این حساب، تعداد کل خویشاوندان بایدن که از این قراردادها نفع برده‌اند اکنون به ۹ نفر رسیده است. 

این تحقیقات با واکنش هم‌حزبی‌های بایدن در کمیته مذکور مواجه شده. دموکرات‌ها معتقدند هدف جمهوری‌خواهان از پیشبرد این تحقیقات تنها به دست آوردن منافع سیاسی است. 

قراردادهای مشکوک 

رسانه‌های آمریکا پیش از این گزارش داده‌اند «هانتر بایدن»، پسر جنجالی بایدن که گزارش‌هایی هم از اعتیاد شدید او به مواد مخدر منتشر شده در مرکز این قراردادهای مشکوک قرار دارد. 

هانتر بایدن متهم است از نام پدرش برای بستن قراردادهای جذاب تجاری و مرتبط شدن با شرکت‌هایی که به فساد اشتهار داشته‌اند استفاده کرده است. او البته از سال ۲۰۱۸ نیز به دلیل احتمال فرار مالیاتی تحت تحقیقات قرار دارد. 

نمایندگان جمهوری‌خواه می‌گویند هانتر بایدن، زمانی که پدرش معاون رئیس‌جمهور آمریکا بود در ازای درخواست مبالغ هنگفت به شرکت‌های مرتبط با دولت‌های لیبی و چین پیشنهاد لابی‌گری داده است. او علاوه بر این، افرادی که می‌خواسته‌اند کارهایشان انجام شود را به مقام‌های بلندپایه دولت آمریکا وصل کرده است. 

روزنامه نیویورک‌پست سال ۲۰۲۰ با استناد به یکی از ایمیل‌های خود هانتر بایدن نوشته بود او سالانه ۱۰ میلیون دلار از یک میلیاردر چینی صرفا بابت وصل کردن افراد به مقام‌های دولت آمریکا دریافت می‌کند.  

  پایگاه «اینسایدر» چند ماه پیش درباره این فعالیت‌های مشکوک پسر رئیس‌جمهور آمریکا نوشته بود: «یکی از شرکای او (هانتر بایدن) گفته علی‌رغم گزارش‌ها درباره سوءاستفاده او از زنان و مصرف مواد مخدر او هنوز هم می‌تواند به دلیل دسترسی‌هایی که به وزارتخانه‌های خارجه و خزانه‌داری آمریکا و همچنین مقام‌های "سطح بالا" در چین دارد شریک ارزشمندی باشد.»

گزارش اینسایدر حاکی است هانتر در سال ۲۰۱۳ همراه پدرش در سفری رسمی با هواپیمای اختصاصی معاون رئیس‌جمهور به پکن پرواز کرده و در آنجا با «جوناتان لی»، سرمایه‌گذار بزرگ چینی دیدار کرد. 

خویشاوندان درگیر پرونده فساد 

اعضای جدید خانواده بایدن که «کومر» مدعی است از این قراردادهای مشکوک منتفع شده‌اند «جیم بایدن»، برادر رئیس‌جمهور آمریکا و «هالی بایدن»، همسر پسر فوت‌شده رئیس‌جمهور (بیو بایدن) را شامل می‌شوند.

با این حال، هنوز مشخص نیست دیگر اعضای خانواده بایدن که از چنین قراردادهایی منتفع شده‌اند چه کسانی هستند. یکی از سخنگویان کمیته نظارتی مجلس نمایندگان گفته که این کمیته هنوز قصد ندارد غیر از «جیم» و «هالی» اسامی دیگر خویشاوندان بایدن را افشا کند.   

نامه مشکوک و جاسوس‌های دروغگو

بخش دیگری از تحقیقات این کمیته به  لابی‌گری ستاد انتخاباتی بایدن برای لاپوشانی فساد خانوادگی او در بحبوحه انتخابات ۲۰۲۰ مربوط می‌شود. «مایک جوزف مورل»، رئیس اسبق سیا که در سال ۲۰۲۰ با نگارش نامه‌ای جنجالی از گزارش‌های موثق و درست درباره انواع فسادهای «هانتر بایدن» اعتبارزدایی کرده بود چند هفته پیش اعتراف کرده که ستاد انتخاباتی «جو بایدن» در نگارش آن نامه نقش داشته است.

مورل که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ ریاست سیا را به عهده داشت مبتکر نامه‌ای بود که در آن ادعا شده بود گزارش روزنامه «نیویورک‌پست» درباره هانتر بایدن احتمالاً بخشی از کارزار غلط‌رسانی و دروغ‌رسانی روسیه برای کمک به «دونالد ترامپ» در انتخابات است.

آن نامه به امضای ۵۱ مقام سابق اطلاعاتی از جمله مورل رسید و در بحبوحه رقابت‌های انتخاباتی مورد توجه بسیار قرار گرفت؛ به حدی که توانست گزارش صحیح روزنامه نیویورک‌پست درباره فساد هانتر بایدن را در اذهان عمومی از اعتبار ساقط کند. جو بایدن هم در یکی از مناظره‌‌هایش با ترامپ، برای رد ادعاهای او درباره فساد خانوادگی به همین نامه استناد کرد.

با این حال، سال ۲۰۲۱ بعد از آنکه بایدن در انتخابات پیروز شد نشریه پولیتیکو گزارش داد که اسناد منتشرشده در نیویورک‌پست واقعیت داشته‌اند و ۵۱ امضاکننده نامه مذکور ممکن است با هدف کمک به کارزار انتخاباتی نامزد حزب دموکرات دروغ گفته باشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱
به پای خاوری نمیرسه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار