بازدید 4069

جزئیات اعزام ۸۷ هزار زائرایرانی خانه خدا

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت:امسال میانگین سنی زائران بیشتر از گذشته است و حدود ۲۳۰۰ زائر با بیش از ۸۰ سال سن داریم.
کد خبر: ۱۱۷۲۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱ 27 April 2023

 

به گزارش تابناک به نقل از فارس، سید علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در باره «آخرین وضعیت پزشکی زائران ایرانی خانه خدا» ، بیان داشت: معاینات زائران از هفته پایانی اسفند در سراسر کشور شروع شد و بیش از ۴۵۰ پزشک در انجام معاینات مشارکت داشتند؛ به‌ طوری‌که تاکنون ۸۷ درصد از زائران تعیین تکلیف شده‌اند که عده‌ای نیاز به بررسی بیشتری داشتند که در حال انجام است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر اظهار داشت:عده‌ای برای مشاوره و بررسی‌های تکمیلی به کمیسیون تخصصی ارجاع داده شدند که حدود ۴۰۰ نفر بودند و ۸۸ نفر مراجعه به کمیسیون تخصصی داشتیم که امروز تعیین تکلیف شدند؛ ضمن اینکه واکسن مننژیت زائران نیز خریداری شده و از ۱۱ اردیبهشت، تزریق آن انجام خواهد شد.

مرعشی با بیان اینکه زائران حج امسال باید دو دز واکسن کرونا تزریق کرده باشند، یادآور شد: حجم داروی موردنیاز برای حجاج خریداری شده و طی ۱۲ روز آینده به عربستان ارسال خواهد شد؛ ضمن اینکه تیم‌های راه‌اندازی مراکز درمانی نیز ۱۰ روز دیگر عازم عربستان می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه اولین پرواز زائران ایرانی سوم خرداد ماه انجام خواهد شد، خاطرنشان کرد: کل تیم پزشکی ایران در مکه و مدینه ۴۰۰ نفر است؛ ضمن اینکه یک بیمارستان در مکه با گنجایش ۷۰ تخت و با تخصص‌های مختلف قلب، ارتوپدی، مغز و اعصاب، زنان و زایمان، روان‌شناسی و... و همچنین کارشناسان مبارزه با بیماری‌های وزارت بهداشت در آن مستقر خواهند شد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به میانگین سنی زائران حج امسال، ابراز کرد: امسال حدود ۲۳۰۰ زائر با بیش از ۸۰ سال سن داریم؛ ضمن اینکه میانگین سنی زائران از سال ۹۸ بالاتر است که علت آن این است که سال گذشته ما اعزام زائران بالای ۶۰ سال را نداشتیم؛ در نتیجه امسال تعداد این زائران بیشتر است.

مرعشی در پاسخ به این پرسش که «عربستان چه واکسن‌های کرونا را برای زائران مجاز کرده است؟ »، افزود: عربستان ۱۰ واکسن را که مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت است، تأیید کرده که از واکسن‌های تایید شده در داخل واکسن‌های سینوفارم، آسترازنکا، و اسپوتنیک است؛ البته تمهیدات لازم برای افرادی که واکسن‌های دیگری تزریق کرده‌اند نیز در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به ممنوعیت برخی داروها برای زائران در حج امسال، تصریح کرد: داروهای ممنوعه مشخص شده و به پزشکان، نیروی انتظامی و مدیران و کارکنان کاروان‌ها اعلام شده است که شامل ۲۰ قلم داروی مخدر و متادون و از دسته‌های مورفین است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با تأکید بر اینکه زائران باید داروهای تخصصی خود را همراه با نسخه پزشک به همراه داشته باشند، متذکر شد: امسال قسمتی از داروها مانند سرم را با توجه به شرایط داخلی و عدم وجود تفاوت قیمتی بین ایران و عربستان از مکه خریداری می‌کنیم و ممکن است برخی از داروهای شربتی را هم از آنجا تهیه کنیم.

مرعشی از فعالیت یک بیمارستان در مکه و سه درمانگاه شبانه‌روزی در مناطق مختلف مکه خبر داد و گفت: در مجموع ۸۷ هزار و ۵۰۰ زائر ایرانی به همراه عوامل اجرایی در حج امسال حضور دارند.

جزئیات اعزام ۸۷ هزار زائرایرانی خانه خدا/ حضور ۲۳۰۰ زائر بالای ۸۰ سال در حج امسال

وی اضافه کرد: بنا بر اعلام دولت عربستان، زائران باید دو دز واکسن کرونا و واکسن مننژیت را حتما تزریق کرده باشند؛ ضمن اینکه با توجه به ریشه‌کن شدن فلج اطفال در ایران تزریق واکسن فلج اطفال از دستورالعمل عربستان خارج شده است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با بیان اینکه میانگین سنی زائران ایرانی حج امسال بالاست، به زائران توصیه کرد: با توجه به اینکه حج امسال در شرایط گرم انجام می‌شود، پیاده‌روی را در دستور کار خود قرار دهند؛ ضمن اینکه داروهای موردنیاز خود مانند داروهای فشار خون، بیماری قلبی و آسم را حتما به اندازه کافی همراه خود داشته باشند؛ چراکه ممکن است نوع داروی شرکتی که زائر دارویش را مصرف می‌کند و به آن عادت دارد با دارویی که در آنجا تهیه شده و در اختیار قرار می‌گیرد متفاوت باشد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل