بازدید 2174
۱

تأکید بر تشکیل نظام حکمرانی فراگیر در افغانستان

حاضران در چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند بر اهمیت تشکیل نظام حکمرانی فراگیر و جامع در افغانستان که منعکس کننده منافع همه اقشار جامعه این کشور باشد، تأکید کردند.
کد خبر: ۱۱۷۱۱۴۶
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ 14 April 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، چهارمین نشست وزیران خارجه و مقامات کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه با حضور وزرای خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان و روسیه روز پنجشنبه ۲۴ فروردین ماه در شهر سمرقند ازبکستان برگزار شد. مقامات حاضر در این نشست در پایان بیانیه مشترکی صادر کردند.

در این بیانیه آمده است: چهارمین نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان در ۱۳ آوریل ۲۰۲۳ (برابر با ۲۴ فروردین ۱۴۰۲) در سمرقند، جمهوری ازبکستان، برگزار شد.وزیران خارجه و‌ مقامات چین، ایران، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در این نشست حضور داشتند. حسین امیرعبداللهیان، چین گانگ، سرگئی لاوروف، سراج الدین مهرالدین، بختیار سعیداف وزرای خارجه ایران، چین، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، حنا ربانی وزیر مشاور در امور خارجی پاکستان و وفا حاجی اف معاون وزیر خارجه ترکمنستان در این نشست حضور داشتند.

طرفین در فضایی صریح و واقعگرایانه همراه با درک متقابل بحث‌هایی جامع، عمیق و سازنده از وضعیت کنونی افغانستان و چشم انداز توسعه این کشور به شرح ذیل انجام دادند:

طرفین بر تعهد خود به توسعه افغانستان به عنوان یک کشور مسالمت آمیز، متحد، دارای حق حاکمیت و مستقل، بدون تهدیدات تروریستی و قاچاق مواد مخدر تأکید کردند.

طرفین بر اهمیت ایجاد یک نظام حکمرانی فراگیر و جامع در افغانستان که منعکس کننده منافع همه اقشار جامعه افغانستان باشد، تأکید کردند.

طرفین به این نکته که وضعیت امنیتی مرتبط با تروریسم در افغانستان همچنان وخیم است توجه داشته و بر تعهد خود در تقویت همکاری‌ها برای مبارزه با تروریسم و امنیت بین کشورهای همسایه و توسعه جبهه متحد علیه تروریسم تأکید کردند.

حاضران در این نشست همچنین عنوان کردند که همه گروه‌های تروریستی از جمله دولت اسلامی عراق و شام (داعش)، القاعده، جنبش اسلامی ترکستان شرقی (اتیم)، تحریک طالبان پاکستان (تی. تی. پی)، ارتش آزادی بخش بلوچستان (بی. ال. ای)، جندالله، جیش العدل، جماعت انصارالله، جنبش اسلامی ازبکستان (آی. ام. یو) و دیگر سازمان‌های تروریستی مستقر در افغانستان همچنان تهدیدی جدی برای امنیت منطقه و جهان محسوب می‌شوند.

مقامات حاضر در نشست سمرقند بر اهمیت مبارزه با تهدید مواد مخدر تأکید کرده و خواستار حمایت از توسعه برنامه‌های جایگزینی کشت مواد مخدر و همچنین مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر شدند.

وزرای خارجه و مقامات حاضر در نشست مذکور بر ضرورت حفظ گفت‌وگو و ارتباطات جامعه بین‌الملل با افغانستان تأکید کرده و خواستار اقدام بیشتر به منظور بهبود شرایط معیشت مردم شدند و ابراز اطمینان کردند که مقامات افغانستان به حقوق اساسی بشر شامل حقوق تمامی گروه‌های قومی، زنان و کودکان احترام گذاشته و این حق متساوی را برای تمامی شهروندان افغانستان فراهم آورده تا در شئون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن کشور مشارکت کنند.

به گزارش فارس، طرفین بر اهمیت هماهنگی تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور اطمینان از امنیت و ثبات در منطقه توجه کرده، بر مشارکت مثبت مجامع منطقه‌ای موجود شامل کنفرانس بین‌المللی تاشکند «افغانستان: توسعه امنیتی و اقتصادی» و رایزنی‌های فرمت مسکو در خصوص افغانستان تأکید کردند.

مقامات حاضر در سمرقند نگرانی عمیق خود را نسبت به وضعیت انسانی و وضعیت وخیم اقتصادی در این کشور ابراز کرده و آمادگی خود را برای تداوم ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان و حمایت از بازسازی اقتصادی افغانستان اعلام کردند. 

طرفین همچنین به نقش کلیدی سازمان ملل متحد در فراهم کردن کمک‌های بشردوستانه به افغانستان اشاره کرده و از جامعه بین‌الملل خواستند که کمک‌های بشردوستانه اضطراری به مردم افغانستان را افزایش دهند.

براساس این گزارش، طرفین بر اهمیت مقابله با تلاش‌ها به منظور سیاسی کردن کمک‌های بشردوستانه مورد نیاز مردم افغانستان تأکید و اعلام کردند که توزیع و استفاده کمک‌های بشردوستانه باید در چارچوب خدمت به منافع مردم عادی افغانستان باشد.

در این بیانیه آمده است: حاضران در نشست سمرقند تأکید کردند که کمک به افغانستان در احیای اقتصاد ملی موجب ایجاد شرایط زندگی مناسب برای مردم و کاهش جریان مهاجران به خارج از کشور خواهد شد.

طرفین همچنین بر اهمیت اساسی پروژه‌های مهم بین‌المللی انرژی، حمل و نقل، ارتباطات، زیرساخت و دیگر پروژه‌های اجرا شده توسط کشورهای همسایه برای توسعه اقتصادی، اجتماعی افغانستان و ادغام فعال این کشور در اقتصاد جهانی اشاره کردند. 

حاضران همچنین به ابتکار ازبکستان در ایجاد «گروه مذاکره کننده بین‌المللی» تحت نظارت سازمان ملل متحد و تاجیکستان در خصوص ایجاد یک «کمربند امنیتی» اطراف افغانستان توجه کرده، منتظر دریافت اطلاعات زمینه‌ای جامع از مبتکران هستند.

در این بیانیه عنوان شده است: طرفین از کشورهایی که عمدتا مسؤول مشکلات کنونی در افغانستان هستند مصرانه خواستند تا مجدانه به تعهدات خود مبنی بر بازیابی اقتصادی و توسعه آینده افغانستان عمل کنند. 

طرفین همچنین بر تشکیل نشست‌های سه گروه کاری شامل گروه کاری سیاسی و دیپلماتیک، گروه کاری اقتصادی و بشردوستانه و گروه کاری امنیت و ثبات در اولین فرصت تأکید کردند.

مقامات حاضر همچنین در این بیانیه ضمن قدردانی و تشکر از ازبکستان برای برگزاری سطح بالای چهارمین نشست، از پیشنهاد برگزاری پنجمین نشست وزرای خارجه در عشق آباد در سال ۲۰۲۴ یا در صورت لزوم در تاریخی زودتر از آن حمایت کردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
طرفین بر تعهد خود به توسعه افغانستان... طرفین؟!!! خخخخخخخخخ... طرفین یعنی چه؟؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی