بازدید 3250
۱
عضو کمیته کرونا:

نمی‌توان برای هر جهش ویروس یک واکسن ساخت

قانعی با تاکید بر لزوم تزریق واکسن یادآور به ۲۰ میلیون فرد در خطر، تصریح کرد: بیماران قلبی، دیابتی‌ها، کسانی که فشارخون بالا دارند، افراد چاق، افراد بالای ۶۰ سال و... حتما باید دز یادآور واکسن را تزریق کنند.
کد خبر: ۱۱۶۰۵۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱ 21 January 2023

به گزارش تابناک، عضو کمیته ملی واکسن کرونا با تاکید بر اینکه نمی‌توان برای هر جهش ویروس کرونا یک واکسن ساخت، گفت: اثبات شده است که حتی واکسن‌های بر اساس سویه‌های قبلی هم ما را به هدف کاهش مرگ می‌رسانند و نیازی نیست که با هر جهش از کرونا، یک واکسن جدید بسازیم.

به گزارش ایسنا، دکتر مصطفی قانعی درباره واکسن‌های کرونای ایرانی تولید شده، گفت: هنوز تاریخ انقضای این واکسن‌ها سر نیامده است. حدود ۵۰ میلیون دز واکسن ذخیره داریم و در حال حاضر هم شاید روزانه حداکثر ۵۰ هزار دز واکسن تزریق شود؛ به همین دلیل دیگر نیازی به تولید و ذخیره‌سازی واکسن وجود ندارد مگر اینکه یا این ۵۰ میلیون دز مصرف شود و یا تاریخ انقضا ۲ ساله آن سر برسد.

نمی‌توان برای هر جهش کرونا یک واکسن ساخت

وی درباره امکان تغییر واکسن‌های کرونا بر اساس سویه‌های جدید بیماری، تصریح کرد: قصد ما از واکسیناسیون کرونا فقط کاهش بستری و مرگ و میر است. می‌دانیم که ابتلای بعد از تزریق واکسیناسیون هم وجود دارد ولی شدت بیماری با تزریق واکسن به قدری کاهش می‌یابد که نیاز به بستری وجود نخواهد داشت و بیماری منجر به فوت هم نخواهد شد.

او ادامه داد: بنابراین اثبات شده است که حتی واکسن‌های بر اساس سویه‌های قبلی هم ما را به هدف کاهش مرگ می‌رسانند و نیازی نیست که با هر جهش از کرونا، یک واکسن جدید بسازیم. با توجه به اینکه در سویه اومیکرون چندین جهش وجود دارد، بنابراین این تصور که باید برای هر جهش یک واکسن ساخت، ممکن و مقدور نیست.

قانعی تاکید کرد: واکسن‌های موجود و حتی ترکیبی از واکسن‌ها، می‌تواند ما را به هدفی که از واکسیناسیون داریم، برساند. البته برخی کشورها آمدند واکسنی که بر اساس سویه دلتا بود را حفظ کردند و سویه اومیکرون را هم به آن اضافه کردند تا تلاشی برای استفاده از واکسن دوگانه باشد اما در عمل تفاوت چندانی با واکسیناسیون‌های قبلی که یادآور آن به موقع تزریق می‌شد، نداشت. بنابراین ساخت واکسن بر اساس سویه‌های جدید به عنوان یک ضرورت قلمداد نشد.

سرانجام ساخت واکسن MRNA کرونا در ایران

وی در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت ساخت واکسن MRNA کرونا در ایران، توضیح داد: این واکسن هم مجوز کارآزمایی بالینی اخذ کرده است اما با توجه به آنکه تقریبا دیگر کسی نیست که واکسن کرونا نزده باشد تا تحت بررسی قرار گیرد، روند مطالعه آن با سایر واکسن‌های کرونا متفاوت است؛ به این صورت که اثر آن را به عنوان واکسن یادآور بررسی خواهند کرد تا مشخص شود واکسن MRNA در مقایسه با واکسن ویروس کشته شده یا پروتئین نوترکیب چه اثری خواهد داشت.

عضو کمیته ملی واکسن کرونا، تاکید کرد: یکی از مشکلات ما این است که مردم زمانی به کرونا حساس می‌شوند که آمار مرگ و میر بالا برود که این یعنی همان زمان تعداد ابتلا هم بالا است و به همین دلیل ممکن است شکایت کنند که واکسن عارضه دارد، در حالی که زمانی خود را واکسینه می‌کردند که ممکن بود بیماری وارد بدن‌شان شده باشد.

لزوم تزریق واکسن یادآور کرونا پس از شش ماه

وی افزود: بهترین زمان واکسیناسیون وقتی است که بیماری شدت پیدا نکرده و گردش بالایی ندارد؛ بنابراین برای اینکه بتوانیم مدارس و دانشگاه‌ها را باز نگه داریم و اقتصاد فعالی داشته باشیم تنها یک راه داریم که آنهم واکسیناسیون است؛ پس به شکل جدی توصیه می‌کنیم کسانی که شش ماه از آخرین تزریق واکسن‌شان گذشته است حتما یک دز دیگر واکسن تزریق کنند.

۲۰ میلیون فرد پرخطر در اولویت تزریق واکسن

قانعی با تاکید بر لزوم تزریق واکسن یادآور به ۲۰ میلیون فرد در خطر، تصریح کرد: بیماران قلبی، دیابتی‌ها، کسانی که فشارخون بالا دارند، افراد چاق، افراد بالای ۶۰ سال و... حتما باید دز یادآور واکسن را تزریق کنند.

او درباره پیش‌بینی روند بیماری در کشور، اظهار کرد: هر کسی در این ایام پیش‌بینی کند احتمالا نظر شخصی‌اش را خواهد گفت؛ بر این اساس فکر می‌کنم اعلام بروز موج برای شرایط فعلی برخلاف اوایل شیوع بیماری، مناسبتی ندارد؛ زیرا هیچ وقت نیست که کرونا در ایران و همچنین دنیا نباشد. فقط سویه‌های جدید بیماری که شیوع پیدا می‌کند، سرایت افزایش می‌یابد. با توجه به سرایت پذیری بالای اومیکرون و زیرشاخه‌های آن، بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم که الان هم بیماری در اشکال مختلف در گردش است ولی بستری و مرگ و میر کمتری دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
کرونا فریب قرن !
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان