بازدید 27920
۱

پزشکان ایده‌های قدیمی درباره چربی و دیابت را کنار زدند

پزشکان در مطالعاتی با هدف مشخص کردن ارتباط بین انسولین، چربی و دستگاه عروقی اعلام کردند سلول‌های عروقی یکی از تنظیم‌کنندگان اصلی چربی قهوه‌ای و متابولیسم انرژی هستند.
کد خبر: ۱۱۴۵۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲ 19 October 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از «سای تک دیلی»، به گفته محققان، مقاومت در برابر انسولین که یک عامل خطر مهم برای دیابت است زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های بدن به انسولین واکنش نشان نمی‌دهند و قادر به استفاده از گلوکز (قند) در جریان خون نیستند. این وضعیت با افزایش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی و تصلب شرایین (atherosclerosis) مرتبط دانسته می‌شود. با این حال مکانیسم دقیق تعامل و تراکنش انسولین و سلول‌های موجود در دیواره رگ‌ها مشخص نیست.

دانشمندان «مرکز دیابت جوسلین» در یک رشته از تحقیقات درصدد مشخص کردن ارتباط بین انسولین، چربی و دستگاه عروقی بوده‌اند. این گروه به رهبری دکتر «جرج کینگ» یک روش کاملا جدید کشف کرده‌اند که متابولیسم بدن از طریق آن توسط سلول‌های اندوتلیال (endothelial ) کنترل می‌شوند.

نتایج این تحقیق، باور تعصب آمیز علمی قدیمی را به چالش می‌کشد و اعلام می‌کند که بر خلاف آنچه در گذشته پنداشته می شد، اختلال عروقی ممکن است واقعا علت ریشه‌ای تغییرات متابولیکی باشد و به دیابت منجر شود.

دیابت با کاهش نامطلوب میزان ذخیره سازی چربی قهوه‌ای مرتبط دانسته می‌شود. چربی قهوه‌ای بر خلاف چربی سفید موجب سوختن انرژی و تنظیم متابولیسم می‌شود. تحقیقات بیشتر این تیم نشان داد که انسولین به سلول‌های اندوتلیال در خون سیگنال می‌دهد تا اکسید نیتروس تولید کنند و این به نوبه خود تولید سلول‌های چربی قهوه‌ای را تحریک می‌کند.

یافته‌های این تحقیق زمینه را برای استفاده از چربی قهوه‌ای به عنوان مشخصه‌ای بیولوژیکی (biomarkers) فراهم می‌سازد تا پزشکان با آزمایش آن، بیماری‌های قلبی – عروقی را رصد کنند. در آینده با مطالعات بیشتر در این زمینه این اطلاعات جدید می‌تواند راه را برای یافتن روش های کاملا جدید برای کنترل وزن از طریق افزایش بافت‌های چربی قهوه‌ای از طریق بهبود تولید اکسید نیتروس اندوتلیال هموار سازد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
و باز علم یک قدم مهم دیگر برای بهبود شرایط زندگی انسانها برمی دارد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل