بازدید 5140

وضعیت نامطلوب سلامت قلبی عروقی نوجوانان تهرانی

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد، نوجوانان تهرانی وضعیت نامطلوب‌تری در خصوص سلامت قلبی عروقی نسبت به سال‌های پیشین پیدا کرده‌اند.
کد خبر: ۱۱۴۰۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰ 15 September 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، بیماری‌های قلبی- عروقی طی دهه‌های اخیر، پیشتاز صدر جدول عوامل مرگ‌ومیر در تمام جوامع به شمار می‌روند. هرچند عوامل وراثتی در بروز این بیماری‌ها دخیل هستند، اما پژوهش‌ها نشان داده‌اند که عوامل محیطی، اثر غیرقابل انکاری در بروز و یا پیشگیری از این بیماری‌ها دارند.

به همین منظور و به جهت ارزیابی و پیش‌بینی افراد در خصوص این خطر وضعیت، انجمن قلب امریکا شاخصی را به نام "سلامت ایده‌آل قلبی عروقی" در سال ۲۰۱۰ تعریف و ارائه نمود. در این معیار به بررسی دو گروه شاخص‌های "رفتار سلامتی" و "فاکتورهای سلامتی" پرداخته می‌شود. رفتارهای سلامت در اینجا عبارتند از عدم استعمال دخانیات، فعالیت بدنی، نمایه توده بدنی مناسب و الگوی غذایی سالم و فاکتورهای سلامت نیز شامل قند خون ناشتا، فشار خون و کلسترول سرم می‌شوند.

دکتر فرزاد حدائق، رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و درمان بیماری‌های متابولیک پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این نکته که مطالعه‌های محدود انجام‌شده در کشورهای غربی، نشان‌دهنده وضعیت نامطلوب سلامت قلبی- عروقی و روند نامناسب در گروه کودکان و نوجوانان هستند، خاطر نشان کرد: تاکنون مطالعه‌ای در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در موضوع بررسی وضعیت سلامت قلبی- عروقی در گروه سنی کودکان و نوجوانان انجام نشده است، بنابراین مرکز تابعه طی مطالعه‌ای با هدف ارزیابی روند تغییرات رفتارها و فاکتورهای سلامتی ایده‌آل قلبی- عروقی در نوجوانان، به بررسی این موضوع در یک بازه ۱۰ ساله با استفاده از نتایج مطالعه قند و لیپید تهران پرداخته است. به گفته‌ این استاد دانشگاه، نتایج این بررسی بسیار تاسف‌بار بود.

وی در این باره اظهار کرد: وضعیت مطلوب در اغلب این شاخص‌ها طی ۱۰ سال، روند نزولی داشته و پس از یک دهه وضعیت قند خون ناشتا و فشار خون در نوجوانان در شهر تهران روند نامطلوبی نشان داده و توضیح داد، این نتایج به این مفهوم است که نوجوانان ما وضعیت نامطلوب‌تر قلبی- عروقی نسبت به سال‌های پیشین پیدا کرده‌اند.

این فوق تخصص غدد افزود: گروه دختران در این بررسی وضعیت به مراتب بدتری نسبت به پسران داشته‌اند و در ادامه با اشاره به آمار بالای مرگ‌ومیر و نیز هزینه‌های بیماری‌های قلبی عروقی خاطر نشان کرد که به کارگیری برنامه‌های مداخلاتی با هدف تغییر شیوه زندگی در نوجوانان به ویژه در دختران برای پیشگیری از موج عظیم ابتلا در نسل آینده، باید به عنوان یک ضرورت اصلی در سیاستگذاری و آینده‌نگاری نظام سلامت لحاظ شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها