بازدید 18602
۵

جدیدترین نرخ‌های ساخت مسکن ملی اعلام شد

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که در نهضت ملی مسکن، سالانه یک میلیون واحد ساختمانی می‌سازد.
کد خبر: ۱۱۳۰۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۷ 20 July 2022

به گزارش تابناک به نقل از باشگاه خبرنگاران، بازرس انجمن انبوه سازان مسکن گفت: طبق جدیدترین آمار‌های سازمان برنامه و بودجه، در شاخص‌های مربوط به ابنیه، با کاهش قیمت مواجه هستیم.

شهاب سعادت نژاد گفت: شاخص تعدیل عددی است که توسط سازمان برنامه و بودجه در هر فصل ارائه می‌شود و نشان دهنده مقدار تورم هر یک از بخش‌ها در رشته‌های مختلف است. در سال جدید شاخص تعدیل سه ماه سوم و چهارم ۱۴۰۰ اعلام شد، اما این شاخص در رشته ابنیه، کمتر از سه ماه دوم پارسال اعلام شد؛ یعنی در این بازه زمانی، در قسمت مصالح و دستمزد و شاخص‌های مربوط به ابنیه در ساختمان‌ها با کاهش قیمت مواجه هستیم.

به گفته بازرس انجمن انبوه سازان مسکن، در چند سال گذشته شاهد افزایش نرخ تورم و گران شدن مصالح ساختمانی به ویژه آهن و سیمان مواجه بوده‌ایم که این افزایش قیمت‌ها را بانک مرکزی هم تایید کرده است، اما هم اکنون شاخص تعدیل کل ابنیه کمتر دوره قبل اعلام شده؛ یعنی پیمانکاران و مشاوران و سازندگان که پروژه‌های دولتی را انجام می‌دهد، مبلغی کمتر از سه ماهه دوم ۱۴۰۰ بابت کار کرد و خرید مصالح و دستمزد‌های خود باید دریافت کنند.

او می‌گوید: یکی از علل عدم استقبال سازندگان و انبوه سازان از ساخت طرح مسکن ملی، اعلام قیمت ساخت بسیار پایین آن است که هم اکنون ۴.۷۲ میلیون برای هر متر مربع ساخت محاسبه می‌شود. این عدد حتی بسیار کمتر از اعداد اعلامی سازمان برنامه و بودجه برای ساخت یک متر مربع ساختمان است؛ به طوری که قیمت ساخت یک ساختمان بالای ۵ طبقه در شهر‌های بزرگ با رعایت استاندار‌های موجود در هر متر مربع ۱۰ میلیون تومان است و با افزایش هزینه‌های مصالح ساختمانی، این قیمت‌ها هم افزایش خواهد یافت.

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که در نهضت ملی مسکن، سالانه یک میلیون واحد ساختمانی می‌سازد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۵
سالی یک میلیون مسکن !!! خخخخخ خدایی خیلی بامزه اید .خدا نکشتتون که ملت رو با این طنازی ها شاد می کنید.
بسازید اوضا مسکن خیلی خرابه
جوک جدید سال رو هم شنیدیم.
منظور دولت ساخت مسکن با لگو بوده است نه با ارماتور کیلویی ۲۰ هزار
مثل تورم ۴۸ درصدی وافزایش حقوق ۱۰ درصدی است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل