بازدید 3972

قزاقستان اصلاحات قانون اساسی را به همه پرسی گذاشت

بیش از هزاران حوزه رای گیری در قزاقستان صبح امروز(یکشنبه) به هدف برگزاری همه پرسی بر سر اصلاحات جدید قانون اساسی به روی رای دهندگان باز شد.
کد خبر: ۱۱۲۲۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸ 05 June 2022


به گزارش تابناک، شفقنا به نقل از آرتی نوشت: فرایند رای گیری ساعت هشت شب به پایان می رسد.

کمیسیون انتخابات قزاقستان گفته است که میزان مشارکت پس از سه ساعت از آغاز شروع رای گیری، به ۲۸.۵۹ درصد بوده است.

قانون اساسی براساس طرح قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقزستان اصلاح شده است که هدف از آن تسهیل تغییر سیستم ریاست جمهوری با اختیارات بالا به یک جمهوری ریاست جمهوری با پارلمانی کارآمد و دولتی پاسخگو است که مستلزم کنار گذاشتن تمرکز بیش از حد روی اختیارات ریاست جمهوری از طریق کاهش مشارکت رییس جمهور در تشکیل مجلس سنا و تاثیر بر کار نهادهای نمایندگان و مجریان محلی است.

براساس اصلاحات جدید، رئیس جمهور در دوران مسئولیت خود نمی تواند به احزاب بپیوندد. این ممنوعیت در مورد مسؤولان ارشد این کشورنیز اجرایی می شود و تصدی پست های مدیریتی توسط نزدیکان رئیس جمهور در نهادهای دولتی نیز ممنوع است.

گفته شده است که هدف از برخی اصلاحات، تقویت احترام به حقوق و آزادی های شهروندان از طریق تاسیس یک دادگاه قانون اساسی، تثبیت جایگاه کمیسر حقوق بشر در قانون اساسی و تعلیق بی قید و شرط مجازات اعدام است. علاوه بر این قانون اساسی در صورت تصویب اصلاحات، برخی از اختیارات و امتیازات نورسلطان نظربایف اولین رئیس جمهور این کشور را حذف خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست