بازدید 26761
مرور روزنامه‌های چهارشنبه یازدهم خرداد

آقای خلیج فارس کیست؟ /یکه‌تازی روس‌ها در بازار نفت تحریمی/مانع تحریف شخصیت امام شوید

انتقاد ایران از گزارش آژانس درباره جمع‌بندی مذاکرات برجام، سامانه یکپارچه خودرو و وعده‌های اجرا نشده، ابلاغ پیام رهبر معظم انقلاب به پاپ فرانسیس، شوک اروپایی به بازار‌های نفت جهان و گذر نفت از ۱۲۰ دلار، زوایای مختلف توقیف نفتکش‌ها، «خندوانه» با کدام مجوز ماسک‌ها را از صورت‌ها برداشت؟ اعلام دلیل شماره‌گذاری نشدن برخی خودرو‌های تولید ۱۴۰۰و انتشار اوراق ارزی در شرایط تحریمی چه نتایجی به دنبال دارد؟ از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۲۱۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۷ 01 June 2022

به گزارش «تابناک»، روزنامه‌های امروز چهارشنبه یازدهم خردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که انتقاد ایران از گزارش آژانس درباره جمع‌بندی مذاکرات برجام، ادامه واکنش‌ها به حواشی جشنواره کن و بیانیه سینماگران، فرجام هفت دستور راهبردی رئیس جمهور در ۹ ماه گذشته و ساختمان‌های ناایمن بین تکذیب و آوار در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛


آقای خلیج فارس کیست؟

حسین کیامنش طی یادداشتی در شماره امروز وطن امروز با تیتر آقای خلیج فارس نوشت: شاید دهه ۶۰ در خلال جنگ نفتکش‌ها، ایران به خاطر کمبود تسلیحات آنطور که باید نمی‌توانست در واکنش به حملات عراق و آمریکا در خلیج‌فارس واکنش نشان دهد، اما امروز پس از گذشت ۳ دهه از جنگ تحمیلی، شرایط فرق کرده و ایران به پشتوانه قدرتی که صدقه سر خون هزاران شهید به دست آورده، به قدرت بلامنازع آب‌های جنوبی تبدیل شده است.


نه تنها آمریکا، که دیگر کشور‌ها هم حداقل در خلیج‌فارس نمی‌توانند پنجه در پنجه جمهوری اسلامی ایران بیندازند. ایران ثابت کرده دیگر دوران بزن در رو تمام شده و توقیف متقابل نفتکش انگلیسی و توقیف نفتکش کره‌ای برای تنبیه این کشور نیز مؤید این امر است.


در همین رابطه می‌توان به آبان سال گذشته اشاره کرد که شاهد رویارویی مستقیم نیرو‌های نظامی ایران و آمریکا در آب‌های خلیج‌فارس بودیم.


آبان ۱۴۰۰ بود که شناور‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای توقیف نفتکش حامل نفت ایران که ربوده شده بود، مقابل ناوشکن‌های غول‌پیکر آمریکایی و شناور‌های دیگر آن وارد عمل شده و نفتکش مذکور را تصرف کرده و در نهایت به لنگرگاه امن در داخل کشور منتقل کردند، بدون اینکه نظامیان آمریکایی جرأت مقابله با تکاوران ایرانی را پیدا کنند. علاوه بر این، پس از گذشت بیش از ۳۰ سال از جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران، اوج کنشگری آمریکا در مقابل قدرتنمایی جمهوری اسلامی ایران، در صدور بیانیه انتقادی خلاصه می‌شود.


جمعه هفته گذشته بود که سپاه پاسداران در واکنش متقابل به اقدام یونان، اقدام به توقیف ۲ نفتکش یونانی کرد که بنا بر برخی اخبار غیررسمی، در حال حمل نفت متعلق به آمریکا بودند.


اگرچه در همان ساعات ابتدایی آمریکا اعلام کرد در حال بررسی ماجراست، اما پس از گذشت ۲ روز، وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد: در گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه آمریکا با همتای یونانی خود، توافق شد ایران باید فوری (!) کشتی‌های توقیف شده، محموله‌ها و خدمه آن‌ها را آزاد کند. ایالات متحده در کنار یونان، متحد و شریک کلیدی ما در ناتو در مواجهه با این توقیف غیرموجه می‌ایستد.


صدور این بیانیه و اعلام اینکه آمریکا و یونان به این توافق رسیده‌اند که ایران باید (!) نفتکش‌ها را آزاد کند، تنها واکنش جدی ایالات متحده به عنوان صاحب نفت توقیف شده و متحد یونان بود.
مناسبات دنیا، به طور مشخص در خلیج‌فارس، تغییر کرده و هر اقدامی وابسته به تصمیم ایران است.

مانع تحریف شخصیت امام شوید

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان مانع تحریف شخصیت امام شوید نوشت: در اردیبهشت‌ماه گذشته هنگامی که شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، امیر سابق امارات از دنیا رفت، در فضای مجازی تصویر قبر بسیار ساده او در کنار پوستری از ساختمان‌های بلندمرتبه و مدرن امارات به همراه تصوری از حرم امام خمینی منتشر شد که زیرنویس معناداری داشت. در آن زیرنویس، تلاش شده بود به بیننده این تصاویر القاء شود که شیخ خلیفه توانست یک سرزمین عقب‌مانده را به پیشرفت‌هائی که این ساختمان‌های بلندمرتبه و مدرن نماد آن هستند برساند، ولی امام خمینی کشور پهناور پرثروت ایران را به جائی رسانده که حالا ۹۰ درصد مردمش باید با دریافت یارانه زندگی کنند. تهیه‌کنندگان این مجموعه تصاویر، درصدد بودند این را هم القاء کنند که شیخ خلیفه با آن خدمت بزرگ که به امارات کرده، قبری ساده دارد، ولی امام خمینی با آنهمه شعار ساده‌زیستی که می‌داد، در چنین مجموعه تشریفاتی بزرگی مدفون است.‌


نمی‌توان انکار کرد که تهیه‌کنندگان این مجموعه تصاویر، از صنعت مغالطه حداکثر بهره‌برداری را کردند و موفق شدند خواسته‌های خود را تا حدودی به مخاطبان خود بباورانند. صنعت مغالطه، ترکیبی است از مجموع مطالب و مولفه‌های درست و غلط که مطرح کردن آنچه درست است با هدف حق به جانب جلوه دادن خود و ایجاد زمینه برای باورمند ساختن موارد غلط صورت می‌گیرد. همین ترکیب بظاهر هنرمندانه است که مغالطه را برای مخاطبان بی‌اطلاع از هدف مغالطه‌کننده باورپذیر می‌کند.


در مغالطه مربوط به مقایسه شیخ خلیفه با امام خمینی، باید اعتراف کنیم که ساخت و ساز‌های اشرافی و بیش از اندازه مورد نیاز حرم به بهانه تکریم امام خمینی، راه را برای کسانی که اقدام به چنین مغالطه‌ای کرده‌اند هموار کرد. مغالطه‌گران را نمی‌توان بابت این بخش از ادعایشان تخطئه کرد. امام خمینی با زندگی ساده‌ای که داشت، قطعاً راضی به چنین تشریفاتی برای محل دفن خود نبود. این ساخت و ساز که متاسفانه هر روز بیشتر و تشریفاتی‌تر هم می‌شود قطعاً محکوم است و هیچ نسبتی با امام خمینی ندارد. کسانی که مرتکب چنین خطائی شده‌اند باید پاسخگو باشند و از ادامه دادن به این خطا اجتناب نمایند.


بخش دیگر این مغالطه، تمجید از شیخ خلیفه بن زاید است که باید در دو قسمت مورد توجه قرار گیرد. یک قسمت به عمران و آبادانی امارات مربوط است که طبعاً با توجه به درآمد سرشار نفت و جمعیت کم امری طبیعی است. این کار را هرچند می‌توان با نگاه‌های مختلف ارزیابی کرد، ولی لزومی ندارد درصدد نکوهش آن باشیم. قسمت دوم این بخش، به قبر شیخ خلیفه مربوط می‌شود که بر روش مذهبی جمعی از اهل سنت مبتنی است. آن‌ها حتی ساختن یک اطاق ساده و یا سقف بر روی قبر‌ها را امری خلاف می‌دانند و به کسی اجازه چنین کاری را نمی‌دهند. بنابراین، نمی‌توان سادگی قبر شیخ خلیفه را نشانه فضیلت معنوی یا بی‌اعتنائی او به دنیا دانست. شیخ خلیفه و همتایان اماراتی، عربستانی، بحرینی و... او را باید با کاخ‌های پرزرق و برق و بسیار تشریفاتی که تمام عمرشان را در آن‌ها گذرانده و می‌گذرانند شناخت. آن‌ها بخش اعظم درآمد نفتی سرزمینشان که بیت‌المال است و به تمام مردم تعلق دارد را برای عیش و نوش و زندگی فوق تشریفاتی و سفر‌های رویائی خود و اعضاء خاندانهایشان هزینه می‌کنند و اگر چیزی ماند، آن را به مردم می‌دهند. مهم‌تر اینکه سران امارات و عربستان و بحرین و سایر شیخ‌نشین‌ها مهره‌های قدرت‌های استعماری و صهیونیسم هستند و از خود اختیاری ندارند و کشورهایشان نیز از استقلال محرومند. چنین حاکمیتی، بهیچوجه افتخار محسوب نمی‌شود کمااینکه مردم خود این کشور‌ها و ملت فلسطین نیز این حاکمان را عمله‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا و انگلیس می‌دانند و فریب زرق و برق‌های ظاهریشان را نمی‌خورند.


اوج مغالطه‌ای که در این موضوع صورت گرفته، مرتبط دانستن وضعیت کنونی اقتصادی کشورمان با نهضت امام خمینی است. در این بخش، مغالطه‌کننده تمام دستاورد‌های نهضت امام خمینی را نادیده گرفته و شرایط نامساعد اقتصادی کنونی را تنها نتیجه این نهضت دانسته است در حالی که این نهضت موجب رهائی ایران از سلطه استبداد داخلی و استعمار خارجی شد و کار بزرگ امام خمینی این بود که استقلال از دست رفته را به این کشور برگرداند و رژیم موروثی سلطنتی را که عقب‌مانده‌ترین نوع حاکمیت است ریشه‌کن ساخته و نظام جمهوری اسلامی را که به آراء مردم متکی است جایگزین آن کرد. انقلاب اسلامی که به رهبری امام خمینی در ایران به پیروزی رسید، شرف، حیثیت و اعتماد به نفس مردم را به آنان بازگرداند و دست‌های مداخله‌گران خارجی را که مشغول چپاول ثروت‌های این کشور بودند و ملت را با تحمیل قوانین استعماری از قبیل کاپیتولاسیون و دریافت حق توحش تحقیر می‌کردند قطع کرد.


هرچند اکنون به دلیل ضعف مدیریت‌ها مردم ایران با مشکلات اقتصادی مواجهند، ولی نسبت دادن آن به امام خمینی که با رهبری انقلاب اسلامی توانست زمینه را برای شکوفائی استعداد‌ها و پیشرفت همه‌جانبه کشور فراهم سازد، تحریف واقعیت‌های تاریخ است. مدیران کشور باید در بعضی سیاست‌های خود تجدید نظر کنند و با رفع تنگنا‌های اقتصادی و کاستن از تشریفات و زوائد حرم، امکان توسل دشمنان به مغالطه‌های گمراه‌کننده را از بین ببرند.

 

یکه‌تازی روس‌ها در بازار نفت تحریمی

علی شمس اردکانی طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با تیتر یکه‌تازی روس‌ها در بازار نفت تحریمی نوشت: داگلاس نورث در کتاب «اقتصاد، سیاست و مسائل توسعه در سایه خشونت» تلاش می‌کند نوری به ابعاد پنهان مدیریت در جوامعی بتاباند که در آن‌ها ظرفیت‌های طبیعی، انسانی و خدادادی فراوانی وجود دارد، اما این کشور‌ها قادر نیستند از این ظرفیت‌ها برای دستیابی به توسعه و پیشرفت بهره ببرند. در یک چنین شرایطی است که برخی جریانات رانتی در این سرزمین‌ها پا گرفته و از ظرفیت‌های اقتصادی موجود در راستای گسترش خشونت و نهادینه‌سازی فساد و رانت بهره می‌برند. نورث معتقد است مقابله با یک چنین وضعیتی، تنها از طریق افزایش آگاهی عمومی و تشریح تبعات مخرب این رویکرد‌های مفسده‌انگیز ممکن است. بلافاصله پس از اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه به دلیل تجاوز این کشور به اوکراین، صادرات نفتی روسیه متوجه کشور‌های آسیایی شد و این کشور، صادرات نفت به کشور‌های چین، هند، امارات و... را مورد توجه قرار داد. کشور‌هایی که به‌طور سنتی، مقاصد صادراتی نفت ایران را تشکیل می‌دادند و ایران طی سال‌های اخیر از طریق صدور نفت به این کشور‌ها تلاش می‌کرد، کمی از بار سنگین فشار تحریم‌ها را پوشش دهد. در اثر این تغییر رویکرد روسیه، چین به عنوان یکی از مهم‌ترین خریداران نفت ایران در دوران تحریم‌ها، خرید نفت از ایران را کاهش داد و به همان نسبت بر واردات نفت از روسیه افزود. جدای از چین، امارات نیز که بر اساس برخی برآوردها، طی سال‌های اخیر روزانه حدود ۲۴۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری می‌کرده، نفت روسیه را جایگزین نفت ایران کرده است. این گزاره در خصوص خرید نفت ایران توسط هند نیز به همین صورت محقق شده است. یعنی هند از واردات نفت ایران کاسته و بر خرید نفت از روسیه افزوده است. مبتنی بر این اخبار ذخایر نفت ایران روی دریا حدود ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است که ناشی از افزایش اقبال مشتریان آسیایی به نفت روسیه بوده است. روسیه بعد از مواجه شدن با بحران تحریم‌ها، تلاش می‌کند از طریق اعمال تخفیف‌های بیشتر، بازار‌های صادراتی افزون‌تری را در آسیا به دست آورد و این بازار‌ها را جایگزین مشتریان اروپایی و غربی خود کند. البته این نوع رفتار روس‌ها از منظر تاریخی، مسبوق به سابقه است و بار‌ها تکرار شده است.

مطالعه تاریخ روسیه، بیانگر آن است که این کشور، همواره مبتنی بر منافع خود عمل کرده است و هرگز شریک قابل اطمینانی برای طرف‌های مقابل نبوده است. در بسیاری از برهه‌های تاریخی، روس‌ها به‌رغم همه قول و قرار‌ها و پیمان‌نامه‌ها، عمل می‌کردند و بار‌ها جهت‌گیری‌های خود را تغییر داده‌اند. این روند از قرون ۱۷ و ۱۸ میلادی تا پیمان‌نامه‌های قبل از جنگ جهانی دوم و حتی دوران معاصر وجود داشته است. بنابراین برای روسیه، اساس دوست و دشمن دایمی، معنا و مفهومی ندارد. بنابراین خطاب به آن دسته از افراد و جریانات داخلی که تصور می‌کنند، روسیه می‌تواند به شریک راهبردی ایران بدل شود، باید یادآوری کرد که کمی تاریخ روسیه را مطالعه کنند تا متوجه شوند برای روسیه تنها یک اصل وجود دارد و آن‌هم اینکه هیچ اصولی در روابط با سایر کشور‌ها (به جز منفعت‌های این کشور) وجود ندارد! با یک چنین پیشینه‌ای این پرسش مطرح است که ایران برای تداوم حضورش در بازار نفت چه باید بکند؟

باید توجه داشت، چنانچه مسوولان دست روی دست بگذارند، روس‌ها باقی‌مانده بازار نفت آسیا را نیز از دست ایران خارج کرده و یکه‌تاز بازار نفت در آسیا خواهند شد. تحریم‌های اقتصادی که روز و روزگاری رییس‌جمهوری در ایران، آن‌ها را کاغذپاره‌های بی‌ارزش خطاب می‌کرد، امروز اقتصاد و معیشت ایرانیان را به هم دوخته است. روشن است ایران نیز باید براساس منافع ملی خود عمل کند. اما آیا تصویر شفافی از منافع ملی در ایران وجود دارد؟ در این شرایط، احیای برجام از نان شب هم برای ایران واجب‌تر است. براساس مطالعات میدانی ایران حداکثر ۲ الی ۳ دهه فرصت دارد تا از ظرفیت‌ها و درآمد‌های نفتی خود در مسیر توسعه استفاده کند. بنابراین عقل حکم می‌کند که موضوع احیای برجام هرچه سریع‌تر در دستور کار قرار بگیرد. در کنار لغو تحریم‌ها، پیوستن به fatf نیز یک ضرورت غیرقابل انکار است. تجار ایرانی برای استفاده از شبکه حمل‌ونقل مالی و پولی جهانی نیازمند پیوستن به fatf هستند. از سوی دیگر ایران به جذب سرمایه‌های خارجی نیازمند است. صنایع نفت و گار ایران به سرمایه نیاز دارد. بخشی از این سرمایه‌ها از طریق شرکای خارجی و بخشی نیز از طریق ظرفیت‌های داخلی تامین می‌شود. اما هر عقل سلیمی می‌داند که در زمان تحریم‌ها، امکان جذب سرمایه وجود ندارد. بنابراین مهم‌ترین راهکار برای مقابله با نبرد تخفیف‌های روسیه، لغو تحریم‌ها است. در وهله بعد باید امیدوار باشیم آگاهی عمومی در این کشور به اندازه‌ای رشد کند که دیگر فضایی برای جولان رانتخواران خشونت‌طلب وجود نداشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۰
خب چرا ما تخفیف نمی دیم . در ضمن مگر نمی گفتید که ایران نفتش را تقریبا مفت می فروشد خب پس روسیه چگونه می فروشد که از ایران جلو زده . دردتان مذاکره با آمریکاست و الا هم نفت بهانه است ، هم سفره ی مردم و هم متروپل . و الا کیه که نداند آنهایی که بیشتر مذاکره مذاکره می کنند همانهایی هستند که از قضا از تحریمها حداکثر منفعت را برده اند . شک ندارم که اگر توافقی حاصل شود همین فرصت طلبها از آنطرف بوم آویزان می شوند که ای داد ای فریاد ، ایران را به آمریکا فروختند .
پاسخ ها
ناشناس
| Azerbaijan |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
خوب ما چون از مجیز گویی خوشمان می آید دنبال ورشکسته های دنیا هستیم مثل ونزوئلا که وزیر نفتمان برود در قاره امریکا مرگ بر امریکا بگوید. هیچ گاه ما با
واقعیت آشتی نکردیم. همیشه به دنبال آرمان بوده ایم - آرمان هایی که هر روز در حال تنزل است.
آقای خلیج فارس کیست؟
آقای خلیج فارس کسی هست که نمیذاره نفت ما فروش بره
کسی هست که اقتصاد ما رو داغون کرد
کسی هست که نمذاره دنیا با ما تعامل کنه
کسی هست که دنیا رو میچرخونه
وطن امروز! اقای خلیج فارس که چیزی نیست عزیزم! شما اقای همه دنیا هستی. شکسته‌نفسی نکن. تواضع و فروتنی هم حدی داره.
سال دیگه همین موقع ترامپ رئیس جمهور آمریکاست
"بخش دیگر این مغالطه، تمجید از شیخ خلیفه بن زاید است که باید در دو قسمت مورد توجه قرار گیرد. یک قسمت به عمران و آبادانی امارات مربوط است که طبعاً با توجه به درآمد سرشار نفت و جمعیت کم امری طبیعی است. این کار را هرچند می‌توان با نگاه‌های مختلف ارزیابی کرد، ولی لزومی ندارد درصدد نکوهش آن باشیم." خواستن توانستن است. این جمعیت را بهشون هم میدادید چون برنامه داشتند برای پیشرفت کشورشون، همین کار را می کردند. آیا تا کنون اختلای و دزدی در آن کشور گزارش شده است. ....
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
در مورد زندگی لوکس فرزندان وبستگان شیخ خلیفه در خارج از کشور هم باید گفت اگرچه محکوم است امامگر فرزندان مسئولین ما در اروپا وامریکا پلاس نیستند؟با این تفاوت که در امارات بعید است فقر وحاشیه نشینی وفساد به گستردگی کشور ما باشد
ایران به منافع ملی فکرنمیکند: جایی اوج قدرت جای دیگراوج بندگی
مناسبات دنیا، به طور مشخص در خلیج‌فارس، تغییر کرده و هر اقدامی وابسته به تصمیم ایران است.
روس‌ها باقی‌مانده بازار نفت آسیا را نیز از دست ایران خارج کرده و یکه‌تاز بازار نفت در آسیا خواهند شد.
آقای خلیج فارس لطفا یکم فتیله رو بکش پایین خرد شدیم زیر بار گرانیت آقایی
روزنامه جمهوری اسلامی یا نمیدونه مغالطه چیه یا فکر کرده ما نمیدونیم
اتفاقا شما از این ابزار استفاده کردید برای نوشتن این مقاله
البته به اون هم کفایت نکردید و کلی دروغ هم اضافه کردید که یه ادم عام هم میتونه با مصداق جوابتونو بده پس نیاز نیست زحمت تایپ بخودم بدم
بخش اول نوشتار درباره روسیه دلنشین بود که کشوری بی پایه و مذبذب است اما فرجام نوشتار دلچسب نیست و ارتباطی با بخش اول نوشتار ایجاد نمی نماید !
ایکاش مسولان کشور ما نیز همچون امارات و قطر و عربستان در کاخهای بزرگ

و شیک در داخل کشور زندگی اشرافی و تجملی در حضور مردم میکردند

و از خارج کردن پولهایی که از رانت و اختلاس و فساد و نابرابری مافیاهای

قدرتمند و متعدد بدست می آید جلوگیری می کردند

و در مقابل زمینه تنش زدایی و آشتی با دنیا را سرفصل کار و هدفشان قرار

داده و ۹۰ درصد مردم را از این اوصاع اسفبار و فلاکت بارتر نجات میدادند

فعلا که روسیه و چین و هند و امارات و امریکا و اروپا و حتی اسراییل و دهها

کشور خارجی دیگر دارند از تحریم های کمر شکن جهانی علیه ما کمال استفاده

اقتصادی سیاسی را میبرند

و دود غلیظ و سمی این آتش اختلافات ۴۰ ساله فقط در چشم و گلوی ۹۰ درصد

مردم زیر خط فقر برده شده ، رفته و میرود

و البته اکثریت مسولان و خانواده شان که مسبب و مشوق این شرایط هستند

در بهترین و عالیترین اوصاع مالی و رفاه و اسایش و بهداشت در داخل و خارج

از کشور ( البته بصورت غیر علنی ) بسر برده

و سرمایه و اعتبار و وقت با ارزش و عمر جوانان تحصیلکرده و بیکار و ناامید

و مستاصل شده را تباه می کنند و آینده ای بس تاریک و خطرناک و زمینی

سوخته و معادن خالی و محیط زیستی تباه و نابود شده را برای کشور باستانی

و مردم ایران عزیز به ارث و یادگار باقی خواهند گذاشت
سلام بر مقاله نویس روزنامه جمهوری اسلامی .اگر واقعیتی ویا حقیقتی از زبان دشمن بیرون می آید .واقعیت است چون مردم قدرت تحلیل دارند . اما بحث دشمن جای خود .این عملکرد دوستان است که آسیاب دشمن را بحرکت وا میدارد .اگر مقبره شیخ زائد ساده است اما ما بدنبال کاخ ساختن برای افرادی هستیم که در ساده زیستی زبانزد بوده .این تقصیر دشمن است؟؟ مسئولینی که حرفشان با عملشان یکصد وهشتاد درجه فرق داره ! به چی اعتماد کنند؟
روسیه در هیچ وضعیتی هیچ منفعت مشترکی با ایران ندارد - نه روسیه ی متحد، نه روسیه ی مقتدر، نه روسیه ی تحریم شده. همه ی اشکال روسیه در بهترین شرایط یکی از رقبای اصلی ایران در جهان بوده و هست و خواهد بود.
خرداد هم به نیمه اش نزدیک شده و هنوز افزایش حقوق بازنشستگان حداقلی

بگیر تامین اجتماعی با حقوق کمتر از ۴ میلیون تومان مشخص نشده !!!!!؟؟؟؟

ولی رییسی و عبدالملکی وزیر نالایق و بدقول رفاه بدانند که عدم اجرای طرح

همسان سازی و افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تا پایان خرداد

مساوی است با تجمعات اعتراضی قانونی گسترده بازنشستگان در خیابانهای

تهران و سایر شهرهای بزرگ
بانوی خلیج فارس کیه ؟؟!
آقای خلیج فارس در درجه اول کشور های عربی هستند که حریم دریا خود را کامل دارند و امارات یک خط انتقال نفت برای دور زدن تنگه دارد
و در بخش ایرانی، چین همه کاره هست که قدرت دستری به منابع را دارد
حال بگو ایران درشته، وقتی میگن که مقصر آمریکاست که نمی تونه دلارش رو کنترل کنه
دیگه شب و روزگار خوش
بالاخره آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند!چرا این شعار کمرنگ شده !آمریکا که روز بهروز ضعیفتر شده و بر عکس ما هر روز قویتر می شویم!چرا....مدیرت کشور با کمال تدبیر و قدرت عدل و نصاف در همه ارکان کشور بدون مافیا و انواع سلطان ها و همه در رفاه و .......
اصل مشکل اینه که اونا نفت کش های مارو توقیف میکنن و محموله رو میفروشن بعد تانکر خالی رو آزاد میکنن ما توقیف میکنیم کلی شام و ناهار خدمه رو یدیم بعد با محموله آزادش میکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
اینبار فرق میکنه.
اشتباه مثبت زدم
با تحریم روسیه و عدم خرید نفت ، بازار فروش یواشکی آن بین ایران و روسیه تقسیم نمیشه ، بلکه کل بازار در اختیار روسا قرار میگیره و مختصر درآمد کشور که بعد از کسورات متعدد ، کسب می شد هم از بین میرود و این امر به برگ برنده غرب در مذاکرات تبدیل میشه .
اینم آخرین ضربه روسا ، البته فعلا
اعلام اینکه آمریکا و یونان به این توافق رسیده‌اند که ایران باید (!) نفتکش‌ها را آزاد کند:::
منتظر باشید تا آزاد کنیم :-))
مغالطه عجب چیزی. یاد گرفتیم پس از این به بد قشنگ جلو صدا سیما که استاد هست تو مغالطه و بیست سی میدونن چی بگن مردم مرسی که چیزی رو یاد دادید که همش میخاستیم همینو بگیم لغتی پیدا نمی‌کردیم صدا و سیما خیلی خوب امنیت خلیج فارس پنجاه سال دست ایران از بعد از خروج انگلستان داستان کشتی ابن سینا دهه چهل پاسخ کوبنده ایران به عراق رو هم بگید یکبار سانسور رو کنار بزارید واقعیت هم بگید به قول آقای حاج آقا دانشمند انصاف داشته باشید همش بدی نگید هم در نظام گذشته و هم الان خوبی ها و بدی ها بوده و هست این یعنی انصاف هیچکس نمیتونه بگه نه
وطن امروز که ۵۰۰ نسخه تک فروشی بیشتر فروش نداره یا پول کاغذ روزنامه سهمیه ۱۰۰۰۰۰۰ و رانت های ارشاد شارژش کرده ، که مدیون هست‌ آقایی و خانومی را
برعکس جلوه بده ، و از طرفی چرا آقایی را تو سفره مون نمی‌بینیم، قلمتان را ارزان نفروشید.
مقاله نویس جمهوری اسلامی نمی‌داند که درامدنفتی امارات جزءکوچکی از درآمدهای متنوع آن کشور کوچک اینکه در اثر مدیریت همین کاخ نشین محبوب مردمش ایجاد شده است؟!؛!
درود به علی شمس هردکانی و نظراتش.
عجب تحلیلی
عجیبه که فکر غالب اینه که کل فروش فقط از ایران و روسیه است وهرکدام بیشتر بفروشند از سهم دیگریست!
ایران‌ الان‌ مایحتاج‌ روزانه‌ مردمشو‌ حتی حقوق بگیران‌ خودشو‌ نمیتونه‌ تامین‌ بکنه اونوقت‌ ......
به نظر می رسد که مسئولین ایران هیچ درکی از منافع ملی ندارند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار