بازدید 4613

شرایط دامداران و کشاورزان طبس از بحران گذشته است

دامداران و کشاورزان استان خراسان جنوبی و به خصوص شهرستان طبس با مشکلات زیادی روبه رو هستند که نیاز به حمایت های جهاد کشاورزی دارد. بسیاری از دامداران طبسی دام های شان را فروخته و در حاشیه شهرها برای سیر کردن شکم خود و خانواده های شان یا به خرید وفروش ضایعات مشغولند و یا کارگری می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۱۸۴۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶ 13 May 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایلنا، دامداران و کشاورزان خراسان جنوبی نیز همانند اکثر استان‌های کشور در پی خشکسالی با مشکلات زیادی روبه رو شده و ضرر و زیان‌های زیادی را متحمل شدند. دامداران مجبورند دام‌های خود را به قیمت بسیار پایین و یا مدت دار یعنی ۱۲ تا ۱۵ ماهه بفروشند و هیچگونه حمایتی از سوی جهادکشاورزی و امور دام از آن‌ها نشده و بانک معوقات این افراد را مورد بخشودگی قرار نداده است.

حسین ایلخانی یکی از عشایر شهرستان طبس در این باره به ایلنا، گفت: شرکت تعاونی در شهرستان طبس نهاده‌های دامی را توزیع نمی‌کند و از عشایر حمایتی متاسفانه نمی‌شود. مشکل دیگر ما وام‌های عشایری‌اند که در بحران خشکسالی سال گذشته کشاورزان وام ۱۰ درصد از صندوق توسعه ملی دریافت کردند و امسال به دلیل زیان‌هایی که این کشاورزان داشتند نتوانستند بپردازند تمامی حساب‌های حساب ضامنان را مسدود کرده اند.

معوقات بانکی کشاورزان متضرر بخشوده نشد

ایلخانی ادامه داد: بانک به کشاورزان طبسی اعلام کرده که هر چه سریع‌تر معوقات شان را بپردازند و بخشش معوقات شامل وام‌های ۱۸ درصد به بالا می‌شود و این بخشودگی وام‌های صندوق توسعه ملی را در بر نمی‌گیرد. مکاتباتی از هیات وزیران و دیوان عالی کشور و بعد از آن نامه هیات وزیران را به بانک ارائه دادیم که برای بخشودگی معوقات بود، اما قبول نکردند. با بخشداری، فرمانداری و نماینده شهرستان طبس مکاتبه کردیم که آن‌ها نیز اعلام کردند باید این مشکل از سوی مسئولان کشوری حل شود.

وی گفت: دامداران طبسی حاضرند حتی دام‌های شان را به صورت مدت دار ۱۲ تا ۱۵ ماهه و در مواردی حتی تا دو سال بفروشند. آن هم دامداری که در شرایط خشکسالی خوراک دامش را به هزار سختی تهیه کرده است.

این دامدار عنوان کرد: امسال هر کیلو جو را ۱۲ هزار و پانصد تومان می‌خریم که همین جو را سال گذشته بین ۴ هزارو ۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان خریداری می‌کردیم. پارسال برای دام هایم ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کردم که با ۱۰۰ میلیون تومان ضرر آن‌ها را فروختم.

عرق وطن پرستی ما را اینجا نگه داشته است

اسماعیل روزبه یکی از کشاورزان شهرستان طبس نیز در ادامه به خبرنگار ایلنا، گفت: طبس با توجه به اینکه کویری واز نظر آب و هوایی خشک است به همین دلیل دامداری و کشاورزی در اینجا کار بسیار سختی بوده و تنها عرق وطن پرستی ما را در اینجا نگه داشته است. در ۲ سال اخیر در بخش کشاورزی و دامداری خسارت‌های زیادی ما متحمل شدیم.

همه بذری که کاشته بودیم نابود شد

این کشاورز افزود: در شهرستان طبس بارندگی به شدت کاهش یافته و طوفان و باد‌های سرد قبل از عید نوروز باعث شد همه بذری که کاشته بودیم و تازه می‌خواست جوانه بزند نابود شود. بیشترین محصولات جو و گندم در این شهرستان نابود شدند. ماشین آلات کشاورزی به شدت افزایش قیمت پیدا کرده اند و قطعات آن‌ها بسیار گران شده اند و روغن موتور بسیار گران شده و به شدت بی کیفیت هستند که باعث نابودی ماشین آلات کشاورزی می‌شوند.

این دامدار ادامه داد: سال گذشته هزار دام داشتم و بیش از یک و نیم میلیارد برای آن‌ها هزینه کردم که موقع فروش کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان آن‌ها را فروختم. وقتی نهاده‌های دامی گران می‌شود مجبوریم خوراک دام مان را کاهش دهیم. از طرفی هم کارخانه‌ها برای سودجویی مواد دیگری را در خوراک دام قاطی می‌کنند تا سود‌جویی کنند که این کارشان باعث مرگ و میر دام‌ها و خسارت‌های جبران ناپذیری برای دامداران می‌شود.

وی گفت: اگر کشاورزی یک میلیون تومان ضرر کند صندوق بیمه محصولات کشاورزی به او ۵۰ هزار تومان می‌دهد. در منطقه شیب طبس طبق آمار امور دام، بیش از ۷۰ هزار دام سبک در این منطقه بود، اما اکنون تعداد دام‌های این منطقه به ۷ هزار تا هم نمی‌رسد. همه اهالی این منطقه دام هایشان را فروخته و به حاشیه شهر‌ها رفته‌اند و تنها با یارانه و کمک نهاد‌های حمایتی زندگی می‌کنند.

خشکسالی امان کشاورزان و دامداران طبس را بریده است

دبیر نظام صنفی کشاورزی نیز در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: متاسفانه خشکسالی امان تمامی کشاورزان و دامداران شهرستان طبس را بریده است. نه تنها این شهرستان بلکه اکثر مناطق استان با مشکل مواجهند. ۸۰ الی ۹۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در خراسان جنوبی با مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. طبس امسال کمترین میزان بارندگی را داشت. استمرار خشکسالی به قصه‌ای تکراری در شهرستان تبدیل شده که متاسفانه در اولین ماه سال هم ادامه داشت و هیچگونه بارندگی نداشتیم.

مسعود رضا بندگی ادامه داد: مراتع مان به شدت فقیرند. هم اکنون دامداران برای دامشان به مشکل برخورده اند. گرانی نهاده‌های دامی دامداران را بلاتکلیف گذاشته است. دولت و وزارت جهاد کشاورزی اعلام نمی‌کند که با این قشر زحمت کش و متضرر چه کار می‌خواهند بکنند. اینکه آیا می‌خواهند نهاده دامی را به شکل یارانه‌ای به دامداران بدهند یا خیر؟

بندگی بیان کرد: در طبس شیر کیلویی ۶ هزار تومان است که زیر همین قیمت هم از دامدار می‌خرند. یونجه کیلویی بیش از ۷ هزار تومان و کاه کیلویی ۶ هزار و ۸۰۰ تومان است در صورتی که این قیمت‌ها اصلا برای دامدار به صرفه نیست و ضرر می‌کند. دامدار و عشایر خراسان جنوبی توان کار دیگری را نداشته و نمی‌توانند شغل دیگری داشته باشند. دامدار سراغ دارم که ۱۵ ماه پیش دامش را به وعده ۱۵ ماهه فروخته و بعد که سررسیدش شده و پولش را طلب کرده به او گفتند بیا و دامت را ببر.

دبیر نظام صنفی کشاورزی شهرستان طبس ادامه داد: ما از دولت حمایت می‌خواهیم. تشکل‌ها و شرکت تعاونی عشایری هستند که می‌خواهند با حداقل استفاده برای دامداران کاه بخرند و به شهرستان طبس حمل کنند، ولی وسلیه حمل ونقل ندارند.

وی گفت: دولت و وزیر جهاد کشاورزی باید بدانند که شرایط دامداران و کشاورزان خراسان جنوبی فوق بحرانی و به مراتب از استان‌های دیگر بدتر است و چهارمین استان کم بارش کشور است. به دامداران تسهیلات برای خرید علوفه بدهند که بتوانند دامش را نگه دارد. فقر مراتع به وفور قابل مشاهده است و سقط جنین در بین دام‌های ماده بسیار زیاد شده است. دامداری به نظام صنفی مراجعه کرد و گفت که ۲۵۰ دامی که دارد تنها چهل تا بره و بزغاله زاییده اند که همان‌ها هم دارند تلف می‌شوند.

بندگی اضافه کرد: خواسته مردم طبس برای نگهداری دام شان داشتن جو است در حدی که همان میزان را نگهداری کنند نه اینکه به آن‌ها اضافه کنند. پیشنهاد می‌کنم که مدیریت بحران استانداری پای کار بیاید و از مراتع ما بازدید و ببیند تمامی گندم و جوی شهرستان بر اثر خشکسالی سبز نشده خشک شده است. اگر دامدار نباشد مردم مواد مورد نیاز غذایی شان را از کجا تامین خواهند کرد. با روند کندی که دولت در پیش گرفته است شرایط را برای مافیا مهیا می‌کند و هرچقدر دولت کمک نکند آن‌ها خوشحال‌تر می‌شوند. مسئولان از شعار دست بکشند و پای کار بیایند.

وی گفت: حدودا ۲ هزار تن جو یارانه‌ای و مدت دارد برای عشایر و دامداران شهرستان طبس می‌خواهیم که بتوانیم دام را نگه داریم. همانطور که گفتم ترتیبی اتخاذ شود و تسهیلاتی را در بخش دام، کشاورزی و در جهت خرید علوفه بدهند که دامدار بتواند دامش را نگه دارد.

بندگی افزود: پشتیبانی امور دام بیاید و دام مازاد ما را بخرد و پای کار باشد. تسهیلاتی برای خرید تانکر سیار آبرسانی در نظر بگیرند که بتواند به دام‌ها آب برسانند و چاه‌ها را لایروبی کنند. ۹۰ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی و دامداری استان خراسان جنوبی درگیر مشکلات زیادی هستند و این رقم شوخی نیست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر