بازدید 3586

تلفات کرونا در عراق صفر شد؛ تب کنگو در حال اوج گیری

روز پنجشنبه وزارت بهداشت عراق اعلام کرد که تلفات روزانه ویروس کرونا به صفر رسیده است اما بحران بهداشتی دیگر یعنی تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو بتدریج در حال همه گیری در کشور است.
کد خبر: ۱۱۱۷۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸ 06 May 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، همزمان با اعلام روز پنجشنبه وزارت بهداشت عراق مبنی بر به صفر رسیدن تعداد کشته ها بر اثر کرونا در عراق، تب خونریزی دهنده بتدریج در حال وارد کردن این کشور در وضعیتی فوق العاده است.

بیماری تب خونریزی دهنده ویروسی در میان دام ها بویژه گاومیش ها که پرورش آن در عراق مرسوم است، هرساله در فصل گرما شایع می شود اما آنچه هم اکنون نگران کننده شده ، انتقال سریع این بیماری به انسان است.

موارد ابتلا به تب خونریزی دهنده اخیرا به دیالی واقع در غرب ایران رسیده است.

ویدیوهای منتشر شده در رسانه ها و شبکه های اجتماعی عراق نشان می دهد که یک گله گوسفند در استان دیالی مبتلا به تب خونریزی دهنده شده و ده‌ها راس از این گله تلف شده است.

مسئولان استان دیالی اقدامات و تدابیر پیشگیرانه ای را در برابر این بیماری پیش گرفته اند. استان دیالی در همسایگی ایران حدود ۶۵۰ هزار راس گوسفند و بز و بیش از ۱۹۰ هزار راس گاو و گاومیش دارد.

بیمارستان دامپزشکی استان دیالی اخیرا اعلام کرد که عملیات میدانی را برای از بین بردن «کنه» ناقل این بیماری در مراکز نگهداری و پروش دام هایی از قبیل گاومیش، گاو، گوسفند و بز آغاز کرده است که شامل سمپاشی مایع حشره کش «دلتامثرین» و حمام و ضدعفونی کردن دام ها و نیز هشدارهای لازم به مراکز کشتار غیرمجاز دام می شود.

این بیماری مشترک حیوان و انسان است که معمولا از حشره کنه به انسان از طریق نیش زدن انتقال پیدا می کند. وزارت بهداشت عراق علائم بیماری را مشابه آنفلوانزا عنوان و اعلام کرده است که بیماری از طریق نیش پشه، تماس با دام بیمار یا تماس زخم در بدن انسان با خون یا ترشحات دام بیمار نیز منتقل می شود.

علاوه بر استان دیالی، از استان های ذیقار (۵ کشته و ۱۸ نفر تحت درمان)، نینوا، ، نجف، بابل، دیوانیة و المثنی نیز گزارش هایی از کشف مبتلایان به تب خونریزی دهنده گزارش شده است.

وزارت بهداشت عراق از زبان «ریاض الحلفی» مدیر اداره بهداشت عمومی این وزارت نسبت به وضعیت سرایت سریع این بیماری در عراق هشدار داد و از وزات کشاورزی عراق نیز خواست که مسئولیت خود را در این زمینه بپذیرد.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است میانگین مرگ مبتلایان به این بیماری ویروسی ۴۰ درصد است. برخی کارشناسان می گویند ۵۰ درصد مبتلایانی که تحت درمان قرار نگیرند بر اثر این بیماری جان می سپارند و حتی در صورت درمان مناسب نیز میزان مرگ مبتلایان، دست کم ۱۰ درصد است.

براساس گزارش های بهداشتی منتشر شده، تب خونریزی دهنده ویرسی برای توصیف یک سندرم شدید چند سیستمی استفاده می شود که می تواند ارگان های متعددی در بدن به ویژه سیستم عروقی را تحت تاثیر قرار دهد و توانایی بدن برای تنظیم خود را مختل کند.

این بیماری شاخه های مختلفی دارد که یکی از کشنده ترین انواع آن در سال های اخیر، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بوده است.

علائم بیماری در یک هفته اول ظاهر می شود و دوره نقاهت بیماری نیز دو هفته طول می کشد.

تب شدید، سرگیجه، تهوع، اسهال، دردهای عضلانی، استخوانی و مفاصل از علائم بیماری است و گزارش های بهداشتی می گویند هفته دوم بیماری بسیار خطرناک است که منجر به خونریزی در تمام اجزای بدن و اسهال خونی می شود؛ وضعیتی که معمولا ده روز به طول می انجامد و اگر رسیدگی لازم صورت نگیرد منجر به مرگ بیمار می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس