بازدید 16289

واردات خودرو نوعی مانور تجمل را درجامعه دامن می‌زند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به عملکرد مجلس گفت: عملکرد مجلس نمره قابل قبول می‌گیرد؛ خیلی ممتاز نیست ولی به گونه‌ای هم نیست که آدم بخواهد بگوید عملکرد مجلس زیر سوال است، گام‌های خوبی برداشته‌اند.
کد خبر: ۱۱۱۴۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۲ 18 April 2022

به گزارش «تابناک»، حجت‌السلام مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با برنا در خصوص مهم‌ترین اتفاق در سیاست داخلی و خارجی در سال ۱۴۰۰ گفت: مهم‌ترین رویداد انتخابات بود که دولت جدیدی را روی کار آورد. دولت سیزدهم درصدد تحولی اساسی در مناسبت‌های بین‌المللی است و از طرفی اولین اولویت را مقابله با بیماری کرونا قراد داد که بر همین اساس تعداد زیادی واکسن وارد و تزریق شد، دولت اولویت دوم را تامین مواد اولیه برای کالاهای ضروری و اساسی کشور که دارای ذخیره اندکی بود و آن رابه قدر اطمینان بخشی افزایش دادند و اولویت سوم را مدیریت نرخ ارز قرار دارند که بحمدلله موفق شدند و اولویت دیگر هم ثبات بازار کالاهاست که قدم‌هایی برداشته شده اما این قدمها به پایان نرسیده و ما شاهد ثبات نسبی قیمتها در بازار هستیم و وضعیت گرچه به نقطه ایده ال نرسیده ولی نسبتا بهتر از گذشته است.

مصباحی مقدم درباره عملکرد مجلس یازدهم، گفت: عملکرد مجلس نمره قابل قبول می‌گیرد؛ خیلی ممتاز نیست ولی به گونه‌ای هم نیست که آدم بخواهد بگوید عملکرد مجلس زیر سوال است، گام‌های خوبی برداشته‌اند خصوصا مصوبه مجلس درباره برجام که به دولت تکلیف کرد باید گام‌هایی را ایران از عقب نشینی در تعهداتش در برجام بردارد و نتیجه‌اش را ما در مذاکرات شاهد هستیم این شد که امریکایی ها و اروپایی های عجله‌ای دارند برجام را به نتیجه برسانند.

وی در ادامه اظهار داشت: البته آن‌ها اهداف خود را دنبال می‌کنند و جمهوری اسلامی ایران هم هدف خود را دنبال می‌کند، هدف ما رفع تحریم‌ها و هدف آنها برگرداندن انرژی هسته ای ما به نقطه گذشته است از نگرانی اینکه ما به بمب هسته‌ای نرسیم و حال انکه خیلی روشن است ما درصدد ساخت بمب هسته‌ای نیستیم گرچه غنی‌سازی هسته ای را هم داریم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص واردات خودرو برای ایجاد رقابت و بالا بردن کیفیت بیان کرد: بهبود کیفیت خودروهای داخلی به آن است که خودروسازان متعهد و مکلف به بالا بردن کیفیت خودرو و رساندن آن به حد استانداردهای جهانی شوند و این امر فارغ از مسئله واردات خودرو معنی پیدا می‌کند. چند سال پیش مجلس مصوبه‌ای برای کاهش تعرفه واردات خودرو داشت تا قیمت خودرو پایین بیاید؛ حضرت اقا دیداری از ایران خودرو داشتند آنجا فرمودند راه بهبود کیفیت خودرو لزوما واردات خودرو نیست و آن حرف زمانی بیان شد که ما مشکلی از نظر تامین ارز نداشتیم.

وی با اشاره به اولویت‌ها در تامین ارز تاکید کرد: برای ما اولویت در تامین ارز کالاهای اساسی است، اینکه مجلس به دنبال این است که راهی را برای واردات خودرو باز کند با این تصور که خودروهای خارجی وارد و موجب رقابت داخلی و کاهش قیمت می‌شود به نظر من دور از آبادی است و هدف را تامین نمی‌کند. چرا که خودروهایی که وارد می شوند در کلاس عمومی نیست بلکه خودروهای با کلاس بالا است و این خودروهای با کلاس بالا در رقابت با خودروهای کلاس عمومی برای مردم ما نیست.

این عضو پیشین مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: واردات خودرو نوعی مانور تجمل را در جامعه ما دامن می‌زند به هر حال ارزی که می‌تواند اختصاص پیدا کند به کالاهای اساسی حرکت می‌کند به سمت واردات خودرو، ولو اینکه کسی بگوید این ارز از صادرات خودرو و قطعات خودرویی به دست آمده و امثال اینها. حقیقت این است که راه‌های توجیه فراوان است اینکه در شرایطی که با محدودیت منابع ارزی روبرو هستیم، این منابع ارزی برای تامین کالاهای ضروری مردم تامین شود نه برای یک پدیده لوکس که مصرف کننده‌اش ثروتمندان جامعه هستند نه توده و عامه مردم.

وی دباره سیاست خارجی در دولت سیزدهم، گفت: در مورد مناسبات خارجی و بین‌المللی پیوستن ایران به پیمان شانگهای، قرارداد بلند مدت چین و روسیه، سفر آقای رئیسی به قطر و ترکمنستان و بهبود روابط در آذربایجان را داشتیم که اینها حکایت از این دارد که دولت یک روابط بین‌المللی متوازن همراه با ارتباط با غرب البته به شرط اینکه مصلحت ملی ما در اینگونه روابط صورت بگیرد را دنبال کرده است؛ حقیقتا این رویکرد را مثبت تلقی می‌کنم و شاهد هستیم که صادرات ما به همسایگان افزایش 40 درصدی پیدا کرده و درآمد خوبی هم داشته است و باعث بهبود درآمد ارزی شده و این رویکرد موفقی بوده که اولویت ما را همسایگان قرار می‌دهد و افزایش مناسبات با کشورهایی که به گونه متعادل و متوازنی رفتار می‌کنند.

مصباحی مقدم در پایان در خصوص مذاکرات وین و عملکرد تیم مذاکره‌کننده ایران تصریح کرد: آقای باقری‌کنی و تیم همراه ایشان قوی، متخصص و صاحب نظر و پخته هستند و روی یک خط مستقیمی که رهبر انقلاب ترسیم و شورای عالی امنیت ملی مصوب کردند حرکت می‌کنند و روی توافق در هر شرایطی بنا نگذاشتند بلکه در صورتی توافق می‌‌کنند که منافع ملی و تضمین همراه با راستی آزمایی و رفع همه تحریم‌ها تامین شود که بسیار حرکت سنجیده و مورد تاییدی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱۰۱
انتشار یافته: ۴۲
چرا نباید همه دارا باشند
چه ایرادی داره همه ماشینهای درجه یک داشته باشن
بجایی که وارد نکنیم در ماشین سازیهامونو تخته کنین ماشین روز دنیا با قیمت ارزون و سوبسید دولت وارد کنین تا مصرف سوخت و تصادفات و مرگ ومیر کم بشه
اگر خودرو وارد کنن ماشینای بنجلشون به کی بندازن!!!
گويا مانور فقر و فلاكت را خيلي دوست داريد يا منافع شما در چيز ديگري است؟!
الان با پول همون ماشين هاي به اصطلاح تجملي سوار ارابه هاي مرگ مي شيم برادر
به جاش ماشین های داغون خودتون رو به قیمت ماشین های روز دنیا بفروشین به ملت
پراید هم خودروی تجملی شد برادر؛ از درد مردم خبر نداری.
با سلام
میشه بفرمایین حاجی خودش چی سوار میشه و البته بچه ها و نوه ها و عروس هاش هم اگر ایران زندگی میکنن چی سوار میشن؟
البته که پیکان و پژو سوار نمیشن ولی برای روشنگری و شناخت شخصیت و میزان منطق فکری بد نیست
پس ملک های بسیار شیک و نوع زندگی پوادارها نشانه تجمل گرایی جامع بشمار نمی آید؟
از بعد منفی به قضیه نگاه کنید ، بله ولی اگر حیله و تزویری در کار نباشه، الزامی میشه که تولید کنندگان داخلی خودرو هم قیمت هارا پایین بیاورند و هم تابوت متحرک و ارده خارج دست مشتری ندن.
مثال حاج آقا دقیقا اشاره میکنه به مثالی که در مورد تیغ و چاقو به کار میره ، یکی باهاش جونی را میگیره و قاتل میشه و دیگری جانهای فراوانی را نجات میده و میشه جراح. پس چشم هار بشوییم و با دید زیبا و نگاه مثبت به این قضیه توجه کنیم.
اقاي مصباحي از ديد جنابتان مردم بدبخت همون بهتر كه سوار لگنهاي داخلي بشن تا واردات خودرو را ازاد كنيد و هركي هر چه دلش خواست استفاده كند . ببينم خودروي شما چيه ؟ پرايد ؟ سمند ؟ پژو ؟ و يا ....
بنجل های چینی میلیاردی که 3 برابر قیمت به مردم قالب میشن خارجی نیستند !؟
نوبت شما هم میرسه
بررسی کنید میبینید که این حاج آقا یا آقازاده های ایشان در دهها شرکت مرتبط با خودرو سازها عضو هیئت مدیره تشریف دارند.
منافع مردم خیلی وقت است با این حرفهای پوچ زیر پای دلالان و سیری ناپذیران ذبح شده است.
اموال ایشون و فرزندان و اطرافیانشون رو لطفا منتشر کنید تا مشخص بشه ایشون برای صلاح کی این صحبتها رو می کنند
همه تون شاسی بلند سوار هستین از نمایندگان تا مسئولین یا خودروی المانی و کره ای و ژاپنی پس تجمل نیست؟
والا الان پراید 200 میلیونی هم نشانه تجمله! یه کارگر ساده با ماهی 5 میلیون حقوق عمرا بتونه بخره!! جالبه که برای اون برنامه ای وجود نداره!
تفریح و خوشگذرانی با خودروهای خارجی بخشی از کاربرد خودرو است و فلسفه اصلی آن کیفیت و رفاه و صرفه جویی از منابع ملی از جمله سوخت و حفظ جان هم وطنان است.
جان مردم چی؟ رانت خودرو خوران چی؟ این همه فساد و آلودگی در صنعت خودرو چی؟
مانور تجملات الان هم بر قرار است!!!
لطفا جون بقیه مردم را نجات دهید که مجبورند پراید و سمند و پژو سوار شوند!!!!!!
درسته . واردات خودرو سبب رقابت نخواهد بود چون همطراز خودروهاي داخلي نيست.ضمنآ ارز كشور را خارج مي كند.
افزایش کیفیت یک کالا وابسته به اراده مسئولین ونیاز جامعه است یک تولید کننده اگر در زمزه رقابت بیافتد مجبور به ارتقاء کیفیت کالای تولیدی خود میشود ولی اگر رقابت نباشد هیچ وقت در بهبود کیفیت کالای خود نخواهد بود اکنون دو خودرو ساز موجود در جامعه با حمایت مافیای خودرو احصارا کالای خود را بدون تبلیغ پیش فروش میکنند واین هیچ وقت به بهبود کیفیت خودرو خود نخواهد بود این را زمان ثابت کرده است ولی اگر خودرو وارد بشود و مردم بجای خرید خودرو داخلی با همان مبلغ شاید کتر از ان مبلغ بتواند یک خودرو با کیفیت خارجی بخرد هیچ وقت از خودرو های داخلی استفاده نخواهد کرد با کاهش مشتری خودرو سازان داخلی به فکر چاره خواهند افتاد واین در واقع احساس نیاز میکند و کیفیت خود را ارتقاء میدهد
تجمل یعنی چه یکی توضیح بده چون تو این سالهای بعد از انقلاب تنها چیزی که ندیدم تجمل بوده و شکلش فراموشم شده
عزیزم بگو منافع عده ای به خطر میفته چرا صورت مسئله رو عوض میکنی
ظاهرا ملت ایران لیاقت جنس خوب رو ندارند
تا کی این افکار پوسیده رو بر مردم تحمیل می کنید
بستگی دارد چه خودرویی وارد شود. ایشان درست میفرمایند، اگر واردات به خودروهای میلیاردی منحصر باشد حتما به آن مشکل میخورد ولی اگر خودروهایی با قیمتهای مشابه خودروهای معمولی داخلی باشد، مسلما چنین نخواهد شد
نه اینکه مانور تجملات در کشور مانیست .
شما بجای فکر کردن به تجملات به فکر رفع مشکلات اقتصادی میلیون ها مردم باشید
واردات خودرو نوعی مانور تجمل را در جامعه ما دامن می‌زند
ایشان بپرسید آیا چندین هزار خانوار که به دیلیل کیفیت پایین ماشین های ایرانی عزادار شده و عزیزی رو از دست داده اند خبر دارند یا نه
داشتن ماشین روز با قیمت همین ماشین های آشغال ایرانی تجمل گرایی هست
یکی بیاد تجمل گرایی رو تعریف کنه
تجمل خیلی وقته در جامعه رواج پیدا کرده مخصوصا از طرف برخی از مسئولین . الان با این وضع فقط درصد کمی از مردم توانایی خرید خودرو دارند. تازه شما حرف از تجمل میزنید.کجائید آقا.
همچین میگه بهبود کیفیت داخلی انگار فرغونسازا دیروز شروع به کار کردن. این همه سال آشغال تولید کردن هیچکس هیچی بهشون نگفته چون همتون توو سود فروش این فرغونها به مردم بدبخت شریکین. بخاطر همین نمیذارین واردات انجام بشه
بااینگونه ترفندهای نخ نمامانع ورودخودروهای ایمن نباشید.جان مردم ارزشمنداست.
خودروهای خارجی از نظر شما تجمل گرایی هست چرا که تخصصی در خودرو و کیفیت خودرو ندارید . و از امار کشته ها و معلولان جاده ها و خسارت های مادی و معنوی ندارید . حاج آقا در مورد چیزهایی که تخصص ندارید نظر ندهید سنگینتره.
در ضمن ارزی که خودروسازها برای واردات قطعات بی کیفیت چینی هدر میدن دست کمی از واردات خودرو نداره. و این جدا از خسارت های خدروساز ها به شرکتهای بیمه بابت دیه و خسارته . و نکته ای دیگر جان مردم بیشتر ارزش داره یه ارز مملکت؟
بابا اندیشمند ، پراید شده 200 میلیون ، خودش مانور تجمله ، یک کارگر ساده بعد چند سال میتونه همون پراید رو بخره ؟
حاج آقا این ماشین های چینی که سه چهار برابر نرخ واقعی وارد می شوند و محدودیتی هم ندارند نشانه چه چیزی است؟
مگه خودرو خاجی نشانه تجمل نیست؟
دس چرا اکثر ادارات ومسوولین ازخودرو خارحی استفاده میکنند؟
احسنت نظرت کاملا فنی می باشد
ورود ماشین استاندارد که محافظ جان مردم هست تجمل گرایی ایجاد می کند بله شما که مشخصا سوار انگورجعبه های ایرانی نمی شی تا بفهمی مردم چقدر باید هزینه تعویض قطعات و ایمنی بدن
خودش چی سوار میشه؟؟؟؟
بجای حرفهای شعارگونه کمی علم اقتصاد یاد بگیرید
آقاجان خودروی معمولی وارد کن نه لاکچری اینهمه خودروی معمولی هست که با قیمت پایین تر از خودروهای داخلی میشه وارد کرد. البته این حرفها بهانه هست و موضوع برای مردم مشخصه
در مملکت ما کار واقعی و خلق ارزش بسیار نادر است و اکثر مردم گذراندن وقت در محیط کار بلاخص از نوع دولتی و خصولتی را معادل کارکردن می دانند که تصور باطلی است چون حضوری که منجر به خلق ارزش نشود هیچ ارزشی ندارد بلکه مضر هم هست.همه این فرایند ناشی از رواج تن پروری در بین مردم بواسطه درامدهای باد اورده نفتی در 50 سال گذشته بوده است.مقوله خودرو هم جدا از این موضوع نیست .ایا در کشوری که درامد سرانه اش 3000 دلار است همه مردم باید خودروی شخصی داشته باشند،ایا می توانید حتی تصور کنید همه مردم بالای 18 سال هندوستان که اقتصاد هفتم دنیاست بخواهند خودروی سواری داشته باشند؟ایا اگر ما نفت نداشتیم و باید بنزین را مثل بقیه دنیا لیتری 50 هزار تومان با همین درامد فعلی می خریدیم حتی اکثر مردم به داشتن خودرو هم فکر می کردند؟وقتی این موارد دچار اختلال شود کار به جایی می رسد که یک کارمند با درامد 200 دلار در ماه هم هوس سوار شدن به خودروی 20000 دلاری را می کند و این را حق خود می داند اما عقلا می دانند این ارزو هر گز تعبیر نخواهد شد چون علم اقتصاد اجازه ان را نمی دهد.خودروی 20000 دلاری سوار شدن ویژه عامه مردم کشورهایی با درامد سرانه بالای 50000 دلار مانند المان و ژاپن است و در کشوری مثل ما فقط ثروتمندان توان خریدن ان را دارند و از نمد وارداتش کلاهی برای عوام کم درامد در نمی اید همانطور که جناب مصباحی مقدم گفته اند.
بابا همین ماشینهای در پیت چینی از جمله لیفان که مونتاژ میشه ایران هیچکدام قطعاتش نیست اگرم تقلبی پیدا بشه قیمت خون باباشون میفروشن
کشور به قول خودشان ثروتمند هستیم ولی همه فقیر
باسلام‌اولا‌به‌ایشان‌چه‌ارتباطی‌دارد‌
مشگل ما واردات خودرو نیست ، مشگل اینکه هرکسی برای خوش صاحب نظره
چرا خودرو لوکس وگران .‌‌در قبال خودرو فرسوده خودرو باکیفیت ومناسب وارد کنید .اگر بگذارند از ما بهتران
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی