بازدید 164914

قیمت جالب پراید و ماکسیما در افغانستان

.البته به گفته خود افغانها و علیرغم ارزانی بسیار زیاد خودرو در این کشور کسی حاضر به خرید چنین خودرویی نیست و اغلب مردم خودروهای شاسی بلند و ژاپنی را ترجیح می دهند.گفتنی است در افغانستان خودریی مثل پراید کره ای یک میلیون و هفتصد هزار تومان بوده و ماکسیما که خودرو لوکس ایرانی محسوب می شود درافغانستان حدود 6 میلیون تومان قیمت دارد.
کد خبر: ۱۱۰۷۱۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۷ 25 July 2010
افغانستان به عنوان کشوری پر حادثه برای دو گروه از افراد سرزمین بهاری محسوب می شود اول نظامیان و دوم خبرنگاران ، هر چند گروه نخست به ظاهر سلاح کار آمد تری را در دست دارد ولی گذشت 9 سال از اشغال نظامی این کشور و تداوم فزاینده نا امنی در افغانستان حاکی از نا کارامدی سلاح نظامی در مواجهه با اعتقاد بر آمده از جریانات فکری است.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به افغانستان، شواهد حکایت از آن دارد که قلم در افغانستان از برد بیشتری برخوردار است و البته دولتمردان افغانی هم به این قشر توجه ویژه ای دارند به گونه ای که معروف بود در جشن تولد یک خبرنگار کابلی می توان چندین وزیر وکیل مجلس را یافت. حتی بسیاری معتقدند با وجود ناامنی های موجود، افغانستان به لحاظ رسانه ای ازاغلب کشور های همسایه خود پیش تر است زیرا خبرنگاران ومطبوعات درآن آزادی عمل ویژه ای داشته وشبکه های تلویزیونی خصوصی عرصه را برای غیر حرفه ای گری شبکه دولتی افغانستان تنگ کرده است. 

گذشته از این سخنان فضای خبرساز جذابیتی برای خبرنگاران دارد که به رغم ناامنی و احتمال هر گونه حادثه ، ماجراجویانه در بطن اتفاقات حاضر شده و افکار عمومی را در جریان قرار می دهند. یکی از خبرنگاران ایرانی که برای کار به این کشور رفته و درآن جا با یک رسانه خارجی همکاری می کرد ازفضای کاری خود در افغانستان می گفت: کابل شهری است که فضای کار برای خبرنگاری مهیا بوده و ما با محدودیت های بسیار کمی مواجه هستیم ولی خبرنگاری در برخی نقاط دیگر افغانستان شرایط خاص خود را دارد . مثلا برای گرفتن چند فریم عکس از قندهار مجبور شدم بیش از سه ماه ریش خود را دست نزنم و با لباس افغانی به قندهار سفر کنم.

به هر حال سفر به افغانستان به همراه وزیر محترم خارجه وهیئت همراه برای شرکت در اجلاس بین المللی کابل حاشیه های بسیاری را داشت که شاید اگر بخواهیم ریز به ریز آنها را نقل کنیم، متنی عریض و طویل می شود لذا فقط به برخی از حاشیه های خاص مربوط به هیات سیاسی و رسانه ای اشاره می شود.

-  هیات ایرانی حاضر در کنفرانس کابل مشتمل بر سه گروه بود که عده ای از طریق هواپیمای فالکون حامل وزیر بعد از ظهر روز دو شنبه عازم کابل شده بودند.هیات دیگر محافظین بودند که آنها نیز روز دو شنبه عصر وارد کابل شدند . هیات سوم نیز خبرنگاران بودند که به همراه دو تن از کارکنان وزارت خارجه صبح روز دوشنبه از طریق مشهد خود را به کابل رساندند.  البته سفیر و تیم دیپلماتیک ایران مستقر در کابل نیز در این کنفرانس حضور یافته بودند.

- پیش از برگزاری کنفرانس کابل ، منوچهر متکی به ترتیب با زلمای رسول وزیر امور خارجه ، حامد کرزی رئیس جمهور ، و یونس قانونی رئیس مجلس افغانستان دیدار و گفتگو کرد ولی در جریان دو دیدار اول هیات رسانه ای به دلیل تدابیر امنیتی خاص در کابل به دیدارها نرسید و از همین بابت برای دیدار با رئیس مجلس، خبرنگاران همراه با هیات دیپلماتیک با خودروی وزارت امور خارجه افغانستان که یک بنز 350 کلاس C مدل 2010  بود فرستادند تا پلیس مانعی برای ورود آنها ایجاد نکند ولی نکته جالب این بود که درخیابان های ناهموار کابل با این خودرو چنان رانندگی می کردند که چندین بار کف خودرو با زمین برخورد کرد.البته به گفته خود افغانها و علیرغم ارزانی بسیار زیاد خودرو در این کشور کسی حاضر به خرید چنین خودرویی نیست و اغلب مردم خودروهای شاسی بلند و ژاپنی را ترجیح می دهند.گفتنی است در افغانستان خودریی مثل پراید کره ای یک میلیون و هفتصد هزار تومان بوده و ماکسیما که خودرو لوکس ایرانی محسوب می شود درافغانستان حدود 6 میلیون تومان قیمت دارد.

- هیات ایرانی در تمامی دیدارها با استقبال خاصی مواجه بوده و بنا به گفته حاضرین در این دیدارها مترجم چندان نقشی نداشت ولی در دیدار منوچهر متکی با رئیس مجلس که خبرنگاران نیز حضور داشتند باید گفت احترام یونس قانونی به هیات ایرانی به گونه ای بود که همه ما را شرمنده کرد. او حتی از دفتر خود خارج شده و درمقابل راهرو مسئول دفترش به انتظار هیات ایرانی ایستاده بود و به هیات خبرنگاران که شامل سه مرد و یک خانم بود نیز تک تک خیر مقدم گفت.

- در مدتی که خبرنگاران در مقابل درب ورودی مجلس افغانستان متوقف بودند با یک سرباز افغانی هم صحبت شدیم که او از شیعیان و هزاره های افغانستان بود. او گفت چندین سال در ایران بوده و در شهر شیراز مشغول به فعالیت بوده است ولی پس از مهیا شدن شرایط زندگی در دوران مجاهدین افغان به این کشور باز گشته و در رکاب احمد شاه مسعود با مبارزه با نیرو های خارجی پرداخته است.جالب اینکه یک سرباز دیگر نیز در مقابل هتل محل استقرار خبرنگاران با شکل و شمایل مشابه هم صحبت ما شد که او هم شیعه و هزاره بود که می گفت حتی در جنگ تحمیلی ایران و عراق حضور داشته است.

- منوچهر متکی پس از انجام دیدارهای مذکور ابتدا زمان کوتاهی درضیافت وزیر امورخارجه افغانستان شرکت کرده وسپس درضیافتی که درسفارت ایران درکابل برگزار شده بود به ایراد سخنانی پرداخت. درضیافت سفارت ایران تعدادی از وزرا و روسای جمهور سابق  افغانستان شرکت کرده بودند ولی از آنجایی که این ضیافت رسمی نبود خبرنگاران در آن حضور نیافتند.

- روز کاری کنفرانس کابل برای خبرنگاران از ساعت 5 صبح آغاز شد و این در حالی بود که خود کنفرانس ساعت 9 شروع به کار کرده بود. حداقل 5 ایستگاه نگهبانی و چندین گیت امنیتی خبرنگاران دارنده کارت ویژه اجلاس را تفتیش کرده وحتی کوچکترین شئ را از آنان می گرفتند.دوربین ها و لوازم ارسال خبر نیز از شب قبل از کنفرانس چک شده بود با این وجود خبرنگاران از سالنی غیر از سالن کنفرانس این نشست را پوشش دادند. قریب هزار نفر از خبرنگاران و تصویر برداران این کنفرانس را برای افکار عمومی تصویر کردند و این حجم استقبال برای افغان ها غیر مترقبه بود لذا نا هماهنگی هایی در جریان برگزاری دیده  شد ولی این نا هماهنگی ها با عذر خواهی مسئولین برگزاری سریعا رفع و یا به طریقی جبران می شد.

- یکی از ناهماهنگی های بسیار واضح در کنفرانس پرچم کشورها بود که در مقابل هیات ها قرار داشت برای مثال پرچم مقابل وزیر امور خارجه کشورمان متعلق به کشور کانادا بود که در جریان سخنرانی وزیر، مالکی سفیر ایران درافغانستان ابتدا روی این پرچم را برگرداند تا دیده نشود ولی به رغم این کار دوربین از زاویه ای فیلم می گرفت که باز هم پرچم  دریده می شد لذا در مرتبه دوم سفیر خود اقدام به برداشتن این پرچم از مقابل سفیر کرد.

- نکته قابل توجهی که برای همه خبرنگاران در این نشست مورد سوال بود اینکه چرا در چند سخنرانی اول اجلاس، تصویری از هیات ایرانی در این کنفرانس پخش نشد و وقتی دوربین به هیات ایرانی می رسید تصویر باز می گشت. پس از گذشت چندین سخنرانی به یک باره چند تصویر ازهیات ایرانی پخش شد که بنا به گفته یک عضوهیات این روند با تذکر هیات ایرانی تصحیح شده بود.

- سخنرانی منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان اما جریان کنفرانس را پس از سخنان کرزی ، خانم کلینتون و بان کی مون عوض کرد. وی که نخستین سخنرانی بود که به زبان رسمی خود به ایراد مواضع ایران می پرداخت خواستار ترجمه دقیق کلمات خود شد و در حضور خارجی ها از خارجی ها انتقاد صریحی کرد. در جریان این سخنان رئیس جلسه که وزیر افغانی بود خواست که به دلیل کوتاهی وقت و همچنین غیر مرتبط بودن طرح مباحثی مثل عملیات تروریستی زاهدان سخنان متکی سریع تر پایان یابد ولی وزیر امور خارجه سخنان خود را به تمام و کمال بیان کرد و پس از اتمام سخنانش حرکتی در کنفرانس و خبرنگاران افتاد.

- سخنان منوچهر متکی برای خبرنگاران بسیارجالب بود زیرا مسائلی را بازگو می کرد که واقعیات افغانستان بود ولی هیچ کس توان گفتنش را نداشت. این گفته نه از سوی یک خبرنگار ایرانی بلکه از یک مسئول ریاست جمهوری افغانستان است. حتی خبرنگار افغانی شبکه انگلیسی نیز سخنان متکی را به رغم تندی به حق دانست و گفت افغانستان درد خارجی دارد نه داخلی. به هر تقدیر از بر آوردی که خبرنگار مهر از سخنان منوچهر متکی در میان خبرنگاران داشت، اغلب رسانه های داخلی افغانستان موافق و خرسند از طرح این مباحث بودند و رسانه های خارجی نیز اگر خبرنگار افغانی داشتند موافق و سیاست یک بام و دوهوا را در پیش گرفتند. اما خبرنگاران غیرافغانی رسانه های خارجی درفضایی غیر از واقعی به حاشیه پردازی درباره سخنان وی اقدام کردند.

- متکی قبل از اتمام اجلاس جلسه را ترک کرد ولی به محض ورود به راهرو با دعوت های مکرری برای دیدار مواجه شده بود ازجمله این دعوتها می توان به درخواست دیدار بان کی مون اشاره کرد که از سوی نماینده این سازمان درافغانستان به مسئولین سفارت رسیده بود.لذا طیف جدیدی از دیدارها درحاشیه اجلاس و درمحل وزارت خارجه افغانستان  آغاز شد که از آن جمله می توان به گفتگو با وزیر امور خارجه بلغارستان ،ژاپن ،ایتالیا و .... اشاره کرد که برخی از آنها رسمی و رسانه ای شد. 

- وزیر خارجه کشورمان در آستانه پرواز به مقصد ایران با کارکنان وزارت خارجه نیز دیدار کوتاهی کرد و سوار هواپیمای کوچکی شد و کابل را ترک کرد ولی پس از رفتن وی خبرنگاران هیات ایرانی حدود 60 ساعت دیگر در افغانستان ماندند تا برخی دیگر از وجوه زندگی در این کشور را دریابند. حاشیه های این قسمت از سفر خبرنگاران به افغانستان را به زودی می توانید در خروجی خبرگزاری مهر ملاحظه فرمائید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۰
انتشار یافته: ۰
داااااااااارم هوای عااااااااااااااشقی !!!!!!!!!!!
اینکه در افغانستان ماشین ارزان هست هیچ مزیتی ندارد اگر مالیاتی که دولت بر واردات یا ساخت ماشین قرار می دهد واقعا صرف ارائه خدمات و ایجاد شغل کند ارزش بیشتری دارد
واقعا" ظلم یعنی چی؟ تورم یعنی چی؟ مردم ایران از افغان بدترند ؟ هی بگین هسته ای اولیم ،بابا ول کنین این حرفها رو تو رفاه مردم هر روز خلاف جهت میریم ولی آمارمون عکسه هی مثبت تر میشه
چه افتخار بزرگی افغانها کلی تحویلمان گرفتن
پس قيمت پرايد چي شد
اين خيال خام را از سر در بياوريد كه افغاني ها خام ايراني ها شوند. ماشين ارزان و امكانات باد آورده را ول كنند و به خزعبلات شما توجه نمايند.
حالا که قرار است قيمت بنزين واقعي شود ديگر دليلي براي توليد و حمايت از خودروهاي بي کيفيت داخلي و جود ندارد
بهتر است يک مهلت به خودروسازان داده شود تا خودروي کم مصرف و با کيفيت بسازند
مردم که گناهي ندارند
با سلام :
زنده با دیپلماسی فعال وکارای ایرانی که بالاخره ثمر داد وغیر از کمونیستهای نیازمند امریکای جنوبی بالاخره یک جای دنیا تحویلمان گرفتندواز مسئولان به گرمی استقبال کردند انهم کشور پیشرفته افغانستان که سی سال از اواره گانش حمایت می کنیم اما کشور برادر وهمسایه امروز و ایالت عهد قجری دیروز آب هیرمند را به روی ما می بندد.
در ضمن بهتر است خودرو سازان پر ادعای وطنی هم به این سفر می رفتند شاید شرم می کردند.
کوروش
ایکاش اقتصاد ماافغانیبود.
کیف کردم و حظ وافر نصیبم شد.
اصولا افغانیا برزیلیا پاکستانیا بنگلادشیا آفریقاییا ایرانیا رو خیلی تحویل می گیرند.
قيمت واقعی خودرو يعنی اين....دولت ما خود عامل تورم در همه ی زمينه ها من جمله خودرو است ولی كو گوش بدهكار؟
من كه شخصاً اگر قيمت خودروها مفت هم باشد حاضر نيستم در آنجا باشم.
قیمت پراید ایرانی در سوریه 3 میلیون تومان به صورت وام 5 ساله و بدون پول پیش می باشد.آیا این ظلم در حق مصرف کننده ایرانی نیست
ببین ماکسیما چقدر به پای خودشون در میاد که 6 تومن میدن به افغان ها !
اونوقت اینجا فقط خرپولها میتوانند سوار شوند.
برای همینه که من عاشق این مملکتم!!
بله دیگه بعد ما ایرانیها این همه پول ریختیم تو شکم ایران خودرو آخرش هم باید بدترین ماشینها رو شوار شیم
بعد اقایون بنز ۳۰۰ ملیونی سوار شن !!!!!!!!!
وای برما که اندازه یه افغانی هم نیستیم ...آخه شرم کن تا کی این مردم بدبخت بی گناه تاوان بپردازند مگه چی کردند ؟؟؟؟که ماکسیما براشون آرزو باشه؟
وای برما که اندازه یه افغانی هم نیستیم ...آخه شرم کن تا کی این مردم بدبخت بی گناه تاوان بپردازند مگه چی کردند ؟؟؟؟که ماکسیما براشون آرزو باشه؟
قابل توجه شرکت های خودرو سازی که پراید تولید ایران را که اصلا کیفیت ندارد را 8 میلیون می فروشد و ماکسیما را بالای سی میلیون می فروشند در صورتی که قیمت ماکسیما با قیمت پراید ایرانی یک قیمت است خدا به مردم ایران رحم کنند
این همه چرت و پرت نوشتین بعد عنوانش قیمت جالب ... و فقط چند خط در این مورد حرف زدین
بعد هی بگید سوبسید بنزین. بابا به خدا شما یارانه همه چی رو با فروش یه پراید از مردم می گیرید بعد خورد خورد پس می دید تازه هیچ وقتم همشو پس نمی دید.
مطمئن باشید اگر در ایران کسی قصد تولید و فروش خودروهای یک میلیون تومانی و شش میلیون تومانی داشته باشد، نابودش می کنند.
قابل توجه مسئولین محترم !!!!!!!!!!!
نمیشه از افغانستان پراید با تعرفه 100درصد وارد کنیم؟؟؟!!
پس شما هم موافقيد كه دولت در زمينه خودرو به ملت دارد ظلم ميكند!!!؟
چطوره در راستای واقعی کردن قیمت‌ها دولت از همینجا قیمت‌ها رو واقعی کنه!!!
مگه ميشه ماكسيما 6 ميليون تومان باشه؟

من خودم 2 تا ميخرم اگه بشه وارد كرد.
پس اين اختلاف قيمت چيه كه از ما ميگيرن؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ما با آخرين سرعت داريم پيشرفت ميكنيم خودمان حاليمون نيست
خدايا خودت عاقبت همه ما رو ختم به خير بفرما
افغانستانم ارزوست !!!!!!!!!!!!
اقاي احمدي نژاد؛چرا قيمت بنزين بايد به قيمت جهاني برسد ولي قيمت و كيفيت خودروهاي داخلي نبايد به حد جهاني برسد؟ چرا شما كه اينقدر در مورد قيمت بنزين در ايران سخن مي گويي يكبار هم در مورد كيفيت و قيمت خودروهاي داخل و ظلم خودرو سازها بمردم حرف نمي زنيد؟
پس بریم از افغانستان پراید بخریم که بهتره ، با گمرک در میاد 5 میلیون ، تازه اصل کره هم هست کیفیتش هم بهتره .
واقعا بدا به حال مردم شهیدپرور ایران که با این همه مصیبتی که سرشان آمد و می آید مجبور هستند همین خودروها رو با چندین برابر قیمت بخرند ..... که با من هرچه کرد آن آشنا کرد ..
در افغانستان خودریی مثل پراید کره ای یک میلیون و هفتصد هزار تومان بوده و ماکسیما که خودرو لوکس ایرانی محسوب می شود درافغانستان حدود 6 میلیون تومان قیمت دارد.
چگونه است افغانستانی که نه ثبات دارد نه صنایع خودرو مونتاژ سازی و نه تولید نفت خام می تواند پراید یک میلیون و هفتصد هزار تومانی و ماکسیمای 6 میلیونی داشته باشد و ایرانی با نفت و گاز و صنایع مونتاژ 42 میلیون برای ماکسیما بپردازد؟!
پاسخ:قیمت واقعی خودرو همین است که در افغانستان عرضه می شود،ولی بنزین لیتری 1250 تومان است و ارزش پول افغان چندین برابر ریال ایران است.پول ملی ایرانیان بدلیل سوء مدیریتها بی ارزش شده و بجای سرمایه گذاری پایدار یا چپاول شده و یا به باج به چین و روسیه و اروپا و امریکای لاتین و افریقا و کشورهای خلیج فارس رفته اند.
اینک هر دلار 50 افغانی است یعنی هر دلار 22 تومان و در ایران هر دلار 1050 تومان!یعنی هر افغانی 47 برابر هر تومان ایرانی ارزش دارد!
این است نتایج انزوا و تحجر و فرار استعدادها و به مسخره گرفتن کشور داری و اقتصاد کلان و خرد و خودفریبی و...
این جاست که باید گفت ای کاش من هم یک افغانی بودم
به نازم به دولت خدمت گذار و مهر ورز جمهوري اسلامي !
ملت بدبخت ایران، چه زیبا گفتند: خلایق هر چه لایق.
جالب این است که موضوعی اینقدر شرم آور از نظر شما جالب است .
خوش بحال برادران افغان؟خدا خير بدهد آمريكايي ها را پرايد توليد داخل را با كلي اشكال و نقص فني در ايران ٨ ميليون تومان به ملت مي فروشند ولي برادران افغان با اكراه پرايد كره ايي را ١٧٠٠٠٠٠تومان ميخرند.باز بگويد آمريكا بد است
پراید 5/1 و ماکسیما هم6 میلیون قیمت داره؟؟؟
بله این قیمت واقعی دو تا خودرو ذکر شده هستش
ایرانیا بخونید و ببینید که این خودروسازان داخلی چقدر پول ما را می خورند و یک آب خنکی هم روش!!!!!!!!!!!
این یعنی اند عدالت
بعد بگید ما به ایر انی خدمت می کنیم واقعا برای خودم متاسفم
بابا بي خيال ، دم خروستون باور كنيم يا قسم حضرت عباس : از يك طرف ميگن هند موفق شد ارزان ترين خودرو به مبلغ دو هزار دولار توليد كند از طرف ديگرميگوييد كه قيمت پرايد كره اي 1700 دلار است ؟ خودرو سازي ايران با مشكلات زيادي روبرو است و به نظر من بيش از 15 درص سود دهي ندار دضمن آنكه تنها صنعتي است كه هنوز ورشكسته نشده است . من خودم سمند موتور ملي خريدم به قيمت شانزده ميليون و هشتصد و پنجاه هزار تومان ولي از اين قيمت فقط دوازده ميليون و نيمش به ايران خودرو ميرسيد و بقيه اش فاكتور چيزهاي ديگر بود كه از اين مبلغ دوازده ميليون هم حدود 30 درصد عوارض قطعات است كه به جيب دولت ميرود . فكر كنم شما خو شدارين كه واردات صورت بگيرد و عوارض 100 درصدي به خزانه رود تا اينكه توزيع ثروت بين قطعه ساز و مكانيك و قطعه فروش شود .
چون قیمت دلار واقعی نیست توی حساب کتابهایی که میکنید اینقدر به نتاقض میرسید. اگر دلار رو توی این ده سال ثابت نگه نداشته بودن الان دلار 4000 هزار تومن بود و اون پراید 2 هزار دلاری که میگید میشد 8 میلیون تومان و حساب کتاب ها درست میشد. تا قیمت دلار واقعی نشه جوان مملکت ما بیکار هست و این اختلاف قیمت در واقع یارانه ای هست که دولت داره از پول نفت ملت به چین میده تا برای جوان چینی اشتغال بشه!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر