بازدید 5885
۴

نگرانی کمیسیون تلفیق از شیوه اجرای حذف ارز ترجیحی

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: ارز ترجیحی سیاست درستی نیست و کمیسیون تلفیق هنوز قانع نشده است.
کد خبر: ۱۰۹۸۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۳ 13 January 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، رحیم زارع در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر گفت: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی آیا دولت می‌تواند سیاست‌های جبرانی و حمایتی خود را از هشت قلم کالا به‌ویژه در حوزه دارو، گندم و نان پیاده کند.

وی بیان کرد: کل نیاز کشور به گندم در سال ۸ میلیون تن است که با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، ۱۲ و نیم میلیون تن گندم تولید و واردات می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ افزود: اگر به گوشت قرمز امروز ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص می‌یافت از قیمت فعلی گران‌تر می‌شد.

هادی قوامی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی دیگر مهمان برنامه گفت: ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال آینده نداریم و در لایحه تنها ارز با نرخ ETS خواهیم داشت.

وی بیان کرد: دغدغه دولت و مجلس مشترک است و هدف آنها افزایش رفاه عمومی مردم و کاهش هزینه‌هاست.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: با حذف ارز ترجیحی از روی کالا‌های اساسی، ۷ تا ۱۰ درصد تورم ایجاد خواهد شد که دولت برنامه جبرانی برای دهک‌هایی که بیشتر متأثر می‌شوند در جدول ۱۴ بودجه ۱۴۰۱ در ردیف ۱۷ پیش‌‎بینی کرده است.

زمانیان، عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه باید بین ارز ۴۲۰۰ تومانی و یارانه‌ای که به کالا‌ها پرداخت می‌شود، تفاوت قائل شویم، گفت: آیا ما می‌خواهیم یارانه را حذف کنیم و یا اینکه یک پدیده‌ای به نام ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود دارد که اختلال‌زاست و بازار را دچار دو قیمتی کرده است؟ اگر واقعا هدف ما حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است و هدف حذف یارانه‌ها نیست این سوال مطرح می‌شود که چرا گندم که ساده‌ترین و بی‌اثرترین است، ارز ۴۲۰۰ تومانی آن را حذف نمی‌کنیم

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴
دلیل اصرار بر حذف ارز ترجیحی دقیقا همان دلیل بوجود آمدن ارز ترجیحی است.
حذف ارز ترجیحی اساسا نمی تواند در جهت کاهش شکاف طبقاتی باشد. دقیقتر اینکه، دولت قصد افزایش پرداختی ها به اقشاری خاص را دارد که هم اکنون هم از وضعیت رفاهی بالاتری برخوردار هستند و منبع این پرداخت ها از کجا تامین می شود؟ حذف ارز ترجیحی و فشار بیشتر به اقشار «محروم».
خواهشا" یه کاری بکنید مردم دیگر این نفس ناقص را هم نکشند . درود بر شما که شب و روز برای ملت کار میکنید .
7 تا 10 درصد تورم خواهیم داشت؟ عمو هنوز چیزی حذف نشده هر سال بالای 50 درصد تورم داریم. اصلا شما علم اقتصاد بلد هستید؟
بهتر هر سال دومیلیارد دلار حذف کنید البته میخان کار ضربتی انجام بدن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی