بازدید 47169

آشنایی با نحوه قانونی برخورد با ورود غیرقانونی دیگران به ملک شخصی

ورود به ملک و مکانی که متعلق به دیگران است، اگر بدون اجازه و رضایت صاحب ملک باشد، جرم تلقی می‎شود و مجازات به همراه خواهد داشت این اقدام، ورود به عنف نامیده می‎شود و مجازات این عمل توسط دادگاه تعیین شده و می‌تواند متفاوت باشد؛ بنابراین، اگر شخصی به منزل یا ملک شخصی شما وارد شد، در حالی که شما اجازه‎‎ای به او برای ورود نداده بودید، می‌توانید از طریق مراجع قضایی این موضوع را پیگیری کنید.
کد خبر: ۱۰۹۶۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۱ 02 January 2022

به‎طور کلی ورود به عنف، تجاوز به حریم شخصی دیگران محسوب می‎‏شود که یکی از مصادیق ورود به عنف، بی‎اجازه وارد شدن به ملک شخصی دیگران است.

به گزارش «تابناک» ورود به ملک و مکانی که متعلق به دیگران است، اگر بدون اجازه و رضایت صاحب ملک باشد، جرم تلقی می‎شود و مجازات به همراه خواهد داشت این اقدام، ورود به عنف نامیده می‎شود و مجازات این عمل توسط دادگاه تعیین شده و می‌تواند متفاوت باشد؛ بنابراین، اگر شخصی به منزل یا ملک شخصی شما وارد شد، در حالی که شما اجازه‎‎ای به او برای ورود نداده بودید، می‌توانید از طریق مراجع قضایی این موضوع را پیگیری کنید.


البته بهتر است در ابتدا از طرف شما تذکر و اخطاری به او داده شود و اگر به وسیله‌ تذکر و هشدار شما، آن شخص یا اشخاص از ملک‎تان خارج نشدند، باید از طریق ماموران پلیس و مراجع قضایی پیگیری و این افراد را از ملک خود بیرون کنید.

ورود به عنف چیست؟

به طور کلی ورود به عنف، تجاوز به حریم شخصی دیگران است. یکی از مصادیق ورود به عنف، بی‎اجازه وارد شدن به ملک شخصی دیگران است.

این امر می‌تواند بنا به دلایل مختلف صورت پذیرد، گاه فردی برای درگیری و نزاع بی‌اجازه وارد ملک شما می‌شود و در بعضی مواقع برای سرقت این کار را انجام می‌دهد و هر یک از این موارد مجازات مختص خود را دارند که از طریق دادگاه قضایی تعیین می‌شود.
اغلب اوقات، مجازات ورود به عنف از شش ماه تا یک سال حبس است و گاه ممکن است بیشتر از این زمان باشد.

البته مطابق قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، زمانی ورود به حریم شما ورود به عنف شناخته می‌شود که قصد ضرر رساندن به شما یا ملک‎تان وجود داشته باشد؛ برای مثال اگر کسی بخواهد بی‌اجازه بخشی از اموال شما را تخریب کند، هتک حرمت کرده است، اما اگر ورود به حریم شما برای مواردی هم‌چون عبور دادن حیوانات باشد، مجازاتی نخواهد داشت و از نظر قانون ورود به حریم شخصی به حساب نخواهد آمد.

نحوه ورود صاحب‎خانه به ملکی که اجاره داده است

گاه صاحب‎خانه، به ملکی که مدتی است به شخصی اجاره داده است وارد می‌شود. از آنجایی که قراردادی بین صاحب‎خانه و مستاجر وجود دارد که تا پایان موعد آن ملک در اختیار مستاجر است، ورود صاحب‎خانه به آن ملک، ورود به عنف به حساب می‌آید. البته اگر بدون رضایت مستاجر باشد.
در این مورد استثنایی هم وجود دارد و آن هم این است که مالک بخواهد ملک خود را از جهت وجود عیب و نقص چک کند یا قصد فروش آن را داشته باشد و بخواهد بررسی کلی از وضعیت ملک داشته باشد و مستاجر به او اجازه‌ ورود ندهد، در این زمان مالک باید از مراجع قضایی پیگیری کرده و نامه و حکمی از آنها برای ورود به ملک دریافت کند. این نکته حائز اهمیت است که بدون حکم قضایی مالک نباید به ملک ورود کند.

چگونگی برخورد مالک در برخورد با ورود به حریم شخصی او
اگر صاحب ملک شاهد ورود بی‎اجازه‌ دیگران به حریم خود شود، باید در ابتدا برای بیرون کردن آن‌ها تذکر و اخطار بدهد و سعی کند بدون هیچ‎گونه درگیری و نزاع، آنها را از ملک خود بیرون کند.
این نکته حائز اهمیت است که صاحب ملک به هیچ عنوان نباید با آنها درگیر شود و به آن‌ها آسیبی بزند. چون در این حالت خود نیز جرمی مرتکب شده است. اما می‌تواند از طریق مراجع قضایی و پلیس آگاهی به رفع مشکل بپردازد و از طریق قانونی اقدام کند. یعنی پس از مطلع کردن ماموران پلیس، او می‌تواند از آنها به جرم ورود به عنف شکایت کند.

جرایم مرتبط با ورود به عنف می‌تواند نمونه‌های مختلفی داشته باشد که دو مورد از مهمترین آنها، تصرف در ملک و غصب آن است.

تصرف در ملک شخصی
جرم تصرف در ملک شخصی، یکی از بیشترین نمونه‎های جرم ورود به عنف است که اتفاق می‌افتد. در این جرم، افراد در زمینی که هیچ‌گونه حصاری ندارد، ممکن است ملکی بسازند و این ساخت‎وساز بدون اجازه‌ مالک است.در این مواقع مالک می‌تواند نسبت به دریافت حکم خلع‌ید از طریق دادگاه و مراجع قضایی اقدام کند.

غصب ملک
غصب در زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی بدون اجازه‌ صاحب ملک و به زور بخواهد ملکی را تصرف کند.
مطابق قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، غاصب به عنوان مجرم تلقی و برای او جریمه‎ای در نظر گرفته می‎شود.
بر این اساس غاصب باید دقیقا عین مال را به صاحب ملک برگرداند و تمامی خسارات وارده به او را بازگرداند و اگر این کار را انجام ندهد، دادگاه حکم خلع‌ید صادر خواهد کرد.

حکم ورود ماموران دولتی بدون اجازه
ورود به عنف، استثنایی برای افراد ندارد. به طور کلی هر کسی بدون اجازه وارد ملک دیگری شود، ورود به عنف کرده است، خواه واردشونده مامور دولتی و قضایی باشد یا فردی عادی. مامورانی که بدون هیچ‌گونه حکمی به حریم شخصی دیگران وارد می‌شوند، مجازات می‌شوند که اگر این اتفاق در شب افتاده باشد حداکثر مجازات برای آنها صادر می‌شود. اگر کسی به عنوان مافوق یا رییس به ماموران دولتی زیردست خود، دستور ورود بدون حکم قانونی و بی‌‎هیچ اجازه‌ از صاحب ملک را دهد، به جای ماموران زیرست، مافوق بایستی مجازات شود.

تصرف عدوانی
اگر کسی بدون اجازه‌ مالک یا مستاجر، ملک او را به تصرف خود درآورد از نظر قانون مدنی، تصرف عدوانی کرده است. به طور کلی تصرف عدوانی به دو نوع تصرف عدوانی حقوقی و کیفری تقسیم می‌شود. هر کس به تصرف عدوانی بپردازد، خواه این تصرف از نوع حقوقی باشد یا کیفری، به مجازات یک ماه تا یک سال محکوم خواهد شد. دادگاه نیز در این زمان موظف به رفع تصرف عدوانی خواهد بود.
همچنین این جرم برای افرادی که به تصرف عدوانی در ملک مشاع می‌‎پردازند، صادر می‌‎شود. تصرف عدوانی در یک ملک می‌تواند به صورت ساختن بنا، زراعت و کشاورزی در زمین آن و کاشتن درخت نیز باشد که هر کدام از این موارد دارای مجازات متفاوتی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۲۱
راستی عجب قوانین مترقی ماداریم اگرکسی واردملک شمامثلاً
خانه شماجهت گرداندن سگ ویابرای عبورحیوانی جهت گردش حیوان شد نیازی به اجازه نداردوجرم نیست جرات نمیکنید اعتراض کنید قانون بیچاره تان میکند اینجا که غرب نیست که مردم وحشی باشندکه آنقدرحریم خصوصی محترم باشد که اگرکسی واردملک شمابدون اجازه شدوشمابرای ممانعت از ورودش اورابقتل برسانیدجرم نباشد
شخصی که وارد ملک مسکونی میشود را طبق قانون می توان با ساتور نصف کرد
حالا اگه يك سارق يا جاني با اسلحه وارد خونه فردي بشه و قصد تعرض به جان و مال صاحبخانه رو داشته باشه ، صاحب ملك بايد از متخلف بخواهد اجازه دهد تا نيروي انتظامي رو خبر كند ؟ اين قانون حمايت از مجرمان و متخلفين است و دست مردم مورد تعرض قرار گرفته را براي دفاع مشروع از خود و خانواده اش را مي بندد . يعني بايد اجازه داد متعرض هر كاري كه ميخواد با توسل به سلاح سرد و گرم انجام بدهد و فرار كند و بعد دنبال او بگرديم ؟!!!!!
برادر من دزد وارد خانه می شود صاحب خانه بیاید با تذکر با او صحبت کند و زنگ بزند به پلیس که کی می آید و دزد هم می گوید خیلی خوب شما تماستان را بگیرید من همین جا می مانم
پیگیری از طریق مراجع قضایی!!! شوخی میکنی؟
اينايي كه بالا نوشته ايد صحت ندارد زيرا تعدادي افراد به باغچه بنده در هنگام شب بعد از تذكر كه چرا صداي موزيك را ساعت 12 شب بلند كرده ايد هجوم اوردند كه اگر حفاظ بالاي درب نداشتم معلوم نبود چه اتفاقي مي افتاد به پليس 110 زنگ زدم در كمال تعجب پليس عليه بنده شكايت تنظيم كرد وقتي اعتراض كردم گفتند ايشان از شما شاكي هستند كه گزارش را امضا نكردم اينا را نوشتم فقط جهت اطلاع اگر خواستيد بدايند منطقه اش كجا بود شهرك زعفرانيه جاده سهيليه بود
چه قانون عقلانیی دزد اومد به او فقط تذکر میدهیم. عالیه
با سلام
والا ما یه دونه داریم بنام چراغعلی کل سال تو حیاط خونه های میگرده هرچی بوده و نبوده برده بیش از صدبار گرفتن تحویل مراجع انتظامی دادن ولی زودتر از شاکی برگشته خونه قبلا جنس ها رو پس میداد الان دیگه فهمیده خبری نیس وسایلم پس نمیده مورد داشتیم فیلم دوربین گرفتدش قبول نمکنه میگه پاپوشه حتی یه بار رفتن تو حیاطش برای وسایل رفته شکایت کرده
اگر نشود با تذکر شخص را از ملک خارج کرد چی؟؟ توضیحی داده نشده . مثلا شخص ورود کننده سلاح داشته باشد یا پس از تذکر شخص خارج نشود
یعنی باید صبر کنیم تا سارقین مال و جان و ناموسمون را به تاراج ببرند و اگر زنده موندیم پلیس را در جریان قرار دهیم ؟!!!
آره مثلا دزد اومده..
بری بهش بگو عزیزم برو بیرون لطفا :))
این چه قانونی است یک کسی به زور وارد ملک تو شده و امکان تهدید و کشتن تو را دارد ولی تو حق نداری به وی تعرض کنی . اصلا امکان پذیر هست ؟
جمع کنید این چرندیات را .قوانین یا الکی هستند یا الکی اجرا می شوند .ان چیزی که شاهد هستیم حق دزد و متجاوز خیلی رعایت می شود اگر دزدی وارد خانه شما شد مبادا حرفی به او بزنید که دلخور شود قانون یقه شما را میگیرد که به این دزد محترم بی حرمتی کرده اید.
با سارقی که به قصد سرقت وارد منزل شده باید چه کرد؟
ما که متوجه نشدیم.
یعنی اگر شب یا روز شاهد ورود افرادی باشید که از روی دیوار یا در وارد خانه شده اند و قصد سرقت و اذیت و آزار دارند اگر اجازه دادند که شما با پلیس تماس بگیرید حتما اینکار رو بکنید و اگر اجازه ندادند هیچ مزاحمتی برایشان ایجاد نکنید بگذارید کارشان رو انجام دهند و وقتی از خانه بسلامت خارج شدند حتما با پلیس تماس بگیرید البته اگر شانس داشته باشید ماسک نزده باشند یک چند روزی هم معطل چهره سازی طرف هستید و بتوانند دستگیر کنند در غیر اینصورت بیخیالی طی کنید مبادا کاری کند که خون از دماغشان در بیاد که آن وقت آش نخورده و دهن سوخته هم میشوید باید به دست و پای سارقین و متجاوزین بیافتید تا رضایت بدهند و البته دیه فراموش نشود . قوانین گل و بلبل یعنی همین
سلام
این قوانین متعلق به کشورهای خارجی است و در ایران اجرا نمیشود. بنده ملکی را اجاره دادم و در سال دوم خواستم ملکم را از مستاجر پس بگیرم. مستاجر قلدر بود و ملک را پس نداد، به دادگاه مراجعه کردم، گفتند مصالحه کنید مستاجر بیچاره است، گفتم ملکم را نیاز دارم مستاجر به صورت غیر قانونی و بدون رضایت صحابخانه منزلم را اشغال کرده است، دادگاه ایران گفت به فکر مستاجر باشید و نتیجه گیری : سند رسمی در ایران هیچ ارزشی ندارد. قوه قضاییه در ایران بیسواد است و هیچ ارزشی برای مال و اموال مردم قائل نیست. برادر من ملکت رو اجاره نده به هیچ عنوان.
اگر دزد له زور وارد خانه شد باید به او تذکر دهید واگر گوش نکرد باید در حالی که شما را به مرگ تهدید می کند با نیروی انتظامی تماس گرفته و آنها حتما به موقع می آیند و اگر شما کوچکترین آسیبی به متجاوز بزنید داستان برعکس شده و شما متهم ی شوید . پایان
درود بر شما


لطفا درصورت امکان از این دست اطلاع رسانیها جهت افکار عمومی بیشتر درج بفرمائید.
یعنی اگه دزد اومد باید زنگ بزنم پلیس و اگه تا پلیس بیاد، دزده رفته بود، باید جواب پس بدم که چرا الکی پلیسو سر کار گذاشتم؟
یا اگه من بخوام سگم رو ببرم تو حیاط خونه‌ی همسایه پیاده‌روی، چون قصد آسیب ندارم، اون نه حق داره من رو آزار بده و نه حق داره به پلیس زنگ بزنه؟
این قوانین فاجعه بار تا کی قراره برقرار باشه ، یعنی کسی که شب و نصف شب وارد حریمت میشه ، زن و بچتو زهره ترک میکنه ، برات چاقو یا اسلحه میکشه باید بهش بگی "عزیزم تشریف ببر بیرون اگه نری زنگ میزنم پلیس اونام در آن واحد ( :) ) خودشونو میرسونن اینجا ، اونم میگه چشم عمو!!!!‌
عجیبه که این قوانین تاسف بار و خنده آور همچنان بدون اصلاح باقی موندن.
مثل خیلی از کشورهای دیگه باید بتونی با شخص متجاوز شدیدترین برخورد رو داشته باشی کما اینکه منجر به مرگش بشه که حقشم هست.
یعنی که چی!؟ باید دزد بدونه یک سر کارش مرگ هستش.طبق قانون باید با گل و شیرینی بیرون کرد متجاوز رو! نخیر آقا ما استخون سالم تن دزد نمیذاریم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست