بازدید 17216

«اتوبوس خوابی» در «اتوبوس شب»

وقتی سخن از سرما نباشد، گوشه و کنار شهر تهران، زیر پل‌ها، نیمکت پارک‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و حتی گورهای شهر پناه بی‌پناهان و بی‌خانمان‌هاست. اما در وقت سرما، داشتن محلی گرم برای چند ساعت خوابیدن در یکی از گران‌ترین سکونتگاه‌های جهان یعنی تهران، برای چنین شهروندانی کار آسانی نبوده وهنوز هم نیست.
کد خبر: ۱۰۹۶۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹ 01 January 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، حالا هم زمستان است و هم سرد! و تهران، هر شب بی‌خانمان‌ها را روانه اتوبوس‌های ۲۴ ساعته خود می‌کند. معمولا هر شب این افراد با مشقت فراوان خود را به محل عبور اتوبوس‌های شرکت واحد می‌رسانند تا از سرما یخ نزنند و اگر توانستند چند دقیقه‌ای چشم برهم بگذارند و بخوابند. اتوبوس‌هایی که در این شب‌های سرد، مملو از زنان، مردان و حتی کودکان بی‌سرپناهی است که هر یک داستان خود را دارند اما در بی‌خانمانی شبیه به یکدیگرند.

ماجرای خوابیدن این افراد در اتوبوس، در ساعات اولیه بامداد آغاز می‌شود و تا حوالی ساعت ۵ صبح ادامه دارد، یعنی دم صبح و زمانی که سایر شهروندان نیز برای استفاده از اتوبوس‌ها راهی ایستگاه‌ها می‌شوند. نداشتن ۲۵ هزار تومان بیشتر ( هزینه ارزان ترین مسافرخانه در تهران ۵۰ هزار تومان است) باعث شده تا رفتن به مسافرخانه‌ها برای آن‌ها منتفی باشد. گرم خانه‌ها نیز به گفته برخی از این افراد آنچنان غیربهداشتی است که تحمل آن برایشان‌ بسیار دشوارتر از خوابیدن در اتوبوس است. سرما هم که اجازه ماندن در خیابان را به آن‌ها را نمی‌دهد. می‌ماند صندلی اتوبوس، به شرطی‌ که بهای بلیت اتوبوس را بپردازند و در انتهای مسیر پیاده شوند و باز به اتوبوس دیگری بروند و مسیر رفته را بازگردند. اتوبوس‌های ۲۴ ساعته تهران تنها مامن این افراد است. افرادی که به گفته خودشان، روزها یا کارگری می‌کنند یا دستفروشی یا هرچه که از دستشان برآید. در بین این افراد، معتادان هم حضور دارند اما تعداشان اندک است.

از اواسط آذر ماه برای تهیه این مجموعه چندین شب را در کنار این افراد سپری کردیم و پای صحبت آنها نشستیم و درد دل هایشان را شنیدیم. در این مدت متوجه شدیم که تعدادی از این افراد به صورت دائم در اتوبوس می‌خوابند و تعدادی دیگر هم برخی شب‌ها به خوابیدن در اتوبوس فکر می‌کنند. تعدادشان کم نیست و در دو خط شمال به جنوب ( تجریش – راه آهن و ترمینال جنوب – پارک وی) و یک خط شرق به غرب( تهرانپارس – آزادی) می‌توان آنها را دید. این گزارش حاصل چندین شب همراهی با این افراد است. شاید دیدن تصاویری از این افراد در نیمه‌های شب تهران و در اتوبوس و در خیابان بتواند تنها بخشی از سختی‌های بی سرپناهی این افراد را به نمایش بگذارد. اما خواب چند تکه، بیشتر شبیه چشم برهم نهادنی موقتی است تا خوابی عمیق و آرامش بخش!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۳۴
چقدر بدبخت هستیم ما ایرانی ها و ودلتمردان ما فقط شعار در عمل هیچ در هیچ
توی مملکت اسلامی باید کلاهمون رو بگذاریم بالاتر.
ای وای بر مسئولین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
هزار هزار وای بر مسئولین.
اهای دولت اسلامی لااقل به بی خانمانها از مالیات ماها جای خواب بده ... همش برای پزشکان و کارمندان مفت خور می تراشی...
دلخوش به همین مقدار نباشید
علی برکت الله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
علی برکت که تموم شد سری انقلابی اومد
این گزارش رو تقدیم کنید به اختلاسگران وطن.هر چند برای این جماعت هیچی مهم نیست
عالی...!
همه چیزمون به همه چیزمون میاد
ما شما را به چنان درجه ای از انسانیت می رسانیم که ...!!!
ما شما را به مقام انسانیت می رسانیم!!!
اعلم الهدا: این گزارش جعلی و عکس ها فتوشاب است.
خاتمی: فقر و بی خانمانی در انگلیس و امریکا بی داد می کند.
حداد عادل: اتوبوسخوابی کلمه ترکیبی است از دوواژه بیگانه فرهنگستان
واقعا که ....
جالبه که این همه مسجد خالی در شهر هست که میشه این افراد در آن ها جای داد
حوزه علمیه قطعا راهکار ارائه خواهد داد و دولت مردمی به شکل زود فوری انقلابی آنرا اجرا خواهد کرد
اینا که مهم نیستن. فدای سر مسئولان... مهم اینه که انرژی هسته ای حق مسلم ماست
سرنوشت ملت خوابيده بر روي درياي نفت و گاز !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
واقعا شرم اوره انسانیت مرده اشکم در اومد
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
با اشك كارى نميشه كرد. سياستى دگر بايد.
مسئولین چطور در خانه‌های گرمشان می‌خوابند؟
اصرار بر یک حق به اصطلاح مسلم، ما را از حق زندگی، رفاه، مسکن، خوراک، پوشاک و همه حقوق دیگر محروم کرده.
برا کسی که خانه ندارد، چه فرقی دارد برقش از سوخت فسیلی تامین شود یا هسته‌ای.
خدایا خودت پناه این مردم بی‌پناه باش.
من یه شب با توجه به شرایطی که داشتم در حرم امام خوابیدم البته تابستون بود ولی اینقدر آدم های مختلف بودند از جوان های بیکاری که دنبال یه لقمه نون حلال بودند تا کارتون خواب و غیره جالب این بود که هر دفعه اعلام می کردند که دیگه حق خوابیدن اینجا ندارید پس کجا پناه ببرن ؟؟؟ میلیاردها هزینه کردن ... این مسئولان هیچ وقت به فکر مردم نبودند و نیستند و از دردشون خبر ندارن چه برسه بخوان کوچک ترین مشکلات مردم رو حل کنند
میگن اون زمان در روسیه یک نفر وسط میدان اعلامیه پخش می کرد. مامورا گرفتنش و دیدن تمام کاغذایی که داره پخش می کنه سفید هست. ازش پرسیدن چرا کاغذ سفید؟ گفت دیگه چیزی برای نوشتن نمونده. همه چی مثل روز روشن هست.
دقیقا وضعیت الان ما هست
خب دولت به جای هدر دادن منابع چه ارزی و چه ریالی یک بخش خییییییییییلی کوچکشرا اختصاص بده به توسعه گرم خانه ها برای افراد بی سرپناه اینهاااا از کهکشان دیگه ای نیامده اند .. قطعا که فقر ، بی عدالتی و ..... وضعیت نابه سامان معیشتی این بندگان خدا را به احوال انداخته ... انجمن های مردم تا یک جا میتونن هزینه ی اینها را تامین کنند وظیفه اصلی بر دوش دولت است .... دولتمردان متمایز از مردم شده اند به لحاظ حقوق و معیشت و..... خب بااااااااااااااید بتونن پاسخگوی این مسایل هم باشند .... این مردم بی نوا نه زیر پوست شهر که در سطح و روی شهر هستند ....
رحمت به روح پدر و مادرت تابناك كه اين عكسهاي دردآور رو گذاشتي... ما ملت امام حسينيم والله قسم زيبنده ما نيست
تهران 1400
و دیگر هیچ
دلم کباب شدبرای اون بچه های معصوم

اگه من از مسئولین بودم و اندک مرام و معرفتی در وجودم بود. اندک انسانیتی برای من باقی مانده بود، با دیدن این عکسها چکار می کردم؟
یه کار و جای مناسب براشون تهیه کنید از این وضعیت بیان بیرون
الان ابتدایی ترین حق مردم حق غذا ،پوشاک امنیت داره کمکم به یه مطالبه در میاد بقیه پیشکش این بود عدالت اجتماعی اقایون ،جوامع دیگه که انقدر شعار نمیدن خیلی بهتر عمل میکنند تا ما ما شدیم فقط شنونده وعده های توخالی اقایون
مقام انسانیت..
لکن دلخوش به این مقدار نباشید
پس کارکرد مساجد چیست؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
کارکرد حوزه ها با آن همه بودجه محرمانه و ادعای خمس و زکات و در راه مانده چیست؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اگر قراره از اتوبوس برای این کار استفاده بشه، باید مناسب سازی بشه. این صندلی ها برای یک ساعت نشستن خوب است نه برای خوابیدن. تعدادی اتوبوس از رده خارج رو بردارند و صندلی های داخلش رو تخلیه کنند و بجاش تخت بگذارند که بشه استراحت کرد و اقداماتی از این دست.
بعد از این افراد هزینه اندکی بگیرند. شبی 25 هزار تومن رو این افراد ندارند بدهند. شبی حداکثر 5 تومن بگیرند. صبح اتوبوس رو ضد عفونی کنند بخاطر کرونا.
اول ازهمه چراگرم خانه هاکثیفندیعنی هیچ کس وظیفه ای دراین خصوص نداردآیااداره ای به نام اداره بهداشت به این اماکن سرنمی زند آیاشهرداری ازوجودهمچین جایی بی خبراست که حتی مردم حاظربه اقامت شبانه درآنهانمی شوندپس مدیریت شهری به چه دردی می خورد.دوم آیامی توان اتوبوسهای خراب خط واحدرابصورت اقامتگاهای زمستانی موقت درنقاط مختلف شهرقراردادوبه اندازه پول بلیط ازمراجعین هزینه گرفت.
مسجدها رو باز کنید برای این بندگان خدا. چرا خانه خدا را به روی بندگان خدا میبندید؟چرا مسئولان این اوضاع اقتصادی، مردم رو به این وضع دچار کردن؟
این ها هم نشانه سیاست و روش کار غلط است. وقتی دو شرکت ایران خودرو و سایپا بعد از اینهمه سال و حمایت مطلق و فعالیت بدون رقیب باز هم ضرر می دهند معلوم است که یا روش کار غلط است و یا پول به جای دیگر می رود. وقتی مردم در فقر و تنگنا هستند یعنی راهکارهای ارایه شده برای حل مشکل معیشت مردم غلط است. یکی به این آقایان بگوید بس است از متخصصین واقعی استفاده کنید نه از افرادی که فقط نام دکتر را یدک می کشند. قرار بود به کجا برسیم ولی به اینجا رسیدیم.
پولهایی که به جای آبادانی ایران در عراق و سوریه و یمن و لبنان و غیره خرج میشه چرا ؟ واقعا چرا؟ آیا جوابگویی هست ؟
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی