بازدید 10042

قوانین تغییر نام چیست؟

در شش ماهه سال ۹۹ تعداد ۶۹۸ واقعه طلاق و در ۶ ماهه سال ۱۴۰۰ تعداد ۶۷۰ واقعه طلاق ثبت شده است که ۲۸ واقعه کاهش داشته است.
کد خبر: ۱۰۹۴۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸ 24 December 2021


مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: براساس ماده ۲۰ قانون ثبت‌احوال اسامی انتخابی نباید مغایر با جنسیت فرد و فرهنگ ایرانی- اسلامی باشد و هم‌اکنون تقاضای تغییر نام در کمیته ویژه‌ای با عنوان «کمیته نام» که در سازمان ثبت احوال تشکیل شده، رسیدگی می‌شود و در صورتی که مغایرتی با دستورالعمل تغییر نام وجود نداشته باشد، با آن موافقت می‌شود.

علیرضا مهرآور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: براساس برآورد جمعیتی که در سال ۱۴۰۰ انجام شد، جمعیت خراسان جنوبی ۸۳۴ هزار نفر در این سال است که خراسان جنوبی یک درصد جمعیت کل کشور را دارد و دارای رتبه ۲۸ به لحاظ سهم جمعیتی در ایران است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی بیان کرد: خراسان‌ جنوبی در سال ۱۳۹۵ یازدهمین استان سالمند کشور با میانگین ۹.۳ درصد بود و براساس آمار سال ۱۳۹۹ بعد از خراسان شمالی رتبه دوم ازدواج در کشور را دارد.

وی گفت: در میزان فوت رتبه ۲۳ کشور، ولادت رتبه دوم و طلاق رتبه ۲۷ کشور را داریم و براساس شاخص مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۹ خراسان‌ جنوبی بعد از سیستان و بلوچستان رتبه دوم باروری را دارد، اما افت شاخص را ۲.۳۶ در سال گذشته داشتیم.

مهرآور ادامه داد: از کل جمعیت خراسان جنوبی ۳۰ درصد در سن صفر تا ۱۵ سال، ۲۲.۸ درصد سن ۱۵ تا ۳۰، ۳۷.۴ درصد سن ۳۰ تا ۶۰ سال و ۹.۸ درصد ۶۰ سال به بالا هستند که بیشترین سهم جمعیت استان در سن فعالیت بین ۱۵ تا ۶۴ سال بوده و فرصت طلایی جمعیت از لحاظ اقتصادی است.

وی اظهار کرد: جمعیت استان از ۷۶۹ هزار نفر در سال ۱۳۹۵ به حدود یک میلیون نفر در سال ۱۴۱۵ نفر خواهد رسید که در این مدار جمعیتی افراد زیر ۱۵ سال، ۲۸.۳ درصد جمعیت را در سال ۱۳۹۵ به خود اختصاص داده بود و این رقم در ۱۴۱۵ به ۲۵.۲ درصد می‌رسد.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی بیان کرد: در میزان فوت رتبه ۲۳ کشور، ولادت رتبه دوم و طلاق رتبه ۲۷ کشور را داریم و بر اساس شاخص مرکز آمار ایران در سال ۹۹ خراسان‌جنوبی بعد از سیستان و بلوچستان رتبه دوم باروری را دارد ولی افت شاخص را به ۲.۳۶ در سال ۹۹ را داشتیم که نگران کننده است.

مهرآور ادامه داد: آمار موالید از ۱۰ هزار و ۸۷ واقعه در هشت ماهه سال ۹۹ به ۱۰ هزار و ۶۲ واقعه رسیده است که این کاهش ۲۵ واقعه ولادت (کاهش ۰.۲ درصدی) یک زنگ هشدار است و در هشت ماهه سال ۱۴۰۰ تعداد چهار هزار و ۸۳۹ دختر و پنج هزار و ۲۲۳ پسر در خراسان‌جنوبی به دنیا آمده است و زنانی که در هشت ماهه سال ۱۴۰۰ در خراسان‌جنوبی برای نخستین بار مادری را تجربه کرده‌اند به طور میانگین ۲۵ سال و پنج ماه سن داشته‌اند.

مدیرکل ثبت احوال خراسان‌جنوبی تصریح کرد: در هشت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۸ واقعه فوت در خراسان‌جنوبی افزایش یافته است که این آمار، رشد چهار درصدی واقعه فوت را نشان می‌دهد؛ در خراسان‌جنوبی هزار و ۴۶۱ زن و هزار و ۸۴۱ مرد در هشت ماهه سال جاری فوت کرده‌اند که ۴۳ درصد فوت شدگان روستایی و ۵۷ درصد شهری بوده‌اند.

وی بیان‌کرد: ۷۳.۳ درصد فوت شدگان ۶۰ سال سن و بیشتر و ۴.۶ درصد افراد فوت شده نیز کمتر از ۱۵ سال سن داشته‌اند و از طرفی در شش ماهه سال جاری سه هزار و ۹۰۵ واقعه ازدواج ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۴۳ واقعه یعنی ۱.۱ درصد کاهش داشته است.

مهرآور از کاهش چهار درصدی طلاق در نیمه نخست سال جاری خبر داد و اظهار کرد: در شش ماهه سال ۹۹ تعداد ۶۹۸ واقعه طلاق و در ۶ ماهه سال ۱۴۰۰ تعداد ۶۷۰ واقعه طلاق ثبت شده است که ۲۸ واقعه کاهش داشته است.

وی گفت: بیشترین ازدواج رخ داده برای زنان در سنین ۱۵ تا ۱۹ سال بوده و ۶ درصد ازدواج‌ها هم بین دختران کمتر از ۱۵ سال رخ داده است و در مورد پسران نیز بیشتر ازدواج بین سنین ۲۰ تا ۲۴ صورت گرفته و هفت درصد ازدواج‌ها نیز بین ۱۵ تا ۱۹ سال رخ داده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان‌جنوبی افزود: در هشت ماهه سال ۱۴۰۰ بیشترین فراوانی نام دختران در خراسان‌جنوبی فاطمه، فاطمه زهرا و زینب و در بین پسران امیرعلی، امیرحسین و ابوالفضل بوده است و پوشش کارت هوشمند ملی در خراسان جنوبی ۹۸.۸ درصد است و از ۶۰۰ هزار و ۶۸۰ نفر واجد شرایط برای دریافت کارت ملی هوشمند ۵۹۳ هزار و ۵۶۶ نفر تکمیل ثبت نام کارت داشته‌اند که کارت ۴۹۰ هزار و ۹۲۰ نفر تحویل داده شده است.

وی افزود: در بیرجند مرکز استان ۵.۸ درصد افزایش طلاق نسبت به مدت مشابه سال قبل در ۶ ماه امسال ثبت شده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: در این مدت ۴۶ درصد طلاق‌های ثبت شده طول زندگی مشترک آنان کمتر از پنج سال بوده، ۲۴ درصد بین ۵ تا ۱۰ سال، ۱۴ درصد ۱۰ تا ۵، هشت درصد ۱۵ تا ۲۰، چهار درصد بین ۲۰ تا ۲۵ و پنج درصد ۲۵ سال بیشتر است و بیشترین میزان طلاق بین ۲۰ تا ۲۴ سال برای زنان و ۲۵ تا ۲۹ سال با ۲۷ درصد برای مردان ثبت شده است.

وی با بیان اینکه جمعیت واجد شرایط دریافت کار هوشمند در خراسان جنوبی ۶۰۰ هزار و ۶۸۰ نفر است، افزود: براساس ماده ۲۰ قانون ثبت‌احوال اسامی انتخابی نباید مغایر با جنسیت فرد و فرهنگ ایرانی- اسلامی بوده ضمن اینکه نباید غربی هم باشد؛ البته این موضوع را شورای عالی ثبت‌احوال بررسی می کند و بررسی اسامی جدید نیز در کمیته نام انجام می‌شود.

وی ادامه داد: کمیته نام متشکل از اساتید برجسته و نمایندگان فرهنگستان فارسی است. در حقیقت نام‌های جدید در این کمیته بررسی و ریشه‌های آن توسط کارشناسان بررسی و مشخص می‌شود.

مهراور بیان کرد: تصحیح اشتباهات املائی در نام اشخاص که به دلیل عدم آشنائی مامور با لهجه‌ها و الفاظ و معانی محلی و یا ناشی از تلفظ اظهار کننده پیش آمده، هم نام بودن فرزند با پدر و یا مادر در یک خانواده، هم نام بودن برادران و یا خواهران در یک خانواده، تغییر نام‌ها از صورت عربی به شکل فارسی از قبیل رحمن به رحمان ، اسمعیل به اسماعیل ، اسحق به اسحاق، تغییر نام کسانی که با تأیید مراجع ذیصلاح به دین مبین اسلام مشرف می‌شوند، تغییر نام کسانی که نام آنها اسامی ایام هفته باشد و تغییر نام کسانی که تغییر جنسیت داده و دادگاه صالحه حکم به تغییر نوع جنس در اسناد سجلی و شناسنامه آنان صادر کرده است، دارندگان آنها می توانند با رعایت مقررات مربوطه نسبت به تغییر آن اقدام کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی