آیا بورس قلک دولت شده است؟

در ۳۱ خرداد ماه سال جاری بود که رئیس جمهور رئیسی در نشست خبری خود گفتند که بورس را قلک دولت نمی‌بینند. اما این روز‌ها فعالان بازار سرمایه برخلاف صحبت‌های رئیس سازمان بورس، معتقدند که فروش اوراق کمر بازار نیمه جان را خم کرده است.
کد خبر: ۱۰۸۱۷۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۵ 12 October 2021

به گزارش بورس تابناک، آیت الله رئیسی رئیس جمهور منتخب ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ نشستی را با خبرنگار رسانه‌های مختلف داشت. وی درباره بازار سرمایه گفت: اعتماد مردم را به بازار سرمایه بر می‌گردانیم. وی افزود: دولت بورس را به عنوان قلک خود در نظر نمی گیرد و کسری بودجه را با بورس تامین نمی کند. آیت الله رئیسی اظهار داشت: ساز و کارهای نظارتی را در بورس بکار می گیریم.

رئیس جمهور منتخب گفت: نسبت به سهام خرد تضمین‌هایی برای جبران خسارت‌ها ایجاد می‌کنیم. وی ادامه داد: ساز و کارهای نظارتی در بورس را فعال می‌کنیم که این موضوع از ایجاد تکانه‌ها در بورس جلوگیری خواهد کرد.

حالا بعد از گذشت سه ماه و نیم از این صحبت‌ها حال و روز بازار اصلا خوب نیست و امروز ۲۰ مهر ۱۴۰۰ بازار یکی از سهمگین‌ترین سقوط‌ها خود را نیز را تجربه کرد. کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که دولت در حال فروش اوراق در بازار سرمایه است و این مسئله موجب شده است که پیکر نیمه جان بازار سرمایه تحمل این حجم از اوراق فروشی را نداشته باشد. این کارشناسان می‌گویند که بازاری که ارزش معاملاتش به زور به ۶ الی ۷ هزار میلیارد تومان می‌رسد تنها در روز گذشته در آن ۵۶ هزار میلیارد تومان اوراق معامله شده است.  

آن ها معتقدند که  دولت برای جبران کسری بودجه سنگین خود رو به فروش اوراق در بازار سرمایه آورده است و صندوق ها و بانک ها هم نقدینگی خود را بجای آن که به سمت خرید سهام که حالا به قیمت های ارزنده ای رسیده اند، سوق دهند، مشغول و یا مجبور به خرید اوراق هستند. 

البته این دیدگاه کارشناسان برخلاف نظر رئیس سازمان بورس است. دهقان دهنوی طی مصاحبه ای در روز جاری مورخه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ با بیان اینکه به صورت روزانه حجم فروش اوراق در بازار بدهی قابل توجه است به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: باید به منشا فروش این اوراق توجه جدی شود. بخش اعظم فروش اوراق، ناشی از عملیات بازار باز بین بانک مرکزی با بانکها است که ثبت آمار معاملات در بازار بدهی رخ می دهد و به هیچ عنوان به معنی فروش اوراق توسط دولت نیست. در واقع طی سه هفته اول مهرماه دولت هیچ فروش اوراقی در بازار نداشته است و برای هفته بعد هم برنامه فروش ندارد.

محمد علی دهقان دهنوی تأکید کرد: آن چیزی که تحت فروش اوراق در آمار روزانه منعکس می شود ناشی از عملیات بازار باز بانک مرکزی است و ارتباطی با فروش اوراق توسط دولت ندارد. ضمن آنکه دولت هم متعهد و ملتزم به حفظ نرخ بهره است و هیچ برنامه ای برای افزایش نرخ بهره وجود ندارد و نگرانی در این زمینه کاملاً بی مورد است.

به هر حال گویا دو دیدگاه متفاوت در زمینه فروش اوراق وجود دارد. دو دیدگاهی که درست در نقطه مقابل یکدیگر قرار دارند. مسئولین سازمان و دولتی ها معتقدند در بازار اوراق فروشی توسط دولت صورت نمی گیرد و کارشناسان بازار معتقدند که این منفی های بازار و نبود خریدار به این مسئله برمی گردد که منابع به سمت خرید اوراق سوق داده شده اند. 

هر آنچه هست نکته اینجاست که آقای رئیسی در ۳۱ خرداد ماه سال جاری به دو نکته اشاره درباره بازار سرمایه اشاره کردند: اول اعتماد را به بازار برمی گردانند و دوم اینکه بورس را قلک دولت نمی بینند. 

باید گفت که آقای رئیس جمهور، با منفی های این روزهای بازار سرمایه نه تنها اعتماد به این بازار برنگشته است بلکه شرایط بدتر از گذشته هم شده است و سهامداران خرد بازار سرمایه خسته و درمانده از این بازار هستند. بسیاری از سهامداران فقط منتظرند که سرمایه رفته آن ها در بورس بازگردد و از این بازار برای همیشه خارج شوند. بازاری که می توانست برگ برنده دولت در دوره تحریم ها و کرونا باشد و رونق را به تولید بازگرداند حالا به پاشنه آشیل تبدیل شده است.

اینکه قرار بود بورس قلک دولت نباشد حالا این تصور با آمار و ارقام و اظهارنظر کارشناسان بازار سرمایه شکل گرفته است که اتفاقا دولت در حال اوراق فروشی در بازار سرمایه برای جبران کسری بودجه خود است و صحت این موضوع یعنی بورس دقیقا قلک دولت شده است و این نیز ضربه دیگر به اعتماد سهامداران است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل