بازدید 4367

بیانیه اعضای دائم شانگهای درباره افغانستان

بیانیه مشترک نشست ایران، چین، روسیه و پاکستان به عنوان اعضای دائم سازمان همکاری شانگهای، از سوی وزارت امور خارجه پاکستان منتشر و طرفین بر عزم متقابل خود برای ارتقای صلح، امنیت و ثبات در افغانستان و منطقه تاکید کردند.
کد خبر: ۱۰۷۶۸۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۸ 18 September 2021

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا به نقل از منابع رسمی پاکستان، وزارت امور خارجه این کشور جمعه شب بیانیه مشترک نشست چهارجانبه درباره افغانستان با حضور دیپلمات‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، چین و روسیه را منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: در روز پنجشنبه ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۱، وزیران خارجه ایران، پاکستان، فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگ‌های و سران کشور‌های عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در شهر دوشنبه دیدار و درباره وضعیت افغانستان گفتگو کردند.

آنان بر عزم یکدیگر برای کمک به ارتقای صلح، امنیت و ثبات در افغانستان و در کل منطقه تاکید کردند.

وزیران چهار کشور تاکید کردند که باید به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام گذاشته شود. اصل اساسی "تحت رهبری افغان ها، متعلق به افغان ها" و رعایت حقوق برای دستیابی به صلح، ثبات، توسعه و رفاه توسط مردم افغانستان اجرا شود. باید حفظ شود.

آن‌ها بر اهمیت تعامل با آن دسته از کشور‌ها تاکید کردند، که باید مسئولیت اصلی بازسازی اقتصادی و اجتماعی پس از جنگ در افغانستان را بر عهده بگیرند و باید کمک‌های فوری اقتصادی، معیشتی و بشردوستانه به افغانستان ارائه دهند.

ایران، پاکستان، روسیه و چین بر لزوم به پایان رساندن آشتی ملی در افغانستان و در نتیجه آن ایجاد یک دولت فراگیر که منافع همه نیرو‌های قومی-سیاسی کشور را در نظر می‌گیرد، اشاره کردند.

آنان با توجه به چالش‌های امنیتی ناشی از خاک افغانستان، بر ضرورت هماهنگی تلاش‌ها برای مقابله با تهدیدها، به ویژه گسترش تروریسم و ​​قاچاق مواد مخدر، به منظور اطمینان از ثبات منطقه‌ای و رفع نگرانی‌ها و منافع مشروع کشور‌های همسایه تأکید کردند.

وزیران امور خارجه ۴ کشور نگرانی خود را از وضعیت نامطلوب بشردوستانه و اجتماعی-اقتصادی در افغانستان و همچنین خطرات احتمالی هجوم پناهندگان در منطقه ابراز کردند.

آن‌ها بر ضرورت بازگرداندن زندگی مسالمت آمیز و بهبود اقتصادی کشور تاکید کردند و از جامعه بین المللی خواستند تا به صورت فوری به کمک‌های بشردوستانه به افغانستان ادامه دهد.

وزیران خارجه ایران، پاکستان، چین و روسیه تصمیم گرفتند که به هماهنگی و تداوم رایزنی میان یکدیگر در مورد افغانستان ادامه دهند و در زمان مناسب جلساتی در سطح وزیران، نمایندگان ویژه و سفیران برگزار کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار