بازدید 9250

توافق ایران و عراق در مورد پول‌های بلوکه شده

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: توافقاتی در مورد پول‌های بلوکه شده ایران در عراق صورت گرفته و تعامل در حال انجام است، از همین روی به نظر جای نگرانی در این مورد نیست و توسعه روابط دو کشور مهم‌تر از این مسئله است.
کد خبر: ۱۰۷۵۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹ 13 September 2021

به گزارش «تابناک»، یحیی آل اسحاق در گفت‌وگو با ایلنا در مورد سفر نخست وزیر عراق به ایران اظهار کرد: سفر نخست وزیر عراق به ایران با ۷ وزیر، نشان از اهمیت این سفر دارد. نخست وزیر عراق اولین شخصیت سیاسی خارجی است که در دولت جدید به ایران سفر می‌کند و حتماً در این مورد خروجی های خوبی خواهیم داشت.

وی افزود: روابط ایران و عراق مبتنی بر استراتژی و بلندمدت است. حجم مبادلات این دو کشور در گذشته بین ۳ تا ۷ میلیارد دلار بوده که در آینده می‌تواند به ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار نیز برسد. در موارد مختلفی همچون صادرات کالاهای غیرنفتی، صادرات نفتی، پروژه‌های عمرانی و غیره امکان توسعه روابط بین دو کشور وجود دارد. پیش بینی می‌شود که تعاملاتی در مورد پروژه‌های توسعه‌ای در این کشور انجام شود.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: در این سفر در مورد مسائل سیاسی و امنیتی نیز می‌توانیم مسائل مهمی را حل و فصل کنیم. در مجموع این سفر فرصت خوبی برای ایران و عراق است.

وی در مورد پول‌های بلوکه شده ایران در عراق بیان کرد: در مورد پول‌های بلوکه شده نیز امکان پیشبرد وجود دارد. آنچه که ما در عراق داریم بیشتر مربوط به بخش‌های نفتی و نیرو است و بخش خصوصی ما پول خود را از عراق دریافت کرده است. توافقاتی در مورد پول‌های بلوکه شده صورت گرفته و تعامل در حال انجام است، از همین روی به نظر جای نگرانی در این مورد نیست. به هرحال توسعه روابط دو کشور مهم تر از این مسئله است.

در پاسخ به سوالی در مورد بدهی عراق به پیمانکاران ایرانی که پروژه‌های فنی و مهندسی را در این کشور پیش می‌برند گفت: در مورد پروژه‌هایی که پیمانکاران ایرانی در عراق به انجام رسانده‌اند در مقاطعی به دلیل مشکلات مالی این کشور مشکلاتی در پرداخت به وجود آمده و پیمانکاران ما طلبکار هستند اما مشکل خاصی در این مورد وجود ندارد. بازگشت پول بخش خصوصی با مانع خاصی مواجه نیست و سوخت نخواهد داشت. عراقی‌ها بدهی را در این مورد قبول دارند اما کمی پشتیبانی دولت را نیاز دارد تا رایزنی‌های لازم انجام شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۲
ایران را به کجا رسانده اید که برای گرفتن حق و حقوق خودش باید التماس بکنه

تا بود جنگ بود و ویرانی های بیشمار شهرهای ایران توسط عراق

حالا هم که جنگ نیست غارت مال و ثروت مردم ایران توسط عراق

و مسئولین بی غیرتی که فقط تماشا میکنن

تاریخ در آینده از این مسئولین بی غیرت به بدنامی نام خواهد برد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
داداش همین الان هم کل دنیا میگن مسولان کشور ما لیاقت مردم رو ندارند و بدنام هستند! اصلا فکر کردی چرا ترامپ برجام رو برداشت ؟! چون دید ایران داره کلی پول به جیب میزنه ولی به جای اینکه بره تو جیب مردم و روزیشون زیاد بشه، داره میره تو سوریه و یمن و ... صرف موی دماغ شدن جهان میشه!!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
به این میگویند نتیجه انزوا در دنیا ....از خودمان بپرسیم به چه قیمتی .....جواب آن چندان سخت نیست ....قبول کنیم که در جهان متعادل ، ما وصله ناجوریم ....همین ...
تحريم ها كاغذ پاره بودن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
هنوز هم هستند خب. برای مسولان که قرار نیست سختی بکشن و فقط بار سختی رو به دوش مردم میندازند همچنان کاغذ پاره و برکت هستند!!!
عجب! پس عراق هم پول های ایران رو بلوکه کرده بود؟! بعد رییس جمهور دیروز با افتخار درباره خبر لغو روادید بین ایران و عراق گفتند که عراق لطف کرده! و روادید رو برداشته؟!!! عجب عزت و احترامی
تا اف ای تی اف و برجام تصویب نشه ما نمی توانیم پول وارد کنیم و نمی توانیم واکسن وارد کنیم و نمی توانیم کشور را اداره کنیم و اصلا کاری نمی توانیم بکنیم
امضا:
دولت برجامی روحانی.
حالا چطور اینا تونستند واکسن وارد کنند رو نمی دانیم
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
اشتباه منفی زدم تااخر نخوندم
لغو روادید و افزایش تعداد سهمیه زائرین ایرانی شرکت کننده در مراسم اربعین در جای خود خوب اما نباید در کنفرانس پایانی نشست های انجام شده بین مسئولین دو کشور به عنوان یک موضوع اصلی مطرح ولی مسئله پولهای بلوکه شده و مطالبات ایران در فرع قرار بگیرد و طوری وانمود شود که ما حاضریم به خاطر افزایش سهمیه زائرین که منافعی نیز می تواند برای کشور عراق داشته باشد حاضریم امتیاز بدهیم.
عراق پولهای ایران را بر اساس تحریم امریکا بلوکه کرده است . اتتقال دلار در باانکهای رسمی دنیا بدون اجازه امریکا عملا ممکن نیست و بانکهای عراق هم از تحریمهای امریکا می ترسند. اگر تجارت با همسایگان از جمله عراق نبود الان تمام صنایع ما تعطیل بود. پولی که در عراق بلوکه شده عمدتا متعلق به دولت است و تاجران معمولا به صورت تهاتر و یا واردات کالا پول خود را می گیرند. ما ظرفیت های زیادی برای صادرات کالا و خدمات فنی مهندسی داریم ونباید به خاطر این تاخیرها و مشکلات دریافت پول بازارهای منطقه را از دست بدهیم. عرقی ها هم سرانجام ناچار به پرداخت بدهی خود می شوند.
پس عراق بابت پوللللللللللل و دلارررررررر ما مجوز ورود تعداد بیستری گردشگر مذهبی داد و پولا هاپولی شد؟ نفت و گاز و کالا میدیم جای پول گردشگرا میتونن اربعین و غیر اربعین برن عراق؟ بابا ما خیلی مدیر و مدبریم
با آرزوی موفقیت برای رئیس جمهورمحترم ودولت محترم .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان