بازدید 13682
در گفتگو با تابناک اقتصادی مطرح شد؛

چوب حراج به منابع ارزی با سیاست دلار ۴۲۰۰؛ دولت سیزدهم باید ارز را تک نرخی کند

یک نماینده مجلس گفت: کنترل و اداره کردن مسیر توزیع کالا‌های مشمول ارز ۴۲۰۰ بسیار سخت و غیرممکن است. ارائه یارانه ارزی در سر زنجیره و به واردکننده کار بسیار اشتباهی است و دولت سیزدهم باید ارز را تک نرخی کند و قشر کم درآمد و ضعیف جامعه بتوانند از یارانه‌ی بهتری برخوردار شوند.
کد خبر: ۱۰۷۵۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۱ 09 September 2021
چوب حراج به منابع ارزی با سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی؛ دولت سیزدهم باید ارز را تک نرخی کند
 
به گزارش تابناک اقتصادی؛ اگرچه اکثر کارشناسان اقتصادی و صاحب‌نظران در حوزه سیاست ارز ترجیحی، فراوان از  آسیب‌های مخرب وارده بر تولید و اقتصاد کشور و کوچک شدن سفره مردم در اثر این سیاست صحبت کرده‌اند، اما دولت دوازدهم همچنان با بی‌تدبیری بر تداوم این سیاست در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۰ اصرار ورزید، بنابراین باید دید مجلس و دولت سیزدهم بعد از پایان ۶ ماه اول سال چه راهکاری برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر و جبران زیان‌های وارده خواهد اندیشید.

در همین راستا با لطف الله سیاه کلی، نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفتگو کردیم تا بیشتر از ابعاد مخرب این سیاست و راهکار‌های احتمالی جایگزین مطلع شویم.

لطف الله سیاه کلی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی، در رابطه با هدف دولت از پیاده سازی ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار کرد: دولت سعی بر این داشت تا ارز ۴۲۰۰ تومانی را به نهاده‌های دامی، کشاورزی، دارو و اقلام ضروری اختصاص دهد تا در شرایطی که اقتصاد وارد یک فاز تورمی شده است، بتواند قدرت خرید مردم را حفظ کند. اما متاسفانه این اتفاق با سیاست ارز ارزان به واردات کالا به وقوع نپیوست.

وی در خصوص شکست این طرح بیان کرد: علت شکست سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی، رانت و ارز‌های چندنرخی در بازار است که موجب می‌شود افراد سوداگر یا دلال از محل مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ با ارز آزاد یا ارز نیمایی، سود سرشاری ببرند. کنترل و اداره کردن مسیر توزیع ارز و کالا نیز بسیار سخت و غیرممکن است. در نتیجه دولت به آن اهداف عالیه خود که حمایت از مصرف کننده و جبران قدرت خرید مردم بود نرسید وعملاً هیچ سودی برای مردم نداشته است.

سیاه کلی راجع به رانت و فساد ایجاد شده در این طرح توضیح داد: دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را به افراد خاص و ویژه‌ای اختصاص داد و باعث شکل گیری رانت و فساد شد. منابع ارزی ما نیز محدود است و همین کمبود سبب شد که کشور در طی سه سال اخیر با مشکلات بسیاری مواجه شود. ارز ۴۲۰۰ تومانی مصداق چوب حراج به منابع ارزی کشورمان است. برای مثال تولیدکنندگان، نهاده با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دستشان نمی‌رسد و نهاده را با نرخ آزاد می‌خرند که این نشان از چرخه ناقص اجرا و نظارت است و شائبه‌ی زیادی در نحوه هزینه کرد و مصرف وجود دارد.

وی با بیان راهکار جایگزین برای این سیاست افزود: در این زمینه باید برنامه‌ای اتخاذ شود و دولت سیاست جایگزینی برای طرح ۴۲۰۰ تومانی ارائه دهد به گونه‌ای که مردم از این طرح بهره‌مند شوند. کالا‌های اساسی و ضروری باید ارزان به دست مردم برسد، اما در زمان حاضر این ارز به شکل موثری در زندگی مردم حضور ندارد. ارائه یارانه ارزی در سر زنجیره و به واردکننده کار بسیار اشتباهی است و دولت سیزدهم باید ارز را تک نرخی کند و قشر کم درآمد و ضعیف جامعه بتوانند از یارانه‌ی بهتری برخوردار شوند.


رییس جمهوری ارز با نرخ ترجیحی را تعیین تکلیف کند

غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی و در نطق میان دستور خود گفت: از رییس جمهوری تقاضا داریم برای درمان بیماری‌های اقتصاد، ارز  با نرخ ترجیحی را تعیین تکلیف کرده که جز فساد و رانت در کشور ثمره‌ای نداشته است.

پیش‌تر نیز این نماینده مجلس در گفتگو با تابناک اقتصادی در مورد اثرگذاری این طرح گفت: با وجود این که ارز ترجیحی به کالا‌های اساسی تعلق گرفت؛ اما آمار‌های اقتصادی به خوبی نشان دهنده این موضوع هستند که ثبات قیمت در بازار اتفاق نیفتاده بلکه این طرح موجب شکل‌گیری رانت و فساد کلان شده است و عملا بخش بزرگی از اندوخته ارزی کشور به هدر رفته است.

در کنار این موضوع، تولید نیز به دلیل واردات کالا با ارز ترجیحی برای کنترل بازار، ضربه بسیار بدی خورد و عملا تولیدکنندگان کالا‌های مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی، توانایی رقابت با واردکنندگان را نداشتند و این ارز به تولید کشور نیز رحم نکرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: مقدار قابل توجهی ارز ترجیحی به کالا‌هایی تخصصی داده شد که در اصل نباید به آن کالا‌ها ارز ترجیحی تعلق می‌گرفت و یا با ارز ترجیحی کالا‌هایی خریداری شد که به کشور وارد نشده و بجای آن کالا، کالا‌های دیگری را وارد کردند. حتی همین کالا‌هایی که به کشور وارد شده‌اند نیز به دلیل قاچاق معکوس به کشور‌های همسایه، عملا باعث مشکلات فراوانی نظیر کمبود این کالا‌ها در بازار شده‌اند. باید دولت سیزدهم این سیاست ارزی غلط را تغییر دهد.

مرحبا با اشاره به اینکه دولت در لایحه بودجه هم اصرار به برقراری ارز ۴۲۰۰ تومانی داشت، گفت: متاسفانه دولت در لایحه بودجه هم اصرار به برقراری ارز ۴۲۰۰ تومانی داشت. با این وجود مجلس تلاش بسیاری کرد که این سیاست اشتباه ارزی را متوقف کند، ولی با توجه به عدم همراهی دولت و وابستگی که در برخی از اقلام به ارز ترجیحی ایجاد شده است قطع یک باره این طرح ممکن نبود؛ بنابراین با وجود جمع‌بندی بر حذف تدریجی ارز ۴۲۰۰ تومانی، دولت قبل این ارز را پابرجا نگه داشت؛ لذا در حال حاضر بهترین تصمیم، این است که به صورت تدریجی و پلکانی، اقتصاد را از شر این ارز ترجیحی که صدمات جبران ناپذیری به کشور وارد کرده را رهایی بخشیم تا هم تولید در کشور رونق بگیرد هم منابع ارزی کشور به هدر نرود و هم از طریق منابع حاصل از تبدیل ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز تک نرخی، با روش‌های مختلف از دهک‌های آسیب‌پذیر جامعه حمایت کنیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۳
چهل سال است دلار نورچشمی ها با دلار مردم فرق داره

این وضعیت تغییر نخواهد کرد

امید واهی به مردم ندید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
بالاخره باید مطالبه کرد که تغییر کنه
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
معنی اصلی تیتر این مقاله تصمیم برای چند برابر شدن قیمت ارزاق است.
این تیتر تنها درصورتی به نفع مردم زیر خط فقر تمام می شود که نرخ ارز تک نرخی شده زیر ۴۲۰۰ تومان باشد.
ناشناس
| Canada |
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
چرا اقای روحانی و دولت او مخالف حذف دلار 4200 تومنی بود. فقط برای پوشاندن فاجعه مدیریتی در کشور. موسسات بین المللی مالی بر اساس دلار رسمی 4200 تومنی حجم اقتصاد ایران را 620 میلیارد دلار در سال 2019 یعنی در رده 22 دنیا اعلام کرده بودند و اقای روحانی و نوبخت و.... همه از این رقم تعریف و تمجید می کردند. ولی اخیرا بانک جهانی بر اساس نرخ واقعی دلار که همان نرخ بازار ان هست حجم اقتصاد ایران را 190 میلیارد دلار تخمین زده است. یعنی ایران در رده 52 دنیا و در میان کشورهایی که درامد سرانه پایننی دارند و حتی پایینتر از هند و ویتنام و اندونزی و فیلیپین و..... یعنی تازه مشخص شده چه فاجعه ای در این سالها اتفاق افتاده که تاثیرش از صد تا جنگ بر اقتصادایران بیشتر بوده. دوستانی هم هستند که فوری می فرمانید حجم اقتصاد بر اساس قدرت برابر خرید مهم هست. این دوستان هم باز خود را به ان راه می زنند. شوروی هم بزرگترین تولید کننده نفت و گاز و فولاد و اسلحه و ....بود. ولی درامد سرانه مردم ان بر اساس قدرت خرید جهانی ماهی کمتر از 50 دلار بود. مهم قدرت خرید و درامد مردم بر اساس قدرت خرید جهانی است. همانجا که یک کارگر ساده چینی الانی ماهی 800 تا 1000 دلار درامد دارد ولی یک کارگر ساده ایرانی به زحمت به 150 دلار می رسد.
ارز‌ دو نرخی و چند نرخی یعنی گشودن‌ منافذ‌ رانت‌ و سوء‌استفاده‌ از منابع‌ ارزی‌ و دارایی‌ کشور‌ حالا‌ هرکس‌ به هرشکلی‌ بخواهد‌ برخورد‌ و رفتار کند‌ با این پدیده‌ نمیشه‌ مبارزه کرد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
دقیقا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
این دو یا چند نرخی دلار را مردم ایجاد نکردن بلکه دولت ایجاد کرده و ته قضیه رو هم می دانسته پس چرا باید ایجاد می کرد؟
چرا نباید کترل شدیدی از ابتدای تعلق دار 4200 تومانی تا انتها که رسیدن کالا با این قیمت بدست مردم است ایجاد میشد تا رانت از قبل آن ایجاد شود؟
اینها را یک بچه دو ساله هم می داند که وقتی قرار است کالاهائی بدست مردم با قیمت مشخص برسد باید کنترل شدیدی روی آن باشد که از ابتدا تا انتها این کالاها بهمان قیمت بدستشان برسد
وضعیت اقتصادی خراب است با این سیاست خارجی طبیعی ست که دلار روز به روز گران تر شود البته برای مسئولین هيچ مشکلی ندارد چون حقوق و مزایای شان با تورم بالا می‌رود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
با سیاست برجام التماسم که دلا دهبرابر شد
دلار ترجیحی به نام مردم به کام از ما بهتران
پاسخ ها
کرج
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
واقعا عالی گفتی
کشور اگر مدیریت درستی داشت وضع مردم خوب بود ولی الان از دلار بگیر تا اینترنت و آب و هوا و کرونا و سانسور و ... همش داغونه ...
با دلار تک نرخی هم اقتصاد درمان نخواهد شد.
مهم این نیست که ارز 4200 تومانی حذف بشود یا نه! مهم اینست که کالاهایی که مردم با نام این ارز می خرند همگی به نرخ آزاد است و هر لحظه گرانتر میشود فی المثل شکر که در ابتدا قیمتش کیلوئی 5000 تومان بود ولی اکنون به حدود کیلوئی 20 هزار تومان رسیده! که نشان از ناتوانی مسئولان دارد نه هوش سودجویان!
قطعاً در چند سال اخیر ارزش دلار تغییر چندانی نکرده است ولی در ایران تنها بخاطر جو دهی روانی به قیمت کنونی رسیده است. اگر عزمی برای درست کردن اقتصاد کشور وجود دارد باید با همین جو روانی ارزش ارز را کاهش و ارزش ریال را افزایش داد و اقتصاد را بر مبنای واقعیت پیش برد و هیچ وقت هم نرخ دوگانه یا چندگانه ارز ایجاد نکرد و کلاً واحد پول کشور را داخل کشور از ارزهای خارجی جدا نمود.
مگر مسئولان این تجربه دو یا چند نرخی ارز را در طول سالهای گذشته تجربه نکرده بودند؟! و هر دفعه هم منجر حذف ارز تخصیصی به کالاهای اساسی شده بود و اکنون نیز همان راه قبلی طی خواهد شد و نصیب ملت هم گرانی خواهد بود!
آقای رئیسی دلار شده 28 هزار تومن و کمر ملت شکسته!!! منتظر هستیم...
پس فقط دولت روحانی نود که ارزو میخواست گرون کنه. ما هم همینطور. وعده های ارزان شدن دلار تا ده، پانزده بیست تومن بیشتر جنبه انتخاباتی داشت. غیر از اینه؟
برای هزارمین بار - ارز رو تک نرخی یکنید تا جلوی رانت رو بگیرید

متاسفم برای دولت قبلی که ویرانه ای تحویل داد
رانت و فساد رو کمتر کنید. حتی اگر لازمه برخی چیزها دولتی بشه که تحت کنترل باشه، بهتر از اینه که انقدر رانت و فساد باشه.
خوب چه تظمیتی هست که دوباره چند نرخی نشه؟
حالا که قراره تک نرخی شود! حقوق ها نیز بر پایه نرخ جدید محاسبه میشه؟ یا ما باید هرینه ها را بر پایه اروپا یپردازیم و درآمدمان برپایه بنگلادش؟؟؟؟؟؟؟
اين دلار غيرممكن است تك نرخي شود چون سود دولت و مافياي دلار در نوسان و رشد قيمت دلار به سمت بالاست بنابراين ارز تك نرخي با اين نگاه مطلقا غير ممكن است
دولت و مجلس همراهی و هماهنگی دارن، بودجه 1401 رو با ارز تک نرخی ببندین تا اثراتش هویدا بشه، با ارز 4200 ممکنه با عدم نظارت نهایتش 2000نفر یا شرکت سود بادآورده بزنن به جیب اما با تک نرخی مثلا 20000 تومن برا کالاهای اساسی و مهم حداقل 50 درصد مردم فقیرتر میشن، خواهیم دید
تا دلار آزاد نشود این وطن وطن نشود.
این خط و این نشان.
تابی جون همه می دانند که می خواهند دلار را از ۴۲۰۰ تغییر داده و ان را گران کنند و ان هم چند برابر ؟!برای هیچ کس تعجبی ندارد. پیش بسوی گرانی.......
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر