بازدید 25916
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح شد

هدررفت چند ده میلیارد دلاری منابع ارزی کشور با سیاست شکست‌ خورده دلار ۴۲۰۰ تومانی/ عامل اصلی کمبود دارو و نهاده‌های دامی در کشور چیست؟

عضو اتاق بازرگانی اردبیل بر این باور است، دلار ۴۲۰۰ تومانی، مقصد اصلی سرمایه سوداگران است ... اگر شما قیمت را دستکاری کنید، مانند این است که برای کاهش تب بدن دماسنج را بشکنید. اگر شما دماسنج را بشکنید، تب ۳۹ یا ۴۰ درجه وجود دارد، ولی به شما نشان نمی‌دهد.
کد خبر: ۱۰۷۰۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱ 16 August 2021
به گزارش تابناک اقتصادی؛ از سال ۹۷ تا به امروز، اقتصاد کشورمان با ادبیات ارزی جدید به نام دلار ۴۲۰۰ تومانی آشنا شده و چالش‌های بسیاری را تجربه کرده است؛ سیاست ارزی‌ که برای حمایت از قشرهای کم درآمد و آسیب پذیر جامعه، رونمایی و تداوم یافت، ولی هرگز نتوانست حمایت واقعی از معیشت و سفره مردم داشته باشد و در نهایت این سیاست ارزی نادرست، به درآمدی برای واسطه‌ها و دلالان و مافیا در این زمینه تبدیل شد.  

یک عضو اتاق بازرگانی در این باره معتقد است: اگر امروز کمبودی در نهاده‌های دامی یا دارو وجود دارد، علت‌العلل آن همان دستکاری کردن قیمت ارز با سیاست ارز ترجیحی بوده است. یکی از نتایج زیان‌بار ارز ۴۲۰۰ تومانی، ایجاد کمبود در کالا‌های مشمول این سیاست غلط ارزی است. به فراخور زمان با توجه به اینکه معادل نقدینگی خلق شده، تولید رشد نکرد، قیمت نرخ ارز افزایش یافت، این واقعیت بازار است. متاسفانه با سیاست ارز ترجیحی، از ابتدای انقلاب تا کنون، بسیاری از منابع دولت به هدر رفته است.

هدررفت چند ده میلیارد دلاری منابع ارزی کشور با سیاست شکست‌ خورده دلار ۴۲۰۰ تومانی/ عامل اصلی کمبود دارو و نهاده‌های دامی در کشور چیست؟

حسین وثوقی ایرانی، عضو اتاق بازرگانی اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: من معتقد به واقعیت هستم و ارز ۴۲۰۰ تومانی را یک دروغ بزرگ می‌دانم. این دروغ باعث ناترازی در اقتصاد کشور شد. مفهوم قیمت یکی از مفاهیم پیچیده در اقتصاد است. اگر شما قیمت را دستکاری کنید، مانند این است که برای کاهش تب بدن دما سنج را بشکنید. اگر شما دماسنج را بشکنید، تب ۳۹ یا ۴۰ درجه وجود دارد، ولی به شما نشان نمی‌دهد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: ارز در بازار واقعی، قیمت مشخصی دارد و از ابتدای انقلاب که نرخ ارز ۸۰ تومان بود، شروع شد و به فراخور زمان با توجه به اینکه معادل نقدینگی خلق شده، تولید رشد نکرد، قیمت نرخ ارز افزایش یافت و تا به امروز که به ۲۵ یا ۲۶ هزار تومان رسیده، این واقعیت بازار است؛ اما دولت و برخی افراد، این موضوع را قبول نکردند؛ متاسفانه با سیاست ارز ترجیحی، از ابتدای انقلاب تا کنون بسیاری از منابع دولت به هدر رفته است.

عضو اتاق بازرگانی درمورد اهمیت قیمت در بازار و سیگنال‌دهی قیمت در اقتصاد افزود: قیمت در اقتصاد به بازیگران اقتصادی سیگنال می‌دهد و اگر قیمت را دستکاری کنید، عملا بازار به دنبال قیمت واقعی می‌رود و در این مسیر دولت اگر بخواهد با ارز ۴۲۰۰ تومانی، سیگنال غلط بدهد، تنها تقاضای واردات و ارز ترجیحی را زیاد می‌کند و عملا سیگنال‌دهی در بازار با ارز بازار آزاد به وقوع می‌پیوندد، در این شرایط هر مقدار ارز ترجیحی داده شود، تقاضا برای واردات نیز افزایش می‌یابد. در این شرایط ارز بازار آزاد نیز بی‌ثبات و عملا اقتصاد از حالت تعادل خارج می‌شود.

وی ادامه داد: امروز بسیاری از مصیبت‌های کشور، ناشی از همین به اشتباه انداختن اقتصاد کشور با سیاست غلط ارز ترجیحی است که از همان زمان تثبیت نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی، اقتصاد کشور به آن دچار شد. ارز ۴۲۰۰ تومانی، مقصد اصلی سرمایه سوداگران است. اگر امروز کمبودی در نهاده‌های دامی یا دارو وجود دارد، علت‌العلل آن همان دستکاری کردن قیمت ارز با سیاست ارز ترجیحی بوده است. یکی از نتایج زیان‌بار ارز ۴۲۰۰ تومانی، ایجاد کمبود در کالا‌های مشمول این سیاست غلط ارزی است.

این عضو اتاق بازرگانی با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری، افزود: افراد رانت‌خواری که طمع داشتند منابع کشور را غارت کنند، از این طرح حمایت کردند، پروپاگاندا راه اندختند و این تصمیم را گردن دولت انداختند. از مسئولان دولتی که این سیاست اشتباه را تکرار کردند و همچنان تبعات آن را بر کشور تحمیل کردند، تعجب می‌کنیم.
 
قیمت‌گذاری دستوری یکی از مشکلات اصلی بازار است؛ به طور مثال، امروز بیان کردند قیمت مصوب هویج اعلام نشده است. قیمت مصوب یعنی چه؟ قیمت واقعی کالا همان چیزی است که در بازار دارد بابتش پول پرداخت می‌شود. هر چیزی غیر از این، دروغ است و این همین قیمت مصوب منشأ رانت و خیانت به کشور و اقتصاد کشور است. هرگونه دستکاری در قیمت‌ها محکوم به شکست است.

وثوقی تشریح کرد: یکی دیگر از دستکاری‌های دولت، پیش فروش سکه در سال ۱۳۹۷ بود. در آن زمان آیا دولت نمی‌دانست این کار باعث افزایش قیمت می‌شود؟ آن افرادی که در زمان پیش‌فروش سکه آمدند و سکه ارزان را خریدند، اینقدر عقل معاش و دوراندیشی داشتند و می‌دانستند سکه گران می‌شود و رفتند خریدند، ولی دولت و بانک مرکزی با آن همه کارشناس و نمودار و تحلیل و پژوهش این را نمی‌دانستند؟ نه؛ همه می‌دانستند، اما برای حفظ منافع برخی افراد این سیاست‌های غلط بر کشور تحمیل می‌شود.

عضو اتاق بازرگانی اردبیل در پایان گفت: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به بهانه ثبات قیمت کالا‌های اساسی و کاهش نوسانات ارز اتفاق افتاد و هیچ گاه به هدف خود نرسید. سیاست جایگزین ارز ۴۲۰۰ تومانی، کمک به قشرهای آسیب‌پذیر است که این کمک از محل مابه‌التفاوت قیمت ارز ترجیحی و بازار آزاد کاملا امکان‌پذیر است.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۶
این اقا خبر نداره قیمت ارز هفت تومان بوده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
دلار 4200 تومنی بلای جون ایرانیان
ارز باید تک نرخی بشه
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
تا ریال ایران را وصل به جهان نکنید مانند سایر ارزها هیچ کس نمی داند قیمت واقعی ریال چه قدر است و بحثها بی فایده.
بلایی که همتی و نوبخت با ارز دستوری بر سر کشور اوردند باعث ورشکستگی تمام صنایع شد.
پارسال که ارز نیمایی ۲۰ بود اقایون خودرو ساز میفرمودند خودرو باید گران شود چاره ای نداریم و الان که ارز نیمایی ۲۳ تومان شده یعنی ۱۵ درصد گران شده ایا ماشین و خودرو هم ۱۵ درصد گران شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ماشین که روزانه دارد گران میشود؟؟؟؟؟؟
لیر ترکیه را ببینید وصل است به جدول جهانی برابری ارزی و در هر ثانیه ارزش ان پیدا است منتهی در ایران باید روزانه تا ساعت ۱۱ صبر کنید تا قیمت روزانه ریال از صرافی های خارج از کشور کشف و اعلام گردد!!!!عجب
مملکت داری آدم متخصص ،دلسوز،وطن دوست می خواهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
می خواهد خواهد خواست پس دلال ها و کاسبان تحریم چه کنن بنده خداها خرج زن و بچه دارن
۴۳ سال است همین بوده و هست و خواهد بود
کشور را به جه روزی انداختید

خدا قوت
ارز 4200 تومانی هم که میگی برا اقتصاد کشور خوب نیست چند تومنی خوبه 25000 تومان خوبه ؟اصلا 30000 تومن خوبه ؟ هیچ فکر کردی قیمت ها بعدش چقدر افزایش پیدا میکنه ؟ همه که تو این کشور حقوق ثابت نمیگیرند. یه عده کارگر روز مزد هستند. یه عده بیکار شدند. یه عده زن سرپرست خانوار و بی یار و یاورند. مگه به ملت به دلار حقوق میدید که توقع دارید همه چیز با دلار آزاد فروخته بشه ؟ میدونی قیمت ماشین میشه چند ؟ میدونی قیمت سیمان میشه چند ؟ اصلا میفهمی چی میگی ؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
دوست محترم تمام قیمتهای اجناسی که فرمودید دلارش ۵۰ تا ۷۰ هزار تومانی دارد با من و شما حساب میشود نه دلار ۲۶ تومانی.
واقع بین باشیم تا گمراه نشویم.
موز کف بازار ایران ۱ دلار فروش میرفته نیم دلار بازرگانها ماشالله .۵ دلار هم روش میکشند برای حاشیه سود خود و موز به کیلویی ۱ دلار عرضا میشود در میوه فروشی ها منتهی موز کیلویی الان ۳۵ تا ۴۰ تومان یعنی چی؟؟؟
یعنی دلار ِموز ملت دارد با قیمت ۴۰ هزار تومان با انها حساب
میگردد در حالی که ثبت سفارش با قیمت دلار نرخ ارز نیمایی بوده و یا ارز ۴۲۰۰ اگر طرف از مابهترون بوده باشد.
دلار دستوری افتضاحه و به نفع اغنیا.
الان یک بساز بفروش با قیمتهای نجومی ملک و نیز قیمت دلار دستوری دارد ۳ برابر قبل سال ۹۷ کسب درامد میکند.یعنی یک ملک اگر قبلا میفروخت و از فروش ان ۱۰۰ هزار دلار کسب میکرد ولی الان با قیمت دستوری دلار دارد ۳۰۰ هزار دلار کسب درامد میکند و در خارج سرمایه گذاری در حالی که بهترین ساخت و
متریال در امریکا متری ۱۲۰۰تا ۱۵۰۰دلار در نیویورک قیمت دارد در حالیکه ملک در ایران با قیمت دستوری دلار شده متری ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار و ایا میشود؟؟؟؟؟؟هرگز !!!هرگز!!!امکان ندارد ملک متری ۴۰۰۰ دلار دربیاید

واقع بین باشیم و اسیر شانتاژ رسانه ای قرار نگیریم.
قیمت دلار دستوری در ۳ سال گذشته باعث افزایش خروج ارز از کشور شده
حالا خود دانید.
س.ا.ا.س
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
اخلاق به سمتي رفته است كه حتي سازنده هاي ساختمان با سود خوب نيز خواهان ساخت و ساز نيستند و تمايل به اجاره گيري و خريد زمين پيدا كرده اند. آنقدر كه در ميهن من مردمان يكديگر را ميآزاراند
ناشناس
| Germany |
۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
من و شما که ارز را خارج نکردیم، ارز بالاتر هم که برود برای سرمایه داری که سرمایه آش را تبدیل به ملک و طلا و ارز و سایر کالاهای سرمایه ای می کند ، فرقی نمی کند، قیمت این کالاها هم با
. افزایش ارز بالا میره و باز توان خارج کردن ارز را خواهند داشت این ماییم که روز به روز به سمت فقر نزدیک تر می شویم ، زیرا ریالی که اندوخته ایم روز به روز بی ارزش تر می شود ، موز را هم که مثال می زنید به واسطه سودا گری و حرص دلالان و به زعم خود آقایان ، عدم نظارت ، گران به دست مصرف کننده می رسد . به هر حال این تفکر اشتباه را دور بیندازید که فکر کنید با بالا رفتن ارز سود جویی کاهش پیدا می کند . این ها همه بهانه است ، دقیقا از طرف همان کسانی که ذخایری از طلا و ارز دارند
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
جواب ۲۰۲۲: دوست محترم کاربر ۱۷۵۱ یک حساب دو دو تا ۴ تای اقتصادی کرده و میگوید ارز بیشتری خارج میشود و کمبود ارز سبب بالارفتن قیمت ان خواهد شد وقتی خروج ارز بیشتر شود از کشور و درسته.
شما میگویید فرقی نمیکند برای انها؟؟؟؟
برای انها اتفاقا فرقش این است که با حق خود شما و یا من سهم دلار شما در ان طرف ابها سرمایه گذاری بیشتری میکند و بدون فعالیت اقتصادی موجه توانسته ۳ برابر قبل پول بیشتری به ان طرف ارسال کند و اتفاقا این گونه سبب کمبود ارز در کشور میگردد و در نتیجه سبب افزایش بیشتر قیمت ان در اینده خواهد شد وقتی ارزی برای دولت در خزانه نمانده باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
آدرس غلط می دهند که اگر قیمت ارز بالا نرود ،فرار سرمایه اتفاق می افتد ، اتقاقا برعکس ، شما امنیت و ثبات در بازار و اقتصاد ایجاد کن ، ببین چطور سرمایه را جذب می کنی ، ملت که نادان نیست می بینه روز به روز داره ارزش داراییش دراین کشور کمتر می شه ، بیاد اینجا سرمایه گذاری کنه؟
همین الان هر ماه چند قلم کالای مصرفی مثل مرغ و برنج و هویج و سبزی قیمت هاش نسبت به ماه قبل افزایش پیدا می کنه اگه قیمت ارز رو هم واقعی کنید که دیگه کسی زنده نمیمونه. میخواید تئوری اون آقا که میگفت نون خشک بخورید و لنگ بپوشید رو اجرا کنید؟
پاسخ ها
رضا
| Romania |
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
در انصورت جمعیت و کالا متعادل میشوند شما نمیا انی بیشتر از کالای در دست جمعیت داشته باشی
میخواستم از اوضاع بدِ اینجا، مهاجرت کنم به افغانستان
اونجا هم که برگشت به 1400سال پیش!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
برو اتیوپی سد اینهمه رو با پشتیبانی امریکا ساختن هویج کیلو هزار تومنه اونجا
عضو اتاق بازرگانی باید از روش ازاد گذاشتن قیمت ها حمایت کنه . ایشون اشاره نکرد اون موقعی که ارز 4200 مصوب شد دقیقا موقعی بود که ترامپ تمام راهها را بر ایران بست حتی غذا و دارو و اگر دولت این کار را نکرده بود فاجعه ای به مراتب وحشتناک تر از این بر سر مردم عادی می امد. و صدها برابر شدیدتر از ابان 98 مردم معترض میشدند
با هر روشی جلو برید ما دیگه زندگی عادی نداریم
همه چیز گرونه و دخل و خرجا نمیخونن
اگر جرات دارید اسامی کسانی که ارز 4200 تومانی را به یغما بردند را بنویسید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
محتكر؛ گرانفروش ؛ ارز 4200 توماني
آدرس غلطي براي كساني كه هيجاني زندگي ميكنند ويزيت ميشود.
دلار ۲۷هزار
رییسی نیومده پول ملی خوب داره تقویت میشه
كشور من و كشور ما قرنهاست گرفتار حسادت؛ بخل؛ قضاوتهاي بدون سند؛ اخلاق منگرايي و خودشيفتگي و خودخواهي هاي توسعه يافته است.
اخلاق ما بزرگانش را فراري ميدهد و چاپلوسانش را حفظ ميكند.كارآفرينانش را خوار ميكند و هر انگي را بدون سند به هر كس ميزند تا شايد كاسه آشي برايش فراهم شود.
در كشور من اخلاق اجتماعي و منافع جمعي و ميهني قرنهاست به فراموشي سپرده شده است.
بزرگوار داروی حیاتی برای زنده ماندن انسانها نیست.شما به دنبای کمبود داروی دام هستی.بنده خدایی را میشناسم که براس سه ورق قرص ضد ویروس 1800000 توان هزینه کرده
خیلی هم "هدررفت چند ده میلیارد دلاری منابع ارزی کشور" نبوده و اتفاقا خیلی دقیق و خوب و هدفمند به جیب هایی که باید، داخل شده. کاش سیستم قضا برگردونه
نمیدانم این کارشناسان اقتصادی کجادرس خوانده اندوایده از
کی وکجامیگیرندکه متوجه نمیشوند وقتی جنسی بادلار
۴۲۰۰ تومانی واردشودهرچقدرهم روی آن سودبناحق بکشند ارزانترازجنسی که بادلارآزادمیخرنددرمیآید حالا اگربازرگان خدانشناسی این پول راحیف ومیل کندویااختلاس کندبایداورا
مجازات کردنه مردم بدبخت راکه دلاریارانه ای راحدف وبجای ان دلارآزادراجایگزین کرددرست مثل اینکه یکنفرخطائی کند
بجای آن به بهانه های بیجادیگران راتنبیه کنیم نمیدانم این کارشناسان اقتصادی کمی جلوترازامروزرانمیخواهندببینند مثلاً
کاندیدمحترم وزارت اموراقتصادی میفرمایندبرای ارزان شدن اتومبیل ومسکن مالیاتهارااضافه میکنیم که بااینکارعلاوه بر
افزایش قیمت مسکن واتومبیل باعث رکوددرساخت وسازوبیکاری
بیشترمیشوند درمورداتومبیل نیزبهمین ترتیب خیلی برنامه های اقتصادی است که ظاهرفریبنده ای داردولی نتیجه بدمیدهد مثل هدفمندی یارانه هاکه باعث گرانی بیشتروفقیرترشدن مردم شد
اکنون بجای بالابردن مالیات برای ارزانترکردن چیزهائی چون
مسکن وخانه دارکردن مردم بهتراست وامهای درازمدت بابهره های کم مثل کشورهای پیشرفته بدهندکه هم اشتغال بیشترشودوهم باازدیادعرضه قیمتهابه ثبات برسدوهم‌مردم خانه دارشوند مامعمولاًدفع مفسد به افسد میکنیم اکنون صبرکنید
نتیجه برداشتن ارزیارانه ای یکسال دیگرظاهرمیشود چقدر خطاکنیم تامتوجه شویم چکاری را درست وچه کارهای اشتباهی
کرده ایم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
با وام دادن مسکن ارزان نمیشود
دولت دلال-وارد کننده دلال - مقامات دلال
چه بر سر مردم آورده اند
از میلیاردها دلاری که بعد از اجرای برجام به ایران برگشت مقدار کمی به بانک مرکزی زسید که تبدیل به ارز 4200 تومانی شد و جلوی قحطی و گرونی وحشتناک را گرفت حالا هم که تموم شده باید آنهایی که بقيه دلارها را برداشتند اگه چیزی مونده با ارز 4200 نه نیمایی 11000 تومانی جلوی گرانی و قحطی را بگیرند در غیر اینصورت اتفافات نا گواری خواهد افتاد باز خدا پدر روحانی و جهانگیری را بیامرزه. هر چند که در اجرا مشکلاتی پیش امد وعدهای دلار گرفتند برای وارادات اقلام ضروری ولی خیانت کردند
امان از دست این پرده که همه چیز پشتشه. اینشتاین به جای سیاه چاله باید راجع به پرده تیوری میدداد.
اگر 1% درصد گاندو درست باشه ببین خیانت چیه و چطوری شکل گرفته و چه کسانی باید محاکمه شوند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
تمام دولتهای بعد از انقلاب جهش ارزی داشته اند و ایا در تمام انها کسی نقش داشته؟؟؟؟؟؟
داستان جهشهای ارزی داستان نرخ دستوری دلار است که هر چند وقتی فنر ان فشرده میشود و بعد رها میشود و واقعا یک فرد مگر میتواند روی نرخ ارز بک کشور اثر بگذارد؟؟؟؟؟؟
سیاست کلی اقتصادی کشور بوده.و فراتر از گاندو و ماندو است و گاندو فوق تخیلی است که یک فرد با نفوذ در دولت این کار را بتواند انجام دهد .گرفتن کشتی انگلیسی در فیلم که سال ۹۹ اتفاق افتاده بود که در قسمت ۱۰ سریال بود و بحران ارزی که در قسمت ۲۱ دارد نشان میدهد که مربوط به سال ۹۷
لازمه یک اقتصاد قوی داشتن رابطه خوب با کشورامریکاست، نگید که تو غرب پرستی، برید به نگاه بندازید به کشورهایی که امریکا ستیز بودند ببینید اوضاع و احوالشون چی شد؟ کره شمالی، ونزوئلا، کوبا، شوروی، یمن
الان چین و روسیه هم خودشون به هر دری میزنند تا بهترین روابط رو با امریکا ایجاد کنند نمونش تلاش پوتین جهت ایجاد دولت دست نشانده ترامپ و ...، باقی تلاش ها آب در هاون کوبیدن هست چون نفوذ بالای سیاسی و اقتصادی و نظامی امریکا نخواهد گذاشت آب خوش از گلوی ملت پایین بره. تغییر قیمت ارز جز فشار مضاعف به دهک های پایین هیچ خاصیت دیگری ندارد. دهک های پایین نابود میشود، در شان ملت ما نیست که راضی به مرگ از طریق کرونا باشند تا از گرسنگی نمیرند
بی انضباطی و شلختگی در خرج کردن منابع و صرف و هزینه کرد بودجه در موارد غیر اصولی زیان بار هم کم بهمنابع ارزی ضرر نزده ،کمی هم در مورد این ها بررسی شود .
ناشناس محترم۰۸:۴۶ شماازکجابه این نتیجه رسیده ایدکه باوام دادن منزل وخانه بایستی ارزان شود باوام دادن
امکان تهیه مسکن فراهم میشودالبته باوام کم بهره وبازپرداخت درازمدت لازم نیست به دوردست نگاه کنیدترکیه همسایه مایا امارات وگرجستان وامثالهم برای ارزان شدن مسکن بایستی مصالح ساخت مسکن ارزان شودوبایستی تمام عواملی که درتولید موثرندارزان‌شوند واین حاصل نمیشودمگرکاهش تورم
وافزایش ارزش پولمان که هرشاگردمدرسه ای میفهمد وام درست باامکان بازپرداخت خریدراممکن میسازداین اتفاق حدودپانزده سال پیش مدتی دردولت قبل افتاد وبسیاری افرادخانه دارشدند سئوال بفرمائیدازچندنفرمتوجه میگردبد جهت اطلاع عرض شد
ازاد کردن قیمت ارز جز پرکردن جیب کاسبان تحریم ودلالان ارمغانی برای ملت نداردارتباط با دنیا وپذیرش برجام وقبول fatfازسوی دولت ارزانی را برای ملت خواهد داشت چنانکه سال ۹۵ بعد پذیرش برجام اقتصادایران در حد مناسبی بود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار