بازدید 7836
کیوسک بین الملل تابناک

تعلیق کمک مالی بانک جهانی به افغانستان/ افشای نقش قطر در برگزاری دیدار رئیس سیا و ملا برادر/ درخواست مرکل برای تعامل جامعه جهانی با طالبان/ درخواست ونزوئلا از دیوان لاهه برای تحقیق درباره جنایات تحریمی آمریکا

تعلیق کمک مالی بانک جهانی به افغانستان، افشای نقش قطر در برگزاری دیدار رئیس سیا و ملا برادر، درخواست مرکل برای تعامل جامعه جهانی با طالبان، درخواست ونزوئلا از دیوان لاهه برای تحقیق درباره جنایات تحریمی آمریکا و پیام امیر قطر به پادشاه عربستان سعودی از مهم ترین خبرها و رویدادهای بین المللی در 24 ساعت گذشته بودند.
کد خبر: ۱۰۷۲۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۶ 25 August 2021

تعلیق کمک مالی بانک جهانی به افغانستان/ افشای نقش قطر در برگزاری دیدار رئیس سیا و ملا برادر/ درخواست مرکل برای تعامل جامعه جهانی با طالبان/ درخواست ونزوئلا از دیوان لاهه برای تحقیق درباره جنایات تحریمی آمریکا

کیوسک بین الملل تابناک: تعلیق کمک مالی بانک جهانی به افغانستان، افشای نقش قطر در برگزاری دیدار رئیس سیا و ملا برادر، درخواست مرکل برای تعامل جامعه جهانی با طالبان، درخواست ونزوئلا از دیوان لاهه برای تحقیق درباره جنایات تحریمی آمریکا و پیام امیر قطر به پادشاه عربستان سعودی از مهم ترین خبرها و رویدادهای بین المللی در 24 ساعت گذشته بودند.

تعلیق کمک مالی بانک جهانی به افغانستان

بانک جهانی اعلام کرد که حمایت مالی از افغانستان را در پی نگرانی ها در باره سرنوشت زنان در دوره جدید افغانستان، موقتا متوقف می کند.

به گزارش تارنمای سی ان ان؛ این تصمیم ضربه دیگری به اقتصاد ضعیف افغانستان وارد می کند که به شدت بر کمک های مالی خارجی وابسته و با دورنمای افزایش بهای مواد غذایی رو به روست.

"مارسلا سانچز بندر" سخنگوی بانک جهانی به سی ان ان بیزینس گفت که ما به شدت نگران وضع افغانستان و تاثیر آن بر دورنمای توسعه این کشور به ویژه برای بانوان هستیم.

براساس داده های تارنمای بانک جهانی، این نهاد کمک دهنده مالی متعهد به تامین بیش از پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برای طرح های توسعه ای در افغانستان شده و صندوق بازسازی افغانستان تحت مدیریت بانک جهانی، تاکنون توانسته بیش از ۱۲ میلیارد و ۹۰۰ هزار دلار تامین کند.

تعلیق کمک مالی بانک جهانی به افغانستان/ افشای نقش قطر در برگزاری دیدار رئیس سیا و ملا برادر/ درخواست مرکل برای تعامل جامعه جهانی با طالبان/ درخواست ونزوئلا از دیوان لاهه برای تحقیق درباره جنایات تحریمی آمریکا

سانچز بندر افزود: ما موقتا پرداخت ها برای عملیات خود را در افغانستان متوقف کرده ایم و به دقت وضع این کشور را در راستای سیاست ها و رویه های داخلی خود رصد و ارزیابی می کنیم.

بانک جهانی گفته که به مشورت با جامعه بین المللی و همکارانش در توسعه افغانستان، ادامه خواهد داد.

شهروندان افغانستان در پی افت بیسابقه ارزش پول رایج کشورشان، در پی سقوط دولت اشرفف غنی در ۲۴ مرداد ماه، با تهدید تورم روبه رو هستند.

اجمل احمدی رئیس پیشین بانک مرکزی افغانستان روز جمعه با هشدار در باره دشواری های اقتصادی پیش روی کشورش و درخواست ادامه حمایت جامعه بین المللی از افغانستان، افزود: ادامه کمک انسان دوستانه نه تنها ضروری است، بلکه باید در روزها و ماه های آینده افزایش یابد و نباید در انتظار رخ دادن بحران دیگری بمانیم.

افشای نقش قطر در برگزاری دیدار رئیس سیا و ملا برادر

منابع مطلع از کمک قطر به انجام دیدار میان رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا "سیا" با ملا عبدالغنی برادر از رهبران طالبان در کابل پرده برداشتند.

 سی ان ان به نقل از منابع مطلع فاش کرد که قطر به انجام دیدار مخفیانه اخیر میان ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا "سیا" و ملا عبدالغنی برادر، از رهبران و رئیس دفتر سیاسی طالبان در کابل کمک کرده است.

این منابع گفتند که این دیدار نشان دهنده نقش قابل توجهی است که قطر در آینده افغانستان ایفا خواهد کرد.

منابع مذکور همچنین گفتند که این دیدار بالاترین سطح تبادل مستقیم نظرات میان واشنگتن و طالبان تاکنون بوده و بر دیدگاه درون دولت آمریکا مبنی بر لزوم درک روشن‌تری از موضع طالبان در بسیاری از مسائل همزمان با نزدیک شدن موعد تعیین شده برای خروج از افغانستان تاکید دارد.

واشنگتن پست روز گذشته به نقل از مقامات آمریکایی که نخواستند نام‌شان فاش شود اعلام کرد ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا "سیا" روز گذشته با ملا عبدالغنی برادر از رهبران طالبان در کابل، پایتخت افغانستان به صورت مخفیانه دیدار کرده است.

در این گزارش اشاره شد که این اولین دیدار یک مقام بلندپایه آمریکایی با طالبان پس از تسلط این گروه بر کابل است.

درخواست مرکل برای تعامل جامعه جهانی با طالبان

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان روز چهارشنبه، تعامل جامعه جهانی با گروه طالبان در افغانستان را خواستار شد.

به نوشته وبگاه شبکه «دویچه وله»، مرکل در جلسه پارلمان آلمان گفت، تلاش برای خارج کردن آلمانی‌ها و افغان‌هایی که به آن‌ها کمک کرده‌اند ادامه دارد.

صدر اعظم آلمان افزود: «خاتمه یافتن این انتقالات هوایی ظرف روزهای آینده به معنای اتمام تلاش‌ها برای حمایت از افغان‌هایی که به ما کمک کرده‌اند و آن‌هایی که با تصرفات طالبان در شرایط اضطراری هستند نخواهد بود».

تعلیق کمک مالی بانک جهانی به افغانستان/ افشای نقش قطر در برگزاری دیدار رئیس سیا و ملا برادر/ درخواست مرکل برای تعامل جامعه جهانی با طالبان/ درخواست ونزوئلا از دیوان لاهه برای تحقیق درباره جنایات تحریمی آمریکا

مرکل در ادامه گفت:‌‌ «هدف ما باید این باشد که تا آنجا که می‌توانیم دستاوردهای خود در زمینه تغییرات ایجاد شده در بیست سال گذشته در افغانستان را حفظ کنیم. این موضوعی است که جامعه جهانی باید درباره آن با طالبان صحبت کند».

صدر اعظم آلمان روز سه شنبه اعلام کرد که مذاکرات بین سران گروه جی -۷ (هفت کشور صنعتی جهان) در مورد افغانستان منجر به تمدید مهلت تخلیه ۳۱ آگوست (9 شهریور) برای خروج از کابل نشد. وی مدعی شد کشورش آماده همکاری با ایران و پاکستان برای کمک به‌ پناهجویان افغانستانی است. (جزئیات بیشتر)

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

آمریکا قرار است تا موعد ۳۱ اوت از افغانستان خارج شود. «سهیل شاهین»، سخنگوی دفتر طالبان در قطر روز دوشنبه گفت که تاخیر در خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان برای ایالات متحده پیامدهایی خواهد داشت و تاریخ تعیین شده، خط قرمز طالبان است.

درخواست ونزوئلا از دیوان لاهه برای تحقیق درباره جنایات تحریمی آمریکا

«دلسی رودریگز» معاون رئیس جمهور ونزوئلا روز چهارشنبه از دیوان بین‌المللی کیفری درخواست کرد درباره جنایات تحریمی آمریکا تحقیق کند.

به نوشته وبگاه شبکه «پرس تی‌وی»، رودریگز در نشستی خبری گفت تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا جنایت علیه بشریت محسوب می‌شوند و در میان کشورهایی که «به‌طور نامشروع» هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند، ونزوئلا از نظر تعداد «اقدامات قهری یک‌جانبه» پنجمین جایگاه را دارد.

این مقام ونزوئلایی گفت، در پرونده‌ای که دو روز قبل به دادستان کل دیوان بین‌المللی کیفری تحویل شده است، قید شده است که چگونه تحریم‌های آمریکا حق مردم ونزوئلا برای دسترسی به بهداشت، مواد غذایی و توسعه اقتصادی را تحت تأثیر قرار داده‌اند.

تعلیق کمک مالی بانک جهانی به افغانستان/ افشای نقش قطر در برگزاری دیدار رئیس سیا و ملا برادر/ درخواست مرکل برای تعامل جامعه جهانی با طالبان/ درخواست ونزوئلا از دیوان لاهه برای تحقیق درباره جنایات تحریمی آمریکا

معاون رئیس جمهور ونزوئلا افزود: «اطلاعاتی به‌دست آورده‌ایم که حاکی از این است که چگونه [این تحریم‌ها] صعنت داروسازی در ونزوئلا را تحت تأثیر قرار داده است. بیش از نیمی از شرکت‌های داروسازی چند ملیتی، کشور را ترک کرده‌اند».

رودریگز در ادامه گفت: «از فقط ده مورد از صد و پنجاه شرکتی تحت تأثیر تحریم‌ها قرار دارند، غیرخصوصی هستند و علاوه بر این، واشنگتن دارایی‌های به‌خصوصی از جمله سی نفتکش و پنجاه و هشت هواپیما را مورد تحریم قرار داده است».

آمریکا از زمان دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق تاکنون، در اقدامی غیرقانونی «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده را به عنوان «رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا» به رسمیت شناخته و ضمن توقیف دارایی‌های ونزوئلا در آمریکا و اعمال انواع تحریم‌ها، به انواع تحریم‌ها، فشارهای سیاسی و تهدید نظامی علیه نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور این کشور ادامه داده است.

پیام امیر قطر به پادشاه عربستان سعودی

«محمد بن عبدالرحمان آل ثانی» وزیر خارجه قطر امروز (چهارشنبه) در سفر به عربستان سعودی با «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور دیدار و در زمینه همکاری های مشترک با وی گفت و گو و پیام امیر قطر به پادشاه عربستان را تحویل داد.

به گزارش امروز (چهارشنبه) خبرگزاری رسمی قطر«قنا» در این دیدار دو طرف درباره روابط دوجانبه و همکاری دو کشور در زمینه های مختلف و نیز تحولات منطقه ای و بین المللی و موضوعات مشترک بحث و تبادل نظر کردند.

در این دیدار وزیر خارجه قطر پیام «تمیم بن حمد» امیر قطر را به پادشاه سعودی ابلاغ کرد.

در سفر هیأت قطری به عربستان ، وزیر دولت، معاون وزیر دفاع و مشاور امنیت ملی وزیر خارجه را همراهی می کنند.

پس از اختلاف میان قطر و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله عربستان که سالها به طول انجامید آشتی تاریخی این کشورها با قطر در اجلاس العلا سبب شد تا این کشور روابط خود با عربستان را از سر گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی