بازدید 7524

ضرورت اقدامات اساسی در مدیریت بیماری وبا در زنجان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: سمت و سوی درمان، پیشگیری و مراقبتهای بعدی بیماری وبا متفاوت بوده و ضروری است در این خصوص اقدامات مدیریتی خاصی انجام گیرد و از طرفی فصل شیوع این بیماری از اواخر مرداد آغاز و تا اواخر مهر ادامه می یابد.
کد خبر: ۱۰۶۹۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۸ 11 August 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، دکتر محمد رضا صائینی شامگاه دوشنبه در سومین کارگروه اجتماعی، فرهنکی، سلامت و زنان و خانواده با اشاره به موضوع بیماری وبا در استان افزود: این بیماری اهمیت زیادی دارد و در واقع بومی استان محسوب می شود اما در زمانی که کم آبی و یا خشکسالی بوجود می آید مشکلات دیگری اضافه می شود.

وی با اشاره به اینکه بروز بیماری وبا در شرایط کرونایی بسیار سخت تر شده است، اضافه کرد: به این دلیل درسویه های کرونای جدید علائم گوارشی نیز وجود دارد و همین مساله تشخیص وبا را از سوی پزشکان با مشکل مواجه می کند.

صائینی با بیان اینکه در جوامع آماده مقابله با بیماری وبا میزان و مرگ میرهای ناشی از آن کمتر از ۲۰ درصد است، اظهار داشت: در جوامعی که آمادگی های لازم برای مقابله با این نوع بیمار ی وجود ندارد، متاسفانه آمار مرگ و میرها بالای ۵۰ درصد است و به سرعت وضعیت را با چالش مواجه می کند.

وی با اشاره به اینکه آخرین وضعیت پیک بزرگ شیوع وبا در سال ۷۷ رخ داده که همین وضعیت در استان نیز وجود داشت، افزود: در این سال میزان مرگ و مبتلا روندی افزایشی داشت، که این موضوع از توجه به این بیماری و اقدامات لازم حکایت دارد.

صائینی با اشاره به اینک با نگاهی به روند بیماری از سال ۷۸ تا ۹۹ می توان دریافت که پیک وقوع وبا هر پنج سال یک بار به وقوع می پیوندد، تصریح کرد: این میزان در برخی استان های دیگر بیشتر نمود دارد و این میزان یعنی روند پیک در استان زنجان نیز هر پنج سال مشاهده شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: آخرین مورد پیک بیماری بصورت کامل در استان به سال ۹۰ باز می‌گردد، بطوریکه ۶۷ مورد وبای تایید شده ثبت شد، بطوری شمار مبتلایان در برخی شهرستان های زنجان بیشتر بود و حتی گردش باکتری روند صعودی داشت.

وی اظهار داشت: بیماری وبا در ۹۰ درصد بدون علامت، یا علامت آن بصورت خفیف مشاهده می‌شود، فقط پنج درصد با نشانه های شدید در فرد بروز می یابد و به دنبال آن مشکلات عدیده ای بوجود می آید.

این مسوول با تاکید بر اینکه با متمرکز شدن بر بیمار ی کووید- ۱۹، نباید از شیوع بیماری وبا بخاطر بروز مسائلی از قبیل خشکسالی غافل بود، خاطرنشان کرد: در بروز این بیماری آب ناسالم مصرفی و دیگری استفاد از سبزیجات و میوه جات آلوده است که می تواند به بروز بیماری منتهی شود.

گفتنی است وبا بیماری اسهالی است که توسط یک نوع باکتری به نام ویبر یوکلرا ایجاد می شود که از ویژگی‌های این بیماری شروع ناگهانی اسهال آبکی، بدون درد و همراه با تهوع و استفراغ در مراحل اولیه بیماری است.

عدم مراجعه بیماران مبتلا به وبا جهت درمان، به ویژه در موارد شدید بیماری، ممکن است در مدت چند ساعت منجر به کم آبی شدید و حتی مرگ بیمار بشود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل