بازدید 4934

انتقاد روسیه از رزمایش ژاپن و آمریکا

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، رزمایش مشترک ژاپن و آمریکا در شمال ژاپن را دارای اهداف و منافع کوته بینانه خواند و از آن انتقاد کرد.
کد خبر: ۱۰۶۱۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۴ 04 July 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، زاخارووا روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: نمی‌توانیم به رزمایش بی سابقه و دارای ابعاد بسیار گسترده‌ای که محدوده‌ای وسیع در ژاپن را فرا گرفته است توجه نکنیم.

وی افزود: این رزمایش را که در جزیره هوکایدو واقع در نزدیکی مرز‌های روسیه برگزار می‌شود با توجه به اهمیت تامین امنیت مرز‌های ما در خاور دور به دقت زیر نظر داریم.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: مقام‌های ژاپنی ازجمله ن. کیسی وزیر دفاع این کشور که در جریان سفر اخیر به جزیره هوکایدو به اهمیت حیاتی سرزمین‌های شمالی برای کشورش اشاره کرد، روسیه وادار می‌کنند به این مساله توجه کند. ژاپن غیر از روسیه در این منطقه همسایه دیگری ندارد.

نیروی زمینی ژاپن و ارتش آمریکا یکی از بزرگترین رزمایش‌های مشترک خود را در اردوگاه‌ها و زمین‌های تمرین در سراسر ژاپن آغاز کردند.

به گزارش ایرنا از تلویزیون "ان اچ کی" ژاپن، در این رزمایش نظامی که گسترده‌ترین نمونه آن طی چند سال اخیر ارزیابی می‌شود، بیش از ۳ هزار پرسنل نظامی در آن شرکت دارند.

زاخارووا در ادامه بیانیه خود گفت: در این رابطه، رهایی از این تصور که پیشنهاد‌های مختلف ارائه شده از سوی ژاپن در مورد تامین صلح و ثبات منطقه آسیای و اقیانوس آرام ازجمله نظریه عاری از تنش بودن منطقه اقیانوس هند و آرام برای تامین منافع کوته بینانه ائتلاف توکیو با واشنگتن مطرح شده دشوار است.

وی افزود: در همین حال توکیو همچنان از گفت و گوی سازنده با روسیه برای رفع نگرانی موجه این کشور در عرصه امنیتی و بحث درباره راه‌های راستی آزنایی در این زمینه طفره می‌رود.

دیپلمات ارشد روس گفت: به این اقدامات ژاپن به دقت توجه می‌کنیم و درصورت نیاز تدابیری را برای پاسخ دادن به آن بکار می‌گیریم.

ژاپن بر چهار جزیره کوریل جنوبی واقع در خاور دور روسیه ادعای ارضی دارد که در سال ۱۹۴۵ در جریان جنگ دوم جهانی به تصرف ارتش شوروی در آمد.

توکیو امضای توافقنامه صلح با روسیه را منوط به واگذاری این چهار جزیره به ژاپن کرده است.

برای نخستین بار در قالب رزمایش مشترک آمریکا و ژاپن، یک واحد رهگیری موشک ارتش آمریکا در آمامی اوشیما در استان کاگوشیما استقرار یافته است.

به نظر می‌آید هدف از این تمرین‌ها نشان دادن هماهنگی نزدیک بین دو کشور با در نظر داشتن چین است. چین در حال افزایش فعالیت‌های خود در دریای چین شرقی بوده است.

قرار است این رزمایش تا ۷ روز دیگر ادامه یابد.

روزنامه فایننشال تایمز آمریکا نیز در گزارشی به نقل از مقامات ارتش آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده و ژاپن در حال انجام رزمایش‌های نظامی مشترک برای سناریوی تعارض احتمالی با چین بر سر تایوان هستند.
در این گزارش به نقل از شش فردی که نامشان ذکر نشده آمده است که مقامات نظامی آمریکا و ژاپن «برنامه‌ریزی جدی» برای یک تعارض احتمالی را در سال پایانی ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» - رئیس جمهور پیشین ایالات متحده- آغاز کردند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در کنار این برنامه‌ریزی، واشنگتن و توکیو «بازی‌های جنگی فوق محرمانه و مانور‌های مشترکی در دریای جنوبی چین و شرقی چین» اجرا کردند.

شماری از این مقامات به روزنامه فایننشال تایمز گفتند که رزمایش‌های مشترک در دریای جنوبی چین میان متحدان (واشنگتن و توکیو) در پوشش «آموزش امداد سوانح» انجام شده و همچنین رزمایش‌های بیشتری در نواحی پیرامونی «جزایر سنکاکو» - در ۳۵۰ کیلومتری غرب تایوان- جهت آمادگی برای تعارض با پکن بر سر تایوان اجرا شدند.
براساس این گزارش، مقامات ایالات متحده و ژاپن در حال بررسی و آزمون مسائل حقوقی مرتبط با این رزمایش‌های مشترک از جمله دسترسی به پایگاه‌ها و پشتیبانی لجستیکی هستند که در صورت وقوع تعارض می‌تواند از سوی توکیو ارائه شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار