بازدید 14000
۴

کدام سناریو مذاکرات وین را تهدید می کند؟

کارشناس مسائل آمریکا در گفتگویی به ارزیابی مذاکرات برجامی وین که در روزهای اخیر برگزار شد پرداخت.
کد خبر: ۱۰۴۷۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲ 22 April 2021

 

به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، امیرعلی ابوالفتح در ارزیابی مذاکرات صورت گرفته گفت: این مذاکرات نسبت به موضوعی که مورد بحث قرار گرفته و با توجه به اختلافاتی که بین طرفین است و ذی نفع های مستقیم و غیر مستقیم این موضوع، خیلی طولانی نشده به نظر من هنوز هم جای کار زیادی دارد. بنابراین نباید انتظار داشت که با یک نشست و برخاست و چند دیدار و گفتگو مساله حل و فصل شود و از این نظر راه دشوار و طولانی مدتی در پیش خواهد بود و همچنان باید صبر کرد تا طرفین به یک نتیجه برسند. چون همانطور که گفتم مساله بسیار وسیع و موضوعات بسیار زیادی چه مربوط به خود مساله هسته ای و چه مسائل حاشیه ای مطرح است که کار را خیلی پیچیده کرده است.

این کارشناس در خصوص تفاوت گفتگوهای جدید با هفته های گذشته با توجه به تروریسم هسته ای اسرائیل علیه نطنز گفت: آنچه مسلم است اینکه هم ایران و هم آمریکا مصمم هستند تا راه حلی برای مشکلات پیدا کنند. همین که ایران بعد از آن حمله خرابکارانه به نطنز که اسراییل مسئولیتش را قبول کرده به مذاکره ادامه می دهد و همین که واشنگتن هم با شروع غنی سازی شصت درصدی از سوی ما در گفتگو ها حضور دارد، نشان دهنده این است که این اراده وجود دارد تا به نتیجه برسند. اما این به معنی آن نیست که حتما به توافق برسند. در حال حاضر همه کسانی که در مذاکرات حضور دارند، چه طرف ایرانی و چه طرف امریکایی و چه 4+1 متفق القول هستند که مسیر درست انتخاب شده و همچنان نیاز است که بحث ادامه داشته باشد.

به نظر می رسد دو اتفاق افتاد چه در مورد حادثه نطنز و غنی سازی. اما در جریان مذاکرات هم اتفاقاتی افتاده است. طرفین تقریبا به این جمع بندی رسیده اند که چه تحریم هایی باید از طرف آمریکایی ها برداشته شود و یک نقشه راهی برای برداشته شدن آنها در حال تدوین است. همچنین نقشه راهی هم برای بازگشت ایران به تعهدات برجامی در دست تهیه است. بخش مربوط به ایران به نظرم مسیر دشواری نیست. مسیر مشخص است و سندی وجود دارد به نام برجام و کافی است که ایران از همان نقطه ای که اجرای توافق را متوقف کرده، به همان برگردد. با این حساب کاری که ایران باید بکند به صورت شسته و رفته مشخص است. سختی کار مربوط به بخشی است که آمریکا باید انجام دهد.

اینکه ایران چه تحریم هایی را می خواهد برداشته شود و چه تحریم هایی را امریکایی ها می خواهند بردارند جای حرف دارد. از نظر ایران همه تحریم هایی که در زمان ترامپ ایجاد شده باید برداشته شود. به نظر می رسد که ایالات متحده به دنبال تفکیک تحریم هاست و آنها را به دو دسته آنها که مغایر برجامند و آنهایی که نیستند تقسیم کرده و می گوید مایل است که آن دسته از تحریم های مغایر با برجام را بردارد و می تواند در موردش مذاکره کند. اگر موضع ایران این باشد که همه تحریم ها برداشته شوند و آمریکا نخواهد همه آنها برداشته شوند، احتمال طول کشیدن و یا شکست خوردن مذاکرات وجود دارد. اما باز هم نمی شود زود قضاوت کرد و باید منتظر ماند تا ببینیم چه فرایندی دنبال می شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴
حمله دلواپسان داخلی و صدا و سیمای میلی و جوجه نفوذی های داخلی و کاسبان تحریم ها
سلام امریکاییها همین کارها را کردند که میدان را برای چینیها خالی گذاشتن خاک بر سر امریکا
اگر تحریمها گزینش برداشته شود که وضع برای ایران فرقی نمیکند! حداقل تحریمهای اصلی را بردارند تا بلکه وضع مردم بهبود پیدا کند.
این مسئله که نباید روبرو مسائل را حل کرد دیگر چه صیغه ای است؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر