بازدید 6222

قهرمانان پنهان نجات ‌دهنده طبیعت

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافته‌اند که برخی از گونه‌های گیاه یا حشرات می‌توانند نقش مهمی در مقابله با عواقب تغییرات اقلیمی داشته باشند و طبیعت را نجات دهند.
کد خبر: ۱۰۴۷۱۶۳
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰ 20 April 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا از وب‌سایت رسمی دانشگاه کلرادو بولدر، پژوهش جدید "دانشگاه کلرادو بولدر"(CU Boulder) آمریکا نشان می‌دهد که یک مگس خانگی، بومادران زردرنگ و سایر گیاهان، نقش مهمی در حفظ تنوع زیستی ایفا می‌کنند و همچنین ممکن است مانعی در برابر تاثیرات ناشی از تغییرات اقلیمی باشند.

یافته‌های این پژوهش، بینش‌های ارزشمندی را برای اولویت‌بندی حفاظت از گونه‌هایی که به قدرت جوامع زیستی کمک می‌کنند، ارائه می‌دهد.

"جولیان رساسکو"(Julian Resasco)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: بسیاری از اوقات، تلاش‌هایی برای محافظت از گونه‌های نادر صورت می‌گیرند اما گونه‌های متداول نیز بیشتر مواقع رو به نابودی هستند و در معرض انقراض قرار دارند. این موضوع می‌تواند عواقب بسیاری برای حفظ تنوع زیستی به همراه داشته باشد.

گونه‌هایی که با عنوان "Generalist" شناخته می‌شوند، با بسیاری از گونه‌های دیگر در تعامل قرار دارند. برای نمونه می‌توان به یک زنبور عسل اشاره کرد که از گونه‌های متفاوت گل بازدید می‌کند یا بالعکس، گلی که مورد بازدید بسیاری از گونه‌های زنبور عسل قرار می‌گیرد.

خرزنبوریان، از گونه‌های شناخته شده generalist هستند که سال‌ها مورد تحسین قرار داشته‌اند اما قهرمانان دیگری نیز در این میان وجود دارند که اغلب با بی‌احترامی از آنها یاد می‌شود. این قهرمانان، مگس‌ها هستند. به گفته رساسکو، برخی از مگس‌ها، متداول‌ترین بازدیدکنندگان گل‌ها هستند و از گل‌های متفاوتی بازدید می‌کنند.

گیاه بومادران که ساکنان کلرادو ممکن است آنها را بشناسند، گونه‌هایی هستند که علاقمندان به گل‌های وحشی، در تابستان به دنبال آنها می‌گردند و شاید زیاد معروف نباشند اما این پژوهش نشان می‌دهد که بومادران، نقش مهمی در پایداری اکولوژیکی مرغزارهای محل رشد خود بر عهده دارند.

مدت‌هاست که متخصصان بوم‌شناسی، تعامل میان گیاهان و این گونه‌ها را مورد بررسی قرار داده‌اند. بررسی‌های پیشین پژوهشگران نشان می‌دهد که گونه‌های generalist، بارها در نواحی متفاوت و در فصول گرم سال یا طی چندین سال یافت می‌شوند. آنچه این پژوهش نشان می‌دهد، این است که این موجودات طی سالیان متمادی می‌توانند پایدار بمانند و نجات‌دهنده جوامع خود باشند.

رساسکو گفت: از آنجا که بسیاری از گونه‌ها بر این موجودات تکیه دارند، داشتن یک جمعیت سالم از آنها، به حفاظت از گیاهان و گونه‌هایی که کمتر در معرض انقراض محلی قرار دارند، کمک می‌کنند. ممکن است که این پایداری، برای محافظت در برابر افزایش تغییرات نابرابر ناشی از شرایط اقلیمی نیز موثر باشد.

این پژوهش، در مجله "Ecology" به چاپ رسید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر