بازدید 6012

تأییداقدام ایران درساخت صفحات سوخت ازسوی آژانس

خبرگزاری رویترز بامداد شنبه در گزارشی مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی به اعضای خود از اقدام جدید ایران در کارخانه ساخت صفحات سوخت در اصفهان خبر داده است.
کد خبر: ۱۰۴۵۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۰ 10 April 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۷ آوریل (۱۸ فروردین) تأیید کرده است که «در کارخانه ساخت صفحات سوخت در اصفهان، ایران شش صفحه سوخت قراضه تابش نشده برای رآکتور تحقیقاتی تهران را ذوب کرده که این صفحات سوخت شامل ۰.۴۳ کیلوگرم اورانیوم غنی شده تا ۲۰ درصد U-235 است».

بنا به ادعای خبرگزاری رویترز، در گزارش آژانس آمده است: «(در این فرآیند) محلول نیترات اورانیل استخراج شده و به کربنات اورانیل آمونیوم تبدیل شده است».

در این گزارش آمده است که ایران قصد دارد با فرآوری بیشتر این مواد به تولید مولیبدن بپردازد که کاربردهای غیرنظامی زیادی از جمله اهداف پزشکی دارد.

رویترز نوشت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود از گفتن این موضوع که این اقدامات جدید ایران در تضاد با برجام بوده خودداری کرده است، اما دو دیپلمات به رویترز گفته‌اند که گزارش نقض جدید برجام توسط ایران را نشان می‌دهد؛ هرچند ایران این اقدامات را با مثابه اقدامات جبرانی بر اساس متن برجام توصیف می‌کند.

«دیوید آلبرایت» بازرس سابق تسلیحات سازمان ملل که دارای مواضعی ضد ایرانی است، در واکنش به این گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که این موضوع سوالاتی مطرح می‌کند از آن جمله که در برجام چه چیزی از ذخایر اورانیوم غنی شده مستثنی شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان