بازدید 5288

زالی: تست منفی کاذب بسیار خطرناک است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تست منفی کاذب در اپیدمی ها را پدیده ای بسیار خطرناک دانست.
کد خبر: ۱۰۳۴۸۴۷
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴ 16 February 2021

به گزارش تابناک به نقل از مهر، علیرضا زالی، در دیدار با جمعی از نمونه گیران کووید۱۹ فعال در حوزه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره مهم ترین راه مقابله با بیماری تعیین یک استراتژی استاندارد تشخیصی بود، گفت: حصول نتایج قطعی چگونگی تشخیص کووید ۱۹ به کمک تست PCR در عرصه جهانی، حدود ۴۰ روز زمان برد و کشور ما هم به همت محققین و دانشمندان در این حوزه به جرگه جهانی پیوست و این اقدام تشخیصی را به کار گرفت.

وی تصریح کرد: شناسایی، ردیابی، رهگیری، غربالگری و دیده وری بیماری کرونا به شدت معطوف به تست های تشخیصی بوده که شالوده اصلی آن هم تست های PCR است. اهمیت این تست در تشخیص بیماری، نشان از جایگاه حساس و ویژه نمونه گیران دارد.

زالی بر تاثیر کیفیت تست تشخیصی کووید ۱۹ بر ابعاد اقتصادی و اجتماعی مردم تاکید کرد و گفت: از دالان تست PCR می توان ادامه مسیر شغلی و زندگی فرد را تعیین کرد، از همین رو کیفیت انجام این تست به شدت حائز اهمیت است.

وی اظهار کرد: از همان روزهای آغازین، تضمین کیفیت تست های PCR دغدغه بزرگی بود، چراکه پدیده تست منفی کاذب در اپیدمی ها، پدیده ای بسیار خطرناک است و آثار زیانبار بهداشتی به همراه دارد.

زالی، رکوردشکنی کمی و کیفیت ایمن و اثربخش تست های انجام شده در دانشگاه را شایسته تقدیر دانست و افزود: ماهیت کار در آزمایشگاه ها، به ویژه در شرایط بحرانی اینچنینی، تعطیلی ناپذیر و شبانه روزی است، زیرا در هر زمان و هر مکان ممکن است به حضور یک نمونه گیر کروناویروس نیاز باشد.

وی ادامه داد: همچنین این شغل، شغلی پرمخاطره است و پرسنل در بخش های تشخیص و درمان کرونا، تن بر آتش زده و در خطوط مواصلاتی با دشمن حرکت می کنند. در بحران بیماری عفونی، حتی شاید نزدیک ترین و عاطفی ترین فرد، آلوده باشد و ویروس از یک لباس یک دوست حمله کند.

به گفته زالی، نمونه گیران خود را در خطر بزرگی قرار داده اند و اقدام آنان قابل ارزشگذاری نیست، آنها جهادگران عرصه سلامت هستند.

وی بیان کرد: این اواخر با سویه های جدید بیماری رو به رو هستیم و یکی از تاکتیک های لازم، بالابردن تعداد تست های سریع و PCR است؛ هرچه پیوستگی بیشتری در ردیابی، غربالگری و ردگیری حاکم باشد، توفیق بیشتری در این حوزه حاصل می شود. البته گزارشات متعدد و متناقضی در عرصه جهانی از توانایی تشخیص جهش های جدید ویروس به کمک تست PCR وجود دارد، اما تا دستیابی به نتیجه ای متقن، هنوز این تست جایگاه خود را به عنوان استاندارد طلایی تشخیص، حفظ کرده است.

زالی با تاکید براینکه ظفر و پیروزی این مسیر از دالان بهداشت می گذرد، عنوان کرد: اگر غیر از این فکر شود، به کرونا می بازیم. بحران کرونا به ما نشان داد که جز ابزار کارای عرصه بهداشت، ابزار دیگری در اختیار نداریم و بدون آن در برابر بیماری های واگیردار و غیرواگیر، تهی دست خواهیم بود.

وی در پایان با اشاره به اینکه بالاترین جمعیت معتادان متجاهر، بالاترین جمعیت مستقر در اقامتگاه ها و گرمخانه ها، بالاترین جمعیت در خانه سالمندان و بهزیستی متعلق به استان تهران است، گفت: تمامی پرسنل در حوزه معاونت بهداشت با ارائه خدمات به این اقشار نشان دادند شرافتمندانه در تلاشند تا با این بحران مقابله شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان