بازدید 25391

آیا واکسن روسی «اسپوتنیک وی» خطرناک است؟ غیر شفاف چطور؟

مینو محرز که دست بر قضا مسئول ارزیابی واکسن ایرانی تولید شده در زیر مجموعه ستاد اجرایی امام خمینی (ره) هم هست گفته" «به عنوان یکی از اعضای کادر درمان این واکسن را تزریق نمی‌کنم، زیرا تاکنون هیچ اطلاعاتی از آن منتشر نشده است»؛ اظهار نظری که جهانپور ترجیح داد پاسخی کوبنده به آن بدهد و تاکید کند که «ایشان شأنی برای ارزیابی واکسن‌های دیگر ندارند»!
کد خبر: ۱۰۳۱۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۶ 30 January 2021
تابناک اجتماعیدر پی صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن روسی در کشورمان، انتقاداتی در این باره شکل گرفت که موجبات نگرانی بسیاری را فراهم آورد، به ویژه که برخی بر خطرناک بودن این واکسن تاکید دارند.

به گزارش «تابناک»؛ ۲۱ مردادماه امسال بود که خبرگزاری رسمی روسیه از ثبت رسمی واکسن کرونا با تایید ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور خبر داد و موج بزرگی از اظهارنظر‌ها در این باره در جهان شکل گرفت. اظهارنظر‌هایی که برخی از آن‌ها به تردید درباره کارایی این واکسن اشاره داشت و شفاف نبودن روند تولید آن را شاهد این مدعا معرفی می‌کرد.

*پاندورا شخصیتی اسطوره‌ای است که توسط خدایان یونان خلق شده. پرومتئوس، همان خدایی که بشر را خلق کرد، طی جریانی تمامی رنج‌ها و شرارت‌های جهان را در جعبه‌ای پنهان می‌کند و آن را به پاندورا می‌دهد. پاندورا از باز کردن جعبه به دلیل محتویات آن منع می‌شود، اما طاقت نمی‌آورد و آخر در جعبه را می‌گشاید. از آن پس جهان را بدی و ظلمت و رنج فرا می‌گیرد و تنها یک چیز در جعبه می‌ماند و آن چیزی نیست جز امید.
از جمله این اظهارنظرها، توییت کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت بود که نوشت: «مجوز مصرف انسانی واکسن آزمایشی کرونا قبل از اینکه مراحل مطالعات بالینی به درستی پایان یابد، در حکم جعبه پاندورا* است و بالقوه خطرناک. هنوز هیچ کدام [از واکسن ها]همگی این مراحل را طی نکرده‌اند و باید مراقبت کرد این مسابقه [رونمایی از واکسن‌های تولیدی در کشور‌های مختلف]، صرفا مسابقه‌ای در مسیر اطمینان، سلامت و ایمنی افزونتر باشد و لاغیر.»

از انتشار این اظهار نظر و توییت حدود شش ماه می‌گذرد، اما آنچه موجب شده بعد از این مدت بازخوانی شود، سخنان اخیر جهانپور است که حالا مدتی است با حفظ سمت، سخنگوی سازمان غذا و داروی کشورمان هم شده و اخیرا تاکید کرده که مجوز مصرف اضطراری مشهورترین واکسن روسی، واکسن «اسپوتنیک وی» در این سازمان صادر شده است؛ مجوزی که معنای صدور آن، شروع واکسیناسیون کووید ۱۹ در کشورمان با این واکسن روسی است.
 
آیا واکسن روسی «اسپوتنیک وی» خطرناک است؟ غیر شفاف چطور؟

موضوعی که در پی اعلام آن، انتقاداتی مطرح شده که از جمله آنها، اظهار نظر مینو محرز، پزشک نامدار ایرانی است که دست بر قضا مسئول ارزیابی واکسن ایرانی تولید شده در زیر مجموعه ستاد اجرایی امام خمینی (ره) هم هست و تاکید کرده واکسن روسی هیچ گونه تاییدیه‌ای از مراجع بین المللی مانند سازمان بهداشت جهانی ندارد و «به عنوان یکی از اعضای کادر درمان این واکسن را تزریق نمی‌کند، زیرا تاکنون هیچ اطلاعاتی از آن منتشر نشده است.»

با توجه به صراحت محرز در انتقادش به واردات واکسن روسی و صدور مجوز مصرف آن، قابل حدس بود که اظهار نظر وی بازتاب وسیعی در افکار عمومی بیابد و تردید‌ها در خصوص این اقدام را پررنگ کند و همین گونه هم شد، تا جایی که جهانپور ترجیح داد پاسخی کوبنده به این اظهار نظر بدهد و تاکید کند که «ایشان [مینو محرز] شأنی برای ارزیابی واکسن‌های دیگر ندارند چنان‌که ورودی در این موضوع هم نداشته‌اند.»

سخنگوی سازمان غذا و دارو در ادامه یادآور شد که «مرجع تایید واکسن -از جمله واکسن داخلی که ایشان [محرز]مسئول کارآزمایی بالینی آن هستند-، سازمان غذا و دارو است» تا به این وسیله نهیبی به محرز زده باشد که حتی حضور وی در تیم ارزیابی یک واکسن هم به معنای تایید آن واکسن نیست و تنها سازمان غذا و دارو در زیرمجموعه وزارت بهداشت است که در این خصوص تصمیم گیری می‌کند، نه هیچ مرجع و فرد دیگری مانند وی.

تاکید بر سلیقه بودن اظهار نظر محرز و فاقد ارزش فنی و علمی بودن این دست اظهارنظرها، دیگر نکته‌ای بود که جهانپور در پاسخ به نقد خانم پزشک مطرح کرد و در ادامه آن یادآور شد که اگر مطالعه‌ای در زمینه واکسن روسی در حال انجام است، می‌شود نتایجش را برای بررسی در اختیار سازمان غذا و دارو قرار داد. پاسخی که البته تهی از استدلال در خصوص آن بخش از انتقادات محرز است که واکسن روسی تایید هیچ نهاد و مرجع بین المللی را ندارد!

این در حالی است که محرز در بخشی از موضع گیری خود گفته بود: «از چه زمانی سازمان غذا و داروی کشورمان جزو منابع بین‌المللی شده؟ سازمان غذا و داروی ایران زمانی می‌تواند دارو و واکسنی را تایید کند که پیش از آن دارو یا واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته باشد. وقتی دارو یا واکسنی هنوز مورد تایید هیچ منبعی نیست، سازمان غذا و دارو نمی‌تواند آن را تایید و توزیع کند. وقتی هنوز هیچ اطلاعاتی از واکسن درز نشده، بر حسب چه فرآیندی آن را تایید می‌کنند؟»

اظهار نظر و سوالاتی که توسط جهانپور پاسخ داده نشده اند تا این گونه به نظر برسد که قابل پاسخ دادن نیستند و ایرادی وارد به مصوبه سازمان غذا و داروی کشورمان محسوب می‌شوند! ایرادی که شاید تاکید سازمان غذا و دارو بر صدور مجوز «اضطراری» برای مصرف واکسن روسی، برای پاسخ دادن به آن باشد؛ تاکید بر این نکته که روال عادی برای صدور این مجوز طی نشده و همه چیز از سر اضطرار بوده است. اضطراری که با تکیه به آن می‌توان بر عدم تایید واکسن در مراجع بین المللی چشم پوشید!

این در حالی است که می‌دانیم واکسن روسی فاز‌های آزمایشی را با موفقیت به اتمام رسانده و در نتیجه، به رغم آنکه تایید مراجعی مانند سازمان بهداشت جهانی را دریافت نکرده، دست کم از حیث خطرناک بودن مورد سنجش قرار گرفته و عدم خطرآفرینی آن به اثبات رسیده است، هرچند این موضوع تنها یک فاکتور حائز اهمیت است و میزان ایمنی زایی به واسطه تزریق این واکسن اهمیت به مراتب بیشتری دارد که مورد تایید هیچ نهاد بین المللی قرار نگرفته است.

موضوعی کلیدی که نشان می‌دهد واکسن روسی به واقع محصولی غیرشفاف دسته بندی می‌شود و از این نظر حق با مینو محرز است. محصولی که شش ماه پیش جهانپور آن را در حکم جعبه پاندورا خوانده و حالا تاییدش کرده است تا برخی از چرخش وی سخن به میان آورند و ابراز تعجب کنند، در حالی که جهانپور پاسخ صریح و کوتاهی به این ادعا دارد: «تفاوت مرداد و بهمن ۶ ماه است و شش ماه برای هر سه مرحله کارآزمایی و نتیجه گیری برای آدم سالم عاقل غیرمغرض زمان کافی است، مگر اینکه مشکل چیز دیگری باشد.»
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۱
بله
غیر شفاف است. چیزی که با سلامتی انسان سر و کار دارد و غیر شفاف است، خطر ناک است. آیا فهم این مطلب انقدر سخت است؟!
این سازمان باید توضیح بده بر اساس چه مدارک و مستنداتی مجوز این واکسن رو صادر کرده؟
چطور ماه قبلش میگن واکسن میخواست وارد شه و رو مردم ازمایش شه اما ما نزاشتیم، اما حالا واکسنی که تایید هیچ جارو نداره ازمایش نیست؟
اصلا چرا واکسن جانسون اند جانسون که کلا 1دوز هست، تاییدیه جهانی رو داره، دمای پایین نمیخواد کلی محاسن دیگه و تاثیر 90 درصدی و وارد نکردن؟؟
چون فقط روسی و چینی نیست؟
بابا بس کنید دیگه آخه ، یه کار تو این مملکت بدون داستان داشتید تا حالا ؟؟؟
سر یه واکسن چه داستاتی درست کردید ، همه کارا تو این مملکت همینه ، بعد همه میگن چرا وضعیت مملکت اینه
بسه دیگه بابا
هر چیزی که رد پای روسها درآن باشه هیچ خیری برای ایران و ایرانیها در گذشته نداشته ودرآینده هم نخواهد داشت!
اگر در موضوع دارو تحریم نیستیم پس خودتحریمی و نخریدن واکسن های درجه یک جهان هیچ توجیه و منطقی ندارد

اگر به واکسن های مشهور شک دارید لااقل آزمایشی و با مسئولیت و درخواست افراد آنرا خریداری کنید


اما چرا روسیه که خودش این واکسن را تولید کرده در حال حاضر یکی از کشورهای پرتلفات کرونایی است !!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کاری به خانم مینو محرز ندارم ولی متاسفانه برخی مردم ما از سواد بسیار پایین و نازل رنج می برند , من نه اهمیتی به واکسن روسی میدم نه چینی و نه آمریکایی، حقیقتش من نمیدونم کدوم خوبه کدوم بد شاید روسی بد باشه شاید خوب شاید آمریکایی بد باشه شاید خوب

ولی عده ای از مردم چنان درمانده هستن که صرفا به خاطر آمریکایی بودن دنبال واکسن فایزر هستن یعنی دنبال واکسن نیستن بلکه دنبال آمریکا هستن، فرقی نمیکنه واکسن باشه یا هر چیز دیگه...
واکسن روسی تاٸید هیچ یک از سازمانهای بین الملل مربوط را ندارد و کلیه افراد طایفه ما از این واکسن استفاده نخواهیم کرد،این کار شما جای شرم دارد.
معمولا هر کسی از جایگاه شغلی و سازمان مطبوع خودش دفاع می کنه
فرض کنیم خطرناک نیست
حتی تاثیر مثبت هم داشته باشد

اولا چرا آمار قربانیان کرونا در روسیه هنوز بالاست ؟؟؟

دوما چرا واردات واکسن آزاد است اما واردات دارو تحریم است ؟؟؟

سوما اگر نگران جان مردم هستید اجازه دهید خودشان تصمیم بگیرند چون به لطف تحصیلات دانشگاهی حداقل یک پزشک در میان اعضای یک فامیل وجود دارد و آنها بهتر از شما برای جان بستگانشان تصمیم می گیرند
شماها یا خیلی ساده اید یا زیادی حرفه ای.
بهتر بود دکتر جهانپور پاسخی علمی و منطقی به انتقادات می دادند....حالا پیشنهاد می کنم که اول تمامی مسئولین از جمله دکتر جهانپور از واکسن روسی استفاده کنند تا اطمینان مردم حاصل شود. البته نه با درپوش سرنگ و بدون نیدل و سرنگ سینمائی و .....
وقتی رئیس کمیسیون بهداشت مجلس هم می گوید این واکسن را نمی زند (مانند خانم دکتر محرز) مشخص است که این واکسن مشکوک است و خطرناک! گویا هیچ تاییدیه ای هم از سازمان های معتبر جهانی ندارد.
واکسن روسی دردرجه اول غیرشفاف است متاسفانه مثل تمام کارهای همسایه خوب شمالی ماودردرجه دوم بسیارخطرناک است چون اگرشفاف بودولی به تائیدمراجع دیصلاح دنیامیرسیدمیشدگفت کسانی حاضرباشندواکسنی رابزندکه مثلاً برخلاف سایرواکسنهای دنیا بیست تاسی درصد حداکثر ایمنی بدهدولی چون چنین شفافیتی نیست بشدت خطرناک است چون میتواند حتی ایمنی ضعیفی هم ندهد وبرعکس عوارض خطرناکی بدهد چه درکوتاه مدت وچه در درازمدت
عجب حکایتیست. سفسطه اندر سفسطه.

آقای جهانی اسناد تاییدیه واکسن روسی را نشون بده خیال مردم راحت بشه حرفهای محرز و بقیه را یکجا بذارن کنار به قبله شما نماز بخونن.
سلامت مردم بازیچه شماست مگه؟...
کار واکسن را سیاسی کرده اند، هرکسی یک نظر می دهد، بابا جان مردم دارند می میرند، و همه توی صف واکسن هستند، واکسن روسی، آمریکایی، هر چی هست بزنید که جلو مرگ و میر گرفته شود، بعد جنگ و دعوا کنید
واکسن نامعتبر روسی نمیزنم.سلامتم که دست خودمه
به محرز ارادتی ندارم ولی ادبیات جناب جهانپور غیر کارشناسی و فاقد توجیه منطقی است.
من و خانوادم واکسن روسی نخواهیم زد و اگر شده منتظر واکسن مینو محرز هم شویم صبر میکنیم
همه چیز سیاسی شده حتی سلامت مردم
این نشد جواب یک منتقد و کارشناس
من که عمرا به هیچ واکسنی اعتماد ندارم . بهترین راه رعایت پروتکل های بهداشتیه ! کرونا برای مردم جهان یه نعمت بزرگه!
واکسن روسی و چینی نمی زنیم.
معلوم است چه خبره از این بدتر نمی شود. جهانپور و محرز کدام راست می گویند و بر اساس تخصص نطر می دهند نه برای خوش آمد بالا دستی
روسها همیشه به ایران خیانت کردن .
در دوره انفجار اطلاعات جهانپور چه می کوید این واکسن در کدام مرجع بین المللی تائید شده . آیا محرز راست می گوید یا چهانپور کدام یک به فکر حفظ پست و موقعیت خودشان هستند ؟...
در کدام موضوع به نظرات کارشناسن اهمیت میدهند ؟؟؟که این اولی باشد
با سلام و احترام :آقای جهانپور لطفا" به گفته خانم محرز گوش بدید ایشون نمی گویند من این واکسن روسی رو ،واکسن نمی دونم بلکه میگن با توجه به عدم وجود نتایج حاصل از تزریق این واکسن این واکسن رو قبول ندارم و نمی زنم .به نظرم حرف بی ربطی نزده اند که شما ایشون رو صاحب صلاحیت بدانید یا نه .در ضمن اگر مدارک فنی تایید شده از سازمان های مختلف دنیا در دست دارید که به نظر دارید که اینگونه اظهار نظر می کنید.بی زحمت نشر دهید تا هم مطالعه کنند و از واکسن روسی استقبال کنند..برید دنبال واکسن درست حسابی و بدرد بخور.
این در حالی است که می‌دانیم واکسن روسی فاز‌های آزمایشی را با موفقیت به اتمام رسانده و در نتیجه، به رغم آنکه تایید مراجعی مانند سازمان بهداشت جهانی را دریافت نکرده، دست کم از حیث خطرناک بودن مورد سنجش قرار گرفته و عدم خطرآفرینی آن به اثبات رسیده است، هرچند این موضوع تنها یک فاکتور حائز اهمیت است و میزان ایمنی زایی به واسط تزریق این واکسن اهمیت به مراتب بیشتری دارد که مورد تایید هیچ نهاد بین المللی قرار نگرفته است.

دقیقا شما از کجا می دونی این مطلب را؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چطوره این واکسن مثلا اولین واکسن تولیدی کرونا بود ولی هنوز هیچ اقدامی جهت دریافت تاییدیه مراجعی مثل سازمان بهداشت جهانی را نکرده؟؟؟
ضمنا افرادی مثل خانم محرز و رییس کمیسیون بهداشت وقتی میگن ما واکسن روسی نمیزنیم ما چرا باید بزنیم؟؟؟
ایشالا که سالم باشه . شما که از واکسن های درست و حسابی نخریدید . خدا کنه این واکسن ها کار کنه . فرق روسیه و آمریکا همینه . تو امریکا همه چیز جلوی دوربین انجام شد و حتا اسم و مشخصات اولین آزمایش کننده ها به همه اعلام شد . ولی واکسن روسی هیچ چیز مشخصی ندارد
تناقض به حدی است که دود از سر ما بلند شده
خانم دکتر محرز شانی برای اظهار نظر ندارند؟!...
مشکل این جا است که در مورد نتایج واکسن روسی اطلاعات منظم و کاملی در دسترس نیست!! بنابر این امکان بررسی این واکسن وجود نداره!!
ا عرض سلام . به نظر من تزریق واکسن روسی اشتباه بزرگی است. ما خودمان در حال تولید واکسن ایرانی هستیم؟!!! پس می توانیم پولی راکه بابت خرید؟!! از روسیه هدر می دهیم را به بخش تحقیقات تزریق کنیم تا سریع تر به واکسن خودمان ( بومی ) دست پیدا کنیم.
شما فایزری که مورد تایید بهداشت جهانی بود رو ممنوع میکنین بعد واکسنی وارد میکنید که مورد تایید نیست؟؟
چرا از واکسن آمریکا استفاده نشود؟
و یک سؤال محض شفافیت بیشتر؛ طبق اظهار خود مقامات روسی این واکسن در این شش ماه در خود روسیه فقط به نیم درصد مردمشان تزریق شده. چیزی حدود هشتصد هزار دوز. آن وقت چطوری قرار است در کشور ما یکهو با ابعاد میلیونی تزریق شود؟
جان مردم بازیچه سیاسی کاری آقایون خواهد بود
دغدغه خانم دکتر درست است... هیچ تاییدیه سازمان‌های بین المللی را ندارد. آقای جهانپور به صحبت های قبلی خود رجوع کنند که فقط واکسنی وارد کشور می شود که مجوزهای بین المللی را داشته باشد... کدام مجوز؟ کدام مرحله ترایال بالینی را گذرانده؟ کجا ثبت شده.؟ بی نام و نشان...
آقا با سلامت مردم بازی سیاسی نکنید...
چیزی که عوض دارد گله ندارد:

تا حالا صدا و سیما و بعضی از سایت‌های خبری، از جمله همین تابناک خودمان، مرتباً اخباری را منتشر می کردند که افرادی پس از تزریق واکسن فایزر فوت کرده اند و در طرف مقابل هم کسانی توضیح می‌دادند که فوت «پس از تزریق واکسن» به معنای فوت به علت تزریق واکسن نیست و تا کنون مورد اثبات شده‌ای از فوت به علت واکسن فایزر وجود نداشته است. (البته توضیحات این «غربگرا»ها در اغلب اوقات در سایت‌های فوق‌الذکر، و باز هم از جمله همین تابناک خودمان، منتشر نمی‌شد.)

حالا با شروع تزریق واکسن روسی در ابعاد وسیع و طبیعتاً اتفاقاتی که بعد از آن خواهد افتاد، اعم از این که این موارد صرفاً «پس از» تزریق این واکسن اتفاق بیافتد یا «به علت» تزریق واکسن، صف‌ها عوض خواهد شد و صدا و سیما و بعضی سایت‌ها، این بار احتمالاً از جمله همین تابناک خودمان، توضیحات مبسوطی ارایه خواهند کرد که میان میلیون‌ها آدم که واکسن را تزریق کرده‌اند روزانه دهها و صدها مرگ طبیعی و یا به علت بیماری‌های دیگر اتفاق می‌افتد و اینها لزوماً ربطی به واکسن ندارد.

و احتمالاً آن غربگراها هم خود را به نشنیدن خواهند زد و کلی به این توضیحات، که اتفاقاً می‌تواند معقول هم باشد، خواهند خندید.

به هر حال خیلی بهتر بود اگر موضوع واکسن در چهارچوب پزشکی و بهداشتی باقی می‌ماند و سیاسی نمی‌شد.
اول وارد کنندگان وتصمیم گیرندگان درمورد این واکسن ان را بزنند بعد اگر مشکلی نبود روی مردم تست کنند
یعنی اروپا و سازمان بهداشت جهانی تایید کنند سازمان غذا داروی ایران هم تایید می کنه . سوالی که از امثال خانم محرز میشه پرسید اینه که شما ها چکاره هستید اگر قراره تاییدیه استفاده رو جایی خارج از مرزهای کشور بدن . یا سازمان غذا دارو فقط تایید کننده اینه که اروپاییها و امریکاییها یک چیز رو تایید کردن یا نکردن . اینکه سازمان نمی خاد هرکس به اینترنت دسترسی داره می تونه اون رو تایید یا تکذیب کنه
مشکل اینجاست حتی اگه سازمان جهانی واکسن روس و چین را تایید کند مردم به دلیل بی اعتمادی شدید حاضر نیستند واکسن را تست کنند. اعتماد مردم را جلب کنید برایتان جان هم می دهند.
متاسفانه سیاسی کاری محض و تقسیم کردن دنیا به دو دسته : دشمنان و دوستان بشدت خطر ناک و پر اشتباه است
و در این مورد خسارت جانی و مالی روانی آنرا هم اکثریت مردم و کشور می پردازند
چنانچه روسیه از واکسن خودش مطمئن است
چرا جهت انجام آزمایش های استاندارد جهانی آنرا تحویل سازمان بهداشت جهانی نمیدهد ؟
بر خلاف متن مقاله بالا، واکسن اسپوتنیک V مرحله سوم آزمایشات بالینی را تکمیل نکرده است و به رغم این وضعیت دولت روسیه مجوز توزیع همگانی آن را داده است. بعلاوه، این واکسن مشکل عدم شفافیت دارد زیرا – بر خلاف تولیدکننده های غربی – تولید کننده روس شواهد پژوهشی و آزمایشات خود را در برای مرور همتا منتشر نکرده است.
معضل دیگر واکسن اسپوتنیک V کمی ظرفیت تولید است. مطابق گزارش ایرنا تولید کنونی فقط 1 میلیون دوز در ماه است. (مقایسه شود با ظرفیت فایزر برای تولید 2 میلیارد دوز تا پایان سال 2021). شاهد اینکه پس از بیش از 2 ماه از آغاز واکسیناسیون در روسیه فقط حدود 2 میلیون نفر واکسن دریافت کرده اند (مقایسه شود با واکسیناسیون 31 میلیون نفر در آمریکا در همین مدت). بنابراین تعداد ارائه شده به ایران بسیار محدود و بیشتر برای تبلیغات سیاسی و نمادین خواهد بود. ایران به 170 میلیون دوز نیاز دارد. خبرگزاری تاس گزارش داده است که در صورت سرمایه گذاری امکان افزایش تولید به 11 میلیون دوز در ماه وجود دارد. حتی به فرض رسیدن تولید به این سرعت پس از ماهها نصب خط تولید جدید، واضح است که کماکان 26 ماه طول می کشد که واکسن به 147 میلیون جمعیت روسیه تزریق گردد. تازه، اینکه چگونه با این ظرفیت تولید می خواهند نیاز جمعیت روسیه و 1.2 میلیارد دوز سفارشی ادعایی سازنده را برآورده کنند سؤال دیگری است.
بابت واکسن روسی هم خطرات ان مهم است و هم کارایی ان که چطور این واکسن تایید شده جهانی ندارد ولی شما ان را وارد کردید و وزیر بهداشت میگوید اول خانواده خودم استفاده می کند....بعضی حرفها تلخ است، ولی باید گفته شود.
آیا واکسن فایزر تایید بهداشت جهانی را گرفته؟
فقط ایرانی میزنم. به هیچ کدام دیگر اطمینانی نیست
هر دوش
ما واکسن روسی و چینی نمیزنیم، از کزونا بمیریم بهتره
اولا مسول سازمان غذا ودارو سلامت واکسن روسی را از روی جه چیزی تایید کردهاید.فقط چون هیچ مدرک علمی بابت سلامت وایمنی زا بودن واکسن روسی وچینی ندارید وزیر بهداشت مجبور است بگویداول به خانواده خودم تزریق میکنم این جمله قطعا از سر ناچاری و فقر علمی است وگرنه برای اثبات کارایی یک دارو یا واکسن در دنیای امروز با قسم خوردن نمیشه ان را اثبات کرد این واکسن ها اگر موثر بودن مفت ومجانی نمی دادند.وزارت بهداشت هم چون مجانی بود و برای واکسن های معتبر باید پول خرج مکرد این ها را اوردید.واقعا متاسفم بی ارزش شمردن جان مردم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار