بازدید 3998

آتش ۴۷ هکتار از پارک ملی گلستان را سوزاند

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت که بر اساس پایش ماهواره‌ای، آتش‎سوزی اخیر سبب بروز خسارت به ۴۷ هکتار از عرصه‌های جنگلی پارک ملی گلستان شد.
کد خبر: ۱۰۲۹۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۷ 21 January 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از عمومی اداره کل محیط زیست گلستان، محمدرضا کنعانی اظهار داشت: این خسارت وارده شده به پارک ملی گلستان مربوط به آتش سوزی در سه نقطه از منطقه دره شمالی این عرصه بود.

وی بیان کرد: در این آتش سوزی که حوالی عصر روز شنبه ۲۷ دی ماه به وقوع پیوست، ۲ نقطه در همان ساعات اولیه کنترل، مهار شد اما خاموش کردن آتش در نقطه سوم به دلیل سخت‌گذر بودن منطقه با سختی بیشتری همراه بود.

وی خاطرنشان کرد: در ساعات اولیه بامداد روز یکشنبه به علت وزش باد شدید، آتش گسترده شده و وسعت بیشتری را درگیر کرد که به علت نبود نیروی کافی در منطقه از نیروهای یگان حفاظت محیط زیست سایر شهرستان‌ها درخواست کمک شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان افزود: علاوه بر استفاده از بالگرد آب پاش هوافضای سپاه و هلال احمر برای جابه جایی، ۱۶۰ نیروهای یگان حفاظت محیط زیست، مردم محلی، بسیج، سپاه و ارتش در منطقه دره شمالی حضور یافته و برای خاموش کردن آتش تلاش کردند.

وی تصریح کرد: در این آتش سوزی به علت انباشت برگ‌های خشک درختان و آتش گرفتن آنها، آتش در سطح بود و تنها چندین درخت خشک طعمه حریق شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان تاکید کرد: در این آتش سوزی به هیچ یک از حیوانات و حیات وحش موجود در پارک ملی گلستان آسیب و خسارتی وارد نشد.

کنعانی به کاهش آتش سوزی پارک ملی گلستان در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: در شرایطی که آتش سوزی این عرصه در ۱۰ سال قبل به طور میانگین ۲۰۸ هکتار بود، در نتیجه اقدامات پیشگیرانه و کنترلی، بروز این خسارت ها کاهش یافته به گونه ای که امسال و پیش از آتش سوزی ابتدای این هفته ۱۰.۵ هکتار از این پارک در آتش سوخت که اغلب برگ درختان و تنه درختان خشکیده بود.

پارک ملی گلستان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسید.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی