بازدید 9534

استفاده از VAR ایرانی به بهانه مشورت در داوری لیگ بیستم؟

کد خبر: ۱۰۲۳۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹ 23 December 2020

اتفاقات عجیبی در خصوص داوری بعضی از بازی‌های لیگ بیستم در حال رخ دادن است. داوران نسبت به فصول گذشته پس از رخ دادن صحنه‌های مشکوک، به مدت طولانی با یکدیگر مشورت می کنند و نظرشان را تغییر می‌دهند.

به گزارش تابناک ورزشی، این مشورت داوران تاکنون در سه بازی از لیگ بیستم مشاهده شده و نمونه آخر آن، در دیدار دیروز (سه‌شنبه) مس و سپاهان بود که در آن دیدار خطای دو ضرب اعلام شده در محوطه جریمه تیم فوتبال سپاهان موقعیت مناسبی را در اختیار مس رفسنجان قرار داده بود، ضربه پس از اصابت به دست بازیکن مس رفسنجان که از کتف بسته بود (نظرات کارشناسان داوری در خصوص خطای این در این صحنه متفاوت است) با شوت یکی بازیکنان مس همراه و روانه دروازه شد.

استفاده از VAR ایرانی به بهانه مشورت در داوری لیگ بیستم؟

تصمیم اولیه داور صحیح بودن گل بود و کمک داور کنار خط دروازه سپاهان نیز این تصمیم را تایید و رای به صحیح بودن گل داد و پرچمی از سوی وی زده نشد. توپ به میانه میدان منتقل و قرار بود بازی از سوی سپاهانی ها پس از دریافت گل آغاز شود. ناگهان داور وسط به سمت دیگر کمک داور خط که در سمت دروازه مس رفسنجان قرار داشت، رفت پس از لحظه ای نیز ناظر بازی به جمع آن ها اضافه شد و مشخص بود که صحبت های رد و بدل شده در مورد صحیح یا مردود اعلام شدن گل است.

داور وسط اما پس از چند دقیقه در اقدامی عجیب به سوی داور خط سمت دروازه سپاهان رفت و با وی نیز چند کلامی صحبت و در نهایت گل مس رفسنجان مردود اعلام شد!

این اتفاق و حضور ناظر بازی در کنار داوران این شبهه را ایجاد کرد که شاید افراد دست اندر کار مانند ناظر بازی و ناظر داوری این صحنه‌های مشکوک را بازبینی کرده و به داوران کمک کرده‌اند تا از تصمیم خود برگردند. اتفاقی که شاید بتوان نام آن را VAR داخلی گذاشت.

رسانه‌ها این ابهام بزرگ را با هر سه نفر از این داوران در میان گذاشتند اما از داوران این سه بازی هیچ‌کدام از آن‌ها چنین چیزی را تایید نکردند و تاکید کردند که مشورت و نظر دادن هر سه داور باعث شده تصمیم گرفته شده تغییر کند.

یکی از داوران بازی مس و سپاهان اظهار کرد: اصلا چنین چیزی نبود. ما کمک داور ویدیویی نداریم که بخواهد به ما کمک کند. علت این که تصمیم‌گیری در صحنه بازی دیروز طول کشید، تصمیم‌گیری در خصوص دو صحنه بود. ما هم باید درباره رد شدن توپ از خط دروازه و هم برخورد توپ برگشتی با دست بازیکن مس رفسنجان صحبت می‌کردیم که پاره شدن تور دروازه مس این فرصت را به ما داد. البته خدا را شکر تصمیم درست از سوی تیم داوری گرفته شد و تغییری در نتیجه ایجاد نشد.

البته این نکته وجود دارد که شاید اگر داوران این ۳بازی، مشورت و بررسی صحنه ها از طریق تصاویر تلوزیونی را تایید می‌کردند، به نوعی تایید عمل غیرقانونی و غیرقابل قبول از نظر استانداردهای فیفا بود. حالا با توجه به این اتفاق ‌های افتاده و لزوم حضور کمک داور ویدیویی در فوتبال ایران، باید دید بالاخره چه زمانی کمیته داوران تصمیم می‌گیرد مقدمات حضور VAR در ایران را فراهم کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار