بازدید 15760

استاندار: خوزستان در بارندگی اخیر دچار سیل نشد

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه این استان در بارندگی اخیر دچار سیل نشد بلکه مشکل آبگرفتگی رخ داد گفت: سیل، بنا به تعریف خاص خود روان آبی است که از رودخانه به جریان می‌افتد و مشکلات خاص خود را به بار می‌آورد.
کد خبر: ۱۰۲۱۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۷ 15 December 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا غلامرضا شریعتی شامگاه دوشنبه در نشست قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق دچار آبگرفتگی در اداره کل مدیریت بحران خوزستان اظهار داشت: در فروردین سال ۹۸ در استان خوزستان شاهد سیل بودیم اما آنچه در آذر ماه سال جاری به وقوع پیوست آبگرفتگی بود.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از آبگرفتگی اخیر در اهواز، ماهشهر و بندر امام خمینی(ره) بیان کرد: بنا بر گزارش رسمی سازمان آب و برق خوزستان در بندر امام خمینی (ره) ۱۶۲ میلیمتر بارندگی ثبت شد که ۱۰۷ میلیمتر آن در بازه زمانی ۲۴ ساعت رخ داد و در نتیجه ۷.۷ میلیون مترمکعب آب جمع شد که ۱.۵ میلیون متر مکعب آن تبدیل به ماند آب و موجب آبگرفتگی در ماهشهر، بندر امام و شهر چمران شد.

استاندار خوزستان توضیح داد: طبق گزارش سازمان آب و برق خوزستان دوره بازگشت این بارش ۱۰۰ ساله است و هر سال یک درصد احتمال چنین بارشی وجود دارد .حدود ۵۵ سالی که بارش‌ها ثبت می‌شوند بارش اخیر منحصر به فرد بوده و ماهشهر چنین بارشی با این میزان و شدت را در سال‌های گذشته نداشته است.

وی با اشاره به این که در سال‌های قبل با ۴۰ میلیمتر بارش ماهشهر و بندر امام خمینی(ره) دچار آبگرفتگی می‌شدند خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته اقدامات خوبی در حوزه احداث کانال آب‌های سطحی در این شهرها صورت گرفته است، در ماهشهر ۳۰ کیلومتر کانال زیرزمینی برای جمع آوری آب‌های سطحی احداث شده که تاب آوری جمع‌آوری آب‌های سطحی را در ماهشهر از ۳۰ میلیمتر به ۱۵۰ میلیمتر افزایش داده است.

شریعتی با بیان اینکه جنوب خوزستان مسطح است و سطح‌ آب‌های زیرزمینی در این منطقه بالا است و آب باران در سطح آن به علت نبود شیب باقی می‌ماند تصریح کرد: در بندر امام خمینی سه کیلومتر کانال آب‌های سطحی احداث شده که سطح تاب‌آوری را از ۳۰ میلیمتر به ۶۰‌ میلیمتر افزایش داده است.

وی ادامه داد: در بارندگی اخیر حدود ۱۶۰ میلیمتر باران در شهرستان ماهشه ثبت شد که با وجود این بارش در سه منطقه دچار مشکل شدیم و ظرف ۲۰ ساعت آب از اغلب مناطق تخلیه شد فقط در یک منطقه دچار آبگرفتگی برای مدت سه روز شدیم که از زمان بروز آبگرفتگی معاون عمرانی استانداری و مدیر کل امور شهری به منطقه اعزام شدند.
استاندار خوزستان با تاکید بر این که دولت خود را موظف و متعهد به جبران خسارت مردم ناشی از آبگرفتگی می داند بیان کرد: به منظور جبران خسارت مردم پیشنهادی برای بازسازی مناطق دچار آبگرفتگی به دولت ارایه و مصوب شد که از سوی هیات دولت نیز ابلاغ گردید.

وی با اشاره به کمک بلاعوض ۵۵۰ میلیون ریالی دولت به منازل آسیب‌دیده از آبگرفتگی بیان کرد: علاوه بر این ۶۰۰ میلیون ریال وام با سود پنج درصد به مردم آسیب‌دیده این مناطق تعلق خواهد گرفت همچنین از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) ۳۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض در نظر گرفته شده و بنیاد مستضعفان نیز برای ساخت و بازسازی منازل آسیب‌دیده سیمان رایگان تامین کرده است.

شریعتی تاکید کزد: همانطور که دولت در سیل ۹۸ و زلزله مسجد سلیمان در کنار مردم خوزستان بود اکنون نیز در کنار مردم می باشد.

وی یادآور شد: سال گذشته ۲۰ درصد مناطق اهواز دچار معضل آبگرفتگی ناشی از بارندگی شد که امسال این رقم به ۹ درصد کاهش یافته است. در شهر چمران بندر ماهشهر نیز با اقدامات ویژه، ظرف ۱۵ ساعت آب‌های سطحی ناشی از باران از خیابانها تخلیه شد.

استان خوزستان در مدت چهار روز از ششم تا نهم آذرماه جاری شاهد بارندگی شدید بود.

طبق اعلام اداره کل هواشناسی خوزستان میزان بارندگی در این مدت در ماهشهر ۱۶۰.۷، امیدیه ۱۱۸.۲، بهبهان ۱۰۰.۶، دزفول ۷۷.۲، اهواز ۵۲.۹، مسجد سلیمان ۳۹.۵، رامهرمز ۹۲.۲، آبادان ۴۱.۹،شوشتر ۶۷.۲، ایذه ۹۳.۱، حسینیه ۶۲.۳، دهدز ۸۴.۰، هندیجان ۱۰۲.۷، لالی ۳۶.۴، شادگان ۷۷.۷، شوش ۷۴.۶، گتوند ۴۳.۲ و آغاجاری ۸۶.۳ میلیمتر ثبت شده است.

به دلیل آبگرفتگی معابر ناشی از بارندگی شدید، ادارات و بانک‌های چهار شهرستان اهواز، ماهشهر، امیدیه و رامشیر در روز یکشنبه نهم آذرماه و در ماهشهر و کارون روز دوشنبه دهم آذرماه تعطیل شدند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۱
پس در اینصورت مردم آسوده باشند و راحت بخوابند چون سیل نبوده و آبگرفتگی بوده.
اگر اب رودخانه یا دریا یا خود باران در خانه های مردم ورود کرده بود مشکل کمتر بود زیرا مردم دچار بحرانی بزرگ و خطرناک بنام فاضلاب شدند چطور مسئولین بی مسول اظهار نظر می کنند
زندگی مردم گرفتار پسماد های فاضلاب که حاوی تمام بیمارهاو کثافت ها بدتر از کرونا شده اند
رهبر فرزانه بارها در مورد پدافند غیر عامل در تمام زمینه ها گوشزد و یادآوری کردند
چرا بعضی مسئولین خوابند
نمیدونم این بابا رو چرا برکنار نمی کنند. بی لیاقتی ار کیست؟
خوزستان در سالهای اخیر، دچار یک استاندار شده است.
استاد شریعتی
اگر رودخانه کشش عبور جریان اب باران و ابهای رها شده از سدها را نداشته باشد و بدلیل مشکلات تخلیه روان اب سطحی و عدم لایروبی رودخانه و نداشتن یک سیستم فاضلاب مهندسی صحیح به این میزان اب رها شده در خانه مردم چه میگویید ترا بخدا توجیه و فرافکنی را بس کنید و مردم را از نظام دلسرد نکنید معاون اب وزارت نیرو میگوید مسولییت با شهرداری ها است طبق قانون و ما هم پول برای تعمیرات و نوسازی و طرح جدید نداریم این حرفها را ایشان باید به اقای نوبخت و رییس جمهور بزند نه مردم دولت تشکیل شده برای این هماهنگی بس کنید حزب بازی را و از کاخ های ساخته شده خودتان بیرون بیایید و وضع مردم صبور و دوستدار انقلاب و امام و رهبری را ببینید روزی خواهد رسید که همه کسانی که با دردهای مردم فاصله دارند به کنجی رانده خواهد شد انشااله
با سلام اقای شریعتی مثل اینکه شما خودتو ب خواب زدی تو این مسئله شکی نداریم ما خوزستانیا بخصوص تو اهواز شناخته شدی اقای شریعتی لااقل سردار سلیمانی الگوی خودت کن برو صدبار حرف سردار گوش کن این بارندگی تو اهواز ربطی ب سیل نداره در واقع ما هیچ سیلابی نداریم این آب ها از فاضلاب هست
برو ذکرت بگو باباااااااااا.
شهامت داشته باش و استعفا بده
بزرگترین بحران استان خوزستان وجود شریعتی میباشد وتنها کارش فقط تکذیب و گمراه کردن افکار عمومومی میباشد.
الان یعنی چی شده!؟ آبی که در خانه های مردم وارد شده و اسباب و اثاثیه شون رو خراب کرده، سیل نبوده فاضلاب بوده! دیگه بدتر! مرد ناحسابی با کلمات بازی نکنید! برو یه کاری بکن! بلد نیستی استعفا بده برو توی اون آپارتمانت بشین که نه سیل خرابش میکنه و نه آب فاضلاب!!! کار که بلد نیستید انجام بدید! لال شدن رو هم بلد نیستید! حرف نزن! همین!
بعضی ه از همه چیزا کاسبی میکنند. کاسب سیل اند. کاسب تحریمند. کاسب بد بختیهای مردمند. همینها در سالهای گذشته که دولت مورد علاقه شان برسر کار بود دم برنمی آوردند و همه بدبختیهای خوزستان را ماله کشی میکردند.
اگر این استاندار عوض بشه نصف راه حل مشکل سیل و بارندگی استان رو طی شده.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل